Ungfödare? Föder de ungar hela tiden?

#1 - 9 juni 2006 14:35
Hej! Hur funkar dessa fiskar egentligen? :confused: Alltså.. föder de ungar typ hela tiden.. eller "känner de av" sin begränsade livssituation och håller igen( hoppas ni förstår vad jag menar :p ) Mår honan bra isåfall av att hela tiden producera en massa barn som försvinner ( äts upp..? Kanske är normalt iof? ) Och vad händer om de inte äts upp utan klarar sig - då blir det ju för många fiskar till slut? Eller det kanske tom är svårt att få dem att föröka sig??

Fiskar är konstiga ;)
#2 - 9 juni 2006 14:50
[quote=Nybörjare-06]Hej! Hur funkar dessa fiskar egentligen? :confused: Alltså.. föder de ungar typ hela tiden.. eller "känner de av" sin begränsade livssituation och håller igen( hoppas ni förstår vad jag menar :p ) Mår honan bra isåfall av att hela tiden producera en massa barn som försvinner ( äts upp..? Kanske är normalt iof? ) Och vad händer om de inte äts upp utan klarar sig - då blir det ju för många fiskar till slut? Eller det kanske tom är svårt att få dem att föröka sig??

Fiskar är konstiga ;)[/quote]
Fiskarna e´ inte konstiga vi e konstiga:D
#3 - 9 juni 2006 14:55
Oj så många frågor...

Mina guppisar verkar inte bry sig om ifall dom överbefolkar karet. Däremot verkar det som om dom lite större ynglen är mer benägna äta sina nyfödda syskon ifall det blir för tätt med yngel. :(

Dom honor jag har föder regelbundet med ca en månad emellan, både endlers guppy och slöjsstjärts. Nu har jag lyckats ganska bra med att sälja och ge bort yngel så det har funkat bra.

Men många fiskar blir det... :p

Verkar inte som om honorna far illa av att vara yngelproducenter hela livet.

Fast jag vet inte hur det är med andra levandefödare.
#4 - 9 juni 2006 15:53
de flestra arter jag haft har fött fler yngel på sommarhalvåret, när det är "högsäsong" för mygglarver...
vet att dvärgtandkarpen skiljer sig från övriga genom att honorna har yngel i många utvecklingsstadier i äggledaren, sen föder de ett par yngel varje vecka istället för massor åt gången...
#5 - 11 juni 2006 12:02
Men vad gör man av alla fiskbarn då? Får man rensa bort dem och slänga dom då? (är ju tråkigt isåfall..)
#6 - 11 juni 2006 12:43
Jag har haft det problemet med Black Molly att när det blir för överbefolkat så blir honan extremt hoppbenägen och hoppar ur mest hela tiden.

Den enda lösningen är väl att ha något som äter upp ynglen, om man nu inte vill ha yngel.
#7 - 11 juni 2006 16:36
[quote=Nybörjare-06]Hej! Hur funkar dessa fiskar egentligen? :confused: Alltså.. föder de ungar typ hela tiden.. eller "känner de av" sin begränsade livssituation och håller igen( hoppas ni förstår vad jag menar :p ) Mår honan bra isåfall av att hela tiden producera en massa barn som försvinner ( äts upp..? Kanske är normalt iof? ) Och vad händer om de inte äts upp utan klarar sig - då blir det ju för många fiskar till slut? Eller det kanske tom är svårt att få dem att föröka sig??

Fiskar är konstiga ;)[/quote]

ja det e klart dom föder ungar varje sekund:p
#8 - 11 juni 2006 17:27
Man kan ha dessa fiskar med andra fiskar som gillar yngel..så hålls antal yngel nere...sedan enl. min erfarenhet blir de inte så gamla. Lätt sjuka och dör. Så det ordnar till sig med antalet. Blir det många så kanske du kan höra med en akvarieaffär om de vill byta in fiskarna.

Annons