Up Aqua Atomizer (2 videos)

#1 - 1 juni 2011 09:51
Köpte ett par "Up Aqua Atomizer" från ebay. Den nya inneprylen för oss som löser upp CO2 i våra akvarier, och många är väldigt nyfikna på hur dom fungerar så jag gjorde ett par filmer.

Här är en makrofilm där jag vänder och vrider på den för att visa dess relativt enkla konstruktion (keramiskt rör inkapslat i rökfärgad plast):
&hd=1" target="_blank">
&hd=1

Här är film som visar den igång i mitt duellakvarium som jag ska Brams och Diväteoxid storpisk med:
&hd=1" target="_blank">
&hd=1

Tyvärr lyckades youtube komprimera bort misten/dimman som den skapar i akvariet, men det syns lite när jag panorerar ner mot roten.
#2 - 1 juni 2011 10:06
verkar najs! hur är det med ljud? genererar den något? typ "sprutt"-ljud i utblåset eller så?
#3 - 1 juni 2011 10:15
Helt ljudlös. =)
#4 - 1 juni 2011 10:16
soft. kopplas på utblåssalng antar jag?:P
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 juni 2011 10:19
Och resultatet - blir tillväxten bättre?
#6 - 1 juni 2011 10:21
hannesc: verkar så. hittade bild:
http://www.avk.com.au/plant-care-c02-units-fertiliser-hardware/up-aqua-co2-units-substrate/atomizer-system-16-22mm/prod_1196.html

Hur funkar det om man vill sluta använda co2? Är det nån form utav backventil inbyggd?

Edit: Inte så dyr heller. Det här borde man ju köra istället för innerfilter. Lär ju lösa upp betydligt bättre och så slipper man ha ett fult innerfilter i karet. Kan nog bli en beställning... :)
#7 - 1 juni 2011 10:38

Och resultatet - blir tillväxten bättre?

Ingen aning, andra dagen jag kör med dom. Det bubblade markant bättre från växterna igår.

Ett problem jag verkar ha är att den har svårt att hoppa igång på morgonen. Det kräver runt 2 bar i tryck från CO2-regulatorn för att gasen ska orka tränga igenom keramikröret, vilket svarar på nästa fråga:

Hur funkar det om man vill sluta använda co2? Är det nån form utav backventil inbyggd?

Keramikröret är så tätt att det krävs ett CO2-tryck på 2 bar för att gasen ska orka tränga igenom. Inget vatten sipprar ur så att säga.

Inte så dyr heller. Det här borde man ju köra istället för innerfilter. Lär ju lösa upp betydligt bättre och så slipper man ha ett fult innerfilter i karet.

Nackdelen är att det krävs ganska rejält tryck, så jag tror det blir lite halvsvårt att köra mäsk.

En sak jag är lite orolig för är att det sipprar ut mycket CO2 ut ur luftslangen och därmed slösar gas + att den är svårstartad.
#8 - 2 juni 2011 06:30
Tackar för filmerna, fått lite att klura på nu. Gillar inte det med svårstartad heller, blir kanske en venturi här ändå.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 juni 2011 07:46
defdac skrev:
Ingen aning, andra dagen jag kör med dom. Det bubblade markant bättre från växterna igår.

.

OK - ser fram emot en uppföljningen längre fram när du ser resultatet
#10 - 2 juni 2011 20:19
Kjell, det är bara ett annat sätt att tillsätta CO2. Tror inte man ser särdeles skillnad, om man redan kör med CO2 (om man inte är en verklig klydderöv och har haft helt fel upplösning tidigare, och det gäller verkligen inte defdac). Om man däremot kopplar på CO2 via atomizer till en burk utan CO2 så kommer man att få se rätt exakt samma boost i tillväxten som vilken som helst som går från icke-CO2 till CO2.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 2 juni 2011 20:30
Kjell, det är bara ett annat sätt att tillsätta CO2.

Hilsen,

/P

Så det är bara ytterligare en pryl då att skryta med;)

Eller är den billigare och bättre än en reaktor som jag antar att den då kan ersätta, eller?
#12 - 3 juni 2011 05:36
Skryta med och skryta med, och billigare och billigare... atomizer är ett rackarns snyggt sätt att tillsätta CO2 i en burk där man använder ytterfilter. Inga fula reaktorer inne i akvariet, atomizern sätts på utblåsslangen från filtret. Det verkar helt klart vara en bra reaktor, blir inga synliga bubblor av den (däremot ibland lite mist, om jag fattat rätt).

Har inte testat den själv. Varit bra sugen på den, just eftersom den verkar så smidig och inte syns. Av det jag fått reda på vid frågor/läsning så verkar den dock kräva ett rätt bra arbetstryck, och det gillar jag inte. Försöker få ihop en snygg CO2-lösning till en burk (inte nano) som jag tänkt ha med på utställningen i höst. Blir nog ändå att leka runt med en venturi, kan kopplas in på exakt samma sätt. Lurar mest på om jag ska ta någon av de jag redan har (rätt korta) eller faktiskt slå till på Mazzei. Men DÄR tickar det stålars... :(
#13 - 27 juli 2011 10:29
Nu ett par månader senare så är min relativt nybytta 6 kgs tub tom, kanske för att man är tvungen att köra så högt arbetstryck (2,5 bar) vilket gör att gasen börjar tränga ut genom silikonslangen..

Det blir nog tyvärr att pensionera dom direkt för jag vill inte slösa så fruktansvärt med gas.
#14 - 27 juli 2011 15:23
2,5 bar !!! Jag har använt mellan storleken och nu den stora 16/22 i ca 5 månader kör fortfarande på samma 6kg flaska jag har inga som helst problem med att köra på 1,5bar, dom behöver ev. lite tid på sig för att bygga tryck men vad gör det om dom smyger igång håller ph utan problem.
#15 - 27 juli 2011 15:29
Det tar väldigt långt tid innan den kommer upp i tillräckligt mycket tryck och i mina ligger det över 2. Kör jag runt 2 bar så kan jag inte vara säker på att trycket blir tillräckligt högt.
Men det är egentligen inte det stora problemet. Problemet är att det går ut sjukt mycket gas varje gång den drar igång på morgonen då alla slangar ska trycksättas. Den står och flödar fritt i flera minuter innan dom stabiliserar sig på inställt antal bubblor/sek.

Med hård CO2-slang hade det förmodligen funkat bättre.
#16 - 27 juli 2011 15:39
Intressant det här, då fortsätter jag nog med mitt ytterfilter som reaktor:). Tack för hjälpen defdac, där sparade jag de kronorna:p.

Annons