Undervattenskrabbor

#1 - 29 december 2007 16:15
jag har snart ett 60 L ledigt och tänkte köpa krabbor, har sett 4-5 cm stora undervattenskrabbor kallade de i butiken. Jag undrar om det går att ha flera stycken ihop? och om det är något mer jag behöver veta.
#2 - 29 december 2007 16:30
Jag har fyra stycken ihop och det går utan problem.

Tänk bara på att de inte kommer synas så mycket. Jag ser max en åt gången och då är det mest om han är ute och vandrar och jag råkar tända när han inte är beredd på det. Annars ligger de alltid under stenar eller där de inte syns bland växter.

Ibland hittar jag även en uppepå pumpen, fråga mig inte hur han tar sig upp, men de kan alltså gilla lite luft emellanåt.
#3 - 29 december 2007 17:09
Du har inget latinskt namn på krabban? dom flesta vill kunna gå upp på land
#4 - 13 januari 2008 17:09
Har faktiskt ingen aning om vad de heter. De fanns inte ens prissatta i butiken på A6 Center, utan jag fick se dem av en slump och frågade om de var till salu. De hade ingen landyta i butiken heller.
#5 - 13 januari 2008 18:46
Finns det egentligen några sötvattenskrabbor som kan leva helt under vatten (utan att vilja gå upp på land) ? Funderade lite på om jag skulle ha ett par-tre stycken i mitt räk-kar. Skulle krabborna äta räkorna?
#6 - 13 januari 2008 20:01
Jag inser just att vi har väldigt lite utbud av sånt här i Jönköping. På sin höjd har butikerna nån räka. Visserligen kan man beställa men vad kul och gå och välja i butik...Finns det ingen kräft och räkbutik nånstans? som bara har detta, vilket litet paradis på jorden det skulle vara för oss :D
#7 - 13 januari 2008 20:46
Det där med kräftor igen som inte får handlas med
#8 - 14 januari 2008 04:54
Ta en bild så kan vi ju gissa oss fram...

//C
#9 - 14 januari 2008 11:06
Leonard skrev:
Finns det egentligen några sötvattenskrabbor som kan leva helt under vatten (utan att vilja gå upp på land) ? Funderade lite på om jag skulle ha ett par-tre stycken i mitt räk-kar. Skulle krabborna äta räkorna?

Jag vet iaf en art som lever i vatten och inte behöver land, det är Malawi krabban (Potamonautes orbitospinus)
#10 - 14 januari 2008 11:39
Leonard skrev:

Ja, det finns massor av krabbor som inte behöver gå upp på land, men de vanligaste i handeln (pga att de är lättast att fånga i mängd) är krabbor från bräckvattensområden med tidvatten, och de behöver luft ibland.

Malawikrabba, som nån nämde, behöver inte gå upp på land, men blir mycket för stor för ett 60-liters, och är dessutom (som nästan alla krabbor) aggressiv och rovgirig. Dvs den äter fisk, och sliter benen av andra malawikrabbor om man försöker hålla dem tillsammans i ett för litet kar.

Om krabban skulle äta räkorna beror väldigt mycket på vilken krabba det är. De flesta krabbor skulle säkert äta räkorna, men den i handeln vanligaste krabban, rödkload mangrovekrabba, gör det inte.

Krabbor är f.ö. utbrytarkungar, så se till att akvariet är väl förslutet, annars hittar du den uttorkad bakom bokhyllan.

Krabbor är kort sagt coola djur, men över lag mer besvär än de är värda.
#11 - 14 januari 2008 17:49
eriahl skrev:
Det där med kräftor igen som inte får handlas med

Vad menas med det? Att man inte får handla med kräftdjur överhuvudtaget (inom Sverige, i butiker)? Då är det ju inte så bra för de butiker som säljer kräftor ;)

Malawikrabba skulle jag inte överväga att hålla (efter lite bildsökningar på googe) :p
Har däremot sett "Röd Mangrovekrabba" (Sesmara bidens) i några butiker, men jag tror det var en sån art, som var tvungen att ha luft.
Finns det någon liten, lätt, fredlig krabba som inte behöver luft som man skulle kunna ha?
#12 - 14 januari 2008 18:18
Här har ni ett foto jag tog på en av mina krabbor när han behagade visa sig:

#13 - 14 januari 2008 23:52
Den där är helt okänd för mig. Kanske en art av Potamon eller nåt åt det hållet, men som sagt, jag har aldrig sett den arten tidigare.
#14 - 15 januari 2008 22:42
Man får inte handla osv med kräftor förutom signal och flodkräftor. Nu är det ju knappast så att polisen rusar in i butiker eller hemma hos folk och gör razzior då och då. Men lagen finns trottsallt
#15 - 20 januari 2008 20:35
Whistler, vad är det för krabba du har?
#16 - 20 januari 2008 20:36
Whistler, vad är det för krabba du har?

Det är ju det vi försöker komma fram till, eftersom det antagligen är den som finns i handeln även hos trådskaparen. :)
#17 - 24 januari 2008 11:27
behöver inte malawi krabban upp på land?? jag har en malawi krabba som jag inte vet namnet på (blå med röda klor) och den har jag i ett aquqterrarium och den är mera över än under vatten
#18 - 24 januari 2008 14:26
Freakmange skrev:
behöver inte malawi krabban upp på land?? jag har en malawi krabba som jag inte vet namnet på (blå med röda klor) och den har jag i ett aquqterrarium och den är mera över än under vatten

Näe, den behöver inte ha tillgång till land.
OM det är en Malawikrabba så heter den:

[COLOR=#aa0000]Potamonautes lirrangensis ([COLOR=black]Det "riktiga" latinska namnet[/COLOR])[/COLOR]
[COLOR=#aa0000]Potamonautes orbitospinus[/COLOR]

Du har inga bilder, så man kan få se den? :)
#19 - 24 januari 2008 16:41
ska fixa foto =)....fick med den när jag köpte massa akvarium,vet att det är en malawi, men har inte hittat just min..men fixar absolut ett kort
#20 - 24 januari 2008 18:02
Freakmange skrev:
ska fixa foto =)....fick med den när jag köpte massa akvarium,vet att det är en malawi, men har inte hittat just min..men fixar absolut ett kort

Då är det garanterat en Malawikrabba, det finns nämligen bara en sort :D
#21 - 24 januari 2008 20:22
där ser man...men finns den då i flera färgkombinationer beroende från vilken del dom kommer ifrån?? Måste säga att det är ett skoj djur,har aldrig haft krabba förut med han har fått mig "biten"....En riktig liten clown =)
#22 - 25 januari 2008 08:36
Det är jag lite osäker på, men jag tror att det bara finns en färgvariant och det är den blå. Men kanske unga krabbor inte är blå utan mer neutrala.

Kanske någon annan som vet bättre?
#23 - 27 januari 2008 22:34
tror att det ska bli rätt med bilden nu =)...min krabba
#24 - 29 januari 2008 07:50
Alla man snackar med säger att det inte går att ha krabbor i en tank med växter.
Är detta ett faktum?
Finns det inget man kan göra åt det?

Tillexempel kanske de finns växter som den inte vill eller kan knipsa av?

Om vi säger att man har ett litet akvarium för yngel - skulle man kunna ha en krabba där i då?
Naturligtvis så kan de väl hända att krabban tuggar i sig ett par yngel men e de så illa så den käkar rubbet?

De e helsikes krångligt. Jag vill både ha tetror, kulfisk, räkor och krabba :p
#25 - 29 januari 2008 13:15
Mina krabbor går i det här karet utan problem:

http://static.pici.se/pictures/LFnqavRBI.jpg

Svärdsplantan och javamossan är dock borttagen i skrivande stund och jag har bara javaormbunke i.
#26 - 29 januari 2008 14:54
Whistler84 skrev:
Mina krabbor går i det här karet utan problem:

http://static.pici.se/pictures/LFnqavRBI.jpg

Svärdsplantan och javamossan är dock borttagen i skrivande stund och jag har bara javaormbunke i.

Å den knippsar ingenting eller?
De zoohandlarna ja har pratat med säger att de knipsar av alltings å att de bara blir spenat av hela tanken...

Men du kanske har en väldans väldans liiiiten krabba?
Eller har dom bara väldans väldans fel?
Bilagor:
#27 - 22 februari 2008 10:52
Grodlund skrev:
Å den knippsar ingenting eller?

De zoohandlarna ja har pratat med säger att de knipsar av alltings å att de bara blir spenat av hela tanken...

Men du kanske har en väldans väldans liiiiten krabba?

Eller har dom bara väldans väldans fel?

Ja min krabba har gjort spenat av min vattenpest som är i hans akvarium.
#28 - 22 februari 2008 14:43
Vänta nu... DIN krabba har gjort spenat av DIN vattenpest i MITT akvarium? WTF? ;)

Mina krabbor knipsar lite grand, men det är försumbart. Har ordentligt med javaormbunke som växer så det knakar.
#29 - 28 februari 2008 07:41
Ok.
Såhär är det.
Jag vill ha en krabba i mitt akvarium. Bara en helst.
Vilken sort det är spelar ingen roll för mig, bara den trivs i min tank.

Jag har ett 200 liters akvarium, väl planterat med javaormbunkar, vallisneria, anubias, javamossa, windelöv mm.
Jag har tre rötter å lite lavastenar.

Invånarna idag är 5 tigerbarber och jag planerar att på sikt ha ett stim på 15 tigrar, ett stim med kilfläcksrasbora, två eller tre siamesiska algätare och någon ancistrusmal.

Nu skulle ja vilja att de med erfarenhet och kunskap om sötvattenslevande krabbor lämnade ett par kommentarer om vad ni tror om denna soppa.

går de eller går de inte?
är de värkligen som dom säger att krabbor knippsar alla växter?
är de som de säger att krabborna kan ta fiskar som rasboror och tetror?
är de som de säger att krabborna behöver en landbit att klättra upp på?

ska ja ditcha hela idén och glömma krabban?
kanske skaffa ett litet kar till bara för krabbor?
#30 - 28 februari 2008 10:14
Min krabba hade jag i mitt 170L akvarium, men den tog för mycket fisk från mig, ett par mollys och en elefantfisk. Jag fick nog så jag köpte ett eget akvarium till krabban. Funderar på att slänga i ett par kardenaltetra eller neontetra till krabban, tror iaf. att neontetran ska vara liten och kvick så att den kan undkomma krabban.
Angående växterna så ligger mestadels av min vattenpest som en gul finhackad sörja efter krabban har varit i farten.
#31 - 28 februari 2008 11:53
Igår tömde jag karet med mina fyra krabbor. Hittade bara en.

Antagligen har den kvarvarande (som växt rejält) käkat upp sina polare, eller så har någon annan i karet gjort det.
#32 - 28 februari 2008 13:37
Whistler84 skrev:
Igår tömde jag karet med mina fyra krabbor. Hittade bara en.

Antagligen har den kvarvarande (som växt rejält) käkat upp sina polare, eller så har någon annan i karet gjort det.

Exakt samma sak hände mig också, köpte 3 krabbor, hade bara 1 kvar när jag skulle rengöra. [SIZE=3][COLOR=black]([/COLOR][/SIZE][SIZE=4]Only the strongest survive):D[/SIZE]

Annons