[quote=Kalavera]Hejssan,
har läst lite om CO2 och mäsk och vad jag förstår så ska mäsk funka för mindre akvarium men inte riktigt för ett 540l?
Jag känner dock inte för att läga ut över 3000kr på ett ordentliget paket med flaskort etc. Jag undrar därför om tex en sånhär uppsättning skulle göra nått i ett 540l eller om det skulle vara bortkastat?
http://www.plantedtank.net/articles/DIY-Yeast-CO2/7/
http://www.plantedtank.net/articles/DIY-CO2-Reactor/2/
Vet att det finns många CO2 trådar men hittade inget som besvarade min fråga.
Btw...vad är en upskattad kostnat för inskaffande/underhåll för ett sett för ett 540l i säg? Hur många timmer lägger ni ner per år pga CO2?
Tack på förhand! :)[/quote]
Lite koltillskott är bättre än ingenting, fast se till att du håller det så jämt i så fall som du kan: algerna brukar gilla nivåer som hoppar hela tiden.
Ang. prisuppgifter på tub m.m.:
1)Beställer du från
www.aquamas.de eller från
www.aquaristic.net så bör det kosta strax under 1 000 spänn inkl. frakt för regulator, magnetventil, nålventil och bra backventil. Det bästa vore kanske att skaffa sig en nålventil med dubbla uttag, så att du kan ha två CO2-reaktorer, men det funkar ju så klart med bara en utgång också. Som reaktor kan du ha ditt ytterfilter.
2) Koldioxidtub kostar 1 450 kr hos AkvarieHobby i Uppsala för en 6 kg tub, men går du till Presto AB Förenade Brandredskap på Seminariegatan 33 i Uppsala så kan du få en tub på 2,8 kg för 200 spänn, utan stigarrör och påfylld så klart. Ring Patrik Persson som jobbar där på mobilen 070-810 13 78 så kan han säkert fixa det - det gjorde han för mig i alla fall.
Vad gäller underhåll:
Har du en gång för alla ställt in din CO2-utrustning rätt så är det i princip underhållsfritt - man bara fyller på sin tub när den är slut. Kolla på bluesboys sida över kolförbrukningen, men det brukar ligga på runt 100 gram per 1000 liter per dag, så ungefär 50 gram per dag för din 540 L burk. En sådan tub räcker för dig i ca två månader - du har ju trots allt ett stort akvarium. Påfyllning kostar runt 200 - 300 kr (osäker). Är det något för dyrt så kan du antingen köpa en större tub - längre tid mellan påfyllningar - eller byta ditt akvarium till ett mindre - också längre tid mellan fyllningar.
Sedan tillkommer ju lite tid för att pytsa i PMDD-gödning också - runt fem minuter tre gånger i veckan. Resten av tiden går åt att gallra ut/trimma sina växter. Oftast kul som fan! :D