Underligt beteende på mina Fjärilsciklider

#1 - 22 februari 2010 16:34
Har ett par fjärilsciklider i mitt 54 liters och för ett par dagar sedan började de uppföra sig konstigt. De simmar nästan hela tiden uppe vid ytan (normalt så brukar de ju hålla sig nära botten) och de har "fällt" ner ryggfenorna. De äter helt normalt. Gjorde ett vattenbyte igår, ca 20%, men märker ingen skillnad på dem. Övriga fiskar (molly, platy och ancistrus) beter sig helt normalt. Jag har testat vattnet med stickor (även dropp-test för nitrit) och alla värden är normala.

Är det någon av er som har något förslag på vad det kan vara och vad jag ska göra åt det?
#2 - 22 februari 2010 16:41
det kanske är syre brist.
#3 - 22 februari 2010 16:48
Ok, hur löser jag det på bästa sätt?
Ytterligare vattenbyte?
Öka bubblorna från filtret (pumpen går redan för fullt men jag har stängt av så att vattnet inte "blandas upp med luft vid utblåset" (vet inte om denna förklaring gör någon klokare))?
Försöka öppna upp belysningsrampen mer?

Frågor, frågor och mer frågor
#4 - 22 februari 2010 16:59
Tja, det kan vara värt att öka ytcirkulationen, rikta utblåset upp mot ytan så det blir bra flås, detta ger dig ökad syresättning. Luftbubblorna gör ingen nytta, låter bara onödigt mycket.
#5 - 22 februari 2010 17:01
Har redan utblåset upp mot ytan. Nu har jag öppnat locket på rampen så nu är akvariet nästan helt öppet, hoppas att det hjälper.

Tack för så mycket för snabba svar.

Annons