Själv har jag.
Limia melanogaster, svartbukslimia, även kallad blå limia. Är vackra blåskimrande och snabba ungfödare. Hona ca 6 cm och hane 3.5-5 cm.
Heterandria formosa, Dvärgtandkarp, små fiskar hane ca 1,5 cm och honan 2.5 -3 cm. Små söta ungfödare med silvrig kropp, brun sidorand och en liten orange/rost tonad ryggfena med en svart fläck på.
Båda dessa arter hittar man ibland i zooaffärerna.
Nedanstående finns också emellanåt i affärerna. Metalltandkarp, Girardinus metallicus, silvrig aktiv ungfödare med tvärränder, hanen har ofta svart buk.
Priapella intermedia, Gulbeige snabbsimmare med ett vackert blåaktigt skimmer över ögonen. Kräver en viss vattenrörelse och lite större akvarium.
Poecilia caucana, är en ovanligare vildform som funnits i butiker på sista tiden. Vackra silvriga fiskar med svaga tvärränder på bakkroppen och en blåviolett glans över kroppssidorna. Ryggfenan är skarpt färgad i gult eller orange med en svart fläck. Blir nog som Black Molly i storlek skulle jag tro.
Då och då hittar man också andra ungfödare i butikerna, men dessa har jag i alla fall hittat på sista tiden.
MVH/Anita