Underhållande bok..

#1 - 25 augusti 2006 08:31
Känns som om det hänt en del i akvarie värden sen 1968.. Hittade min Far's gammla akvarie bok "Norsteds Akvariebok" av G Aurell, P Jacobsson och N Lindgren.. Där kan man bland annant läsa om "Det mystiska pH".. Samt att vattenbyte inte är så nödvändigt utan det räcker att man fyller på efter avslamning.

Dock mycket som är samma idag så helt onödig läsning var det dock inte!

Jens E
#2 - 29 november 2006 13:58
min första bibel hette "Sötvattensakvariet" av Gert Aurell.
Elfte upplagan.

En del stämmer, men en del är helt galet....nu eller då....:-)
#3 - 29 november 2006 14:24
#4 - 29 november 2006 14:29
Har en annan bok som heter "Första Akvariet" från 1976.

Citat:
"Scalarer fungerar alldeles utmärkt i små akvarier ner till 40 liter. Höjden kommer de att anpassa till höjden i akvariumet. Min erfarenhet är att den är den mest fredliga cikliden av dom alla"

Hmmmm......

Vem har fel.....den boken eller alla idag ??

K
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 november 2006 14:39
Kensa skrev:
Har en annan bok som heter "Första Akvariet" från 1976.

Citat:

"Scalarer fungerar alldeles utmärkt i små akvarier ner till 40 liter. Höjden kommer de att anpassa till höjden i akvariumet. Min erfarenhet är att den är den mest fredliga cikliden av dom alla"

Hmmmm......

Vem har fel.....den boken eller alla idag ??

K

Bägge har väl kanske rätt - vad som skiljer är väl kanske synen på fiskhållning.
Dvs många menar väl med rätta idag att bara för att en fisk tål en sak så behöver det nödvändigtvis inte vara en bra miljö
#6 - 29 november 2006 14:42
Känns som atgt jag liktar mer på den samlade kompetensen här än på mina gamla böcker. :-)

Vad som dock slår mig, är att det finns en hel del arter i mina gamla böcker som inte finns att hitta idag.

Kanske blev de utkonkurrerade av nya mer spännande arter.

kensa
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 29 november 2006 15:07
Kensa skrev:
Känns som atgt jag liktar mer på den samlade kompetensen här än på mina gamla böcker. :-)

Vad som dock slår mig, är att det finns en hel del arter i mina gamla böcker som inte finns att hitta idag.

Kanske blev de utkonkurrerade av nya mer spännande arter.

kensa

Det finns ju faktiskt moderna böcker också;)
Själv skulle jag tro att 60% av den kunskap jag inhämtar per år kommer via böcker, 20 via internet och 20 via personlig kommunikation
#8 - 29 november 2006 15:09
Själv har jag just nu 100% på internet. (zoopet.com + ciklid.se)
Väntar på böckerna jag har beställt.

Annons