Undrar om mina kardinaltetror också kommer att dö?

#1 - 26 mars 2004 20:14
Hmm. skrev nyss ett inlägg men det verkade inte komma med. Här är det igen.. på ett ungefär..:
Läste nyss inlägget om kardinaltetrorna som dog efter bara två dagar och blev lite orolig för mina egna.

Skaffade ett akvarie för första gången för ca 3-4 veckor sedan. Satte in en mal och platys efter en vecka och för en vecka sedan satte jag in "på djuraffärens inrådan" 12 kardinaltetror - djuraffären rekommenderade dem varmt...

Eftersom jag nyss läst att fiskarna inte är något för nybörjare och definitivt inte i ett nytt akvarie blir jag lite orolig. De äter bra och verkar pigga.
Kan de klara sig ändå eller jag kan förvänta mig fiskbegravningar??
#2 - 26 mars 2004 20:34
Klart dom kan klara sig ändå!
Ta lite vattentester var tredje dag tills karet är ca 3 månader.
Om du har ett no2test (nitrit) och ett phtest så kan du andas lite lugnare. Ha koll på vattentemperaturen och byt ca 30% vatten i veckan. Mata inte för mycket. Har du detta under kontroll så ska du nog allt få dom att överleva.

Dom är lite känsligare än andra tetror men inget hopplöst fall så du får hålla begravning varje eftermiddag.

Lycka till!
#3 - 26 mars 2004 20:55
Jag har inget nitrit test - djurhandlarn verkade inte tycka det behövdes... men jag förstår att jag bör ha ett och kommer att inhandla ett i morgon.

Ph test har jag och det ligger lite högt: 7.5 - 8 men vi har satt i en rot och tillsatsmedel för att få ner det.
Djurhandlaren sade att 8 var ok men jag börjar tvivla på hans expertis...inom alla område gällande akvariefiskar...
Tur att jag hittade denna sida!
#4 - 26 mars 2004 21:07
Jag tror att du är smartare och kunnigare än djurhandlarn. Du ser problemet och försöker lösa det. Nitrit testet är för mig det viktigaste testet. Ett litet test och man vet att inga bakterier finns som kan skada sina små skyddslingar.
#5 - 26 mars 2004 21:54
Efter att ha läst en hel del inlägg hit och dit <b><u><font color="red">OCH </font id="red"></u></b>gått genom gammal akvarielitteratur undrar jag hur vi någonsin klarade ett enda akvarium utan tillgång till nitrit-tester och utan att ha ihjäl all fisk inom 30 dgr på 1960-, 1970- och 1980-talet... (obs min reaktion är inte således baserat på just denna diskussion - nothing personal... )

Jag funderar på att komma tillbaka och diskutera filter och nitrit i en annan tråd men vill ställa en undran redan nu om inte "industrin", som säljer oss nitrit-tester och tom de bakterier som enligt mina gamla akvarieböcker fanns tillgängliga överallt och oftast växte till inom 24 timmar i tillräcklig utsträckning enligt samma litteratur, har ett och annat att vinna på denna närmast neurotiska oro över nitritnivån (nitrit var ju endast ett mellanstadium mellan ammoniak och nitrat enligt den äldre litteraturen) som tycks härska för närvarande. / Erik
#6 - 26 mars 2004 21:57
Då tycker jag att du kan ta bort ditt inlägg här och skapa en egen tråd istället. Ditt inlägg gör sig inte bra här...

No hard feelings... =)
#7 - 26 mars 2004 22:28
Ursprungligen skickat av Marie J

Då tycker jag att du kan ta bort ditt inlägg här och skapa en egen tråd istället. Ditt inlägg gör sig inte bra här...

Varför inte ta upp det här. Du har nyss uppmanat en osäker akvarist och likasinnade som råkar läsa detta att gå och köpa nitrit-test (det viktigaste testet för dig). Varför inte visa att vi gamlingar har olika åsikter om nyttigheten av ett och annat.
#8 - 26 mars 2004 22:35
erikthur: Det blir svårt för dig att få svar på din diskussion om inte rubriken och forumet stämmer eftersom det blir svårt att hitta.
#9 - 26 mars 2004 22:47
Själv är jag rätt skeptisk till om nitrittest verkligen räddat så många fiskliv. Ett nitrittest hjälper inte nybörjaren att förstå vad som gjorts fel, bara att observera att det är fel. Men det har han/hon redan gjort eftersom fiskarna mår dåligt.

Så personligen tycker jag att tester är rätt bortkastade pengar för nybörjaren, det är mycket bättre att lägga pengarna på en akvariebok.
#10 - 26 mars 2004 22:51
Ursprungligen skickat av dgqlof

Själv är jag rätt skeptisk till om nitrittest verkligen räddat så många fiskliv. Ett nitrittest hjälper inte nybörjaren att förstå vad som gjorts fel, bara att observera att det är fel. Men det har han/hon redan gjort eftersom fiskarna mår dåligt.

Så personligen tycker jag att tester är rätt bortkastade pengar för nybörjaren, det är mycket bättre att lägga pengarna på en akvariebok.

YES
#11 - 27 mars 2004 00:39
Jag har slukat de böcker jag kommit åt med hull och hår men för att vara på den säkra sidan att mina fiskar mår bra så tänker jag nog köpa ett sådant test i varje fall. Det ser faktiskt ut som om de mår förträffligt bra(!!!) men eftersom jag är nybörjare så är det inte säkert att det stämmer - har inget att jämföra med!

Finns det några böcker som är särskilt rekommenderade?

Jag har bland annat Back to nature, akvarieguiden - och vi rättar oss nog rätt mycket efter den och en annan nybörjarbok vi har. Plus tips härifrån. Tyvärr tycker jag att fiskana är så kortfattat beskrivna. Skulle vilja ha massor av detaljerad info om vissa fiskar tex platy.
#12 - 27 mars 2004 02:26
Jag själv håller inte på med massa tester hit och dit, har aldrig gjort och kommer så aldig göra. Har aldrig haft nåra problem, har i lite salt vid vattenbyte och inte nåt annat. Detta med bra vatten har nog med att göra var man bor, eller?
#13 - 27 mars 2004 08:54
Nitrit kan du få oavsett vad du har för vatten i grunden. Det finns inget vatten som inte får nitrit om du befolkar det för snabbt, matar för mycket eller har för dåligt filter. Nitrit är giftigt och är som skeptikerna säger bara ett mellanstadie mellan amonium/amoniak och nitrat. Det som Erik har fått om bakfoten är att bakterierna växer till på 24 timmar. Hela nitrificeringsprocessen tar 36 dagar, därför är det bäst att befolka försiktigt. Att ett nitrittest är nödvändigt håller jag inte helt med om, för det mesta räcker sunt förnuft. Men för en nybörjare är det inta alltid lätt att avgöra om man gör något fel, då kan nitrittesten vara en bar idé. Om inte annat för att dämpa oron.
MVH
magnus
#14 - 27 mars 2004 09:36
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Det som Erik har fått om bakfoten är att bakterierna växer till på 24 timmar. Hela nitrificeringsprocessen tar 36 dagar, därför är det bäst att befolka försiktigt.

Vad jag syftade på är uppgiften i Akvarium som Hobby (1970) baserat på Steinhartakvariets undersökningar om deras sandfilteranläggning. Där tog det 24 timmar att få tillbaka en tillfredställande effekt av bakteriefloran efter filterrengöringen. Detta gällde i och för sig saltvatten och i proffs händer. Men att det skulle ta 36 dagar har jag svårt att förstå med tanke på bakteriers generellt snabba tillväxt. Eller beror det på den filterteknik som allmänt används idag...
#15 - 27 mars 2004 09:44
"Nitrit testet är för mig det viktigaste testet. Ett litet test och man vet att inga bakterier finns som kan skada sina små skyddslingar.", japp, sakkunskapen har talat ;)
Vilka bakterier som kan skada dina fiskar påvisar ditt test ?
#16 - 27 mars 2004 09:54
Detta gällde i och för sig saltvatten och i proffs händer

Akvariebok från 70 talet om saltvatten. Idag är man livrädd att få någon som helst nitrificering i sandfilter, då tappar man den sista delen av nitrificeringen dvs då nitrat blir till vätgas.
Även saltvattenshobbyn har utvecklats mycket sedan den gamla tiden. Förr kunde man inte hålla koraller i akvarium, idag kan vem som helst klara det.

Det var INTE bättre förr.
MVH
Magnus
#17 - 27 mars 2004 10:45
Hej !

Hela nitrificeringsprocessen i ett nystartat akvarium tar 4-5 veckor,mycket beroende av temperaturen.Detta oavsett hur mycket eller litet filterbakterier du ympar in ! Det är bara att vänta och belasta systemet med måtta under hela inkörningstiden.
Annat gäller i ett helt inkört fungerande biologiskt filter.Där är kapaciteten för reparationen av förlorade,(döda),filterbakterier efter tex medicinering mycket stor.Vid antibakteriell medicinering direkt i filtret som dödar 50% av filterbakterierna återskapas full
kapacitet,(ursprungligt bakterieantal), på mindre än 48 timmar!
Det är alltså stor skillnad på nystart och fullgångna cykelperioder !
Lycka Till !
#18 - 27 mars 2004 11:07
För att återgå till ursprungsfrågan om kardinalerna kommer att dö...

Nej det tror jag inte de gör om du håller koll på vattenvärdena och inte sänker/höjer ph värdet alltför fort. Tänk på att varje steg på ph skalan är tiofaldig alltså om du sänker ph med 0,5 så är det en förändring på 50 ggr för fiskarna och det är inte så himla bra. Vore jag dig skulle jag inte följa rådet med 30% delvattenbyten i veckan utan hellre köra 10-15% delvattenbyten oftare i början för att sedan trappa ner sakta men säkert till att göra 20% byten en gång i veckan. Se till att nya vattnet håller ungefär samma ph och temperatur som det som är i akvariet. Aquasafe i nya vattnet skyddar fiskarnas gälar och fenor. Enkelt sätt att "mixtra" med ph värdet är Waterlife ph 6,5 buffert! Finns i välsorterade akvarieaffärer och är inte så dyrt men drygt och räcker länge! Enda man ska tänka på med pulvret är att inte tillsätta det direkt i akvariet på fiskarna utan i buffringskärl och vänta minst 15 minuter innan man tillsätter det nya vattnet i akvariet. Buffertpulver i vattnet tillsammans med tropica mastergrow gödning (1 gång i veckan). Mår både fiskarna & växterna suveränt bra. Särskillt kardinaler gillar ph under 7.

Rätta mig någon om jag hört fel men
Nitrit bildas inte vid ett ph på 6,5 förutsatt att man har högre temperatur (ca 29 grader) i akvariet.
Kanske nån med mer kunskap kan förklara?

Största fällorna för nybörjare (enligt min åsikt)

- övermatning
- för bråttom med nya fiskar
- för många fiskar
- blanda fiskarter som kräver helt olika vattenvärden

Skaffa Aquavital mätstickor. De är ganska dyra men enkla och mäter alla värden. Fullt nöjbart resultat med stickorna om man inte vill vara petnoga. Vid nitrit i vattnet åtgärdas genom ett större delvattenbyte omedelbart. Nitrit topp märks genom att fiskarna ställer sig vid ytan och andas.

Lycka till!
#19 - 27 mars 2004 12:26
Varje steg på ph skalan är mycket riktigt 10 faldigt. DVS sänker du ph 0,5 så sänker du ph 5 gånger inte 50.

Nitrit kan bildas i alla vatten, förstår inte varför det inte skulle bildas i kar med ph 6,5. Det har du helt fått om bakfoten. Skillnaden i kvävecyklen ligger i amoniumformen. Ph över 7 ger amoniak vilket är giftigt. Har du ph under 7 så bildas i stället amonium som är mindra farligt.
MVH
Magnus
#20 - 27 mars 2004 12:32
Hej !

Rådet att sänka pH för att slippa Nitrit är fel.Du kan få Nitrit i alla vatten.
Om du sänker pH från tex. 7,5 till 6,5 så blir skillnaden i surhetsgrad 10-faldig för fisken. Vid sänkning från pH 7,5 till 5,5 blir skillnaden 100-faldig osv.
Jag tycker inte att man skall uppmana en nybörjare till att börja ställa om pH i sitt akvarium. Denise´s akvarium kommer säkert att fungera bra om hon gör sina delvattenbyten och inte köper på sig flera fiskar på en månad eller så.
MVH

#21 - 27 mars 2004 18:27
Ursprungligen skickat av Karon

"Nitrit testet är för mig det viktigaste testet. Ett litet test och man vet att inga bakterier finns som kan skada sina små skyddslingar.", japp, sakkunskapen har talat ;)

Vilka bakterier som kan skada dina fiskar påvisar ditt test ?

Det är inte laatid så lätt att förklara för en som är nybörjare varför fiskar dör när nitriten är för hög eller får skador för livet.

Men du som är så duktig kanske kan förklara bättre vad som händer med fisken.[;)]
#22 - 28 mars 2004 08:00
Vilka skadliga bakterier påvisas med ett nitrittest ?
Att det bildas nitrit i ett akvarium är helt naturligt, men det ett nitrittest påvisar är när processen kommit igång, eller snarare fungerar som det är tänkt, när nitritnivåerna sjunker jobbar bakterierna med att bryta ner nitrit till nitrat.
Testet påvisar väl en nedbrytningsprodukt som "goda" bakterier producerat. Sedan träder andra bakterier in och fortsätter processen som i nästa steg ger nitrat som är mindre skadligt än nitrit.
Överbelastar man akvariet hinner bakterierna inte med att bryta ned kvävet till nitrat.
Det normala är att avlägsna nitraten med vattenbyten, även om det finns filtersystem som bryter ner även nitraten, eller ämnen som binder nitraten till sig.
#23 - 28 mars 2004 08:38
Hej igen !
Hoppas jag lyckas med en enkel förklaring på Nitritproblemet.
När en fisk utsätts för höga Nitritkoncentrationer händer följande;
Nitrit kommer in i fisken via gälarna.Nitrit i fiskblodet oxiderar järnet i hemoglobinmolekylen från Fe 2+ (tvåvärt järn)till Fe 3+(trevärt järn).
När järn oxideras omvandlas hemoglobinet till methemoglobin som inte kan transportera syre i fiskens kropp. Gälarna blir bruna vid höga koncentrationer, och fisken dör i värsta fall av syrebrist.
Olika arter har olika tolerans för Nitrit.Generellt har saltvattensfisk högre toleranser än sötvattenslevande arter.
MVH
#24 - 28 mars 2004 10:05
Jag kanske skulle försöka reda ut pH-begreppet lite grann då det är vissa fel i texterna ovan.

pH skalan är en s.k. logaritmisk skala eller närmare bestämt 10 logaritmisk. Det innebär att ett (1) steg på skalan innebär en förändring på ggr 10. D.v.s. att 6 är 10ggr surare än 7. Det medför dock som sagt innan att 5 inte är 20ggr surare än 7, utan faktiskt 100 ggr surare, d.v.s. 10*10. Det innebär även att 6,5 inte är 5 ggr surare än 7 utan faktiskt roten ur 10, ungefär 3,17, ggr surare.

pH är ett mått på antalet H3O+ (surt) och OH- (basiskt) joner i vattnet. Eftersom det rör sig om rätt stora tal så har man funnit det mycket smidigare att använda den logaritmiska skalan istället för att ange det faktiska antalet joner. Ett vanligt "knep" inom matematiken.
#25 - 28 mars 2004 10:37

Nitrit kan bildas i alla vatten, förstår inte varför det inte skulle bildas i kar med ph 6,5. Det har du helt fått om bakfoten. Skillnaden i kvävecyklen ligger i amoniumformen. Ph över 7 ger amoniak vilket är giftigt. Har du ph under 7 så bildas i stället amonium som är mindra farligt.
MVH
Magnus
[/quote]
Bildas amoniaken före nitriten om man har ph över 7?
Mvh Jonas
#26 - 28 mars 2004 10:41
Hej Gustav !
Då känner du säkert till att pH är definierat som;
minuslogaritmen av Vätejonkoncentrationen,(H+), i molar.
Nu är vi inne på överkurser på nybörjarforumet.
Och jag tyckte inte att det fanns någon anledning att krångla till detta med pH som jag sagt innan.
MVH
#27 - 28 mars 2004 11:48
Bildas amoniaken före nitriten om man har ph över 7?

JAPP, men precis som med nitriten så är det så temporärt stadie i ett inkört akvarium att det inte gör någon skada. Men om man startar ett akvarium där man håller ph en bra bit över 7 kan ett test visa stora koncentrationer av amoniak och ingen nitrit. Altså kan man konstatera att allt är bra med ett nitrit test utan att det för den skull är det. Men eftersom vi skriver i nybörjar forumet så måste detta behandlas som en parantes. Det enda rådet som gäller för nybörjare är att ha ett väldimensionerat filter och att befolka och mata försiktigt. Då behöver man inga kvävetester.
MVH
magnus
#28 - 28 mars 2004 12:21
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]Bildas amoniaken före nitriten om man har ph över 7?

JAPP, men precis som med nitriten så är det så temporärt stadie i ett inkört akvarium att det inte gör någon skada. Men om man startar ett akvarium där man håller ph en bra bit över 7 kan ett test visa stora koncentrationer av amoniak och ingen nitrit. Altså kan man konstatera att allt är bra med ett nitrit test utan att det för den skull är det. Men eftersom vi skriver i nybörjar forumet så måste detta behandlas som en parantes. Det enda rådet som gäller för nybörjare är att ha ett väldimensionerat filter och att befolka och mata försiktigt. Då behöver man inga kvävetester.
MVH
magnus
[/quote]
Bordejag som startat ett nytt akvarium med ph7.5 köpa mig ett NH3 test för att se om jag fått amoniak eller ska jag köra på med mitt nitrittest??

Mvh/ Jonas
#29 - 28 mars 2004 12:27
Nybörjare...Svaret är nej. Det är roligare att lägga pengar på fiskar än på dyra tester. Befolka sakta och använd sunt förnuft så skall inga tester behövas.
MVH
Magnus
#30 - 28 mars 2004 12:31
Haleli: Visst vet jag det :D har en del högskolekemi och biologi i bagaget och det här med pH fick man väl klart redan på gymnasiet ;) . Ditt inlägg var givetvis korrekt och det finns ingen anledning att krångla till det. Tänkte mest bara påpeka att det inte går att tänka så att baa för att ett steg är 10 ggr skillnad så är inte ett halvt steg 5 ggr skillnad, alltså inte ditt inlägg som jag anmärkte på. Hoppas du (eller någon annan) inte tyckte att jag förringade era kunskaper :)

jonas7: TYcker nog att det är overkill med NH3 test. Nitriten känns viktigare. Om man kollar Nitrit o pH så är det en bra bit på vägen.
#31 - 28 mars 2004 12:33
En ammonium test är aldrig fel att använda vid ett nystartat akvarium eller vid isättande av fler fiskar och efter rengöring/byte av filtret.
#32 - 28 mars 2004 12:54
Angående rekommendationen att skaffa ett nitrit test. Jag har ett själv för att jag tycker att det är intressant att se lära mig mer om processen. Det billigaste alternativet om du är orolig för nitriten är att ta med ett vattenprov till din akvariehandlare. Är han serviceinriktad kan ha nog hjälpa dig med enstaka nitrit prov. I alla fall i samband med fiskköp. Där jag bor har vi en odlare/handlare som insisterar på att få testa vattnet när han säljer till nybörjare. Han lämnar dessutom två veckors överlevnadsgaranti på fiskarna...

/Martin
#33 - 28 mars 2004 12:56
Helt rätt Kramfors, aldrig fel. Retoriken är rätt så lätt att genomskåda bara, efterssom den oftast är onödig och dessutom väldigt dyr.
MVH
Magnus
#34 - 28 mars 2004 13:12
Nitratvärdet i ett fungerande akvarium kan vara en bra mätare på när och hur mycket vatten det behöver bytas.
Nitraten kan tendera att stiga i ett akvarium utan växter eller växter som inte pga för växten andra viktiga näringar saknas trots regelbundna vattenbyten.
Nitrat är inte som alla vet direkt giftig men med konstant höga nitratvärden kan det påverka fiskarna negativt med ett försämrat immunförsvar som följd
#35 - 28 mars 2004 13:53
Kramfors, vad skall man ha som rimliga riktvärden på nitrat halt?
Gäller samma riktvärden i akvarier med växter som utan?
#36 - 28 mars 2004 14:23
I kar utan växter tycker jag att man skall ha så lågt som möjligt, max 40 mg/l.
I Växtkar rekomenderas 5-10 mg/liter som minimum. Där tycker jag inte heller att man skall överskrida 40mg/l.
MVH
Magnus
#37 - 28 mars 2004 14:34
Ursprungligen skickat av Kramfors

En ammonium test är aldrig fel att använda vid ett nystartat akvarium eller vid isättande av fler fiskar och efter rengöring/byte av filtret.

Men om man har ph7,5 ska man då ha ett ammoniak test i stället???

Mvh/ Jonas
#38 - 28 mars 2004 14:38
Har du växter som tillgodogör sig nitraten är det inget problem, alger tillgodogör sig nitraten och får de växa håller de också nitraten på en låg nivå.
Problemet med alger är att de förbrukar syre till skillnad från växter som producerar syre.
För många fiskar anges en värde av nitrat över 120 mg nitrat litern vara direkt skadligt men redan vid 50 mg litern kan de visa otrivsel därför kan man anse att ett nitratvärde på 20 mg litern kan anses som ofarligt då finns det en buffert.

Jag tror att de flesta kan uppvisa höga nitratvärden i sitt vatten, som kan orsaka de problem som många här på Zoopet skriver om.

Jag kan väl tillägga att det inte bara blir nitrat av den nitrit som bryts ner utan allt som de organismer som finns i vattnet bryter ner blir till nitrat.

#39 - 28 mars 2004 21:09
Tänkte flika in en liten fråga..Jag har ett allt-i-allo test o mitt Ph värde visar alltid bra.
Om man som jag bor i sthlm, brukar det var nödvändigt att mixtra med ph värdet?
#40 - 28 mars 2004 22:01
Mjae...
Det beror på vilka fiskar du har. Om ph i kranvattnet är rätt för fiskarna så behövs knappast nått mixtrande för att hålla fiskarna.
Men vill man få lek på firrarna... då kan det behövas lite trixande.
#41 - 29 mars 2004 07:30
Ursprungligen skickat av Wrongprincess

Mjae...

Det beror på vilka fiskar du har. Om ph i kranvattnet är rätt för fiskarna så behövs knappast nått mixtrande för att hålla fiskarna.

Om man har bra vatten för fiskarna i kranen så skall man väl inte behöva trixa med vattnet för att få dom i lek [;)]
MVH
Magnus
#42 - 29 mars 2004 07:57
Det kan behövas trixas med vattnet jag sa inte att man måste göra det. En del fiskar är "svårtrugade" och vill man ha lek på dem måste man ge dem optimala vattenvärden för just den arten. De flesta fiskar leker ändå i kranvatten.
#43 - 29 mars 2004 14:35
Men är inte bra vatten det samma som optimalt vatten? Vad är skillnaden?
Som jag deffinierar det så är bra vatten sånt vatten fiskarna kan trivas och leka i. Då behöver man inte trixa för att få dom i lek. Men det finns säkert flera sätt att definiera bra vatten på.
MVH
Magnus
#44 - 29 mars 2004 15:01
Malawi & tanganyika vill ha ph över 8. De flesta andra arter även Sydamerikanska ciklider kan överleva i ph 8 men vill inte gärna leka då. Oftast brukar kranvatten inte vara optimalt akvarievatten då ph brukar ligga på 8,2 ungefär (iaf där vi bor). Vattenledningsverken vill tyvärr inte ha lägre ph då korrosionen i ledningarna ökar. Men man kan med rätt enkla metoder mixtra med ph så att det passar den fiskart man vill leka. Att hålla olika fiskarter, några som kräver ph över 8 och några som kräver ph 6,5 i samma akvarie är taskigt mot fiskarna. Tycker jag iaf. Och då håller man knappast optimalt/bra vatten för åtminstone en av arterna. "Kompenserar" man och håller ph på 7 så är det ändå taskigt mot bägge arterna och ej heller optimalt.
Hastiga förändringar i ph värdet är inte bra för någon fiskart.
Kranvatten med ph 8 är inte optimalt vatten för kardinaler då dessa gillar ph under 7.
#45 - 29 mars 2004 18:44
Det jag reagerade på var inte något om att man måste justera vattnet om man har fel vatten i kranen. Det jag tyckte var lite komiskt var att man skulle mixtra med vattnet om man redan hade bra vatten för fiskarna, enligt detta:

Mjae...

Dessutom så skrev jag en liten [;)] för att antyda att det förmodligen var en liten rolig felskrivning. Du behöver inte försvara dig, Jag bara menade att det går att missförstå om man vill[:-15].
MVH
Magnus

Annons