Undvika med BackToNature - Slimline

#1 - 11 juli 2011 16:58
Köpt ett nytt akvarium som jag väntar på skall levereras. Tänkte då montera backgrund i akvariet och köpte då två skivor av back-to-nature slimline.

Har läst instruktionen på baksidan och det verkar ju inte allt för svårt. Men ändå inbillar jag mig att ändå oavsett hur lätt det verkar vara, så är det inte lika lätt i slutändan ändå.

Vad är de vanliga misstagen som jag skall undvika? Byta blad i mattkniven har jag klurat ut själv. Men sen då? Vill ju ogärna stå där med en sne skiva som ser taskigt ut.
#2 - 11 juli 2011 17:01
Mät noga, skär på fram sidan.. Tålamod.. stressa inte då blir det inge bra! å du tänk på en sak.. kladda inte ner hela satans BTN`n med silicon ta ett par små klickar på varje.. du kanske vill kunna ta loss den någon gång.. eller om du säljer karet! ;)
Lycka till
#3 - 11 juli 2011 17:16
lägger ut lite bilder då :)

jag lägger ofta bara silikona längs kanterna. för att inte fiskar ska kunna simma in bakom. ( o för att hålla fast den såklart)

det är väldigt enkelt.

o blir en kant lite sned så silikonar man bara över det ju. tryck i lite sand i silikonen sen så kommer fogen aldrig synas.
#4 - 11 juli 2011 17:31
mitt tips är att köpa mycket sillicon och så behöver du inte ha så mycket på baksidan. när jag silliconade min BTN så var det precis tillräckligt med sillicon i tuben.

mät både en och två gånger för säkerhets skull.

ett alternativ till kniv är en fintandad såg. såga försiktigt så går det enklare tyckte jag :)

[ATTACH=CONFIG]45801[/ATTACH] såhär såg min tub ut när jag var klar...
jag köpte bara en liten tub Juwel sillicon till mitt 60 liters. jo visst, det såg ut till att räcka men jag fick snåla lite på slutet bara för att jag hade varit för generös med den stora biten. (jag gjorde en filterhörna)

[ATTACH=CONFIG]45802[/ATTACH] såhär blev resultatet. lite spillt sillicon i skarven på filterhörnan men men, det är sånt som händer första gången :)
#5 - 11 juli 2011 17:35
Jag är nog lite udda, men jag skär alltid Slimlinen från baksidan...;)
Annars behövs det inte mycket för att Slimlinen ska fästa mot bakrutan, och sedan blir det även snyggast ifall du lägger en tunn fin sträng utmed sidoglasen med:).
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 juli 2011 17:42
ansjo skrev:
Jag är nog lite udda, men jag skär alltid Slimlinen från baksidan...;).

Jag med - det är ju där som linjrena finns så det finns absolut ingen anledning till att inte göra så
Instruktion finns på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/montera_slimline.html

Som hannesc etc. skriver så är det primära att man drar en sträng runt om så att inte räklingar kan fastna bakom - fisk (inte ens små) fastnar knappast om man trycker dit den rejält hårt
#7 - 11 juli 2011 17:45
ansjo; hade jag vetat att sillicon har en hållfasthet på, vad är det nu igen, ca 20 kg/cm2? så hade jag inte tagit så mycket som jag gjorde...
enda fördelen är väl att den med största sannolikhet inte kommer losna utan att glaset gör det med ;)
#8 - 11 juli 2011 17:55
Ja ni gamla rävar har förmodligen helt rätt ;), Men hur man en vrider och vänder på det så finns alltid risken att man "spricker" framsidan och det vill man ju inte..
#9 - 11 juli 2011 18:04
därför sågade jag min med framsidan uppåt. då behöver man inte skära och sen knäcka av den (som jag tycker är lite vågligt).
#10 - 11 juli 2011 18:06
Skär man flera gånger i samma spår skär du även igenom framsidan, de få ställen som man inte kommer igenom kan man då lätt knäcka utan något oönskat händer:).
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 juli 2011 18:11
ansjo skrev:
Skär man flera gånger i samma spår skär du även igenom framsidan, de få ställen som man inte kommer igenom kan man då lätt knäcka utan något oönskat händer:).

Instämmer helt. Spricker den iväg på framsidan så beror det nog helt enkelt på att man inte skurit tillräckligt många gånger. Om man är osäker kan man ju alltid använda en metallsåg.

Själv tycker jag det är betydligt svårare att skära rakt från framsidan eftersom den är ojämn - men tycker man att det är lättare så är det självklart OK
#12 - 11 juli 2011 18:43
Satte in i mitt hörnakvarium för ca en månad sen skar första med mattkniv o det gick bra.Testade sen andra med en sticksåg med fintandat blad o det var överlägset
#13 - 11 juli 2011 20:02
Ska med sätta in Slimline i mitt akvarium. Men har en fråga och det är hur länge måste man vänta innan man får fylla på vatten? Har nämligen inte tillgång till ett till akvarium att ha fisken i och vill inte ha dom i hinkar i mer än 24 timmar. Tacksam för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 juli 2011 20:04
Om det är silkonens torktid du undrar över så räcker det definitivt med 24 timmar
#15 - 11 juli 2011 20:24
Ja man gör väl det som känns rätt helt enkelt... :) Men om man ser uppbyggnaden av själva btn`n så är det ju "mjuk" baksida, skall man då skära från den sidan så trycker man ju mot den "hårda" sidan och det är det jag menar att det "skulle" kunna trycka sönder framsidan.. har inte vart med om det själv men rent teoretiskt så känns det bäst.. och jag kan även hålla med om att det e "bökigt" att skära från framsidan pga att den är 3D.. hehe ja detta kan man nog diskutera vidare på känns det som..
#16 - 11 juli 2011 21:24
Äsch orka skära och fixa zum zum så är det klart.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 juli 2011 08:13
Hellsson skrev:
Ja man gör väl det som känns rätt helt enkelt... :) Men om man ser uppbyggnaden av själva btn`n så är det ju "mjuk" baksida, skall man då skära från den sidan så trycker man ju mot den "hårda" sidan och det är det jag menar att det "skulle" kunna trycka sönder framsidan.. har inte vart med om det själv men rent teoretiskt så känns det bäst.. och jag kan även hålla med om att det e "bökigt" att skära från framsidan pga att den är 3D.. hehe ja detta kan man nog diskutera vidare på känns det som..

Ja men BTN är konstruerad för att skäras bakifrån och följer man instruktionen är det inga problem. Har själv säkert skurit av mer än 100 Slimline bakifrån och det har aldrig varit något problem - men som sagt var och en blir salig på sin tro:D
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 juli 2011 08:14
lillfrasse skrev:
Äsch orka skära och fixa zum zum så är det klart.

Fast en kniv för någon tia blir billigare;)
#19 - 12 juli 2011 10:52
det går bara att konstatera att det finns många sätt att skära en BTN :D
#20 - 12 juli 2011 20:52
Fast en kniv för någon tia blir billigare;)

Men satan så smidigt ;)
#21 - 16 juli 2011 16:29
Så var man färdig. Tog mattkniven med nytt blad. Mätte noga två olika gånger. Frun fick oxo mäta. Upptäckte att det var svårt att skära rakt ned, bladet ville gärna efter några drag skära snett så det blev en fasad kant.

Efter att man skurit och haft sig. Så prövade jag först montera bakgrunden. Den satt ordentligt tight mot kanten och pumpen. Men kommer ihåg att de i akvarieaffären sa att det skulle sitta så tight mot kanterna som det gick. Annars simmade yngel och smuts kom in bakom.

Så då över till silikonet, hade köpt en stor tub, och sprutade en sträng runt om typ 2 cm från kanten. Så in i akvariet med det hela och trycka allt på plats. För att vara riktigt hundra, la jag några telefonkataloger ovanpå som tyngt.

Det hela fick torka i 24 timmar. Sedan vänder jag på akvariet. Då ser man att på nederdelen av bakgrunden så har silikonsträngen inte smetat ut. Vilket i min värld tyder på att det inte har varit något direkt tryck på bakgrunden mot glaset. Så summan var nog att det var för tight ändå.

Men tänkte sedan att det är tight mot alla kanterna så inget kan simma bakom. Plus att siliconet skulle ju enbart hålla bakgrunden på plats så den inte flöt iväg.

Men har nu klurat ut till nästa gång. Att i själva skarven mellan två plattor så är det nog bra att hyvla lite, så att man får ett spelrum på att justera plattorna i sidled på några milimeter. Eftersom skarven ändå är övertäckande så gör det ju inget.
#22 - 17 juli 2011 10:58
asså när jag sätter in en bakrund så skär jag inte så att det blir millimeteranpassat till karet. för när man sätter in den så lägger man ju silikon runt om där kanterna möter glaset .

om du inte har gjort det så råder jag dig till att göra det. annars tar sig lätt yngel etc igenom. även om den sitter tajt.

Annons