Underlig sjukdom(?) jag aldrig sett förr

#1 - 3 mars 2005 21:58
Hej!

En av mina slöjstjärtar har fått två stycken vita..tja, prickar eller bulor eller vad man ska kalla det. De sitter exakt på samma ställe (båda sidor) strax nedanför ryggen framför bakfenan...på "höfterna" skulle man kunna säga om någon förstår vad jag menar...

Fisken är lika pigg som vanligt och har bra aptit, det finns inte heller några andra tecken på vare sig kropp eller fenor att den är sjuk. Vad kan detta vara? Jag har inte hittat någon sjukdom här på sidan som passar in på detta. Jättekonstigt..

Är det någon som haft en fisk med samma problem? Jag har även två andra slöjstjärtar i samma akvarium som inte har några prickar. Jag har testat med vattenbyte och har haft koll på detta en tid, men prickarna går varken tillbaka eller blir större..

Hoppas någon vet mer!

/Tess
#2 - 3 mars 2005 22:45
[QUOTE=Tessan]Hej!

En av mina slöjstjärtar har fått två stycken vita..tja, prickar eller bulor eller vad man ska kalla det. De sitter exakt på samma ställe (båda sidor) strax nedanför ryggen framför bakfenan...på "höfterna" skulle man kunna säga om någon förstår vad jag menar...

Fisken är lika pigg som vanligt och har bra aptit, det finns inte heller några andra tecken på vare sig kropp eller fenor att den är sjuk. Vad kan detta vara? Jag har inte hittat någon sjukdom här på sidan som passar in på detta. Jättekonstigt..

Är det någon som haft en fisk med samma problem? Jag har även två andra slöjstjärtar i samma akvarium som inte har några prickar. Jag har testat med vattenbyte och har haft koll på detta en tid, men prickarna går varken tillbaka eller blir större..

Hoppas någon vet mer!

/Tess[/QUOTE]
JA,men det är dyster läsning...Dina fiskar har nog en -motståndskraftig form av "Columnaris" -En gammal sammanfattning över bakteriella sjukdomar.
Dessa är bi/latenta hos ,många av våra ,fiskar; och de utvecklar först sjukdomen efter sviktande vatten värden.
"Onormala" -vattenvärden.. -Geezer-
#3 - 4 mars 2005 05:36
Vad håller du på med Geezer, har du inget relevant så låt bli.
Guldfisken kan få små "lekvårtor" framför stjärtfenan, men de är inte vita.
#4 - 4 mars 2005 11:16
[QUOTE=Kramfors]Vad håller du på med Geezer, har du inget relevant så låt bli.
Guldfisken kan få små "lekvårtor" framför stjärtfenan, men de är inte vita.[/QUOTE]
Vad jag håller på med ? Det borde ju du veta,som verkar insatt i fiskjukdomar. Nästan alla våra akv. fiskar är bärare på någon Columnaris-bakterie !
Fråga en fiskmedicinare,så får du det bekräftat ! Symtomen som beskrivs kan även vara bakterierelaterad-se Basselers fisk sjukdomsbok ! Jag håller med dej om att ge råd och tips via nätet på fisksjukdomar är fel. Det behövs dissekering och elektronmicroskåp,för diagnos,samt att när Columnaris utvecklas har fisken oftast redan lidit av svamp eller parasit angrepp en tid.
ps. trampade jag dej på fötterna eller. Är inte forumet fritt för synpunkter och tankar ? -Är det du som bestämmer vad som skall skrivas, skall jag givetvis fråga om lov nästa gång! -geezer-
#5 - 4 mars 2005 11:24
Jag kan inte säga att jag tycker att vita prickar låter som columnaris.

Det är också ovanligt att sjukdoms-utslag sätter sig helt symmetriskt på en fisk.

I övrigt kan jag inte bidra med något.
#6 - 7 mars 2005 22:12
[QUOTE=Azur]Jag kan inte säga att jag tycker att vita prickar låter som columnaris.

Det är också ovanligt att sjukdoms-utslag sätter sig helt symmetriskt på en fisk.

I övrigt kan jag inte bidra med något.[/QUOTE]

Nej, det är just det jag tycker är underligt också...att prickarna sitter symmetriskt på var sida om kroppen...
Jag har inte så stor koll på fiskens anatomi, men kan det sitta något organ på dessa punkter som av någon anledning svullnat upp??

Sist jag kikade tyckte jag mig se att prickarna gått ner något...men det är så konstigt, fisken är precis lika pigg som vanligt, den ligger inte å trycker vid botten, simmar konstigt eller har något annat beteende som är ovanligt...

Är det ingen som har någon aning om vad det kan vara?

Och, Geezer som svara först på mitt inlägg, vad gör man åt Columnaris? Kan fisken bli frisk eller är den dödsdömd?
#7 - 7 mars 2005 22:17
Har kikat på infon här på sidan...prickarna ser inte alls ut som någon typ av bakteriell svamp (columnaris)...

jaa...vad ska man göra, måste ju veta vad man ska bota innan man försöker sig på någon medicin...om det är något farligt alltså...
#8 - 7 mars 2005 22:56
Vissa av mina neonisa fick denna vita prick/bula vid fenroten (om det är där du menar att den sitter). De dog efter en tid. Fick aldrig något svar om vad det var. Frågade personer som hade haft neonisar och zoobutiker...
//Camilla
#9 - 29 april 2005 21:05
[QUOTE=C.Ciklid]Vissa av mina neonisa fick denna vita prick/bula vid fenroten (om det är där du menar att den sitter). De dog efter en tid. Fick aldrig något svar om vad det var. Frågade personer som hade haft neonisar och zoobutiker...
//Camilla[/QUOTE]

Tack alla som försökt svara.
Har nu konstaterat att prickarna försvunnit helt och fisken är pigg och kry. Vad prickarna var, däremot, fick jag aldrig klarhet i...
Skönt att alla prickar inte är dödliga ialafall!

/Tess

Annons