Undran

#1 - 5 augusti 2005 11:58
En fråga bara, har läst en massa inlägg om allt möjligt här och d verkar som att man ska ha en hel massa tester till sitt Akvarium, som att man ska kolla nitrithalter och sånt. Kan någon vänlig själ göra en lista till mig på allt sånt som man ska ha till Akvariumet så jag kan handla hem d.
Tacksam för svar....
#2 - 5 augusti 2005 12:27
ett ph test och ett nitrit test...
HazelCR
#3 - 5 augusti 2005 12:44
Stryk Ska, det är iaf inget tvunget ska.
Ta reda på vilket vatten du har genom att ringa din vattenleverantör. Om det verkar OK och att du tänker ha vanliga ganska tåliga fiskar i ditt första akvarium, så ......vänta med att mäta olika halter tills det är dags att börja trixa med vattnet för att det skall passa fiskar med särskilda behov.
Men det är klart vill du mäta, är pH och nitrit bra att starta med.
#4 - 5 augusti 2005 16:33
nitrit är det enda jag testat och då mest gjort det i början och vid filtermodifieringar.
#5 - 5 augusti 2005 17:03
Jag håller med Raven, det enda som är riktigt bra att ha är just nitrit-test.
#6 - 6 augusti 2005 17:32
Tack =)

Tack så jättemkt för att ni svarade på min fråga, då vet jag vad jag "kan" handla hem =) *kramar*
#7 - 6 augusti 2005 20:47
För att ha friska fiskar måsta man veta att vattnet är optimalt dvs rätt temp vilket fodrar något som testar vattentemperaturen, vanligen en termometer.

Att det inte finns ammonium/ammonak NH4, NH3, nitrit NO2, höga värden av NO3 nitrat, ett pH värde för de fiskar man valt, KH test för att se om det är risk ett ostabilt pH, (det är inte säkert att pH testet visar rätt om KH är för lågt) gH test om man har fiskar från Amazonas som inte bör hållas i hårt vatten PO4 och Fe om du har växter, CI och CU för att se om du har klor, koppar i vattnet.

Det bör räcka för en nybörjare och andra att hålla friska fiskar, efter några år kan tester ersättas av erfarenhet att hålla friska fiskar och växter.

Har jag glömt något?
#8 - 6 augusti 2005 21:01
Nej, bäste Kramfors, du har nog däremot lagt till en hel del saker jag personligen inte på något sätt finner nödvändiga.

Termometern är förstås självklar, men eftersom frågan löd "tester" och inte "tillbehör" tar jag för givet att liven redan har införskaffat en sådan. Om inte så är det bara att köpa, en termometer är ett måste. Skaffa en seriös termometer som man fäster med sugkoppar invändigt i akvariet, de yttre digitala sakerna som ibland följer med akvariepaket är ofta otillförlitliga och av låg kvalitet.

Nitrat-test, ph-test och så vidare är alltid bra att ha men knappast nödvändiga för nybörjaren. Det är däremot NO2-testet, nitriten alltså.

Detta är det enda test som en nybörjare måste ha men inte ens detta är någonting livsviktigt, vet man bara hur man startar ett akvarium (låg belastning, sparsam matning, rejäla doser med Sera Nitrivec) så klarar man sig utan detta också. Nybörjaren är ju dock en nybörjare så i livens fall är ett NO2-test viktigt.

Men det är också det enda.
#9 - 6 augusti 2005 21:08
Håller med "Gud bevare Tsaren".Nitrit NO2 och kanske NO3 (så man vet när det är dax att byta vatten) räck gott for ett "normalt" akvarium
Fredrik
#10 - 6 augusti 2005 21:29
När man läser på forumet om allt elände som drabbar fiskar och växter så kan jag bara kostatera att gissa vattenvärdet inte är en bra lösning.
Många fiskar har fått skador som äventyrar deras framtid av höga ammoniak värden, en test lika viktig som nitrit.
Naturligtvis kan man skippa tester om man gör täta vattenbyten med vatten från kommunalt vattenverk men hur är det med de som har fiskar som vill ha ett lågt pH och gH.

Är det besväret ni är rädda för eller är det kostnaden.
HazelCR
#11 - 7 augusti 2005 05:36
[QUOTE=Kramfors]När man läser på forumet om allt elände som drabbar fiskar och växter så kan jag bara kostatera att gissa vattenvärdet inte är en bra lösning.
Många fiskar har fått skador som äventyrar deras framtid av höga ammoniak värden, en test lika viktig som nitrit.
Naturligtvis kan man skippa tester om man gör täta vattenbyten med vatten från kommunalt vattenverk men hur är det med de som har fiskar som vill ha ett lågt pH och gH.

Är det besväret ni är rädda för eller är det kostnaden.[/QUOTE]

Mitt svar, ( pH och nitrit) grundar sig bl.a. på att denna undran las in under kategorin "Mitt första akvarium", då tycker inte jag att man skall mäta särskilt mycket alls.
Jag tycker egentligen precis som du skrev i ditt förra inlägg i denna tråd, men knappast något som nybörjaren skall syssla med eller?

Jag tolkar inte frågan som om vad jag gör eller inte. Det är en annan sak. Jag förlitar mig mycket på min erfarenhet och mäter mycket sällan. Det är inte en kostnadsfråga utan mer ett litet allmänt teknikmotstånd hos mig.
#12 - 7 augusti 2005 08:32
Jag tycker att det är som "nybörjare" man behöver tester då erfarenhet av vattenkemi saknas.
För övrigt är det många som inte läser det som står på Zoopets första sida.
Läs och lär.
#13 - 7 augusti 2005 09:01
Det blir lätt för mycket för en nybörjare, Kramfors, betänk att vi vill locka till oss folk till den underbara världen som akvaristiken inbjuder till och inte stöta bort dem genom att förklara hur många vattentester de måste köpa och använda och därigenom ge en mer komplicerad bild av hobbyn än den behöver vara.

Det enda en nybörjare egentligen behöver veta, om vi ska hårddra det hela, är att göra ett vattenbyte om 30% var sjunde dag samt att mata sparsamt och köra akvariet med låg belastning de första veckorna och tillsätta bakteriekultur. Sköter man bara den saken så får man aldrig problem med nitrit, man får aldrig problem med för höga halter av nitrat och så vidare.

Man måste framhålla enkelheten för en nybörjare, det är först när denne börjar bli varm i kläderna som man kan gå vidare och diskutera mer komplexa saker såsom gödning och liknande.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
HazelCR
#14 - 7 augusti 2005 11:47
[QUOTE=Kramfors]Jag tycker att det är som "nybörjare" man behöver tester då erfarenhet av vattenkemi saknas.
För övrigt är det många som inte läser det som står på Zoopets första sida.
Läs och lär.[/QUOTE]

Jag var på väg att skriva i mitt inlägg att det är viktigare att försöka vara påläst istället för att vara utrustad med en hel mängd tester. Jag tycker allt att det är där man bör starta....att inhämta skriftlig eller verbal information på något sätt. Vattentesterna får komma senare. Det tycker vi inte lika om.
Det ena ger nog det andra, när man väl har fastnat i hobbyn. Liven är ju redan igång! Kul!
#15 - 7 augusti 2005 11:51
Hmm

Ja, vad ska jag säga..
D var inte meningen att starta en sån disskusion om vilka tester man ska ha, men jag blev nog lite avskräckt av Kramfors alla tester tyvärr, en fundering på att lägga ner hela akvariet o börja med nått annat istället.. Men vet att d var för en god sak du sa d =)
Men jag gör nog som dom andra föreslog och börjar med att kolla Ph och nitrit lr vad d nitrat *funderar*.
Sen efter en stunds fundering kom vi på att "problemen" uppkom efter att vi flyttat. Vi har nämligen ingen avhärdare här och vi bor på Gotland så d kan nog vara så att det är för mkt kalk i vattnet. Hårt vatten alltså men vad jag förstått så går d att rätta till??
Tack alla för att ni engagerat er o svarat med er erfarenhet på min fråga =)
#16 - 7 augusti 2005 12:31
Jag förstår inte att det ska vara så jobbigt att testa vattnet.
OK för pH och nitrit test skriver ni, pH stickor och dropptest är inte att lita på om KH är under 3, fiskarna tar skada av ammoniak som kan bli farligt hög de första 15-20 dagar i ett nystartat vatten innan det blir nitrit i vattnet, hur ska ni veta ammonakvärdet utan test.
Hur ska ni veta hur vattnet är för växter utan att testa.
Det gäller att testa vattnet så det inte blir fel värden, inte när fiskar och växter börjar att dö.
Bilagor:
#17 - 7 augusti 2005 17:37
Jag tog med ett vattenprov till djuraffären och fick vattnet testat när jag startade upp karet. Ph stickor har jag likväl som nitrit-test. Men jag har bara använt de ett fåtal gånger, mest för skojs skull.. Det var inget tokigt iaf..
HazelCR
#18 - 8 augusti 2005 06:45
[QUOTE=Kramfors]Jag förstår inte att det ska vara så jobbigt att testa vattnet.
OK för pH och nitrit test skriver ni, pH stickor och dropptest är inte att lita på om KH är under 3, fiskarna tar skada av ammoniak som kan bli farligt hög de första 15-20 dagar i ett nystartat vatten innan det blir nitrit i vattnet, hur ska ni veta ammonakvärdet utan test.
Hur ska ni veta hur vattnet är för växter utan att testa.
Det gäller att testa vattnet så det inte blir fel värden, inte när fiskar och växter börjar att dö.[/QUOTE]

Rådet till nybörjare är en sak, å det är inte samma sak som jag gör. Tråden spretar iväg åt två håll, eftersom vi tycker lite olika om detta.

Hur veta? Det vet man inte, om du nu menar "hårda värden" d.v.s. verkliga mätvärden av ph, nitrit mm.

Vissa värden kan man däremot anta med en hög sannolikhet är genom att iakttaga/använda "mjuka värden", t.ex. att L. trewavasae är extremt nitritkänsliga och om man har för hög nitrit, så hamnar fiskarna några cm under vattenytan. En allmän rek. är ju under 0,1 mg/liter, men det sägs att 0,5 mg/liter klaras av fiskar i 24 timmar. Om man bara tar sig tid att studera sina fiskar åtminstone morgon och kväll, så har man ett bra begrepp om nitrit eller inte. Det har det iaf fungerat för mig. OBS Jag mäter hårda värden ibland.
Fler exempel på detta blir väl knappast nybörjarråd?

Liven, det är klart att du skall starta en diskussion. Det är ett allmänt forum med högt i tak. Jag tycker iaf att det är synd om du blir avskräckt av testandet, men du får väl lägga samman det som skrivits och bilda dig en egen uppfattning. Mitt råd blir iaf, ta reda på vilket kranvatten du har, välj fiskar därefter, läs på om uppstart och skötsel av ett akvarium. Ta hjälp av den lokale akvariehandlaren eller zoopetare. Lycka till!
#19 - 8 augusti 2005 06:53
Jag skriver "efter några år kan tester ersättas av erfarenhet att hålla friska fiskar och växter."
HazelCR
#20 - 8 augusti 2005 07:05
Kramfors, nu släpper jag den här tråden. Jag tror att vi egentligen är ganska så överrens, förutom att du vill att nybörjare skall testa lite mer än vad jag tycker är nödvändigt. Frukosten hägrar.:)
#21 - 8 augusti 2005 14:50
oj oj oj... har haft ett akvarium i ca 3 år på 275l.. visste ingenting innan dess om fiskar.. bara att jag ville ha ett för att det är såå vackert att titta på! har aldrig gjort ett enda test o mina fiskar verkar må bra ändå :D kanske ska införskaffa mig några tester bara för att..?
#22 - 8 augusti 2005 14:51
oj oj oj... har haft ett akvarium i ca 3 år på 275l.. visste ingenting innan dess om fiskar.. bara att jag ville ha ett för att det är såå vackert att titta på! har aldrig gjort ett enda test o mina fiskar verkar må bra ändå kanske ska införskaffa mig några tester bara för att..?
HazelCR
#23 - 8 augusti 2005 15:07
[QUOTE=FridaJ]oj oj oj... har haft ett akvarium i ca 3 år på 275l.. visste ingenting innan dess om fiskar.. bara att jag ville ha ett för att det är såå vackert att titta på! har aldrig gjort ett enda test o mina fiskar verkar må bra ändå kanske ska införskaffa mig några tester bara för att..?[/QUOTE]

Varför håller dina malawis på att utrotas? :(

Annons