Unimax 500

#1 - 17 april 2007 19:38
Ska inom det närmaste hämta ett 300 liters kar som jag tänkt köra malawi i. Vill ha ett ytterfilter, men är inte så hemma på vilket man ska välja...i "min" butik tyckte dom jag skulle ha ett Unimax 500...hur låter det i era öron? Är det något man kan lita på? Och har någon en bra lösning på en bra pump till ett 300 liters?

Tacksam för svar!

Mvh Patrik
#2 - 17 april 2007 20:02
:) jag kör med detta filter och det är suuper! tyst, stor filtervolym ja kort och gott allt man man begära
#3 - 17 april 2007 20:04
oavsett vilket märke du väljer så kan du behöva en cirk. pump om du ska ha malawi....
#4 - 17 april 2007 20:06
unimaxen är kanon.. har själv 250'n och 700an .. tysta..
#5 - 17 april 2007 20:10
Det låter alldelles lysande! Ja, åheim, såklart jag ska ha en cirk. pump! Va bara nyfiken på om någon visste hur stark och någon bra modell jag ska satsa på...vill juh nog ha en med ganska bra "kräm" i...

Mvh Patrik
#6 - 17 april 2007 20:40
OK! det är bra flås i deras filter, även när filtret börjar bli smutsigt! många märken uppger inte filterflödet utan istället hur mycket pumpen klarar men unimax uppger det verkliga filterflödet som är 1500L/tim.
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=10602&langId=-1&parent_category_rn=10516&top_category=10516
#7 - 17 april 2007 20:46
Nu är jag helt novis på det här området, men 1500L/timme låter väl mer än väl för ett 300 kar tycker jag...:) Sen dyker ju en annan fundering upp också, angående mitt val och funderingar kring inredningen, men det får jag nog starta i en annan tråd...;)

Men tack för hjälpen åheim!

Mvh Patrik
Bilagor:
#8 - 17 april 2007 21:51
bjuren skrev:
Nu är jag helt novis på det här området, men 1500L/timme låter väl mer än väl för ett 300 kar tycker jag...:) Sen dyker ju en annan fundering upp också, angående mitt val och funderingar kring inredningen, men det får jag nog starta i en annan tråd...;)

Men tack för hjälpen åheim!

Mvh Patrik
tja.. det är 5ggr akvarievolymen och till malawi brukar upp till 10ggr volymen vara lagom! Men tycker man det är för mycket blås så kan man reglera flödet på unimax filtret!
#9 - 17 april 2007 22:04
åheim skrev:
OK! det är bra flås i deras filter, även när filtret börjar bli smutsigt! många märken uppger inte filterflödet utan istället hur mycket pumpen klarar men unimax uppger det verkliga filterflödet som är 1500L/tim.

https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=10602&langId=-1&parent_category_rn=10516&top_category=10516

Är det obelastat eller VERKLIGT flöde?, & hur mycket vid en viss lyfthöjd?(säg en halvmeter upp)jag bara undrar, för ibland är det rena glädjesiffrorna på de tabellerna...:D läge att vara lite skeptisk....men man kan ju alltid börja med ett sådant ytterfilter och om det inte verkar räcka så får man väl komplettera med ett innerfilter också, eller varför inte ett ytterfilter till? :p
#10 - 17 april 2007 22:10
menas MED filtermaterial;) och det är inga glädje siffror utan snarare i underkant:p :p :p
#11 - 18 april 2007 06:27
har mitt unimax 700 till ett 375a.. har sänkt farten en del.. fördelen är 2 in 2 ut.. man kan styra flödet i akvariet mycket bättre.. har bestället ett 640L kar som filtert sen ska var till istället..
#12 - 18 april 2007 06:40
Tummen: Funderar du på vattenfall? Eller vad ska du ha lyfthöjden till?
#13 - 18 april 2007 07:22
Eftersom det nämnts i tråden tänkte jag inskjuta att jag cirkulerar nästan 5000 l/h i mitt 375 Malawi.

Danei skrev:
Tummen: Funderar du på vattenfall? Eller vad ska du ha lyfthöjden till?

Lyfthöjd räknas inte från akvariets yta, utan från impellerns centrum, och de flesta av oss har pumpen stående på golvet, vilket ger drygt en meters lyft innan vattnet är tebax i akvariet.
B!
#14 - 18 april 2007 08:11
Nej nu har du fel. Efter som du har en meters tryck på insuget så blir det ingen skillnad om filtret står över katet eller i källaren. Om man bortser från slanglängden.
#15 - 18 april 2007 08:20
Danei skrev:
Nej nu har du fel. Efter som du har en meters tryck på insuget så blir det ingen skillnad om filtret står över katet eller i källaren. Om man bortser från slanglängden.

Nej nu har du fel, eftersom vi pumpar fortare än självfallet, fungerar det inte enligt hävertprincipen. Står pumpen i källaren kommer du att ha vissa problem med att trycka upp vattnet då de flesta pumparna för akvariebruk inte klarar att lyfta mer än 100-150 cm med hyfsad kapacitet.
B!
#16 - 18 april 2007 08:25
Det här är grundläggande saker som man normalt lär sig på grundskolan. Om vi fortsätter att bortse från friktionen i slangarna. Den har bara med flödet att göra inte trycket. Så kommer vattnet att trycka på lika mycket i inloppet som det blir mottryck i utloppet. Det pumpen ska övervinna är friktionen i slangarna och i filtret.
#17 - 18 april 2007 10:15
Danei har rätt. tryckhöjden blir bara relevant när man pumpar upp från tex en öppen sump. För ett ytterfilter är det flödet/friktionen som styr.
#18 - 18 april 2007 10:55
Lugnt, prova själva.Tag ett ytterfilter som är inkopplat, och lyft det så att pumphuvudet kommer strax under vatten ytan, och jämför flödet med när det står på golvet, eller för all del, i källaren. Lustigt nog, trots att slangarna är lika långa, är flödet högre när du lyfter upp filtret.

B!
#19 - 18 april 2007 11:08
Jag har tyvärr inget ytterfilter att testa med. Men det du säger stämmer inte med fysiken. Det finns ingen möjlighet att det blir så. Om du inte får veck på slangen när filtret står på golvet. Fundera lite innan du gör bort dig ännu mer.
#20 - 18 april 2007 11:15
Tja, ditt problem. Det finns inget att fundera över, du är dock välkommen att prova när du skaffat dig tillgång till ett ytter filter. Ett annat test du kan få komma här och göra, är att hänga slantarna till och från ett fluval 304 över draperistången i badrummet, och ner i akvariet. Trots att båda slangarna är under vattenytan i badkaret orkar pumpen inte pumpa speciellt fort, när du lyfter pumpen, är slangen fortfarande lika lång, och den börjar trots att det rent logiskt inte är möjligt, pumpa mer. Den förklaring jag har fått är att trots att pelartrycket är identiskt så när man pumpar fortare än självfallets egen kraft, får man räkna på pumpens lyfthöjd. Du får gärna idiotförklara mig, eftersom konceptet för mig är vansinne, men det fungerar så.
B!

Exemplet är dock illa valt eftersom de flesta pumparna ovanpå det tappar effekt när de hamnar ovanför vattenytan. Det fungerar med 304'orna dock.
#21 - 18 april 2007 11:26
Är pumpen tät så borde det gå att höja upp den tills den kaviterar. Utan någon flödesförändring. Jag gissar att det kommer fler som har koll, som förklarar för dig hur det är.
#22 - 18 april 2007 11:31
Danei skrev:
Är pumpen tät så borde det gå att höja upp den tills den kaviterar. Utan någon flödesförändring. Jag gissar att det kommer fler som har koll, som förklarar för dig hur det är.

Enligt din alldeles egen uttalade åsikt, spelar pumpens förhållande till vattenytan ingen roll, utan kavitation kan endast uppstå om friktionen i slangen blir så hög att det i sig orsakar fenomenet. Det är trots allt fortfarande lika långt ner till vattenytan på båda sidorna. Tankevurpa?
B!
#23 - 18 april 2007 14:56
Tyngdkraften är väl ändå viktigare i denna fråga än friktionen.

Därav blir det kämpigt för pumpen ovanför vattenytan då den inte längre matas med vatten från självfallet. då den bara "trycker och inte suger" vattnet
#24 - 18 april 2007 15:14
Danei skrev:
Undrar vem som gör bort sig....[:o]
#25 - 18 april 2007 20:04
Skiren skrev:
Tyngdkraften är väl ändå viktigare i denna fråga än friktionen.

Därav blir det kämpigt för pumpen ovanför vattenytan då den inte längre matas med vatten från självfallet. då den bara "trycker och inte suger" vattnet

Enligt Danei har pumpens placering ingen effekt, eftersom slangarna båda hamnar i akvariet. Häverteffekten skulle därför elliminera gravitationsproblematiken, och det torde den i så fall göra på båda hållen. Alltså skulle pumpens enda effekt vara att sätta fart på vattnet. Det faktum att tillverkare generellt rekommenderar att man inte placerar sina filter ovan vattenytan skulle kunna skyllas på att pumparna inte är helt täta, men var tar vattnet som läcker ut vägen när de står under akvariet då?
Jag är inte fysiker, men den förklaring jag fått är att när flödeshastigheten överstiger den vattnet själv åstadkommer ner genom slangen, kommer pumpens lyfthöjd in som en faktor, för att den måste lyfta vattnet upp på andra sidan, och därmed suga fram vattnet på sugsidan av pumpen.
Hur korrekt det är vet jag inte egentligen, men det är den ända förklaring jag fått som stämmer överens med de empiriska test jag kunnat göra.
B!
#26 - 18 april 2007 20:07
Pumpen kaviterar om trycket i den är för lågt. Det blir det om pumpen är högt placerad. Men det lär inte vara aktuellt i akvarie sammanhang. Pumpen orkar nog inte pumpa tillräckligt kraftigt för att orsaka så lågt tryck enbart genom strypning på sugslangen.

Pumpen bryr sig inte om vilken höjd den är på. en meter över karet har du 0,9bars tryck på vattnet det räcker bra. en meter under utan har du 1,1bar. Men det blir ju svårare att fylla pumpen.

Jag vet vilka som gör bort sig.
#27 - 18 april 2007 20:11
Danei skrev:
Jag vet vilka som gör bort sig.

Tja, jag kan inte göra mer än erbjuda dig att komma här och få utföra ditt eget empiriska test, eftersom du tydligen inte själv är intresserad av att göra en insats. Ett alternativ är att man videofilmar det hela, och skickar in klippet så du får se det, men då har jag säkert editerat, eller förvanskat testet på något ospecificerat sätt? Jag menar... Du vet ju redan...
B!
#28 - 18 april 2007 21:18
Jag är ingen expert på detta men jag ska försöka mig på att förklara varför höjden är en faktor! häverteffekten och med hjälp av pumpen fyller ytterfiltret med vatten men där stannar också vattnet sen måste pumpen få upp vattnet till karet igen och är då inte hjälpt av häverteffekten utan pumpen gör hela jobbet och då är ju så klart höjden väldigt avgörande för flödet!
#29 - 18 april 2007 22:23
Själv står jag i valet och kvalet mellan ett Eheim 2224 eller Am-Top 3337 till mitt 250L. Am-Topen var 380 kr billigare men pumpar mer (1000 L mot 700 L). Vill ju gärna ha ett så tyst filter som möjligt, så är det någon som har erfarenhet av dessa? Kör en Aquaclear 50 för cirkulationen.
#30 - 18 april 2007 22:39
Själv står jag i valet och kvalet mellan ett Eheim 2224 eller Am-Top 3337 till mitt 250L. Am-Topen var 380 kr billigare men pumpar mer (1000 L mot 700 L). Vill ju gärna ha ett så tyst filter som möjligt, så är det någon som har erfarenhet av dessa? Kör en Aquaclear 50 för cirkulationen.

Ber om ursäkt om jag hoppar in i tråden, men när ändå pumpar var uppe till diskussion tänkte jag passa på.
#31 - 19 april 2007 06:17
Mr B: Vilken lands ända bor du i då?

åheim: Om du fyller sugslangen till filtret och ansluter den utan att starta filtret så ska du se att vattnet rinner upp till ytan i returen.

Ja jag vet hur det blir. Det är väldigt förutsägbart.

Annons