Underlags dilemma

#1 - 4 juli 2011 14:48
Och nu till frågan med oändliga synpunkter, men känner att den återigen måste bearbetas.

Har byggt en ram av 2"3 reglar samt nu täckt denna ram med 11mm spånskivor, på denna bänk ska ett 450l ram kar placeras, och nu till frågan. Kan jag ställa karet rakt av på denna bänk eller bör jag placera något ytterligare under karet dvs. tjockare skiva eller något i from av underlägg.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 juli 2011 14:54
Skall du ha en stor mängd med sten i akvariet?
Om du skall ha detta så bör du ha en s.k. aquapad som ligger innanför ramen an mot glaset och bänken.
Om du inte skall ha en massa sten i akvariet så behövs det inte något underlag eftersom du har ett ramakvarie
#3 - 4 juli 2011 15:04
Har inte planerat speciellt mycket sten i karet ska bli ett SA kar så blir mestadels rötter.

Och att lägga underlag innanför ramen under akvariet känns ju också lite riskabelt med tanke på att akvariet samt blir att vila på detta. Att placera underlag på botten av akvariet invändigt ska väl samtidigt också fungera, i vilken mån dem skiljer sig åt tåls ju att spekulera i.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 juli 2011 15:31
bluefame skrev:
Har inte planerat speciellt mycket sten i karet ska bli ett SA kar så blir mestadels rötter.

Och att lägga underlag innanför ramen under akvariet känns ju också lite riskabelt med tanke på att akvariet samt blir att vila på detta. Att placera underlag på botten av akvariet invändigt ska väl samtidigt också fungera, i vilken mån dem skiljer sig åt tåls ju att spekulera i.

De fyller helt olika funktion.
Underlaget i akvariet är för att det inte skall ligga något tryck med någon vass stenkant mot bottenrutan. det räcker med en liten sten med en vass kant som har en tyngd ovanför sig för att bottenrutan skall spricka.
Underlaget under glasrutan är dels till för att jämna ut 1/ ojämnheter i bänken, 2/ för att "ta bort" någon millimeterstor sten eller skruvhuvud som kan finnas på bänken, 3/ samt för att inte bottenrutan skall bågna om det ligger en stor tynnd på glaset inne i akvariet.
Har man ett ramakvarie så behövs inte något underlag pga 1 och 2, däremot för 3. Därför skall den ligga innanför ramen och kan då gärna vara 1-2 mm tjockare än utrymmet. Det pressas då ihop så att det blir jämn högt med ramen. Att lägga ett underlag under hela akvariet dvs inkl. under ramen är helt meningslöst
#5 - 4 juli 2011 15:39
Ok , tycker detta låter vettigt .
Men första tanken som slår mig angående att placera ett tjockare underlag som sedan pressas ihop under akvariet är ju att nedersta rutan då alltid kommer ha ett lätt tryck på sig uppåt mot massan. Hur påverkar detta fogarna? även detta borde ju skapa en omvänd belastning. Som att akvariet då vilar på botten rutan .
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 juli 2011 15:45
bluefame skrev:
Ok , tycker detta låter vettigt .

Men första tanken som slår mig angående att placera ett tjockare underlag som sedan pressas ihop under akvariet är ju att nedersta rutan då alltid kommer ha ett lätt tryck på sig uppåt mot massan. Hur påverkar detta fogarna? även detta borde ju skapa en omvänd belastning. Som att akvariet då vilar på botten rutan .

Använder du aqua pad så trycks det ihop som jag skrev så det finns ingen belastning uppåt. Självklart skall inte underlaget vara så tjockt att akvariet som sådant inte vilar på ramen
#7 - 4 juli 2011 15:55
Ok tack ska du ha för råd och rön, ser dock inte att det finns måttat underlag till ett 150cms kar , får man helt enkelt klippa till av två st då kanske?
#8 - 4 juli 2011 17:41
bluefame skrev:
Ok tack ska du ha för råd och rön, ser dock inte att det finns måttat underlag till ett 150cms kar , får man helt enkelt klippa till av två st då kanske?

frigolitskivor brukat finnas i ditt lokala byggvaruhus. Bör inte vara några problem att köpa 150cm långa.
#9 - 4 juli 2011 18:11
Skulle gissa på att frigolit och aquapad ter sig annorlunda vid kompression därav förhoppningsvis poängen med aquapad som jag förstår det.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 juli 2011 20:07
bluefame skrev:

Aqua Pad finns i flera olika storlekar och t.o.m. i hela rullar så det bör gå att hitta någon i lämplig storlek
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 4 juli 2011 20:08
bluefame skrev:
Skulle gissa på att frigolit och aquapad ter sig annorlunda vid kompression därav förhoppningsvis poängen med aquapad som jag förstår det.

Korrekt - aquapad är lite porösare än frigolit. Använder man frigolit så skall det inte var tjockare än utrymmet under
#12 - 20 juli 2011 21:52
Har kikat runt lite efter aquapad och hittar bara ett lämpligt underlägg med måtten 200x60 men jag behöver ju bara underlag till ett 150x60 så då får jag klippa helt enkelt.

Sedan som jag förstår är det amtras aquapad som är populärast men har även sett andra tillverkare av underlägg av samma typ. Fyller dessa samma funktion? såg nämligen dessa i min lokala djuraffär, men dem visste inte mycket om aquapad överhuvudtaget.
#13 - 21 juli 2011 14:41
Vart nu rekommenderad denna av imazo, en under och en innuti.

http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=112.0152&node=sG2&nodelev=

Kan denna ha samma egenskap som aquapad tro?

Annons