Tyngdkraften är väl ändå viktigare i denna fråga än friktionen.
Därav blir det kämpigt för pumpen ovanför vattenytan då den inte längre matas med vatten från självfallet. då den bara "trycker och inte suger" vattnet
Enligt Danei har pumpens placering ingen effekt, eftersom slangarna båda hamnar i akvariet. Häverteffekten skulle därför elliminera gravitationsproblematiken, och det torde den i så fall göra på båda hållen. Alltså skulle pumpens enda effekt vara att sätta fart på vattnet. Det faktum att tillverkare generellt rekommenderar att man inte placerar sina filter ovan vattenytan skulle kunna skyllas på att pumparna inte är helt täta, men var tar vattnet som läcker ut vägen när de står under akvariet då?
Jag är inte fysiker, men den förklaring jag fått är att när flödeshastigheten överstiger den vattnet själv åstadkommer ner genom slangen, kommer pumpens lyfthöjd in som en faktor, för att den måste lyfta vattnet upp på andra sidan, och därmed suga fram vattnet på sugsidan av pumpen.
Hur korrekt det är vet jag inte egentligen, men det är den ända förklaring jag fått som stämmer överens med de empiriska test jag kunnat göra.
B!