Underläggets vara eller inte ?

#1 - 17 april 2004 09:11
Har letat i gammla inlägg om frigolitens vara eller inte vara mellan aluminiumbänk och tillhörande ramakvarie. Har fattat att frigolit eller spånskiva inte ska va mellan dessa. Men någon mer än jag som funderat på att lägga en tunn remsa utav liggunderlag eller frigolit mellan, bara på själva bänkkanten, för att fånga upp ev. rörelser i trägolvet.
Ska snart starta upp med 222L alu.akvarie på alu.bänk på parkettgolv på betongplatta.
#2 - 17 april 2004 10:12
Om du ställer akvariet på et bord, är glaset i kontakt men bordet då. Om inte tycker jag inte att det finns nå´n anledning att ha frigolit under.
#3 - 17 april 2004 14:19
Ramen kommer att ligga på aluminiumbänken medan glasbottnen "hänger" fritt, så det finns ingen anledning att ha underlägg. Jag hade samma fundering när jag satte upp mitt 375-liters för snart 2 år sedan eftersom ställningen har sex ben och därmed ett "tvärstag". Var orolig för att bottnen skulle ligga mot detta stag, men så mycket bågnar inte glaset.
Vi har just lagt in laminatgolv och vid omstart av karet la jag en 22mm spånskiva under ställningen för att vara säker på att det står stadigt.
#4 - 17 april 2004 15:02
Bottenglaset ligger inte emot om jag ställer akvariet på ett bord. Min fundering är om golvet kan röra sej så pass att bänken skulle "vrida" sej. I så fall skulle denna rörelse tas upp utav frigoliten/liggunderlaget.
#5 - 17 april 2004 15:39
Ursprungligen skickat av klara

...Vi har just lagt in laminatgolv och vid omstart av karet la jag en 22mm spånskiva under ställningen för att vara säker på att det står stadigt.

Gav dig detta som tips... tror nämligen inte att ett underlag gör någon nytta i ditt fall.

Annons