Underhåll fluval FX5

#1 - 10 januari 2011 11:59
Hej!

Köpte ett Fluval FX5 beggat för ca 6 månader sedan.
Tyst och fint i början, men nu har det börjat låta mer än vad jag tycker är OK.
Ibland börjar det låta riktigt mkt, då hjälper det att dra ut sladden och sätta i den igen.
Nu låter det hela tiden, inte lika mkt som när jag måste göra en "omstart" men brummet är helt enkelt högre.

Kan det vara så att jag måste byta något i pumpen?
Lager?

Finns det "renoverings-kit" att köpa?

Eller är det dags för en helt ny motor?

mvH Patrik
#2 - 10 januari 2011 12:29
luft i?
Skit vid rotorn? prova rengöra rotor och allt roterande, kika så inte något är slitet.
#3 - 10 januari 2011 12:30
fx5an stannar väl av o luftar ur sig lite då o då har jag för mig.
#4 - 10 januari 2011 12:30
Ok, blir till att plocka isär då, för en undersökning :D
Ingen luft tror jag, låter mekaniskt, från motorn...
Luften tenderar att låta längre upp i filtret tycker jag.

Har inte riktigt funderat hur jag ska gå tillväga för att plocka bort filtret..
stänger jag in-kopplingen, och sedan tömmer ut filtret med urtappningskranen i botten av filtret?

mvH Patrik
#5 - 10 januari 2011 12:31
hannesc skrev:
fx5an stannar väl av o luftar ur sig lite då o då har jag för mig.

Jodå, nej luft är det inte...
#6 - 10 januari 2011 17:15
Fluval har två förslag på hur man tömmer filtret (och det är en bra ide att tömma det om man inte skall knäcka ryggen när man flyttar det). Ena metoden är via bottenventilen. Anslut en lämplig slang till den. Dra ur sladden. Stäng sedan båda kranarna och ta bort slangarna. När man då öppnar bottenventilen så töms filtret men bara så länge utloppet är under vattennivån i filtret. Lite bökigt med en hink alltså, funkar bättre med slang till en golvbrunn.

Andra metoden är att tömma filtret med pumpen. Tråkiga med det är att man behöver en tredje snabbkoppling. Metoden är dock effektivare än att tömma med bottenventilen. Dra ur sladden. Stäng båda kranarna och ta bort slangarna. Anslut den tredje snabbkopplingen med slang till utloppet - OBS! se för i fridens dar till att inte ta fel! Öppna kranen, sätt i sladden och pumpen tömmer filtret.

Jag har en egen tredje metod. Dra ur sladden. Stäng båda kranarna, ta bort slangen till inloppet (gör inte fel!). Sätt i sladden, öppna försiktigt kranen till utloppet och pumpen kör upp vattnet från filtret till akvariet. Det måste alltså finnas plats för vattnet i akvariet och man får inte öppna kranen innan man startat filtret eftersom man då riskerar att få hävert baklänges genom filtret. Annars så är det praktiskt att göra sig av med vattnet på plats så att säga.

Fluval rekommenderar 8 liter vatten i filtret innan man startar. Det går kanske med mindre men det är i alla fall viktigt att det är vatten påfyllt i filtret innan man kör igång det.
#7 - 10 januari 2011 17:34
jo fx5:an stannar ca 1 ggr/24:e timma, då i typ 2 minuter och släpper ut luft.

Hade också problem med att mitt lät... öppnade det och tafsade runt lite, några grejer satt typ snett...
Satte ihop det och det blev bättre, men inte helt bra, gurglade bra länge (luft) asså typ några månader:p
Men nu när det gått ett tag så verkar det lugnat ner sej;) nu är det NÄSTAN helt tyst...

Folk som har/haft FX5:an säger att det blir tystare med tiden...
Och det kan jag nog hålla med om
#8 - 10 januari 2011 18:09
karrokaja skrev:

Folk som har/haft FX5:an säger att det blir tystare med tiden...

Och det kan jag nog hålla med om

Eller så blir hörseln sämre med tiden :D haha
#9 - 10 januari 2011 18:11
bong skrev:
Eller så blir hörseln sämre med tiden :D haha

Kan vara så också:p
#10 - 15 januari 2011 22:20
Mitt Fx5 är tyst väsnas bara 1 gång om dygnet och är då den luftar sig.
#11 - 16 januari 2011 12:41
Tack för den inputen!

Annons