Upp till kamp...

#1 - 31 oktober 2008 18:58
Nu är det dags igen... :mad:
Då och då blir jag riktigt dj*ligt kommunistisk.
Men det finns ju inga riktiga kommunister längre.
Kina är faktiskt värre än det vi ser i västvärlden idag. Mjölkskandaler oa.
Men när bankerna verkar mer intresserade av chefernas bonusar än kundernas intressen är det dags för min kryptokommunism igen. Och kanske vår finansminister kan kanske gå i första ledet...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3669544.ab
Det finns nog många som inte riktigt skulle tro det på det här forumet men jag har vid tillfällen angripits för mina "kommunistiska" ideal även av en fd flickvänner - flykting (med medlemsbok) från Polen när Jaruzelski föll.

Uppriktig sagt skulle jag nog inte fälla många tårar om jag vaknade upp och läste om att några bankdirektörer fick sina konton avslutade. Med Anders Borg mot girigheten...
:D
#2 - 1 november 2008 14:45
Ingen enda som håller med?
Är ni kanske bankdirektörer hela bunten?
:confused:
#3 - 1 november 2008 17:39
Jag menar faktiskt allvar här om någon undrar.
Nu är jag verkligen förvånad över bristen på reaktioner...
Ok ni kanske förtjänar det här.
Fortsätt med bonusarna bara...
Låt boräntorna vara höga...
Jag hade väl på 1980-talet bolån på 16% plus
Och kommer ihåg det när jag går till banken.
Och anpassar mej till detta.
Lärt mej med tiden men förlorat på detta också.
Marginaler, marginaler, marginaler...
#4 - 15 november 2008 18:19
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3779147.ab
och fortfarande sitter alla med armarna i kors...
Det hade varit ett dj*vla liv för 40 år sedan iaf
#5 - 15 november 2008 20:19
Kan bara hålla med dig, vissa bonusar kunde gjort att flera hundra skulle kunna få ett hyffsat betalt jobb ist för en jävla girig fan som tror han e högre i ledet än andra, det änd de är högre i är nasan därför är det bättre att pungsparka dem och skratta dem i ansiktet när de böjer sig ner..

Jag tror att mycket av dessa bonusfreaks har sabbat sverige hur mycket som helst men värst är när vi tillåter vår apolitiker att göra samma sak för de gör INTE ett skit åt saken...

Ta Nordea det är väl statligt?
kvittosammo pungspark till politiken och dessa girigbukar..

Jag har tagit ställning men så fort man ber fler fegar Svenske ur de gömmer sig bakom nick och snackar hellre skit om personers fiskar och leverne än att verkligen ta tag i riktiga problem som att ställa sig upp säga att det är nog men där e 90% svenskar fega vissa är riktiga messkitar rent ut sagt (och observera jag får säga det för jag säger detta med mitt nick mitt namn)

Jag är med även om jag inte är kommunist eller så utan bara en som hellre sett flera hundra ha ett jobb än en fan som suger balle och skrattar åt oss som jobbar röven av oss...
#6 - 15 november 2008 20:24
Näringslivet kan gott få behålla sina bonusar om dom vill - så länge de inte betalas med skattemedel (alltså - inga idiotbonusar i statliga företag).

Är det något jag skulle vilja avskaffa så är det politikerfrälset med sina "livstidslöner" (efter si eller så lång tid i riksdagen). Överallt annars gäller den så kallade arbetslinjen - men inte för politiker som blir av med jobbet. Skulle gärna vilja se flera av våra politker tvingas flytta till riksgränsen för att få jobb - och 18.000.- i månaden.
#7 - 16 november 2008 11:27
Ser inte hur någon människa kan vara Värd dom summorna som vissa får. löner på nån milljon i månaden, eller "pension" "fallskärm" på x antal milljoner.
INGEN människa, hur hårt dom än arbetar kan vara värd det.
Nä, folket borde få bestämma politekers löner, och banktjänstemän skall tusan behöva pensions spara som alla andra!

Det där med livstidslöner borde enbart förbjudas och skickas till historieböckerna.

Ingen av dom är värda det dom får!
#8 - 16 november 2008 12:53
Det där med "att vara värd" en hög lön är generellt inget jag tycker man behöver ha någon åsikt om - åtminstone inte för näringslivet. Där är det styrelsen som bestämmer t.ex. VD:s lön.

Om styrelsen bestämmer att en VD skall ha 1 miljon i månaden (vilket ungefär är en VD har i stora börsnoterade företag) och han skulle sänka sin lön till -säg- 100.000.- i månaden, skulle det ge jobb till 20-25 "arbetare" vilket är en piss i Mississippi när man talar om att friställa flera tusental anställda.
För enkelhetens skull säger vi att det ger jobb till 20 andra. I så fall skulle statskassan direkt gå miste om ca. 2,6 miljoner.- i direkta skatter. En person med 1 miljon i månadslön betalar nämligen 56% i skatt - jämfört med ca. 32% för en Volvoarbetare.

Sen kan jag väl tycka att Volvos nuvarande VD aldrig skulle fått jobbet. Det enda han var känd för innan han kom till Volvo var att han hade sålt ut Electrolux - och det första han gjorde på Volvo var att sälja Volvo PV till Ford.

Hursomhelst - däremot anser jag att politikernas pensionslösningar är fullständigt uppåt väggarna och här skulle jag kunna skriva en hel del - men vem orkar läsa det?

En annan sak som retar mig till vansinne vad gäller politiker är.... Hmmm... får se nu hur jag tänker....

Jo, vi konsumenter har ju hyfsad koll på våra rättigheter när vi köper en vara eller en tjänst och har vi inte det så finns ju kommunernas konsumentvägledare och vi har allämna reklamationsnämnden och till sist våra domstolar om det skulle behövas. Vi har konsumentköplag, konsumenttjänsteköplag, marknadslagar, konsumentkreditlagar osv osv.
Kort sagt - om vi beställer en vara eller en tjänst (om det är ett företag) så kan vi reklamera om vi inte är nöjda och antingen få en ny vara, få tillbaka pengarna eller få varan reparerad. Säljaren gör alltså implicit eller direkt vissa utfästelser när han säljer en vara eller tjänst - och levererar han inte vad han "sålt" så är det han som åker dit.

I politiken är det tvärtom - där lovas vi guld och gröna skogar (nåja) innan valet. Tag det senaste valet t.ex.
1) Fastighetesskatten skall avskaffas
2) Bensinskatten skall sänkas
3) Värnskatten skall bort/sänkas

Vad hände? Jo - i stället för en fastighetsskatt fick vi: en kommunal fastighetsavgift (som i själva verket är en skatt) och många husägare fick dessutom högre årlig skatt än tidigare.
Bensinskatten höjdes i stället.

Alltså - där skulle jag vilja kunna ta tillbaka min röst och kräva omval - och de politiker som ställt sig bakom de vallöften som levereades skulle inte kunna väljas igen.
Politiker måste kunna ställas till ansvar mer än en gång på 4 år och antingen hålla vad de lovar eller också ge fan i att lova något de inte vet att de med bestämdhet kan hålla.
Någon sådan lag lär vi dock aldrig få se eftersom det är riksdagen som stiftar lagar och det är som bekant politiker i riksdagen.

När jag ändå är på gång och är förbannad på politiker - kan vi ta det där med EU och skattefri sprit och tobak... och deras resor.
EU-politikerna har ju rätt att t.ex. flyga businessklass till t.ex. Bryssel - vad gör dom. Jo, dom köper en businessklassbiljett, lämnar tillbaka den och får pengarna tillbaka (personligen) och köper en vanlig biljett i monkey i stället och kan på så vis lägga sisådär 10.000 kr i fickan varje gång. Per Garthon var en mästare på detta.

Dessutom har dom speciella affärer endast öppna för EU-politiker och tjänstemän där sprit och tobak är helt skattefritt och en flaska whisky som t.ex. kostar 500 kr på bolaget, betalar dom kanske en hundring för.....

Nä, nu orkar jag inte längre....
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 november 2008 14:16
Jag har själv inte något till övers för hycklande politiker som ser till att sko sig själva.

Men jag tycker faktiskt att det är betydligt värre när inkompetenta direktörer tjänar 10-50 ggr mer än inkompetenta politiker.
De som får betala här är även det skattebetalarna - under tiden som Volvo gick bra och GM plockade ut miljarder från Volvo så fick Volvos (dvs GM) stöd av staten (dvs av skattebetalarna) genom styrd forskning och utbyggd infrastruktur. Idag får skattebetalarna betala ännu mer när det inte finns så mycket ytterligare pengar för GM att plocka ut.
I förra bankkrisen fick staten (dvs skattebetalarna) skjuta till 100-tals med miljarder för att rädda bankerna när de spekulerat bort spararnas pengar, idag är det samma visa igen - och också nu så får staten skjuta till pengar för att rädda dom. Detta samtidigt som bankdirektörerna har pensioner på 100-200 miljoner.
#10 - 16 november 2008 14:20
Var inte Percy Barneviks pension närmare en miljard kronor (varav han lämnade tillbaka över en halv miljard i en förlikning). När man talar om sådana summor kan väl även ett mycket stort bolags finansiella status äventyras. När detta rättvisas med aktieuppgångar och rekordresultat bör man ta sej en funderare om VD:n ifråga ens bidrog med något. Allt kanske berodde på andra medarbetares insatser.
Skillnaden jmf korruptionsvinster är väl hårfin egentligen.
#11 - 16 november 2008 14:45
Sådan är kapitalismen, otack...

...är den armes lön!

Nåväl.

I förlängningen har pengar bara ett symboliskt värde, eller hur? Detta torde bevisas, om alla fick så mycket pengar som de ville ha - skulle alla problem i samhället lösas då?

Alltså, hur komma till roten på det onda? Ta bort elen, kanske?
#12 - 16 november 2008 15:40
[FONT=Calibri][SIZE=3]Klassamhället är bra! Varför ska jag anstränga mig och plugga vidare i 7 år till tex läkare? Om jag trots mina ansträngningar får samma lön som en undersköterska? Jag ser inget fel med att vissa privata företagare tar ut sjukt stora bonusar, problemet är inte att vissa har flera miljarder och bor i Danderyd. Problemet är att vissa inte har något alls. [/SIZE][/FONT]
#13 - 16 november 2008 16:32
Tycker det är värre med folk som har suttit i riksdagen som lyfter ut lön utan att göra något http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3748270.ab
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 november 2008 16:41
[quote=tälje;1216606]Tycker det är värre med folk som har suttit i riksdagen som lyfter ut lön utan att göra något http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3748270.ab[/quote]
Har lite svårt att förstå medkänslan med de bankdirektörer som visserligen har gjort något (de har ju vanskött sitt jobb och det är ju något) och som tjänat mer än 100 miljoner på detta - det hade varit bättre om också de inte hade gjort något:mad:

Fast till avdelningen korkade politiker kan man väl också räkna Maud Olofssons utspel om att höja pensionsåldern http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3782235.ab
#15 - 16 november 2008 16:58
[quote=Kjell Fohrman;1216613]Har lite svårt att förstå medkänslan med de bankdirektörer som visserligen har gjort något (de har ju vanskött sitt jobb och det är ju något) och som tjänat mer än 100 miljoner på detta - det hade varit bättre om också de inte hade gjort något:mad:

Fast till avdelningen korkade politiker kan man väl också räkna Maud Olofssons utspel om att höja pensionsåldern http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3782235.ab[/quote]

Gudrun Schyman med fler sitter och skäller på att många tjejer och ensamma mammor har det svårt så sitter hon och försvarar att hon får ut 18 473 kronor i månaden. Snacka om dubbelmoral då ska dom stänga igen kakhålet samma med Vänsterpartisten Marianne Eriksson har inte sökt ett enda jobb sedan hon lämnade EU-parlamentet 2004. Nu får hon 23 237 kronor i månaden. [:(!][:(!][:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 november 2008 17:20
[quote=tälje;1216620]Gudrun Schyman med fler sitter och skäller på att många tjejer och ensamma mammor har det svårt så sitter hon och försvarar att hon får ut 18 473 kronor i månaden. Snacka om dubbelmoral då ska dom stänga igen kakhålet samma med Vänsterpartisten Marianne Eriksson har inte sökt ett enda jobb sedan hon lämnade EU-parlamentet 2004. Nu får hon 23 237 kronor i månaden. [:(!][:(!][:(!][/quote]
Jag har inte på något sätt försvarat dom - men nog är det lite märkligt att om man snor till sig 1-2 miljoner så är det förkastligt, men om man snor till sig 100-200 miljoner så är man smart.

Jag tycker som sagt att det värsta med politikerna är att de ger bort miljarder till korrupta banker - inte att de själva snor åt sig "räntan".

Men det är ju vi själva som väljer våra politiker så jag antar att det är så den svenska befolkningen vill ha det
#17 - 16 november 2008 17:36
Att välja politiker är som att välja mellan pest och kolera. Jag har några teorier... Det är nog oerhört svårt att hitta en toppolitiker som går "de svagas" ärenden, och inte sina egna. Människor som skulle kunna bli bra toppolitiker är inte intresserade av makt, så de blir inte toppolitiker. En del av dem kanske vill förändra världen till det bättre när de börjar i politiken, men de blir nog antingen snart överkörda av de övriga, eller så går de över till den mörka sidan.

Politiker är som telefonförsäljare inför valen, de kör med sitt smöriga försäljarsnack för att man ska välja just dem, och se´n när de har blivit valda så visar det sig att de var ungefär lika sanningsenliga som telefonförsäljare brukar vara. De lovar runt men håller tunt.

Jag tycker att det verkar ganska ologiskt att tro att människor, som är intresserade av makt, och tjänar löjligt mycket, skulle ha en aning om hur det är på planeten Jorden, och kunna bestämma hur vi vanliga dödliga ska ha det, eftersom de inte har en aning om hur det är här nere, och det skulle förvåna mig om de ens bryr sig (om nå´t annat än sina egna fantasilöner och fallskärmar).

Om de sänkte sina löner, så skulle det dels kanske bli lite mer över åt andra, och om de levde lite mer som normalt folk, kanske de skulle ha en aning om vad det är de sitter och hittar på för dumheter åt vanligt folk.
#18 - 16 november 2008 17:55
Ersättning till valda politiker "efteråt" är väl mer att se som en arbetslöshetskassa typ.
Eller en försäkring MOT korruption på sätt och vis också.
Dom som tar 4 år i riksdagen och sedan återvänder till den karga verkligheten har också missat 4 år i rått-racet och bör nog garanteras något för detta.
Om några sedan utnyttjar detta till något som är intressantare än att hoppa in rått-racet igen har i varje fall jag viss förståelse för.
;)
#19 - 16 november 2008 18:04
[quote=Kjell Fohrman;1216631]Jag har inte på något sätt försvarat dom - men nog är det lite märkligt att om man snor till sig 1-2 miljoner så är det förkastligt, men om man snor till sig 100-200 miljoner så är man smart.

Jag tycker som sagt att det värsta med politikerna är att de ger bort miljarder till korrupta banker - inte att de själva snor åt sig "räntan".

Men det är ju vi själva som väljer våra politiker så jag antar att det är så den svenska befolkningen vill ha det[/quote]

Tycker det ändå är värre med politiker som enstunden säger att dom slåss för den "lilla människan" och dom arbetslösa sedan sitter och skor sig på en fet lön och skylla på att man bara följer "systemet" det svider mer i ögonen hos många en att en fet bankchef får miljoner.
#20 - 16 november 2008 18:07
[quote=erikthur;1216658]Ersättning till valda politiker "efteråt" är väl mer att se som en arbetslöshetskassa typ.
Eller en försäkring MOT korruption på sätt och vis också.
Dom som tar 4 år i riksdagen och sedan återvänder till den karga verkligheten har också missat 4 år i rått-racet och bör nog garanteras något för detta.
Om några sedan utnyttjar detta till något som är intressantare än att hoppa in rått-racet igen har i varje fall jag viss förståelse för.
;)[/quote]
Så fort dom tar ett annat "uppdrag får dom ingen mer "ersättning" därför undviker dom att ta något uppdrag det har flera x-politiker erkänt att dom gör så.
#21 - 16 november 2008 18:41
[QUOTE=Hogan1;1216304]
Är det något jag skulle vilja avskaffa så är det politikerfrälset med sina "livstidslöner" (efter si eller så lång tid i riksdagen). Överallt annars gäller den så kallade arbetslinjen - men inte för politiker som blir av med jobbet. Skulle gärna vilja se flera av våra politker tvingas flytta till riksgränsen för att få jobb - och 18.000.- i månaden.[/QUOTE]

[QUOTE=tälje;1216606]Tycker det är värre med folk som har suttit i riksdagen som lyfter ut lön utan att göra något http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3748270.ab[/QUOTE]

[QUOTE=tälje;1216664]Tycker det ändå är värre med politiker som enstunden säger att dom slåss för den "lilla människan" och dom arbetslösa sedan sitter och skor sig på en fet lön och skylla på att man bara följer "systemet" det svider mer i ögonen hos många en att en fet bankchef får miljoner.[/QUOTE]

Visst är det lätt att reta sig på att fd riksdagsmän kan lyfta en generös pension. Men om man tänker efter lite inser man att det är en demokratifråga. Dessa pensioner gynnar demokratin!

Pensionen efter riksdagsarbete finns till för att även de som inte har en förmögenhet att falla tillbaka på ska våga sitta i riksdagen. Ett riksdagsjobb är av naturen osäkert. Du kan åka ut efter fyra år.

Om riksdagsmännen inte var garanterade pension efter riksdagsarbetet skulle nog många som är tvugna att arbeta för att försörja sig och sin familj tveka att sitta i riksdagen. Efter fyra år kan du åka ut och bli arbetslös och utan pension kanske tvingas gå på a-kassa för att sedan stämplas ut om du har otur och inte får nytt jobb. Resultatet skulle bli att man i slutändan riskerar tvingas från hus och hem om man tar en riksdagsplats!

En rik överklass som har förmögenhet och/eller kontakter som garanterar dem ett nytt bra jobb efter riksdagsperioden skulle våga ta riksdagsplatser i besittning. Andra skulle tveka. Och kanske skulle politiker lockas mer att gynna de som skulle kunna vara potentiella arbetsgivare efter riksdagsperioden. Ett sådant system vill inte jag se.

Att det säkert finns en och annan politiker som slappar på sin pension och inte anstränger sig för att få ett nytt jobb tycker jag är ett billigt pris att betala för att gynna demokratin.

Observera att jag inte diskuterar ersättningsnivåer här, utan själva principen. Min poäng är att det finns en annan infallsvinkel till problematiken med politikerpensioner än den gängse populistiska 'politikerna skor bara sig själva'.

EDIT: jag ser nu att Erik varit inne på samma sak i ett inlägg ovan.
#22 - 16 november 2008 18:41
[quote=Kjell Fohrman;1216540]Jag har själv inte något till övers för hycklande politiker som ser till att sko sig själva.

Men jag tycker faktiskt att det är betydligt värre när inkompetenta direktörer tjänar 10-50 ggr mer än inkompetenta politiker.
De som får betala här är även det skattebetalarna - under tiden som Volvo gick bra och GM plockade ut miljarder från Volvo så fick Volvos (dvs GM) stöd av staten (dvs av skattebetalarna) genom styrd forskning och utbyggd infrastruktur. Idag får skattebetalarna betala ännu mer när det inte finns så mycket ytterligare pengar för GM att plocka ut.
I förra bankkrisen fick staten (dvs skattebetalarna) skjuta till 100-tals med miljarder för att rädda bankerna när de spekulerat bort spararnas pengar, idag är det samma visa igen - och också nu så får staten skjuta till pengar för att rädda dom. Detta samtidigt som bankdirektörerna har pensioner på 100-200 miljoner.[/quote]

Nu har väl inte GM särskilt mycket med Volvo att göra och det är kanske något vi i alla fall skall vara glada över. Volvo ägs ju som bekant av Ford och även om Ford går extremt dåligt så går ju GM ännu sämre och sägs vara våldsamt nära konkurs. En av anledningarna till både GM:s och Fords kräftgång och hopplöst dåliga soliditet är deras pensionsåtaganden som inte facken vill rucka på (tror jag det) - men som i slutänden kan innebära att det inte blir några pengar över alls.

Generellt skiter jag i vad bankdirektörer har för pensioner - om det är 10 miljoner eller 100 kvittar för mig - om det inte gäller Nordea som ju är halvstatligt åtminstone. Det gäller att hålla rent i det egna boet innan man gnäller på andra. (våra politiker alltså).

Sen den där härdsmältan 1991 där staten fick gå in och rädda bankerna. Det var väl i princip bara Handelsbanken som inte behövde hjälp alls. Aktien var nere i 7 spänn ändå vill jag minnas.
Jag tycker nog att staten gjorde en hel del rätt - men det stora felet var att hjälpen inte var villkorad och skulle betalas tillbaka - där låg det extremt osmakliga i den soppan.

Inkompetenta direktörer kan man i alla fall göra sig av med (styrelsen) och det sker ju allt som oftast - och ibland med ett gyllene handslag. Inkompetenta politiker blir man ju sittande med år efter år efter år - och det går inte ens att rösta bort dem så länge de har partiets stöd. (jo - teoretiskt går det - men knappast i praktiken). Jag tror dessutom att inkompetenta politiker som de vindflöjlar de flesta är, ställer till ofantligt mycket mer skada än våra direktörer. Se bara på den fullständigt havererade invandringspolitiken - det där hade ingen direktör i näringslivet kommit undan med.
#23 - 16 november 2008 18:42
[quote=Moltke;1216577][FONT=Calibri][SIZE=3]Klassamhället är bra! Varför ska jag anstränga mig och plugga vidare i 7 år till tex läkare? Om jag trots mina ansträngningar får samma lön som en undersköterska? Jag ser inget fel med att vissa privata företagare tar ut sjukt stora bonusar, problemet är inte att vissa har flera miljarder och bor i Danderyd. Problemet är att vissa inte har något alls. [/SIZE][/FONT][/quote]

Jag ser hellre en undersköterska få mer i lön än en läkare, då den sista tiden är det dock undersköterskan som gör merjobbet. läkaren oftas ser sin "kund" 5 min och sedan är det bra...(sist fick jag vänta 5 timmar på att träffa en läkare/ men de hade inte tid sas det, men man hörde ju så mycket de hade att göra då det satt två st och snackade golf i rummet sidan om/ medan sköterskorna fick utskällningar på löpande band..)
kan säga jag fick aldrig träffa en läkare men en undersköterska fick föra vidare min klagan till Doktor N xxxxxxxxx och Doktor H xxxxx tror dock inte den vågades lämnas in..

Sen är det en annan sak att du fått skulder upp till öronen för att bli läkare där tycker jag att staten skall uppskatta dem som vill bli det och se till att deras skulder inte blir så tok stora utan staten skjuter till pengar där..

Sedan sjukvården privatiserats så har det bara fallerat med högavlönade läkare, för att så har "styrelsen" sagt det skall vara... Vem får betala i slutet jo de som verkligen behöver vård..
#24 - 16 november 2008 18:49
[quote=daniel_i_malmö;1216698]Visst är det lätt att reta sig på att fd riksdagsmän kan lyfta en generös pension. Men om man tänker efter lite inser man att det är en demokratifråga. Dessa pensioner gynnar demokratin!

Pensionen efter riksdagsarbete finns till för att även de som inte har en förmögenhet att falla tillbaka på ska våga sitta i riksdagen. Ett riksdagsjobb är av naturen osäkert. Du kan åka ut efter fyra år.

[/quote]

Det där tycker jag är snömos. Vi vanliga knegare har väl samma problem - alltså ett jobb man kan bli av med redan nästa dag om det vill sig illa. Det ser vi ju dagligen för närvarande.

Vadå inte ta ett riksdagsarbete om det inte finns något att falla tillbaka på? Jättebra säger jag - då kanske vi kan få människor i riksdagen som sitter där för att de känner det som ett kall - och att de faktiskt anstränger sig för att göra sina väljare till lags - och alltså inte svika vallöfte efter vallöfte - och dessutom inte kallar politiken "en karriär". Ge dem gärna bra betalt under mandattiden - men inte automatisk pension efter 1-2 perioder - så kanske vi slipper politiska broilers utan någon som helst förankring i verkligheten.
#25 - 16 november 2008 19:04
[QUOTE=peterhaack;1216700]Jag ser hellre en undersköterska få mer i lön än en läkare, då den sista tiden är det dock undersköterskan som gör merjobbet. [/QUOTE]
[:-9]
I så fall låter jag undersköterskorna granska "mina" mammografibilder nästa vecka. Why bother...
;)
#26 - 16 november 2008 19:06
[QUOTE=Hogan1;1216705]Det där tycker jag är snömos. Vi vanliga knegare har väl samma problem - alltså ett jobb man kan bli av med redan nästa dag om det vill sig illa. Det ser vi ju dagligen för närvarande.[/QUOTE]

Om jag hade suttit med tex ett lån på ett hus hade inte jag vågat lämna ett fast jobb för ett som är tillfälligt. De med en förmögenhet, kontakter eller mycket attraktiva yrken skulle inte behöva tveka på samma sätt. Riksdagspensionerna är alltså en klassfråga - också arbetarklassen ska våga sitta i riksdagen!

[QUOTE=Hogan1;1216705]Vadå inte ta ett riksdagsarbete om det inte finns något att falla tillbaka på? Jättebra säger jag - då kanske vi kan få människor i riksdagen som sitter där för att de känner det som ett kall - och att de faktiskt anstränger sig för att göra sina väljare till lags - och alltså inte svika vallöfte efter vallöfte - och dessutom inte kallar politiken "en karriär". Ge dem gärna bra betalt under mandattiden - men inte automatisk pension efter 1-2 perioder - så kanske vi slipper politiska broilers utan någon som helst förankring i verkligheten.[/QUOTE]

Det där med kall håller inte tycker jag. Det är samma argument och inställning som genom tiderna använts för att hålla nere lönerna för tex sjuksköterskor, barnomsorgsarbetare och andra typiska kvinnoarbeten.

En riksdagsman utan chans till pension skulle som Erik redan påpekat bli mer mottaglig för korruption.

För att slippa politiska broilers skulle man snarare införa ett krav på arbetslivserfarenhet utan för det politiska livet - före riksdagsjobbet.
#27 - 16 november 2008 19:09
[quote=peterhaack;1216700]Jag ser hellre en undersköterska få mer i lön än en läkare, då den sista tiden är det dock undersköterskan som gör merjobbet. läkaren oftas ser sin "kund" 5 min och sedan är det bra...(sist fick jag vänta 5 timmar på att träffa en läkare/ men de hade inte tid sas det, men man hörde ju så mycket de hade att göra då det satt två st och snackade golf i rummet sidan om/ medan sköterskorna fick utskällningar på löpande band..)
kan säga jag fick aldrig träffa en läkare men en undersköterska fick föra vidare min klagan till Doktor N xxxxxxxxx och Doktor H xxxxx tror dock inte den vågades lämnas in..

Sen är det en annan sak att du fått skulder upp till öronen för att bli läkare där tycker jag att staten skall uppskatta dem som vill bli det och se till att deras skulder inte blir så tok stora utan staten skjuter till pengar där..

Sedan sjukvården privatiserats så har det bara fallerat med högavlönade läkare, för att så har "styrelsen" sagt det skall vara... Vem får betala i slutet jo de som verkligen behöver vård..[/quote]

Tro mig, det är inte läkarnas idé att inte träffa patienterna oftare. Jag är väldigt nära bekant med en överläkare på Sahlgrenska - och han jobbar för det första aldrig mindre än 55 timmar i veckan - ofta 70-80 timmar inklusive jour. Ingen skulle vara gladare än han, om han kunde slippa administrationen och ägna sig åt patienterna i stället.

Sjukvården är den mest förändringsobenägna verksamheten i samhället - och det är inte främst läkaren som sätter käppar i hjulet utan politikerna.

Minns när några organisationsforskare på Chalmers kom med ett förslag för ett antal år sedan - med att "Vända vårdkedjan" - alltså läkaren är den som patienten träffar först och så filtrerar han ner patienten i kedjan om det behövs - direkt. De fick knappt öppnat käften förrän politikerna och cheferna i sjukvården förklarade varför det var omöjligt.
#28 - 16 november 2008 19:10
[QUOTE=peterhaack;1216700]Jag ser hellre en undersköterska få mer i lön än en läkare, då den sista tiden är det dock undersköterskan som gör merjobbet. [/QUOTE]

Läkare och undersköterskor har vitt skilda ansvars- och kompetensområden. Den ena kan inte ersätta den andre, om du nu trodde det.
#29 - 16 november 2008 19:10
[quote=daniel_i_malmö;1216698]Visst är det lätt att reta sig på att fd riksdagsmän kan lyfta en generös pension. Men om man tänker efter lite inser man att det är en demokratifråga. Dessa pensioner gynnar demokratin!

Om riksdagsmännen inte var garanterade pension efter riksdagsarbetet skulle nog många som är tvugna att arbeta för att försörja sig och sin familj tveka att sitta i riksdagen. Efter fyra år kan du åka ut och bli arbetslös och utan pension kanske tvingas gå på a-kassa för att sedan stämplas ut om du har otur och inte får nytt jobb. Resultatet skulle bli att man i slutändan riskerar tvingas från hus och hem om man tar en riksdagsplats![/quote]
Så Riksdags män och kvinnor ska få gräddfil medans arbetslösa och sjuka ska jagas med blåslampa? Är det rimligt att moderaten Bengt Wittbom sitter i 17 år och lyfta ut en lön som har kostat oss skattebetalare 3 666 456 kr är det rimmligt att sitta i 17 år och håva in mer än vad en arbetslös som knappt har pengar till mat slutet av månaden? ! år skulle jag förstå att dom fick bidrag men 17 år? Och dom erkänner ju att dom knappast har bråttom att skaffa ett jobb då dom lyfter ut så pass hör ersättning.

daniel_i_malmö berätta för mig hur det gynnar demokratin att man lyfter ut lön i 17 år?
#30 - 16 november 2008 19:13
[QUOTE=tälje;1216730]
daniel_i_malmö berätta för mig hur det gynnar demokratin[/QUOTE]

Det tycker jag jag har förklarat tydligt redan. Läs mina båda tidigare inlägg i tråden igen.

Som jag skrev tidigiare, dessa politikerpensioner är ett billigt pris att betala för att också de utan förmögenhet och kontakter ska våga lämna sitt ordinarie jobb för att sitta i riksdagen.
#31 - 16 november 2008 19:14
Var det inte bankdirektörer och deras miljonpensioner som skulle avslutas...
Åter till ämnet!
;)
#32 - 16 november 2008 19:20
[quote=daniel_i_malmö;1216734]Det tycker jag jag har förklarat tydligt redan. Läs mina båda tidigare inlägg i tråden igen.

Som jag skrev tidigiare, dessa politikerpensioner är ett billigt pris att betala för att också de utan förmögenhet och kontakter ska våga lämna sitt ordinarie jobb för att sitta i riksdagen.[/quote]
Maud Ekendahl (m) säger att hon har ”ingen anledning” att söka jobb när hon har inkomstgaranti. lika så resten av dom föredetta politikerna.

Det där med att politiker står på arbetarnas sida kan man glömma då, falsk spel så det skriker om det inte undra på att SD får stort stöd. Då ska dom fan inte gnälla den dagen då SD sitter i riksdagen.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 16 november 2008 19:37
[quote=erikthur;1216735]Var det inte bankdirektörer och deras miljonpensioner som skulle avslutas...
Åter till ämnet!
;)[/quote]
Det är mycket enklare att bara sparka lite uppåt istället för på de som är de verkliga skurkarna.
Så är det ju med mycket annat i samhället också - det är mycket enklare att sätta dit en sketen knarklangare än de som står bakom och tjänar de stora pengarna.
#34 - 16 november 2008 20:04
[QUOTE=daniel_i_malmö;1216723]

För att slippa politiska broilers skulle man snarare införa ett krav på arbetslivserfarenhet utan för det politiska livet - före riksdagsjobbet.[/QUOTE]

Det är folket som väljer om de vill ha en broiler.
Bilagor:
#35 - 16 november 2008 21:26
Ursprungligen postat av Hogan1
Det där tycker jag är snömos. Vi vanliga knegare har väl samma problem - alltså ett jobb man kan bli av med redan nästa dag om det vill sig illa. Det ser vi ju dagligen för närvarande.

håller med dig Hogan 1, ok om dom hade fått 2-3 månaders lön för att hitta ett nytt jobb..
Ingen annan "vanlig dödlig" har ju den förmånen att få garanterad ersättning (i dom summorna!) tills dom har hittat ett nytt jobb...för det är INTE demokrati att någon ska kunna sitta på arslet efter en period i riksdagen och fortsätta håva in pengar!

tack för mig. =)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 16 november 2008 22:18
[quote=Junros;1216818]håller med dig Hogan 1, ok om dom hade fått 2-3 månaders lön för att hitta ett nytt jobb..
Ingen annan "vanlig dödlig" har ju den förmånen att få garanterad ersättning (i dom summorna!) tills dom har hittat ett nytt jobb...för det är INTE demokrati att någon ska kunna sitta på arslet efter en period i riksdagen och fortsätta håva in pengar!

tack för mig. =)[/quote]
Men det är uppenbarligen demokrati för dig att dessa direktörer kan få ut flera hundra miljopner i lön trots att de vanskött sina jobb.
Dom har vi ju faktiskt inte fått chansen att välja.

Politikerna som fattar korkade beslut har vi ju själva då valt - ja vi och vi förresten. Jag röstade blankt, eftersom jag inte tycker att något parti som ställde upp i riksdagsvalet var till för vanligt folk.
Så om inte du röstade blankt så har du själv sett till att de hamnade på sina platser.
#37 - 16 november 2008 22:55
[quote=Kjell Fohrman;1216844]Men det är uppenbarligen demokrati för dig att dessa direktörer kan få ut flera hundra miljopner i lön trots att de vanskött sina jobb.

Politikerna som fattar korkade beslut har vi ju själva då valt - ja vi och vi förresten. Jag röstade blankt, eftersom jag inte tycker att något parti som ställde upp i riksdagsvalet var till för vanligt folk.
Så om inte du röstade blankt så har du själv sett till att de hamnade på sina platser.[/quote]

Jomen Kjell, skillnaden är ju att direktörerna i näringslivet inte avlönas med skattepengar - vilket ju cheferna gör i statliga verk och företag där staten är (majoritets)ägare. Samma gäller också riksdagsledamöter och regeringsmedlemmar.

Om en näringslivsdirektör avtalar till sig miljonpensioner så drabbar det på sin höjd aktieägarna - men i sammanhanget med ynkliga belopp. Tja, jag kan hålla med om att det osmakligt att kvittera ut en pension på 100 miljoner som tack för misskötsamhet - det sticker i ögonen såklart - men jag har egentligen inga synpunkter på vad privata näringsidkare förhandlar sig till för avtal.

Det är när politiker och andra som avlönas med dina och mina skattepengar, ser sig själva ståendes över lagen och när (som nu) "arbetslinjen" inte gäller för detta frälse - utan det är bara att sitta ner på rumpan tills nästa landshövding, ambassadör, generaldirektör eller vad det nu kan vara, skall utnämnas. Och blir det ingen utnämning så går det bra ändå med en hygglig månadslön resten av livet. Extrainkomsterna tas ju självkart in via deras egna aktiebolag - och så tar de ut "arvoden" i stället för lön vilket inte påverkar riksdagspensionen.
#38 - 17 november 2008 07:51
[quote=Kjell Fohrman;1216844]Men det är uppenbarligen demokrati för dig att dessa direktörer kan få ut flera hundra miljopner i lön trots att de vanskött sina jobb.

Så om inte du röstade blankt så har du själv sett till att de hamnade på sina platser.[/quote]

Har inte sagt att det skulle vara det!
Hur kan det uppenbarligen? vara så för mig?
Tycker det är illa med.

Och röstade inte alls förra gången ;) för ung (17) då.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 17 november 2008 09:13
[quote=Hogan1;1216857]Jomen Kjell, skillnaden är ju att direktörerna i näringslivet inte avlönas med skattepengar - vilket ju cheferna gör i statliga verk och företag där staten är (majoritets)ägare. Samma gäller också riksdagsledamöter och regeringsmedlemmar.

Om en näringslivsdirektör avtalar till sig miljonpensioner så drabbar det på sin höjd aktieägarna - men i sammanhanget med ynkliga belopp. Tja, jag kan hålla med om att det osmakligt att kvittera ut en pension på 100 miljoner som tack för misskötsamhet - det sticker i ögonen såklart - men jag har egentligen inga synpunkter på vad privata näringsidkare förhandlar sig till för avtal.

Det är när politiker och andra som avlönas med dina och mina skattepengar, ser sig själva ståendes över lagen och när (som nu) "arbetslinjen" inte gäller för detta frälse - utan det är bara att sitta ner på rumpan tills nästa landshövding, ambassadör, generaldirektör eller vad det nu kan vara, skall utnämnas. Och blir det ingen utnämning så går det bra ändå med en hygglig månadslön resten av livet. Extrainkomsterna tas ju självkart in via deras egna aktiebolag - och så tar de ut "arvoden" i stället för lön vilket inte påverkar riksdagspensionen.[/quote]
Du lever i drömmarnas värld - som jag skrev ovan så är det indirekt skattebetalarna som får stå för direktörernas pensioner genom att staten betalar ut miljarder till bankerna för att rädda dom från konkurs, eller genom att de betalar stora pengar till de arbetslösa på svenska bilföretag efter att amerikanska biljättar tömt dom på kapital.

Jag stöder inte på något sätt fifflande riksdagsmän - men tycker som sagt att det är än märkligare när andra kan sno åt sig 50 ggr mer pengar utan att folk bryr sig.

Det blir lite som när någon lärd man en gång sa -
när man mördar en person - så är man en simpel mördarre
när man mördar 10 - så är man en psykopat
när man mördar 10.000 - så är man en hjälte och segrare

så när man snor en miljon så är man en skurk
när man snor 200 miljoner så är man smart
#40 - 17 november 2008 10:11
[quote=Kjell Fohrman;1216915]Du lever i drömmarnas värld - som jag skrev ovan så är det indirekt skattebetalarna som får stå för direktörernas pensioner genom att staten betalar ut miljarder till bankerna för att rädda dom från konkurs, eller genom att de betalar stora pengar till de arbetslösa på svenska bilföretag efter att amerikanska biljättar tömt dom på kapital.

Jag stöder inte på något sätt fifflande riksdagsmän - men tycker som sagt att det är än märkligare när andra kan sno åt sig 50 ggr mer pengar utan att folk bryr sig.

Det blir lite som när någon lärd man en gång sa -
när man mördar en person - så är man en simpel mördarre
när man mördar 10 - så är man en psykopat
när man mördar 10.000 - så är man en hjälte och segrare

så när man snor en miljon så är man en skurk
när man snor 200 miljoner så är man smart[/quote]
Kjell då vet du väl att staten även tar hög ränta på det dom lånar ut till bankerna.

"Finansminister ­Anders Borg kommer under många år att kräva rejält med pengar, i form av avgifter, från bankdirektörerna".

I den lagrådsremiss på nästan 80 sidor som i ilfart har producerats skriver regeringen att minst 2,6 miljarder kronor behöver tas in årligen i avgift av banker och kreditinstitut. På 15 år blir det alltså minst 39 miljarder. De fyra storbankerna står för 80 procent av bankmarknaden, deras kostnad för stabilitetsfonden, grovt räknat, blir därför omkring en halv miljard kronor per år.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 17 november 2008 10:24
[quote=tälje;1216931]Kjell då vet du väl att staten även tar hög ränta på det dom lånar ut till bankerna.

"Finansminister ­Anders Borg kommer under många år att kräva rejält med pengar, i form av avgifter, från bankdirektörerna".

I den lagrådsremiss på nästan 80 sidor som i ilfart har producerats skriver regeringen att minst 2,6 miljarder kronor behöver tas in årligen i avgift av banker och kreditinstitut. På 15 år blir det alltså minst 39 miljarder. De fyra storbankerna står för 80 procent av bankmarknaden, deras kostnad för stabilitetsfonden, grovt räknat, blir därför omkring en halv miljard kronor per år.[/quote]
Så sägs det jag. I den förra bankkrisen så betalade staten ut mängder av miljarder till bankerna som sedan glömdes bort.
Lite märkligt var ju då även att mängder av bankmiljarder då bara försvann i tomma intet till obskyra utlandskonton.
Ingen har någonsin åtalats för detta.
#42 - 17 november 2008 10:54
[quote=Kjell Fohrman;1216936]Så sägs det jag. I den förra bankkrisen så betalade staten ut mängder av miljarder till bankerna som sedan glömdes bort.
Lite märkligt var ju då även att mängder av bankmiljarder då bara försvann i tomma intet till obskyra utlandskonton.
Ingen har någonsin åtalats för detta.[/quote]

Jo - men nu talar vi nutid - och regeringen går inte på samma mina en gång till utan säkrar sig med de avgifter de tar in från bankerna framgent.

Jag håller fullständigt med om att vid den förra krisen i början av 90-talet borde man absolut ha villkorat utbetalningarna - och nu har man lärt läxan. Och det är väl därför som ingen (förutom Swedbank) vill gå med den här gången.

Jag återvänder emellertid till våra kära politiker, vår tids nya frälse som stiftar lagar, sätter sina egna löner och pensioner och således står utanför hela problematiken med förlorade jobb och inkomst. De allra flesta i regering och riksdag skulle inte klara sig en vecka på min arbetsplats - och definitivt inte på den lönen - och på eventuell a-kassa (vilken inom parentes inte har höjts sedan 2002).

Så - arbetslinjen skall i FÖRSTA hand gälla för politikerna - sedan - när de själva förgått med gott exempel kan det gälla för resten av befolkningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 17 november 2008 11:05
[quote=Hogan1;1216946]Jo - men nu talar vi nutid - och regeringen går inte på samma mina en gång till utan säkrar sig med de avgifter de tar in från bankerna framgent.

Jag håller fullständigt med om att vid den förra krisen i början av 90-talet borde man absolut ha villkorat utbetalningarna - och nu har man lärt läxan. Och det är väl därför som ingen (förutom Swedbank) vill gå med den här gången.

Jag återvänder emellertid till våra kära politiker, vår tids nya frälse som stiftar lagar, sätter sina egna löner och pensioner och således står utanför hela problematiken med förlorade jobb och inkomst. De allra flesta i regering och riksdag skulle inte klara sig en vecka på min arbetsplats - och definitivt inte på den lönen - och på eventuell a-kassa (vilken inom parentes inte har höjts sedan 2002).

Så - arbetslinjen skall i FÖRSTA hand gälla för politikerna - sedan - när de själva förgått med gott exempel kan det gälla för resten av befolkningen.[/quote]
Ja ha du - helst plötsligt så tror du att politikerna agerar smart - samtidigt som du senare i inlägget talar om hur korrupta dom är.
Det finns väl för övrigt ingen förutom några politiker med glädjekalkyl som tror att räddningen av Carnegie kommer att gå med vinst.
#44 - 17 november 2008 11:15
[quote=Hogan1;1216946]Jo - men nu talar vi nutid - och regeringen går inte på samma mina en gång till utan säkrar sig med de avgifter de tar in från bankerna framgent.

nåja, med jämna mellanrum så minskar faktiskt antalet politiker.

exempelvis så försvann en av två kammare i riksdagen för inte så länge sedan...kommer inte ihåg om det var i slutet på 60 eller början på 70 talet...vips så var 50% arbetslösa...

för inte så länge sedan slogs två län ihop här nere i söder...vips 50% arbetslösa.....

så visst har även dom känt av arbetslösheten.....

att de inte har känt av inkomstlösheten är en annan fråga.-.-....:p

samtidigt så måste jag nog säga som någon annan sade i tråden.
kostnaden för politikers pensioner är i det stora ganska löjlig.

samtidigt är diskussionen om Nordeas pensioner oxå ganska löjlig.
Man bör beakta att Nordea leker på samma planhalva som alla andra
banker, dvs de drivs som vilken privatägd bank som helst.

och är det så att handelsbanken, SEB, Swedbank, etc etc har denna nivå på löner och annat, så måste även Nordea pynta ut med samma nivåer för att kunna konkurera med den personalen som skall sitta längst upp.

att privata företag tar ut vilka löner och pensioner de vill har man egentligen inget att säga om, eftersom det är deras egna pengar.

jag håller med om att eventuella stödåtgärder skall vara villkorat.
antingen betala tillbaka, eller aktier i bolaget som sedan kan säljas.

.
#45 - 17 november 2008 11:17
vill "försvara" Hogan1 med att politiker, dom kan vara ruskigt "smarta"!
men ruskigt egoistiska på samma gång. (löner osv...)

Ingen politiker borde "få" ta hem så mycket pengar till sig själva, hur kan dom motivera summan för förtjänsten?
#46 - 17 november 2008 11:20
jo Kensa det är ingenting man "egentligen" har nått att säga till om, men i dom här tiderna? och ska staten (= skattebetalarna) lägga ut pengar till banker för att dom ska överleva krisen, men samtidigt kunna lägga Enorma summor på "pensioner" det är ju bara löjligt.
#47 - 17 november 2008 12:36
[quote=Kensa;1216959][quote=Hogan1;1216946]
samtidigt så måste jag nog säga som någon annan sade i tråden.
kostnaden för politikers pensioner är i det stora ganska löjlig. [/quote]
Hur kan det bli löjligt med att politiker erkänner att dom inte vill ta något annat jobb då dom får ut en ersättning, mer en vad arbetslösa har? Är det rimligt att sitta och håva in bidrag i 17 år och flina då man erbjuder den ett annat jobb och säga -nej tack jag sitter heller och tar imot bidrag och flinar rakt upp i ansiktet mot sina tidigare väljare.

Fy fan säger jag.:(
#48 - 17 november 2008 12:40
[quote=Junros;1216962]jo Kensa det är ingenting man "egentligen" har nått att säga till om, men i dom här tiderna? och ska staten (= skattebetalarna) lägga ut pengar till banker för att dom ska överleva krisen, men samtidigt kunna lägga Enorma summor på "pensioner" det är ju bara löjligt.[/quote]

därmed bör det vara, som jag sa innan, ett villkorat stöd.
exempelvis en återbetalningsplan, eller utdelande av aktier
till den som stöder, dvs staten (oss) som sedan kan säljas
för att få in kulor.

fasen, om man tar emot aktier idag när dom är värda kanske
10 kr styck, och sedan kränger dom när krisen är över för 20 spänn,
så vinner vi ju alla på det..........

slutsats....mer kriser så blir vi rika.....;)

.
#49 - 17 november 2008 12:44
[quote=tälje;1216983][quote=Kensa;1216959]
Hur kan det bli löjligt med att politiker erkänner att dom inte vill ta något annat jobb då dom får ut en ersättning, mer en vad arbetslösa har? Är det rimligt att sitta och håva in bidrag i 17 år och flina då man erbjuder den ett annat jobb och säga -nej tack jag sitter heller och tar imot bidrag och flinar rakt upp i ansiktet mot sina tidigare väljare.

Fy fan säger jag.:([/quote]

men....men...men....det är du / vi som har röstat fram dessa människor
med kända pensionssystem. då får du / vi ju vackert acceptera att det finns
vissa personer som "utnyttjar" systemet.

enda sättet att komma runt detta är ju att rösta fram någon / några personer / partier som i sina program sätter upp andra regler.

exempelvis.....

XX-parti lovar i sitt program att deras represanter inte skall ta emot
några pensioner om de vinner valet

rösta på dom.

.
#50 - 17 november 2008 12:48
det är ju en ganska irrelevant diskussion vad ett privat företag gör med sina pengar.
om företaget anser att en viss person är värd 128 mille i lön / pension, så är det ju företagets "problem".

principen är den samma för små enmansföretag oxå.
om jag skulle ha ett bolag som går bra, så plockar jag kanske ut egentligen
"för mycket" lön / aktieutdelning (vilket min granne (plattsättaren) gör).
men det är den ingen som säger något om. för det är inte "offentligt".

visst, det är skillnad på 128 mille, och grannen som plockar ut 0,6 mille i pengar.
men inte i princip.

.
#51 - 17 november 2008 12:55
[quote=Kensa;1216985][quote=tälje;1216983]

med kända pensionssystem. då får du / vi ju vackert acceptera att det finns
vissa personer som "utnyttjar" systemet.

enda sättet att komma runt detta är ju att rösta fram någon / några personer / partier som i sina program sätter upp andra regler.

exempelvis.....

XX-parti lovar i sitt program att deras represanter inte skall ta emot
några pensioner om de vinner valet

rösta på dom.

.[/quote]
vi behöver inte acceptera dessa pensionssystem, om vi ställa krav på våra folkvalda går det att påverka dom så att säga att det inte går eller att vi måste acceptera dagens system.
Bilagor:
#52 - 17 november 2008 12:57
[quote=tälje;1216994][quote=Kensa;1216985]
vi behöver inte acceptera dessa pensionssystem, om vi ställa krav på våra folkvalda går det att påverka dom så att säga att det inte går eller att vi måste acceptera dagens system.[/quote]

men det är ju det jag säger....

med skillanden att jag sa att vi skulle rösta fram någon som
säger en sak vi gillar.

eller du kanske höll med mig....?.....

.
#53 - 17 november 2008 13:03
[quote=Kensa;1216998]

men det är ju det jag säger....[/quote]
Svarade på det du skrev först.
[quote=Kensa;1216985]
med kända pensionssystem. då får du / vi ju vackert acceptera att det finns vissa personer som "utnyttjar" systemet.[/quote]

[quote=Kensa;1216998]

med skillanden att jag sa att vi skulle rösta fram någon som
säger en sak vi gillar. [/quote]
Men visst redan nu kan vi se ett missnöje hos många människor SD fick många röster tack vare en politik som inte går hem hos alla.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 17 november 2008 13:13
[quote=Kensa;1216990]det är ju en ganska irrelevant diskussion vad ett privat företag gör med sina pengar.
om företaget anser att en viss person är värd 128 mille i lön / pension, så är det ju företagets "problem".
[/quote]
Som sagt - detta har jag svarat på ett antal gånger tidigare i tråden.
#55 - 17 november 2008 14:01
[quote=Kensa;1216990]det är ju en ganska irrelevant diskussion vad ett privat företag gör med sina pengar.

principen är den samma för små enmansföretag oxå.
om jag skulle ha ett bolag som går bra, så plockar jag kanske ut egentligen
"för mycket" lön / aktieutdelning (vilket min granne (plattsättaren) gör).
men det är den ingen som säger något om. för det är inte "offentligt".

visst, det är skillnad på 128 mille, och grannen som plockar ut 0,6 mille i pengar.
men inte i princip.

.[/quote]

Jo, men privata små enmansföretag håvar samtidigt inte in enorma summor pengar ifrån staten när det går kasst....
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 17 november 2008 14:06
[quote=Junros;1217053]Jo, men privata små enmansföretag håvar samtidigt inte in enorma summor pengar ifrån staten när det går kasst....[/quote]
Har jag inte skrivit heller vilket jag vet efter att ha drivit småföretag i ca. 30 år;)
Å andra sidan gnäller jag inte heller över min egen situation - den har jag valt själv.
#57 - 17 november 2008 15:20
[quote=Kjell Fohrman;1216952]Ja ha du - helst plötsligt så tror du att politikerna agerar smart - samtidigt som du senare i inlägget talar om hur korrupta dom är.
Det finns väl för övrigt ingen förutom några politiker med glädjekalkyl som tror att räddningen av Carnegie kommer att gå med vinst.[/quote]

Många politiker är "streetsmart" -men skulle sannolikt inte klara ett vanligt jobb på ett kontor med stress, betygsättning några gånger per år, högt ställda målsättningar och kontinuerliga mätningar hur man ligger till i förhållande till målsättningen - och degradering om man inte uppfyller dem. För att inte tala om svenska politikers (generellt - det finns undantag) pinsamt dåliga kunskaper i andra språk än svenska.

Min poäng om någon missat det, är att politiker stiftar lagar och regler alla utom de själva måste följa.

Jag vet till exempel inget privat företag som tillåter sina anställda att beställa en resa i Euroclass och låta företaget betala denna - sedan får den anställde göra vad han vill med biljetten och t.ex. lösa in den mot kontanter och sedan boka om resan i monkey-class och lägga mellanskillnaden i fickan. Vad sedan gäller flygbolagens bonusprogram gäller det t.ex. i de flesta företag att bonuspoängen tillfaller företaget och skall utnyttjas vid tjänsteresor. Hos politikerna är bonusen privat och används såklart vid semesterresor.

Sjukskrivning - ett annat kärt ämne. En riksdagsledamot behåller sin lön utan avdrag vid sjukdom medan vi vanliga dödliga får ersättning baserat på 80% av en månadslön på ca. 26.000.- - och så har man dessutom mage att komma med att de avtal som i många fall gäller mellan fackförbund och näringslivet om att en försäkring täcker upp, upp till 90% av lönen, inte skall få förekomma - då skall enligt regeringens förslag, sjukpenningen sänkas med motsvarande belopp så ingen får ut mer än 80% - förutom riksdagsmännen alltså som får sin lön ograverad - sjukdom eller inte.

Sen har vi ju det där med föräldraledighet där systemet utnyttjas friskt. En riksdagsman/kvinna går på föräldraledighet -säg i Januari-och tänker sig vara borta ett år ungefär.

Lagom till riksdagen stänger för sommaren i slutet av maj, anmäler riksdagsledamoten att denne träder tillbaka i tjänst och således kvitterar ut fullt arvode under sommarmånaderna när ändå inget arbete sker i riksdagen. När vi då närmar oss mitten av september, träder ledamoten tillbaka in in föräldraledighet igen. På frågan om de inte ser något omoraliskt i detta blir svaret; "Jag följer bara reglerna" (och vem har skapat dessa regler, tro)?

Jag kan hålla på en hel dag med dylika exempel men det orkar jag inte. Jo, ett litet till.
Yvonne Ruwaida - storfuskare och taxiåkerska - åker alltså taxi för skattebetalarnas pengar - över 100.000.- på ett år. För det första är hon miljöpartist och talar om för oss andra att vi borde cykla. Och så har hon mage att kalla taxiresor för "allmäna kommunikationsmedel".

Jag tror jag spyr.
#58 - 17 november 2008 15:26
[quote=Kjell Fohrman;1217056]Har jag inte skrivit heller vilket jag vet efter att ha drivit småföretag i ca. 30 år;)
Å andra sidan gnäller jag inte heller över min egen situation - den har jag valt själv.[/quote]

citerade Kensa inte dig Kjell =)
Mvh//Chrille

Annons