Ungscalarer äter ihjäl sig på rom!?

#1 - 20 februari 2008 18:46
Hej.
Vet att scalarer kan äta ihjäl sig på tex röda mygglarver. Men kan yngel/ung scalarer äta ihjäl sig på rom som föräldrarna nyss lagt? De äter o smaskar så det står härliga till. Till slut är de så feta att de knappt kan simma:(
Anar att de kan äta ihjäl sig eftersom de blir mindre o mindre i antal:(
Tänkte ju flytta ungscalarerna, men har inget kar redo än.
Vad göra?

/Stefan
#2 - 20 februari 2008 19:03
Kan du inte ta upp rommen istället?
Knipsa av bladet som föräldrarna lägger det på?
Har du kvar föräldrarna med barnen? Har dom gått ihop hela tiden?
Frågar för att jag själv har scalarer som har frisimmande yngel nu, jag har haft planer på att flytta föräldrarna, men det kanske inte behövs?

/B
#3 - 20 februari 2008 19:09
Blossom7 skrev:
Kan du inte ta upp rommen istället?

Knipsa av bladet som föräldrarna lägger det på?

Har du kvar föräldrarna med barnen? Har dom gått ihop hela tiden?

Frågar för att jag själv har scalarer som har frisimmande yngel nu, jag har haft planer på att flytta föräldrarna, men det kanske inte behövs?

/B

Joda, här har vi yngelvårdande scalarer som sköter sitt. Ynglen är ca 2 månader och har gått med föräldrarna hela tiden.
Vill inte störa genom att flytta romen. Vet jag bara att de inte dör av detta så kan de få hållas. Till nästa lek skall de vara i annat kar.

/Stefan
#4 - 20 februari 2008 19:16
Mina är oxså kanonföräldrar, blev orolig då jag läste i en annan tråd att ynglena åt av föräldrarnas slem??? på kropp och fenor.
Men då provar jag nog att låta föräldrarna gå kvar hos ynglena.

/B
#5 - 20 februari 2008 19:33
Blossom7 skrev:
Mina är oxså kanonföräldrar, blev orolig då jag läste i en annan tråd att ynglena åt av föräldrarnas slem??? på kropp och fenor.

Men då provar jag nog att låta föräldrarna gå kvar hos ynglena.

/B

Det kanske var min tråd?
Mina yngel verkade gå på föräldrarna tidigare. Men det har lugnat ner sig.

/Stefan
#6 - 21 februari 2008 14:43
Hej igen.
Nu till en fundering, äter de större syskonen upp de mindre?
Eftersom jag sett att många har fösvunnit så har jag noterat att det är just de minsta som blir puts väck. Då hörde jag av en handlare att det inte är omöjligt att de större ynglen äter de mindre. Hua!:confused: Kan det vara så? Har inte hört att scalare skall göra så, men det låter ju inte omöjligt. Nån som vet?

/Stefan
#7 - 22 februari 2008 06:29
Hej.

Vet att scalarer kan äta ihjäl sig på tex röda mygglarver. Men kan yngel/ung scalarer äta ihjäl sig på rom som föräldrarna nyss lagt? De äter o smaskar så det står härliga till. Till slut är de så feta att de knappt kan simma:(

Anar att de kan äta ihjäl sig eftersom de blir mindre o mindre i antal:(

Tänkte ju flytta ungscalarerna, men har inget kar redo än.

Vad göra?

/Stefan

Har för mig att det är ett naturligt betende, föräldrarna gör det för att mata sina yngel.
#8 - 22 februari 2008 20:33
Ojojoj, idag har det kläckts en hel del yngel och föräldrarna flyttar runt dem. Trodde verkligen inte att det skulle gå så långt.
Skulle gärna vilja rädda dessa, men ack, tror inte det går.
För ungscalarerna gör nog processen kort med dem:(
Funderar ändå på att släppa ner de 7 ungscalarerna till min sons akvarium.
Där simmar just nu 2 svärdbärare och 2 platy. Frågan är om de kommer att överleva detta?

/Stefan

Annons