Uppätna?

#1 - 16 oktober 2007 10:19
Jag köpte två körsbärsräkor igår, och frågade i affären i samband med köpet om de gick att ha med de fiskar som redan finns i akvariet: två platy, två dvärggurami och en ancistrus.
"Ja" blev svaret, och jag tyckte det var logiskt, för även om räkorna var små så var de i allafall större än trutarna på nämnda fiskar.
Och idag är de som upplsukade av jorden. Jag hittare dem inte.
Har de blivit nattmacka när lyset släckts? Vad har ni era räkor tillsammans med för något, eller kör ni bara renodlade räkkar?
#2 - 16 oktober 2007 14:51
De har säkert gömt sig någonstans bland växterna, det kan vara svårt att hitta dem i början (hoppas;)).
Jag har mina med Endlers och det blir en och annan räkling till middag, men det är nog tur det:p.
#3 - 16 oktober 2007 16:47
mina gömmer sig i en liten grotta jag har och under algbollen men sitter de still så kan de vara fasiken så svåra att upptäcka även om de är precis framför ögonen :)
#4 - 16 oktober 2007 18:28
Hej
Dom gömmer sig säkert, med tiden kommer du utveckla räkögon, Dvs du hittar dem fastän dom sitter lite gömda. Har ett akvarie på jobbet med lite räkor, jobbarkompisarna går förbi titt som tätt och suckar för att dom inte ser några små räkor. Så tittar jag och säger men där sitter en, och där sitter en till.
Man lär sig se dem fastän dom gömmer sig.
Lyckat till
/B
#5 - 16 oktober 2007 22:01
Dom är ofta skygga och gömmer sig i början. Speciellt om dom inte är så många och om det finns fisk i karet också. Det borde funka med vuxna körsbärsräkor och dom fiskar du har men om du har ett par och dom är olika kön är det inte säkert att speciellt många räkyngel klarar sig. Du borde ha några fler än två. Men å andra sidan är det vettigt att prova med några få först om du aldrig haft räkor tidigare för att se om dom klarar sig bra. Du kan ju kanske skaffa några till lite senare om det går bra med dom här två första.
#6 - 21 oktober 2007 19:38
Jag har tittat och tittat och tittat, men jag hittar dem inte. Jag läste nä jag var "inne" här sist att någon som hade liknande problem blev rekommenderad att titta i filtret, så då låg jag som ett streck efter golvet och slet upp det, men inga räkor (eller delar av räkor) där heller. Ett mysterium, då jag tycker att de inte var SÅ små. Har dock ett litet nanoakvarium som jag tänkte starta och köpa några nya räkor som får leva utan fisksällskap.
#7 - 21 oktober 2007 20:25
Vet ni!!!!

:D Jag satt nu och glodde på tv, vilken är placerad så jag har ett akvarium på vardera sida om mig när jag sitter i min favoritfåtölj. Plötsligt ser jag något väldigt rött i ögonvrån, och där ovanpå pumpen i det aktuella akvariet: en räka!!!! Nu vet jag att åtminstone en av dem lever. Den har vuxit till sig och är nu definitvt för stor för att bli mat! Vad glad jag blir!!!!!
#8 - 21 oktober 2007 20:31
:D Jag satt nu och glodde på tv, vilken är placerad så jag har ett akvarium på vardera sida om mig när jag sitter i min favoritfåtölj. Plötsligt ser jag något väldigt rött i ögonvrån, och där ovanpå pumpen i det aktuella akvariet: en räka!!!! Nu vet jag att åtminstone en av dem lever. Den har vuxit till sig och är nu definitvt för stor för att bli mat! Vad glad jag blir!!!!!

Ha ha... Vänta tills du ska leta efter bebisar sedan en hona släppt sin rom.. :D

Då lever säkert den andra också... Men de vill helst vara lite flera för att trivas och visa sig... ;)
#9 - 21 oktober 2007 22:46
Så här kan tomskalen se ut. Dom kryper ur hela skalet, t o m antennerna och benen. Har man inte sett ett tomskal tidigare är det jättelätt att tro att det är en döding. Hoppas att alla dina räkor finns kvar i karet.

Annons