uppätna ancsitrusyngel

#1 - 21 januari 2005 16:24
hej

jag har ju skrivit nån tråd om att mina ancsitrus har lekt. jag har sett hanen fläkta rommen och i går var inte rommen kvar, yngel tänkte jag.

men jag har inte sett ett enda yngel! Orolig! Har lyst in i grottan med ficklampa, och inte ett yngel syns! de kanske inte sitte rpå bottnen? sitter du på stenarna som utgör grottan, altlså väggarna och inte på bottnen? Kanske dum fråga, tänkte ifall detta är normalt eller om man brukar se ynglena..

tacksam för svar

Lena Maria
#2 - 21 januari 2005 17:02
Om grottan är bra så brukar inte ynglen ses förrän de är frisimmande, eller vad man ska kalla det när de absorberat gulesäcken och kommer fram. Dom kan sitta nere i gruset eller upptill i sprickor i grottan. Är hanen kvar och fläktar/vaktar så tror jag nog att ynglen också finns där. Försök lysa in med en stark ficklampa, lite försiktigt. Men brukar kunna se att det i alla fall liksom rör sig, på botten eller vägg.
#3 - 21 januari 2005 19:34
jag såg dom, jag såg dom! *GLAD*
små saker som såg ut som oranga grodyngel =)
#4 - 21 januari 2005 20:23
Grattis! Det stämmer bra det, som orange grodyngel. Dom mörknar sen och blir mer ancistruslika när gulesäcken "äts" upp. Jag kommer inte ihåh hur lång tid det tar. Men plöttsligt börjar du se mörka yngel på små utflykter bredvid grottan och några riktigt modiga, brådmogna firrar hänga på glaset rätt högt upp, ofta nära pumpens utflöde.
#5 - 24 januari 2005 07:12
Släger in en fråga här oxå! Går oxå i väntans tider. Mina la rom för första gången i torsdags och dom borde kläckas snart. Min undran är hur omtyckta ancistrus yngel är av andra fiskar? Dom har lagt det på ett sånt konstigt ställe, ingen grotta eller ngt sådant utan under en rot. Men den ligger ganska öppet till. Kul för mig som kan se men inget vidare smart för ynglena är inte skyddade.

Har Eldbuk och Zebra i karet oxå. Har 5st Zebra yngel från i somras som gärna kalasar på yngel. När deras föräldrar har nya yngel så brukar dom göra rent hus på några dagar. Då är dom mer breda än långa... ;-)

Som sagt, är det redan dödsdömt?
#6 - 24 januari 2005 21:59
Ancistrusyngel.

Just med dom fiskar du har ihop med ancistrus vet jag inte. Du kan väl inte göra mycket mer än hålla tummarna den här gången. Har du mycket växter och skrymslen borde det i alla fall gå bättre. Prova att lägga ner en trevlig grotta, t ex en kokosnöt du sågat ut en bit från, kokat 20-30 min och pillrat bort kokosen från. En sån grotta är väldigt lätt att flytta med hane och rom samtidigt, om dom gillar den förstås. Ancistrusarna brukar fortsätta leka om och om igen när dom väl börjat.
Jag kunde inte riktigt svara på det du undrade, men kanske du fick någon idé i alla fall ;)
#7 - 25 januari 2005 18:29
Det verkar som att ynglen när de blir frisimmande är mycket bra mat till andra fiskar... Suck...
Har mina i en "fisksoppa" med bla scalarer och Praktbotior, det säger bara glufs! så är de borta...
Man tycker rakt synd om hanen som vaktat så noga pch när de äntligen ska klara sig själva så...

Jag har testat att införa en kokosnöt-halva precis som beskrevs här ovan, men om den blir accepterad?!
Hanen bökade och flyttade på den en bit ifrån sin lekplats, så det kanske slutar med att han leker där han brukar iaf.
#8 - 25 januari 2005 19:26
Jag slängde in några nävar grus inne i botten på nöten så blev den stabilare. Körde ner den en liten bit i bottengruset också.
#9 - 26 januari 2005 19:22
:) Ja då skulle jag inte halverat nöten!!
(inte alls nåt prob. typ "far jag kan inte få upp min kokosnöt") *ASG*
#10 - 26 januari 2005 20:51
Glöm inte att kolla i pumparna. Varje gång jag gör rent pumparna i ancistrus akvariumen är det yngel i pumparna.

Ofta sitter de bakom pumparna vid sugpropparna också och där brukar jag klämma fast fodertabletter så de slipper ge sig ner bland de stora och slåss om maten.

Ett tips om gömställen för yngeln är såna här rötter fulla med maskhål som säljs i akvarieaffärerna. Där kan de gömma sig bra från glupska ciklider och andra.

Mvh Jesper

Annons