Hoppas att den här lilla skitungens syn på djur antingen ändras radikalt, eller att den nöjer sig med plastdjur...
http://www.tjuvlyssnat.se/sodra-sverige/luca-brasi-a-la-gullig-och-morbid
Trollsvans skrev:Hoppas att den här lilla skitungens syn på djur antingen ändras radikalt, eller att den nöjer sig med plastdjur...
http://www.tjuvlyssnat.se/sodra-sverige/luca-brasi-a-la-gullig-och-morbid
Trollsvans skrev:Uppenbarligen hade folk här "fel" sorts humor, så jag börjar hålla med om meningslösheten...
Jenny054 skrev:Ja ungar är ju inte smarta heller.
Dom föds till onda och elaka. Gäller att uppfostra dom rätt, annars går det väldigt fel.... Denna mamma hade tydligen inte lyckas speciellt bra.
MattiasL skrev:Jag såg en japansk kock nagla fast en sprattlande fisk på en bit vitt bröd på en skärbräda med en syl för att den inte skulle falla av. Sedan serverades den levande till kunden!
Tja.... den var ju i alla fall färsk!
Dom föds till onda och elaka. Gäller att uppfostra dom rätt, annars går det väldigt fel.... Denna mamma hade tydligen inte lyckas speciellt bra.
linda.n skrev:http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/inte-bara-myror-i-brallan
hörni, pappor, är de också onda av naturen? :D ;)
underbar tråd förresten!
Jenny054 skrev:Alla tycker vi olika.
Jag anser att ingen föds snäll. Mer elak.
Speciellt barn är elaka. Alla vet ju hur sadistiska ungar kan vara..
(dom testar ju bara heter det)
ansjo skrev:Du har inga barn skulle jag tro;)?
Jag hoppas att det var lite ironi i det inlägget, annars tycker jag faktiskt att det är lite synd om dig om du har den inställningen.
Man uppfostras till att bli snäll & god till många %.
Sedan finns det dom som uppfostras på bästa sätt men ändå blir riktiga psykopater.
Samma i djurriket. Käftar en valp emot mamman så får den en "tukning"
Micke_A skrev:Ingen är ond av naturen (ondska och godhet är religiösa påhitt), människan är inte "ondare" än nå´t annat djur (avvikelser i beteende beror på bl.a psykiska besvär, och uppväxt, hos människor som hos andra djur), och med tanke på hur en del beter sig, inte mycket smartare heller.
jojjen skrev:menar du verkligen det? ;)
raderar mitt inlägg för fridens skull. :)
LoGeek skrev:Påhitt?! Om ondska och godhet bara är religiösa påhitt så menar du att hade det inte varit för religionen så hade det inte varit någon moralisk skillnad på att kramas och slå, eller? Eller menar du att det som den "stora massan" tycker är moraliskt okej, är okej? Typ som om 98 procent av världens befolkning röstar fram att det är okej att förinta de andra 2 procenten.
Nej, ditt påstående låter väldigt relativistiskt, och även om du inte menar illa, så påminner logiken i det obehagligt mycket om den som använts av kommunistledare, nazistledare, skolmassakerungdomar i Finland, m.m.
Micke_A skrev:Det är nå´t som är psykiskt fel hos en så´n person, och att stämpla den som "ond" är att förenkla det hela. Vare sig det beror på en medfödd hjärnskada, dålig eller ingen uppfostran, eller andra psykiska problem, så är det inte "ondska" så som t.ex kristendomen vill ha det till.
Micke_A skrev:
Och självklart anser jag att det är en moralisk skillnad mellan att krama och att slå, och också att det är fel att slå, men att stämpla den som slår som "ond" i den religiösa meningen av ordet (om det är några företeelser som har stått för "onda" handlingar genom historien så är det just religioner), är att förenkla, slå ifrån sig, och sätta folk i fack.
LoGeek skrev:Jag förstår din poäng tror jag. Du menar att oavsett vad en människa gör så är den egentligen ett "offer" för dålig uppfostran, psykisk rubbning, osv...? Ingen människa är någonsin "ond" i sig själv?
Fråga: Kan i din begreppsvärd någonsin en människa vara "ond"? Eller är det bara handlingar som kan vara onda?
Jag blir intresserad av hur du ser på moraliska spörsmål. Om vi tar att slå någon utan anledning som exempel. Du anser att det är fel att slå säger du. Vilken av följande två grunder för detta håller du:
1. Att det är fel att slå är bara en personlig uppfattning. Det är helt okej om andra har en annan uppfattning och tycker att det är rätt att slå. Det är bara en fråga om tycke och smak.
2. Oavsett vad man själv tycker, så är det fel att slå.
Micke_A skrev:
Nej, det är inte en fråga om tycke och smak, en person som tycker att det är ok att slå nå´n utan anledning har nå´t fel på psyket.
Ingen frisk människa slår nå´n annan utan anledning, och ja, det är fel att slå andra utan anledning. MEN det är inte "ondska".
LoGeek skrev:Du låter ju själv väldigt inspirerad av religion. Hur kan du annars säga att det är "fel" att slå någon utan anledning?
Fråga: Vad grundar du det på, om inte tycke och smak?
Detta börjar dessutom likna en lek med ord. Ser man på den mänsliga historien hur människan beter sig så kan man ju säga på två sätt:
1. Att människor har störningar och allvarliga fel i hjärnan, såsom du säger.
2. Att människan utöver det goda inom sig även bär på en ond sida som man ofta måste hålla tillbaka, såsom kristendomen säger.
Jag tycker att det låter som både nr 1 och 2 egentligen har samma poäng bara att den ena är formulerad i psykologiska termer och den andra i religiösa.
Micke_A skrev:Måste man vara religiös för att anse att det är fel att slå utan anledning? Snarare tvärtom, skulle jag vilja påstå. Jag baserar det inte på tycke och smak, utan på sunt förnuft.
Micke_A skrev:Mycket våld och lidande har skett i religioners namn, bl.a vid "djävulsutdrivningar" om jag har förstått rätt, så vill man höra att våld är fel är det inte dit man ska vända sig.
Micke_A skrev:religioner stämplar människor som är psykiskt sjuka som "onda", och tror att det hjälper med "djävulsutdrivning", eller att det ska ha skett bot och bättring efter att de har varit inlåsta några år.
Micke_A skrev:Ingen är ond av naturen (ondska och godhet är religiösa påhitt), människan är inte "ondare" än nå´t annat djur (avvikelser i beteende beror på bl.a psykiska besvär, och uppväxt, hos människor som hos andra djur), och med tanke på hur en del beter sig, inte mycket smartare heller.
Jenny054 skrev:Alla tycker vi olika. Jag anser att ingen föds snäll. Mer elak. Man uppfostras till att bli snäll & god till många %.
Sedan finns det dom som uppfostras på bästa sätt men ändå blir riktiga psykopater.Samma i djurriket. Käftar en valp emot mamman så får den en "tukning"
Anettejt skrev:Fast det där såg jag ett program om där de hade forskat i detta ämne.
Du har delvis rätt. Tyvärr får jag säga. (även om jag vet hur elaka barn kan vara, så är de ju just, barn)