Under water habitat Amazonas

#1 - 20 oktober 2010 10:41
Kolla in denna serien med filmer från Amazonas, Sevärda. Kanske varit upp här förut?

Här kommer en länk till nummer 3 med Scalarer och ett par Acarictys Heckellii (jordätare) i lektagen

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Sök annars på

"Amazon underwater habitat" på www.youtube.com

Så får du upp enlista med alla nio filmerna.
Kolla under titeln på filmen, där står vad som huvudsakligen finns med.
#2 - 20 oktober 2010 10:49
najs som tusan :P
#3 - 20 oktober 2010 10:49
Riktigt härlig film:D
Dessa filmer kan man hur mycket som helst av:)
#4 - 20 oktober 2010 10:51
gjorde jobbet åt er å sökte. här är alla avsnitt
http://www.youtube.com/results?search_query=Amazon+underwater+habitat+&aq=f
#5 - 20 oktober 2010 10:53
Gott. Då har jag lite att göra nu när jag ligger nedbäddad i sängen, är sjuk.
#6 - 20 oktober 2010 10:59
stackare där
#7 - 20 oktober 2010 11:22
det är som vanligt, man blir lite förundrad över "bristen" på blommor när man ser dessa filmer.

samt att sikten är klart sämre än man tror.

så egentligen är karen vi sätter upp, med en hiskelig mängd blommor, klart vatten.......helt galet !!!

.
#8 - 20 oktober 2010 11:34
Kensa skrev:
det är som vanligt, man blir lite förundrad över "bristen" på blommor när man ser dessa filmer.

samt att sikten är klart sämre än man tror.

så egentligen är karen vi sätter upp, med en hiskelig mängd blommor, klart vatten.......helt galet !!!

.

Ja, egenligen är det ju helt fel och galet men hur kul hade det varit att titta in i ett sånt kar.
#9 - 20 oktober 2010 11:35
Härliga filmer, alltid intressant o se.:)
#10 - 20 oktober 2010 12:27
På tal om bra filmer från amazonas.

kolla länken i denna tråden......om man nu gillar altum.....

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134757

.
#11 - 20 oktober 2010 12:29
Fantastiska filmer ! :)
#12 - 20 oktober 2010 12:32
jag blir sugen på att packa ner min kamera beställa biljet till somwhere-in-south-america-near-some-amazonian-river och bo där i ett år eller nåt!
Dyka varje dag, filma filma filma och sälja för jättedyra pengar till svt (eftersom dom aldrig gör nåt själva utan bara "snor" från andra)
#13 - 20 oktober 2010 12:35
karrokaja skrev:
jättedyra pengar till svt

ledsen....men jag tvivlar på att de köper för dyra pengar....de köper för billiga pengar och spenderar det som är över på administration....

.
#14 - 20 oktober 2010 12:36
karrokaja skrev:
jag blir sugen på att packa ner min kamera beställa biljet till somwhere-in-south-america-near-some-amazonian-river och bo där i ett år eller nåt!

Dyka varje dag, filma filma filma och sälja för jättedyra pengar till svt (eftersom dom aldrig gör nåt själva utan bara "snor" från andra)

Gött Karro! Min drömresa! När åker vi?? :-)

Kensa! Håller med men dom flesta fiskarna som finns i detta mörkvatten lever även i klart vatten. Så det är nog inte helt fel.
#15 - 20 oktober 2010 12:44
GöranE skrev:
Gött Karro! Min drömresa! När åker vi?? :-)

Kensa! Håller med men dom flesta fiskarna som finns i detta mörkvatten lever även i klart vatten. Så det är nog inte helt fel.

tjadu... man får planera i tid;)
Sist jag åkte till sydamerica så var det morsan som skötte allt, hon beställde ett år i förväg;)
Så beställer vi resa nu så åker vi om ett år... hur låter det??
Sen är vi där på obestämd tid tycker jag:D

Här... hittade en annan film, ganska häftig den också:)
#16 - 20 oktober 2010 12:48
GöranE skrev:

du begriper nog detta klart bättre en annan kontorsråtta.

det enda jag kan konstatera är att på i princip alla filmer jag har sett (you tube klipp fram för allt)
så fraperas jag över bristen på blommor när man ser större fiskar, ex scalarer, jordätare, discus.
när man ser blommor som påminner om mängden man ser i akvarium, så är det oftast mindre fiskar,
apistos, tetror och liknande. enda gången man ser större (vad jag har sett iaf) som simmar runt bland
blommor, så är det när floden har stigit upp över den normala banken och dränkt "stranden" där det
växer blommor.....

men som så ofta förr......jag kan ha fel....

och när det gäller klarheten, så är det kanske så att kameran förstärker en del av det naturliga böset
som finns, samt att en och annan dykare kanske virvlar upp mer skit än man tror, det är ju inte direkt
grov engelsk sjösten som ligger på botten om man säger så.

.
Bilagor:
#17 - 20 oktober 2010 13:00
Synd att klippen är så korta bara, känns som att dom är tagna ifrån ett längre program. Dock har jag inte lyckats ta reda på vilket.
#18 - 20 oktober 2010 13:17
Kensa skrev:
du begriper nog detta klart bättre en annan kontorsråtta.

det enda jag kan konstatera är att på i princip alla filmer jag har sett (you tube klipp fram för allt)

så fraperas jag över bristen på blommor när man ser större fiskar, ex scalarer, jordätare, discus.

när man ser blommor som påminner om mängden man ser i akvarium, så är det oftast mindre fiskar,

apistos, tetror och liknande. enda gången man ser större (vad jag har sett iaf) som simmar runt bland

blommor, så är det när floden har stigit upp över den normala banken och dränkt "stranden" där det

växer blommor.....

men som så ofta förr......jag kan ha fel....

och när det gäller klarheten, så är det kanske så att kameran förstärker en del av det naturliga böset

som finns, samt att en och annan dykare kanske virvlar upp mer skit än man tror, det är ju inte direkt

grov engelsk sjösten som ligger på botten om man säger så.

.

[SIZE=2]
Till [/SIZE][FONT=Arial][SIZE=3][FONT=Arial][SIZE=3]Kensa från en annan kontorsråtta :-)
Tror inte det finns vare sig rätt eller fel när det gäller detta då det finns så många olika vatten i Amazonas och hur dom ändrar sig på sig väg från Anderna där ju dom flesta floderna rinner upp.
Några exempel:
Svartvatten är ju "mösevatten" som runnit genom allt humusmaterial i regnskogen och detta är ju färgat som mörk te utan upprört bottenslam. Typ Rio Negro
Klarvattenfloderna kommer ju från/rinner upp i dom äldre delarna av Anderna där berget har eroderat färdigt.
Gråvattenfloderna rinner ju upp i dom "nyare" delarna av Anderna och innehåller en massa eroderat slam från dessa berg
Dessa floder rinner ju alla ut i Amazonasflodens huvudfåra så den blir ju en mix av alltihopa.
Tror inte man hittar tex apistogrammor i huvudfåran? Gissar att dom finns längre upp i systmet med grundare vatten och att även växerna finns där då solen inte kommer åt där det är så djupt som på filmerna.
Det är nog mer eller mindre omöjligt att ha det naturliga bottenmaterialet i ett akvarium då vattnet skulle vara grumligt hela tiden men man borde kanske prova
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]

Annons