Ungfödargädda?

#1 - 22 mars 2007 00:27
Bläddrade igenom en akvariebok med 10-12 år på nacken, och fick se 'Ungfödargädda' (japp, under levandefödande tandkarpar). jag kommer tyvär inte ihåg den latinska benämningen på fisken. inte så mycket info fanns att läsa om den i boken. Blev nyfiken på att veta mer om den, men kan inte hitta något.
Någon som känner till den? Länkar?
/Mvh Micke
#2 - 22 mars 2007 01:15
FishBase

Jag har hittat den i en akvariebutik en enda gång, i Köpenhamn omkring 1970. Jag fick dem inte att bli särskilt gamla, men jag hade inte mycket småfisk att erbjuda som foder.
#3 - 22 mars 2007 15:48
en riktigt häftig fisk... fanns på imazo för typ 5-6 år sen, jag hade 3 stycken som fick va "avfallskvarnar" till min mollyodling... tyvärr är de svåra att hålla och mina fick till slut inälvsparasiter och dog... hoppas dock på att få tag i ett gäng igen...
#4 - 22 mars 2007 15:54
Finns att beställa hos någon av de större grossisterna, förmodligen Imazoo eller Simontorp? Söders Zoo här i Gävle köpte hursomhelst in ett mindre gäng av dessa i början av året. Tyvärr var alla honor.
#5 - 22 mars 2007 16:18
finns det nån annan fisk som föder levande ungar förutom guppy, molly, platy etc.,?
#6 - 22 mars 2007 19:20
Den dyker upp då och då. Såg den senast för två veckor sedan.
#7 - 22 mars 2007 19:21
Vic skrev:
finns det nån annan fisk som föder levande ungar förutom guppy, molly, platy etc.,?

Anableps till exempel...
#8 - 22 mars 2007 20:15
Själv har jag.

Limia melanogaster, svartbukslimia, även kallad blå limia. Är vackra blåskimrande och snabba ungfödare. Hona ca 6 cm och hane 3.5-5 cm.

Heterandria formosa, Dvärgtandkarp, små fiskar hane ca 1,5 cm och honan 2.5 -3 cm. Små söta ungfödare med silvrig kropp, brun sidorand och en liten orange/rost tonad ryggfena med en svart fläck på.

Båda dessa arter hittar man ibland i zooaffärerna.

Nedanstående finns också emellanåt i affärerna. Metalltandkarp, Girardinus metallicus, silvrig aktiv ungfödare med tvärränder, hanen har ofta svart buk.

Priapella intermedia, Gulbeige snabbsimmare med ett vackert blåaktigt skimmer över ögonen. Kräver en viss vattenrörelse och lite större akvarium.

Poecilia caucana, är en ovanligare vildform som funnits i butiker på sista tiden. Vackra silvriga fiskar med svaga tvärränder på bakkroppen och en blåviolett glans över kroppssidorna. Ryggfenan är skarpt färgad i gult eller orange med en svart fläck. Blir nog som Black Molly i storlek skulle jag tro.

Då och då hittar man också andra ungfödare i butikerna, men dessa har jag i alla fall hittat på sista tiden.

MVH/Anita
#9 - 22 mars 2007 22:18
Det finns många ungfödare: kungsfiskar, Latimeria, vissa hajar, stingrockor, sågfiskar, halvnäbbar, goodeider m fl
#10 - 24 mars 2007 00:45
Det var liiite lättare att hitta info med rätt namn :)
(Belonesox belizanus, Gäddtandkarp)
Blir lite sugen på att testa denna.

Annons