[QUOTE=Kramfors]Jag förstår inte att det ska vara så jobbigt att testa vattnet.
OK för pH och nitrit test skriver ni, pH stickor och dropptest är inte att lita på om KH är under 3, fiskarna tar skada av ammoniak som kan bli farligt hög de första 15-20 dagar i ett nystartat vatten innan det blir nitrit i vattnet, hur ska ni veta ammonakvärdet utan test.
Hur ska ni veta hur vattnet är för växter utan att testa.
Det gäller att testa vattnet så det inte blir fel värden, inte när fiskar och växter börjar att dö.[/QUOTE]
Rådet till nybörjare är en sak, å det är inte samma sak som jag gör. Tråden spretar iväg åt två håll, eftersom vi tycker lite olika om detta.
Hur veta? Det vet man inte, om du nu menar "hårda värden" d.v.s. verkliga mätvärden av ph, nitrit mm.
Vissa värden kan man däremot anta med en hög sannolikhet är genom att iakttaga/använda "mjuka värden", t.ex. att L. trewavasae är extremt nitritkänsliga och om man har för hög nitrit, så hamnar fiskarna några cm under vattenytan. En allmän rek. är ju under 0,1 mg/liter, men det sägs att 0,5 mg/liter klaras av fiskar i 24 timmar. Om man bara tar sig tid att studera sina fiskar åtminstone morgon och kväll, så har man ett bra begrepp om nitrit eller inte. Det har det iaf fungerat för mig. OBS Jag mäter hårda värden ibland.
Fler exempel på detta blir väl knappast nybörjarråd?
Liven, det är klart att du skall starta en diskussion. Det är ett allmänt forum med högt i tak. Jag tycker iaf att det är synd om du blir avskräckt av testandet, men du får väl lägga samman det som skrivits och bilda dig en egen uppfattning. Mitt råd blir iaf, ta reda på vilket kranvatten du har, välj fiskar därefter, läs på om uppstart och skötsel av ett akvarium. Ta hjälp av den lokale akvariehandlaren eller zoopetare. Lycka till!