ungfödare med crystal red

#1 - 3 april 2007 12:43
vilka ungfödare går att ha med räkorna crystal red har nu guppisar men undrar typ om det skulle funka med platy,svärdbärare.
#2 - 3 april 2007 21:25
Jeg vil anbefale Xipophorus pygmaeus Dverg sverddrager. Hannen bli opptil 3,5cm. Hunner opptil 5 cm.

Mvh
Erik Rune
Norge
#3 - 4 april 2007 00:26
Jag har mina med Dvärgtandkarp... funkar utmärkt.
#4 - 4 april 2007 12:28
de jag undrar om man kan ha dom med platysar
#5 - 5 april 2007 08:26
Jag har mina med fem st platysar och jag har inte märkt att dom skulle vara på räkorna alls.

/hedde
#6 - 5 april 2007 12:46
Mina Indianplaty, Xiphophorus variatus är de som varit mest räksäkra, hos mej. De verkar inte ens äta nykläckta räklingar och de stora rör de inte alls.

Däremot så är både Dvärgtandkarp, Heterandria formosa och Dvärgsvärdbärare, Xiphophorus pygmaeus formidabla räklingsjägare. De vuxna rör de inte alls, men ynglen får de tag på, till och med i stora ruggar med javamossa. Men det syns nästan på deras smygande jaktteknik att de är duktiga på att fånga väldigt små kryp i växtsnåren.

MVH/Anita
#7 - 5 april 2007 19:54
jag har nämligen 2 kar med räkor ett med blackcrystal och ett med crystal red och nu så tänkte jag köpa black molly till det ena och platy till det andra om det nu går vad säger ni.eller ska jag bara köra med platysar.
#8 - 8 april 2007 17:18
fairing skrev:
jag har nämligen 2 kar med räkor ett med blackcrystal och ett med crystal red och nu så tänkte jag köpa black molly till det ena och platy till det andra om det nu går vad säger ni.eller ska jag bara köra med platysar.

Har inte provat själv, med de arterna. Men jag hade nog valt platy, om jag vore du.

Black Molly blir större och borde kunna äta räklingar i större storlek om de försöker.

MVH/Anita
#9 - 9 april 2007 17:00
Jag vill också ha Black Molly...

... men min räkor ska ner i stora karet till sommaren... vet inte om Molly är för stora... Ingen som har provat?? ;)

Jag är inte goldmember så jag kan inte sätta ut annons, är bortskänkes förbjudet på trådarna??? :)
#10 - 9 april 2007 20:22
Katharina skrev:
är bortskänkes förbjudet på trådarna??? :)

Jepp, så det är bara att bli Goldis;)!
#11 - 10 april 2007 19:31
Synd...

ansjo skrev:
Jepp, så det är bara att bli Goldis;)!

Har svårt att avliva friska djur så då får de bli kvar... :(

Men är det ingen som har provat Black Molly och räkor???? Jag har körsbär och crystal... Blir det bara lyxig mat [:o]
#12 - 1 juni 2007 17:08
Katharina skrev:
... men min räkor ska ner i stora karet till sommaren... vet inte om Molly är för stora... Ingen som har provat?? ;)

Jag är inte goldmember så jag kan inte sätta ut annons, är bortskänkes förbjudet på trådarna??? :)

Är det mollysarna du vill bli av med eller räkorna?
#13 - 1 juni 2007 17:52
Det var räkorna...

Men nu är stora karet fullt av räkor så det blir nog inga Black Molly :(
#14 - 1 juni 2007 18:48
skulle gissa att mollysarna äter upp räkorna...

Borde det funka med Körsbär och Endlers Guppy tillsammans? de kan väl iaf inte ta stora räkor, men ynglen kanske är illa ute tillsammans med Gyppysarna. Annars är ju Indianplaty fina och det finns många andra fina levandefödare också!
Vad skulle ni rekomendera för fin levandefödare i ett 24l med dvärgräkor och hårt vatten (det gillar väl iof alla levandefödande tandkarpar?)
#15 - 1 juni 2007 19:08
Molly och räkor är ingen bra idé tror jag.. dom är rätt glupska och det skulle nog vara som en smörgåsbord med miniräkor.
Vi har Endlers och räkor, funkar utmärkt för oss iaf. Har man mycket växter tex. javamossa som räklingarna kan gömma sig i så är det nog inga problem.

//M
#16 - 1 juni 2007 19:27
Tror att jag skaffar några Endler eller nåt smått till lill karen isf :)

Annons