"underlag" för akvarium

#1 - 24 juni 2008 01:25
Så, nu kan jag hämta ut min bänk på akvariecenter här i stan, och nu måste jag få veta lite ang. vad jag ska ha under akvariumet:

Vad jag planerat är en 1cm tjock skiva av någon form av Plywood, sen 2cm tjock frigolitskiva ovanpå det. Bänken är av aluminium. Skulle detta funka? Om inte, vad bör jag köpa? Karet är i helglas.

Tacksam för svar

MVH Johan
#2 - 24 juni 2008 05:24
Jag skulle bytt mått på de båda underläggen, en 2 cm:s spånskiva och en 10 mm tjock frigolit mellan denna och karet:).
#3 - 24 juni 2008 05:48
Jag skulle gjort nästan som ansjo, fast tagit plywood istf spånskiva.
Plywoodskivan skulle jag fernissat minst tre gånger, helst fler, med båtlack, en spånskiva som blir fuktig är inte så kul ;)
#4 - 24 juni 2008 06:15
Kan man inte lacka en spånskiva då:D?
Skämt åsido, jag har haft spånskiva i många år under mina kar utan att de har svällt. Eftersom man alltid riskerar lite vattenspill bör man mätta träet, vilket det än må vara(men det har inte jag gjort;)) så det inte drar åt sig fukt i onödan.
Men risken att en skiva under akvariet gör det är inte lika stor som om man har en möbel i spånskiva som riskerar att stå blöt om fötterna;).
#5 - 24 juni 2008 11:27
Tack för svar hörrni. Jag kan själv inte lacka, då jag bor själv och inte kan göra det någonstans. Får be affären göra det.

MVH Johan
#6 - 24 juni 2008 11:34
för att täcka spånskivan och frigoliten som skapar en ganska ful kanst så är det bara att lätt silikonera fast en list.. finns i alla dess former och färger tom aluminium e snyggt..
#7 - 24 juni 2008 13:52
Räddaren i nöden, gaffa-tejp som man fäster på kanten av skivorna (seg silverfärgad riktigt klistrig tejp) ser hyffsat okej ut.
#8 - 24 juni 2008 14:04
polis!

Karon skrev:
Räddaren i nöden, gaffa-tejp som man fäster på kanten av skivorna (seg silverfärgad riktigt klistrig tejp) ser hyffsat okej ut.

hehe.. nöden har ingen lag.. man skulle ha sådan tejp som polisen använder, runt akvariet.. hehe

Annons