Undrar lite om corydoras!

#1 - 6 april 2004 08:18
Hej!Jag har lite funderingar om corydoras aenus.Vid vilken storlek samt ålder brukar den bli könsmogen?Inte lyckats hitta info om detta.Hur gamla kan dom bli ca?Någon som vet?Och hur ligger det till med c. adolfoi?Är den känslig?Sett att den har lite högre svårighetsgrad än aenus.Nåt särskilt man bör tänka på?Vill dom ha bra genomluftning på vattnet förresten?jag är tacksam för ALLA tips och all info jag kan få om corydoras!Trivs alla arter av corydoras bra ihop om man skulle blanda lite?Eller finns det vissa som funkar bättre ihop?Blir hemskt glad för svar![:-135]
#2 - 6 april 2004 08:22
Alla corydoras är stimmlevande man bör ha minst 6st honorna är oftast lite större än hanen,dom gillar surt vatten ph 6-7 är bra fin sand och foder både tabletter och fryst är viktigt.
#3 - 6 april 2004 08:35
OKI!Tack!vad gillar dom för fryst foder då?Har aldrig givit dom det-bara tabl o flingfoder.Jag har lite koll på corydoras eftersom jag läst mycket om dom.. MEN har inte lyckats hitta info om när o vid vilken strl dom blir könsmogna(aenus främst eftersom jag har dom ).Eller om det finns vissa arter som går bättre ihop än andra.Har dock läst att vissa corydoras inte nödvändigtvis trivs i stim.Hmm..I wonder I wonder...
#4 - 6 april 2004 10:05
Efter lite letande på nätet hittade jag en sida där folk skrev om aenus och vissa menade att dom haft c. aenus som blivit 6,7 och tom 8 år...
#5 - 6 april 2004 18:12
Jag brukar ge mina C. paleatus svarta mygglarver då och då, men senaste 10 dagarna har de bara fått torrfoder och ändå hade de spacklat framrutan med rom igår, räknade till 84 romkorn.
#6 - 6 april 2004 18:17
<font color="red">Den högsta åldern jag har sett på en Corydoras aeneus är 13år.</font id="red">
#7 - 6 april 2004 18:24
VA KUUL att dom lagt ägg!Jag fortsätter att forska på nätet om cory's. har lite svårt att hitta alla fakta jag är ute efter dock.. Tar ju evigheter att läsa igenom allt!Vilket jag inte heller orkar göra... Det är så mycket som jag vill veta!!! [:-93]
#8 - 6 april 2004 18:37
Jag har ett stim på 9 st ensamma i 105L med fin sand, torra lönnlöv på bottnen (nu är de i.o.f.sig våta...), mycket växter och bra vattenkvalitet, ett innerfilter som ger rätt bra cirkulation (ca 600 L/tim). Matar så ofta som möjligt, och alltid en extra omgång precis innan akvariet släcks. Sera Vipan flingor och Aquatic Nature granulat är stapelfödan.

De började leka direkt när jag tagit bort andra fiskar ur akvariet i vintras och nu leker de regelbundet var 5:e-6:e dag. Omkring 5 yngel har klarat sig och växer upp med föräldrarna, har även plockat över en del till ett annat akvarium där i princip alla klarat sig efter att de kläckts. Första gången jag föder upp pansarmalar så jag är också i forskartagen.
#9 - 6 april 2004 18:45
Hur kom det sig att bara 5 överlevde??När du kläcker äggen-hur gör du då??Kläcker du dom i små behållare eller??Just det där med behållarna har jag inte riktigt fattat faktiskt!Det är en av grejerna jag vill ha reda på.ÅH va kul det låter med dina små "bebisar"!
#10 - 6 april 2004 19:01
Såg en bok om bara corydoras på kungälvszoo för ett par dagar sedan, jag skall dit på lördag så då kan jag kolla vad den heter åt dig..
Corydoras är enkla fiskar, vill ni ha mycket yngel så håll koll på Ph (6-7),nitrit,nitrat och saltet i vattnet. Saltet i vattnet frågar ni? jo svarar jag, det finns ytterst lite salt i vattnen där corydoras lever så äggen är känsliga för det. Här i GBG är saltet i kranvattnet t.o.m. för högt för att det skall funka bra. Detta gäller alla fiskar från samma område.
#11 - 6 april 2004 19:26
Va snällt av dig Tep!Då får jag hålla utkik efter dig snart då med tanke på boken!Mitt vatten ligger på PH 7,5 men dom verkar trivas.. hmm..än så länge iaf.Det där med att sänka PH gör mig lite nervös bara. Efter vad jag läst här på forumet så verkar det vara rätt mycket pyssel!Men jag ska forska vidare.Förresten -jag har inte sand i mitt kar utan väldigt finkornigt runt grus- det är väl inte fel hoppas jag???Tror det är 1-3 mm eller nåt sånt.Jag har tänkt hålla mig till aenus än så länge eftersom jag inser att jag är ny på detta område & vill inte skaffa mig djur som jag inte kan sköta pga för lite kompetens.
#12 - 6 april 2004 19:28
Hej.
När du byter vatten ha det nya någon gr.kallare än akv.Det brukar sätta sprätt på dom.MVH Mats
#13 - 6 april 2004 19:32
<font color="red">För så lättodlade fiskar som Corydoras aeneus så spelar pH:t knappt någon roll. Aqualog's Corydoras bok har jag hört är bra.
Själv har jag Ian Fuller's bok "Breeding Corydoradine catfishes".</font id="red">
#14 - 6 april 2004 19:50
Jag har aqualogs: min pansarmal & ska jag vara ärlig så tycker jag inte den är så bra som jag hade hoppats.Det står mest lite allmänt om dom olika arterna, lite om sjukdomar, inredning i karet & generellt ganska så allmänt hållen info skulle jag säga. Vill man gräva djupare i ämnet som jag vill så är det inte rätt bok. Men din bok verkar spännande ZeroZ![:-135]
#15 - 6 april 2004 21:48
Mina corysar är väldigt förtjusta i olika frystmat som svarta mygg, tubifex och räkmix. När jag började mata med hemgjord räkmix kom dom riktigt ordentligt igång med leken. Annars ska just svarta mygg vara bra med tanke på lek. Men det är förstås bäst att ge dom omväxling.
#16 - 7 april 2004 18:16
Ursprungligen skickat av catwoman

Hur kom det sig att bara 5 överlevde??När du kläcker äggen-hur gör du då??

De andra har antingen blivit uppätna av föräldrarna eller fastnat i filtret. De jag har tagit hand om har jag försiktigt skurit av rommen från glaset eller knipsat av blad som de suttit på och bara flyttat över i ett fisktomt akvarium. Det blir rätt många efter någon månad eftersom de leker hela tiden.

Och ynglen verkar synnerligen enkla vad gäller maten, visserligen finns det en del naturlig mat i inkörda akvarium, men mina har annars bara fått torrfoder. Jag skulle t.o.m. säga att de är enklare att odla än självaste sebrafisken.

Vad gäller ålder när de blir könsmogna vet jag inte, men mina var rätt små när jag köpte dem och de började leka mindre än en månad efter jag fått hem dem. Så kanske 3-4 månaders ålder?
#17 - 7 april 2004 19:11
Könsmogna blir dom vid 7-8 månader honan något senare C Aeneus blir ca. 10 år.

Annons