Under tiden, i ett annat akvarium.

#1 - 2 februari 2012 15:59
Well. Jag har ett akvaristiskt lågvattenmärke av sällan skådat slag. Dragit ned på allt, bygger om lite smått (fast med annan drivkraft än akvaristik) och gör knappt någonting med akvarierna.

Iaf, häromdagen behövde jag mer plats till annat och skulle riva en burk. Vet att jag för längesedan stoppade ned 10 Otocinclus i det. Vet att jag hittat några döda. Vet att jag tömt burken på allvar. Var helt bombsäker på att det inte fanns någon fisk i akvariet. Har inte matat, inte bytt vatten - det enda som varit kvar där är en rot med ett gäng Javaormbunkar på. Burken har stått minst ett halvår utan att jag gjort ett smack med den. Troligen längre.

Nu behövde jag iaf platsen, så jag lyfte ut roten. Det rörde sig, det fanns fisk i burken. Vad i h-vete... !?! Med lite tid fick jag fram att det fanns 13 Otocinclus i akvariet. Något måste ha hänt (fråga inte om det, jag vet precis lika lite som ni). Mätte pH med JBL:s dropptest: ca 7,5. Temp enligt Seras "precisionstermometer" var 17 grader (!). Ingen av Otosarna ser misshandlad ut, en del tom feta som en lycklig Oto ska vara.

Jag får det i huvudet gång på gång - när jag anstränger mig är det mesta svårt. Skiter jag i somligt, så ptja...

Sensmoral: upp med fler burkar som jag kan skita stort stycke i? ;)
#2 - 2 februari 2012 21:35
Hej ! hadde samma konstiga gre!j För ca 30 år sedan då jag hade kilis i ett 2 liters kar A. Georgia. När fiskarna var borta (båda hittade på golvet) tog jag efter ca 1 månad och la javamossan i ett 80 liters kar som sedan stog utan vaten byten eller matning eller bågot annat i ca 1,5 år i källaren med ca 15-17 c ! Då när jag hittade !?! med hälften av vattnet bort dunstat och skulle slänga ut det fann jag 6 st fiskar i bra kondision simmande runt!!! dom såldes då på aktion i bollmora!:p så låt det bara flyta på...[:-129]
#3 - 3 februari 2012 08:34
När jag hade min ancistrus odling var det i ett akvarium som bara "var". Man fyllde på avdunstat vatten och matade dem i princip. När jag sedan hade avyttrat, vad jag trodde, alla malar och skulle göra rent så fanns det närmare 100 malar kvar. Men vist är det kul när man hittar på individer som man trodde inte fanns. :D Särskilt "mysterium" odlingar. :D
#4 - 4 februari 2012 14:33
häftigt!
du skrev att du hade 10 från början och sen hade några dött. nu hittade du 13 vilket måste betyda att dom ynglat av sig.
ska inte [COLOR=#3E3E3E]Otocinclus vara ganska svåra att odla? [/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 februari 2012 16:55
Fast i sådana akvarier så brukar man inte heller mata och dessutom ha en del växter och då blir det ofta rätt bra balans så det funkar förvänansvärt ofta rätt bra
#6 - 5 februari 2012 20:47
Det är lite kul med burkar som man sköter med vänsterhanden, eller som i detta faller knappt alls. Har man ögonen med sig kan det hända en del i dem också. De måste ha ynglat av sig, sant. Min "frustration" eller vad man ska kalla det var att jag testade odling på dem lite halvseriöst, och det hände inte ett smack. Det hade jag iof också väntat mig, Otos är inte direkt kända för att yngla enkelt. Skrev om det i tidigare blogg. Nå, jag fortsätter riva akvarium, får se vart det landar.

Annons