Unik Windeløv?

Guest
#1 - 17 juli 2007 12:35
raderat
#2 - 17 juli 2007 12:48
nääää men lagt bud ligger och riverhorsen blir ju glad hehe
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 juli 2007 12:52
Om Holger personligen planterar den så kan väl priset vara OK:D
#4 - 17 juli 2007 12:55
Om Holger personligen planterar den så kan väl priset vara OK:D

:D
#5 - 17 juli 2007 12:57
*flämt* Man kanske skulle börja sälja växtrens på tradera trots allt...
#6 - 18 juli 2007 09:36
Får man som akvarist sälja och tjäna pengar denna "patenterade" sort?
"...the authorities have accepted this application. Variety protection may be likened to a patent for plants, the effect of which is to restrict commercial production to licence holders. This restriction does not apply to ordinary aquarists who are naturally welcome to propagate these plants!"
http://www.tropica.dk/article.asp?type=aquaristic&id=306
OK att odla men att sälja om man inte har licens?
<<<(^:>*
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 juli 2007 09:46
harbard skrev:
Får man som akvarist sälja och tjäna pengar denna "patenterade" sort?

"...the authorities have accepted this application. Variety protection may be likened to a patent for plants, the effect of which is to restrict commercial production to licence holders. This restriction does not apply to ordinary aquarists who are naturally welcome to propagate these plants!"

http://www.tropica.dk/article.asp?type=aquaristic&id=306

OK att odla men att sälja om man inte har licens?

<<<(^:>*

Nja detta handlar väl knappast om kommersiell produktion (alldeles oavsett priset;)) och då är det ju OK. Vanliga akvarister uppmanas ju istället att odla den.
#8 - 18 juli 2007 10:20
Va?! Kan man patentera växtsorter?!
#9 - 18 juli 2007 10:28
Inte patentera men man kan skaffa växtförädlarrätt på framodlade arter.
#10 - 18 juli 2007 11:07
Det ser ut som ett patent för mig, förutom till namnet, kanske för att Sverige officiellt motsätter sig patent på levande organismer. Hur länge gäller "växtförädlarrätt"? 20 år, som för patent?
#11 - 18 juli 2007 11:37
petnym skrev:
...man kan skaffa växtförädlarrätt på framodlade arter.

"Den som framställt en ny växtsort...".Frågan är hur "framställde" dessa sorter är då de (troligen) är naturliga former:"The plants probably existed in the original plant material and must be assumed to represent a natural mutation".
Nå,då denna "växtförädlarrätt" redan är beviljad kanske det är dags för Tropica att anställa växtpejlare som jagar licensskolkare!
<<<(^;>*
#12 - 18 juli 2007 11:43
Tror de har den för att andra företag som tex Nygaards inte skall få odla den.
#13 - 23 juli 2007 12:43
Jag blev inspirerad av den här tråden, så jag la precis ut en liten växtrensauktion på tradera för att se om den där bunken bara var en engångsföreteelse.
Återkommer med hur det går.
#14 - 23 juli 2007 13:02
defdac skrev:
Jag blev inspirerad av den här tråden, så jag la precis ut en liten växtrensauktion på tradera för att se om den där bunken bara var en engångsföreteelse.

Återkommer med hur det går.

Kapitalist! ;) (tyvärr, kan jag inte hitta din auktion?)
#15 - 23 juli 2007 14:28
petnym skrev:
Kapitalist! ;) (tyvärr, kan jag inte hitta din auktion?)

får ju inte länka dit, men om du söker på defdac som säljare så hittar du den säkert.
#16 - 2 augusti 2007 09:34
Något som förvånar mig är hur lite växter man får i många auktioner... Ofta så lite som några enstaka stänglar. Fem fjuttiga 10cm-stänglar för låt säga 30:- plus 20:- i frakt blir ju 10:- per stängel! Ofta av riktigt snabbväxande arter. Hiskligt dyrt, om du frågar mig... Om de sålde lite fler i taget så hade det ju kunnat vara en bra affär för både säljare och köpare...
#17 - 2 augusti 2007 10:17
Sedan den här tråden har jag allvarliga funderingar på att skaffa en extra burk bara för att dra upp stora ormbunkar (windelöv, bolbitis etc) till försäljning.

Personligen skulle jag dock bjuda mest på unika växter som inte finns i handeln, typ olika Toninas, Eriocaulon, Polygonum, Poaceae osv. och då skulle enstaka stängslar vara helt okej om man fick garanti på att få ett nytt exemplar om den inte klarar frakten första gången.
Guest
#18 - 2 augusti 2007 12:47
raderat
#19 - 2 augusti 2007 13:04

Risken är dock stor att priserna markant skulle rasa om utbudet blev större.

Helt klart, marknad styr såklart. Men i det här fallet skulle man ju vara marknaden =)
Det kommer även alltid vara fler akvarister som ska fylla sina stora nyfyllda kubikakvarier än det är växtakvarister som kan förse dom med miffo-plantor 8)
#20 - 2 augusti 2007 13:07
Jag tycker även det är viktigt att separera marknaderna - jag skulle aldrig sälja till generalla zoopettare och insatta växtakvarister som är för prismedvetna (se bara på den här tråden ;). Däremot går det nog att göra roligare affärer med "occasional surfers" från tradera och blocket.
Guest
#21 - 2 augusti 2007 13:32
raderat
#22 - 2 augusti 2007 13:54
...men lite förstår man ju säljarna också. Det är en hel del bök med att fotografera, annonsera, paketera och posta växter, så lite vill man ju ha för det besväret. Som köpare är det lätt att glömma bort det. Men att sälja stänglarna fem och fem... [:o]

Som säljare ger man ju ett betydligt bättre pris till den som kommer och hämtar växterna, (och pratar akvarier en stund)...

Annons