Well. Jag har ett akvaristiskt lågvattenmärke av sällan skådat slag. Dragit ned på allt, bygger om lite smått (fast med annan drivkraft än akvaristik) och gör knappt någonting med akvarierna.
Iaf, häromdagen behövde jag mer plats till annat och skulle riva en burk. Vet att jag för längesedan stoppade ned 10 Otocinclus i det. Vet att jag hittat några döda. Vet att jag tömt burken på allvar. Var helt bombsäker på att det inte fanns någon fisk i akvariet. Har inte matat, inte bytt vatten - det enda som varit kvar där är en rot med ett gäng Javaormbunkar på. Burken har stått minst ett halvår utan att jag gjort ett smack med den. Troligen längre.
Nu behövde jag iaf platsen, så jag lyfte ut roten. Det rörde sig, det fanns fisk i burken. Vad i h-vete... !?! Med lite tid fick jag fram att det fanns 13 Otocinclus i akvariet. Något måste ha hänt (fråga inte om det, jag vet precis lika lite som ni). Mätte pH med JBL:s dropptest: ca 7,5. Temp enligt Seras "precisionstermometer" var 17 grader (!). Ingen av Otosarna ser misshandlad ut, en del tom feta som en lycklig Oto ska vara.
Jag får det i huvudet gång på gång - när jag anstränger mig är det mesta svårt. Skiter jag i somligt, så ptja...
Sensmoral: upp med fler burkar som jag kan skita stort stycke i? ;)