Undvika snäckor i början.

#1 - 4 februari 2008 22:21
Hej, jag undrar hur man kan undvika att snäck ägg följer med växterna från djur affären?
Kan man lägga dom i vatten i några dagar, eller hur ska man göra?
Tacksam för svar! :)
#2 - 5 februari 2008 08:48
Plocka bort synliga snäckor och skölj bladen noga. När växterna är i karet inspekterar du dem noga efter eventuell rom, om du hittar något så börja om. Annars så finns det ju snäckdödande medel.

Själv tycker jag att snäckor är bra, men har haft mycket problem med att de inte överlever i mitt kar.
MVH
Magnus
#3 - 5 februari 2008 09:55
Ta bort all vadd som växterna står i, skölj NOGA av rötterna så att de är helt "rena". Gnugga alla blad försiktigt med fingrarna, även stjälkarna till bladen.

Då har du gjort vad du kan... att lägga i vatten hjälper ju inte, då kläcks ju äggen om det finns några.

Snäckor gör som Tropfrog säger bara nytta i akvariet, men jag förstår att du vill undvika dem för de förökar sig tusenfalt om de får tillräckligt med mat (alger, matrester, ruttnande växtdelar). Jag menar nu de små "kanelbulle"-liknande snäckorna.

Om du mot förmodan lyckas få sådana så kan du köpa en annan större vacker snäcka som kommer att äta upp mycket av de små snäckornas mat. Du kan också minska ner på matningen, och göra allt för att dina växter ska trivas. Om växterna trivs minskar algerna, och då har snäckorna inte lika mycket mat och kommer snabbt att minska.

Du kan också gå på "snäckjakt" och ta bort alla snäckor du ser när du gör ditt delvattenbyte en gång i veckan. Men hoppas du slipper det då :)
Bilagor:
#4 - 5 februari 2008 16:40
Tänk hur det kan vara... jag som har tänkt åka till någon och håva lite malajiska sandsnäckor till mina akvarium :)

Dammsnäckor och posthornssnäckor undviker jag dock helst
#5 - 5 februari 2008 17:20
Du kan få så många du vill av mig. Om det rä rätt sort vet jag inte. Små som kanelbullar högst 5mm stora och platta. Bor i Uppsala
#6 - 5 februari 2008 20:10
Malaysiska sandsnäckor är mycket bra, för de gräver ner sig i sanden och för på det sättet ner syre till växternas rötter. Det är särskilt bra om man har finkornig sand. De blir dock lite större än "kanelbullesnäckorna", jag har sandsnäckor med 1,5-2 cm långa skal.

Man ska inte förväxla kanelbullesnäckorna (vad heter de egentligen??) med posthornssnäckor, de sistnämnda blir mycket större och enligt mig mycket vackrare. Deras skal växer som en kanelbulle ställd på högkant... Mycket finare :)

Jag har säkert 60 kanelbullesnäckor, 80 malaysiska sandsnäckor och 1 fin posthornssnäcka (2,5 cm stort skal!) i ett 42-liters... Det är så att säga snäckor överallt.. Jag övermatar inte men har ganska mycket alger, så de har väl att äta :P

Men sandsnäckorna gräver ju ner sig ibland iallafall, så man slipper se dem.

Kort sagt: OM du vill ha någon snäcka senare, satsa på en snäcka som blir stor och vacker. Försök undvika kanelbulle-snäckorna. :)
#7 - 8 februari 2008 15:10
dancehall skrev:
Hej, jag undrar hur man kan undvika att snäck ägg följer med växterna från djur affären?

Kan man lägga dom i vatten i några dagar, eller hur ska man göra?

Tacksam för svar! :)

Ett enkelt svar är köp växterna av privatpersoner som inte har några snäckor, blir oftast billigare och bättre växter.
men som redan skrivits så är tex malaysiska sandsnäckor utmärkta då dom håller rent men man slipper se dom för dom kommer i princip bara fram på nätterna :)
#8 - 8 februari 2008 15:21
det jag köpte när jag hade många snäckor i karet var bakistan botia, och nu ser man bara nån gång ibland ett par snäckor, men inte så där som det var ibörjan. En hel drös med snäckor både i marken och på glasen. Sen att minska matdoseringen lite. för det är oftast därför man får snäckor som jag fick, ett rent helskotta.

fast snäckor gör sin funktion i karet den med, men det ska absolut inte vara i större mängder. ser inte bra ut ;)

Annons