Underlättar otroligt mycket.

#1 - 14 november 2005 19:36
Hej. Tänkte bara skriva att det är många som får akuta vattenproblem och som skulle få en lättare akvarievardag om de gjorde sig själv en tjänst och lade ner en timme eller två på att dra fram vatten till sitt akvarium. Själv har jag fasta installationer till mina två burkar och byter vatten en gång i veckan med ett minimum av arbetsinsats. Har en lång slang som får vara hävert för att få ut vatten och en som sagt är fast installerat. Börjar med att tömma så att det har sjunkit ca 10 cm innan jag skruvar av duschstrilen och kopplar ihop med tilloppslangen. Sedan är det bara att dra på ungefär lika mycket som kommer in. tittar man på ytkanten genom fönstret så ser man när man uppnår jämnhet i flödena. Då kan man gå och fika om man vill. Flera som har erfarenhet och egna system hör av er. Tycker själv att detta är det som helt klart har gjort mina burkar till välmående akvarier istället för burkar som inte mådde så bra tidigare.
#2 - 15 november 2005 08:21
Ptja. .man ska väl gärna spola lite först innan man hiver i vattnet i akvariumet så man inte häller i vatten som stått still i röret/slangen i en vecka. Fast installation är väl kanske smidigt, men jag kan inte påstå att det är speciellt bökigt att ta fram en slang en gång i veckan heller ;).

Jag har en trädgårdsslang som jag använder i båda riktningarna. Ena änden lägger jag i golvbrunnen vid badkaret, andra ändan stoppar jag i slangen till pumpen. När ca 50% av vattnet är borta så kopplar jag bara ena änden till uttaget i köket (3m från golvbrunnen) och sätter på en munstycke på andra sidan och fäster det mot bakgrunden. Smidigt och lätt :) Och då är det ändå ca 350l vatten som byts varje vecka. (Totalt på alla karen)
#3 - 15 november 2005 10:16
Jag vill inte vara kritisk, men innebär inte en fast installation stt du har slangarna framme jämnt....? För att jag skall kunna ha det måste jag ha slangar igenom hela vardagsrummet, inte speciellt snyggt alltså.... Sen med min tekniska förmåga så skulle säkerligen ett antal läckage uppkomma, och jag har inte riktigt lärt mig uppskatta den där karakteristiska akvariedoften så mycket att jag vill ha den över hela huset... :p Även om det verkar rigtigt smidigt så funkar det nog inte för alla...
#4 - 15 november 2005 10:32
Han menar nog att han har en slang till akvariumet som han inte tar bort. Att göra en fast installation av slangar kan bli ödesdigert då slangarna tröttnar efter ett tag. Har du då slangen i väggen så ser du ju inte när det börjar läcka. Ska det vara fast installation så bör det bestå av rör, och då kommer problemet att spola dem innan du häller i vattnet i akvariumet. Tror nog att slangmetoden är den som är smidigast. Eller om man bygger nått centralt som automatiskt byter lite vatten per dag som de gör i butikerna.
#5 - 15 november 2005 10:56
På Borås zoologiska har det ett sånt system; allt vatten cirkulerar överallt. Det låter förskräckligt men det verkar riktigt effektivt. Jag utgår ifrån att de har separata karantänkar dock, annars är det ju en viss smittorisk.
#6 - 15 november 2005 11:09
Cirkulerar det även mellan karen?
Här i jkpg har torpa zoo ett sådant system, fast där går ju vattnet ut till avlopp, sen fylls det på med nytt vatten. Totalt byter de 300% vatten varje månad.
#7 - 15 november 2005 11:11
Tycker min egen slanghävert duger bra. Speciellt då jag har akvarier i två olika rum:
http://www.gimbo.se/akvarierelaterat/enkelt-att-byta-vatten/
#8 - 15 november 2005 11:12
Själv föredrar jag att först tömma sedan fylla på. På detta sättet vet man exakt hur mycket vatten man har bytt och så slipper man hälla ut samma vatten direkt igen. Att slösa på vatten är måhända inte så dyrt, men hur väl passar det in i den omtanken om naturen som i allafall för mig naturligt följer med akvariehobbyn?
MVH
Magnus
#9 - 15 november 2005 11:15
Typ samma lösning som jag har! Fast jag använder pumpen för att köra ut vattnet. Slammklocka använder jag bara när jag ska rengöra gruset.
Vill man komma lite billigare undan så har biltema kopior på gardenas grejjer till ca 20% av priset. Jag gav först 50kr för en koppling på coop, sen på biltema kostade en kopia av kopplingen 10 kr. Sprang då tillbaka till coop och lämnade tillbaka kopplingen :P
Även själva slangen var grymmt mycket billigare på biltema.
#10 - 15 november 2005 15:19
Vattnet cirkulerar över hela affären fast med den lilla finessen att man på vissa ställen i systemet kan koppla till avlopp och vatten. Troligen blir spridningen av nytt vatten jämnare över lag då vatten fylls på och tappas ur på olika ställen. Som jag förstod det så hade de några mindre separata system för fiskar med speciella krav (typ saltvatten). Jag blev helt såld när jag tittade in där, hittills har jag varit ganska missnöjd med mitt andra lokala zoo, men här verkade de verkligen veta vad de pratade om.

Och de hade nog ALLT, när man trodde man sett allt kom man in i ett nytt rum med bara ciklider, och varför inte ett extra rum för diskus och saltvatten också....? Deras största diskus var i stil med en mindre fälg... :D Fast det väsnades en del förståss så det var nog inget för hemmabruk.
#11 - 15 november 2005 15:32
Det är alltid tufft med tekniska lösningar :)
#12 - 15 november 2005 18:00
[QUOTE=Gummiankan]Jag vill inte vara kritisk, men innebär inte en fast installation stt du har slangarna framme jämnt....? För att jag skall kunna ha det måste jag ha slangar igenom hela vardagsrummet, inte speciellt snyggt alltså.... Sen med min tekniska förmåga så skulle säkerligen ett antal läckage uppkomma, och jag har inte riktigt lärt mig uppskatta den där karakteristiska akvariedoften så mycket att jag vill ha den över hela huset... :p Även om det verkar rigtigt smidigt så funkar det nog inte för alla...[/QUOTE]
Ok. Ett gott argument att tänka sig för men jag själv har alltså borrat hål i väggar och dragit dem så att de är i det närmaste "osynliga" åtmindstone inte i vägen. Sedan har jag dragit slangar som är skarvfria så läckage ska inte kunna uppkomma. Jag har dem heller inte kopplade till duschen mer än när jag använder dem. Men det är bra.Diskussionen kring detta var meningen med inlägget.
#13 - 15 november 2005 18:03
[QUOTE=Gimbo]Tycker min egen slanghävert duger bra. Speciellt då jag har akvarier i två olika rum:
http://www.gimbo.se/akvarierelaterat/enkelt-att-byta-vatten/[/QUOTE]
Det har jag med. En slanginstallation till varje. Var och en gör som man vill.detta var väl mera ett sätt att förhålla sig till för de som "slarvar" och har svårt att orka att sköta vattenbytena.
#14 - 15 november 2005 19:17
Jag tänkte ha tänkte ha 2st behållare på 50l under akvariet enna behållaren får fungera som ett stort filter. Den andra behållaren kan man ha till att förbehandla vatten till vattenbyten och som nödbehållare om akvariet skull börja läcka. Akvariet kommer vara på 410l.
#15 - 16 november 2005 00:03
Du har alltså slangar i väggen...? Det måste nog kallas en ganska unik lösning då de flesta inte har möjlighet att borra hål i väggen. Slangen borde ju med tiden gå sönder? Blir det inte en del vatten stående i slangarna då du inte använder dem....? Det är iofs lite kreddigt att du monterat in ditt intresse i ditt hus. :D Personligen vet jag inte hur min sambo skulle ta det om han hittade mig på golvet med en slagborr och 20m trädgårdsslang....
#16 - 16 november 2005 00:04
En dränkbar pump för 80 spänn på biltema löste mina problem. En slang med hög kvalitet är det enda jag saknar nu.
#17 - 16 november 2005 01:40
[QUOTE=gren]En dränkbar pump för 80 spänn på biltema löste mina problem. En slang med hög kvalitet är det enda jag saknar nu.[/QUOTE]

kan va samma pump ja kör med vid vattenbyten.
fyller en spann med häverteffekt och använder pumpen för att fylla akvariet igen.
bekvämt luftar ur vattnet rätt bra och pumpen är strypt så inredningen sitter kvar i akvariet.
#18 - 16 november 2005 16:16
[QUOTE=Gummiankan]Du har alltså slangar i väggen...? Det måste nog kallas en ganska unik lösning då de flesta inte har möjlighet att borra hål i väggen. Slangen borde ju med tiden gå sönder? Blir det inte en del vatten stående i slangarna då du inte använder dem....? Det är iofs lite kreddigt att du monterat in ditt intresse i ditt hus. :D Personligen vet jag inte hur min sambo skulle ta det om han hittade mig på golvet med en slagborr och 20m trädgårdsslang....[/QUOTE]
Inget större problem att borra sig igenom en vägg och om han säger nåt så släng ut han(skojar bara)
#19 - 16 november 2005 17:45
Om jag skulle skaffa mig en fast installation så skulle jag nog mest vara intresserad av ett kontinuerligt system. Man fyller alltid på någon liter per timme så att det motsvarar ca 30% av volymen per vecka. Och lika mycket tappas så klart av.
#20 - 16 november 2005 18:25
[QUOTE=y0da]Cirkulerar det även mellan karen?
Här i jkpg har torpa zoo ett sådant system, fast där går ju vattnet ut till avlopp, sen fylls det på med nytt vatten. Totalt byter de 300% vatten varje månad.[/QUOTE]
vart ligger torpa zoo?
du kan skicka ett mail om du vill
/bobbyfuller
#21 - 16 november 2005 18:36
fast installation

om man nu ska ha en fast vatten lina till akvariet så skulle jag personligen dra kopparör fram till akvariet det finns rör som är vita. så behöver man inte bekymmra sig för läckor på 100 år. dyrare blir det men man behöver inte heller då va orolig för att försäkringsbolaget krånglar om nu något slkulle hända. å andra sidan kan man oxå som jag håller på att fixa ha en slangvinda i tvättstugan (bor i villa ;) ) av typen brandslang fast i "svensson" fromat. när jag tappar vattnet så slänger jag ut en slang genom fönstret & göder blommorna på samma gång
/bobbyfuller
#22 - 16 november 2005 20:05
här
JÖNKÖPING. Torpgatan 7 553 33 JÖNKÖPING
Samt en länk!
www.algonet.se/~d104549/stader/jonkoping/jonkoping.html
#23 - 16 november 2005 20:07
Här
Torpgatan 7 553 33 JÖNKÖPING
Och här är en länk!
www.algonet.se/~d104549/stader/jonkoping/jonkoping.html
Länken funkar inte men dom tillhör Djurmagasinet!
#24 - 16 november 2005 20:14
Hehe... Gillade det där inläget. :D

Länken funkar inte men......
#25 - 16 november 2005 20:23
[QUOTE=bobbyfuller]
vart ligger torpa zoo?
du kan skicka ett mail om du vill
/bobbyfuller[/QUOTE]

Tjenare!

Du känner kanske bättre igen det som Djurmagazinet. Vet inte om de använder torpa zoo längre... Det ligger iaf borta vid Harley Davidsson och Överskottsbolaget, om du vet vart det ligger. Kolla på hitta.se så lär du få en karta dit :)
Kan varmt rekomendera den butiken!
//y0da
#26 - 16 november 2005 20:28
Ja du i grannstaden! Man måste ju roa lite också!
#27 - 16 november 2005 20:30
[QUOTE=bobbyfuller]om man nu ska ha en fast vatten lina till akvariet så skulle jag personligen dra kopparör fram till akvariet det finns rör som är vita. så behöver man inte bekymmra sig för läckor på 100 år. dyrare blir det men man behöver inte heller då va orolig för att försäkringsbolaget krånglar om nu något slkulle hända. å andra sidan kan man oxå som jag håller på att fixa ha en slangvinda i tvättstugan (bor i villa ;) ) av typen brandslang fast i "svensson" fromat. när jag tappar vattnet så slänger jag ut en slang genom fönstret & göder blommorna på samma gång
/bobbyfuller[/QUOTE]
kopparrör? :confused: låter lite dummt då många skriver att det är farligt med ledningar i koppar när man har "mindre organismer" i karen, som räkor.
#28 - 16 november 2005 20:35
[QUOTE=danturion][QUOTE=Gummiankan]Du har alltså slangar i väggen...? Det måste nog kallas en ganska unik lösning då de flesta inte har möjlighet att borra hål i väggen. Slangen borde ju med tiden gå sönder? Blir det inte en del vatten stående i slangarna då du inte använder dem....? Det är iofs lite kreddigt att du monterat in ditt intresse i ditt hus. :D Personligen vet jag inte hur min sambo skulle ta det om han hittade mig på golvet med en slagborr och 20m trädgårdsslang....[/QUOTE]
Inget större problem att borra sig igenom en vägg och om han säger nåt så släng ut han(skojar bara)[/QUOTE]

Nej egentligen inte, eftersom jag bor i hus kan jag ju göra det också. Men i en hyreslägenhet är det kanske inte så smart...

:D Han sponsrar ju min hobby och är adoptivpappa till mina molly yngel, om jag tjötade hade han nog borrat själv. Men jag är inte sugen på att sätta in slang i väggen, med min eviga otur går det åt skogen förr eller senare!
#29 - 17 november 2005 05:36
[QUOTE=Tastyfish][QUOTE=bobbyfuller]om man nu ska ha en fast vatten lina till akvariet så skulle jag personligen dra kopparör fram till akvariet det finns rör som är vita. så behöver man inte bekymmra sig för läckor på 100 år. dyrare blir det men man behöver inte heller då va orolig för att försäkringsbolaget krånglar om nu något slkulle hända. å andra sidan kan man oxå som jag håller på att fixa ha en slangvinda i tvättstugan (bor i villa ;) ) av typen brandslang fast i "svensson" fromat. när jag tappar vattnet så slänger jag ut en slang genom fönstret & göder blommorna på samma gång
/bobbyfuller[/QUOTE]
kopparrör? :confused: låter lite dummt då många skriver att det är farligt med ledningar i koppar när man har "mindre organismer" i karen, som räkor.[/QUOTE]

Hur tror du vattnet transporteras i huset där du bor? Jo koppar rör om du inte har galvade rör kvar. galvade rör är inget att leka med.
/bobbyfuller
#30 - 17 november 2005 05:41
skillnaden är bobbyfuller att bor man som jag till exempel i flerbostadshus så blir aldrig vattnet liggandes i ledningarna direkt länge så spolar jag 2-3 minuter har jag spolat bort de vatten som stått still och får då mer fräsht vatten.

drar man fasta ledningar fram till akvariet är de lite svårt att spola.
finns ju dock alltid möjligheten att dra dom så att man lätt kan tömma rören på vatten när man är färdig.
då slipper man det som står still.

Annons