underläggs skiva till akvarie

#1 - 18 mars 2003 14:29
Hejsan!

Jag har precis fått enn 152L aluminiumakvarium, med tillhörande aluminiumställning. Jag har fått olika råd huruvida man ska ha en spånskiva mellan ställningen och akvariet. Någon som har något svar på detta. Om man ska det, hur stor ska skivan i så fall vara. Ska jag mäta efter akvariet eller efter ställningen?
Bilagor:
#2 - 18 mars 2003 14:36
Hej
Om ställningen tillhör akvariet så behöver du ingen spånskiva. Ställ bara akvariet på plats och se till att akvariet står plant. Antagligen har du mojlighet att justera höjden på benen. Annvånd om möjligt vattenpass.

Guy
#3 - 18 mars 2003 14:40
Dessutom tror jag att man nästan aldrig behöver någon skiva under ett aluminium-akvarium (tror det i alla fall)... Och om ställningen nu hör till akvariet behövs det nog ingen skiva...
#4 - 18 mars 2003 15:03
Hej nesse!

Du undrar om du skall mäta efter akvariet eller ställningen om du skall såga till en skiva. Är ställningen och akvariet olika stora?
om så är fallet så hoppas jag att ställningen är större än akvariet. det är viktigt att akvariet har bra stöd underifrån ända ut i kanten. Skivan skall således vara minst lika stor som akvariet.

//Annika
#5 - 19 mars 2003 09:00
Tack för alla svar...det värmer för en nybörjare.

Ja, ställningen tillhör akvariet, så jag antar att de utgår från att de passar varandra. Tyvärr är inte bena till ställningen justerbara (inte som jag kan se i alla fall) och golven i lägenheten är väl kanske inte de mest jämna. Därför tänkte jag att man skulle ha en skiva mellan akvariet och ställningen för att ta upp lite spänningar som säkert blir. Där jag köpte akvariet sa de dock att ingen skiva behövdes, medan en annan akvarieaffär sa att minst en 16mm spånskiva var ett krav till sådana akvarier. Så jag är lite villrådig
#6 - 19 mars 2003 09:32
Ställningen brukar vara justerbar. Benen står på tassar som går att skruva in eller ut. Finns det inte sådana tassar så lägg klossar under benen och justera på så sätt att akvariet kommer i våg.

Skivan hjälper inte till att ta upp spänningar om golvet är ojämt. Det är viktigt att akvariet står i våg!

//Annika
#7 - 19 mars 2003 23:50
Väg av akvariet riktigt noga med vattenpass. Skulle det visa sig att du behöver lägga under benen går det bra med pappskivor i varierande tjocklek. En 10-15mm frigolitskiva skadar inte att ha mellan akvariet och aluminiumställningen.
Mitt kar (375L) stod inte helt plant, utan en "rygg" på golvet på ca 4mm orsakade spänningar i glaset så att botten sprack.
Fick limma i en ny botten, och väga av akvariemöbeln riktigt noga med vattenpass. (Hoppas att det går bra nu då)
Frigolit eller styv skiva tar inte bort ojämnheter från golvet med spänningar som följd.
Lycka till.

Mvh
/Stig

Annons