Under semestern

#1 - 1 augusti 2005 06:56
Hur gör man med sitt växtakvarium under semestern? Mitt CO2 tog slut strax innan och jag hade inte tid att få tuben fylld igen. Likaledes skulle tillsynen vara ytterst begränsad under drygt en månad.

Jag lät allt vara d v s ingen PMDD, ingen CO2, inga vattenbyten och sällan mat till fiskarna samtidigt som jag drog ner på ljuset en del. Det har fungerat över förväntan trots att temperaturen hamnat på uppemot 29 gr. Fiskarna mår väl, växterna ser hyfsade ut och där finns förvånansvärt lite alger. Har jag bara haft tur eller är det en metod som man kan använda sig av fler ggr?

Mvh
Jesper
#2 - 1 augusti 2005 07:32
Har inget bra svar men kan dela med mig av mina erfarenheter från min 10 dagars semester.

540 kar med Malawisoppa. Byter 50 % varje vecka och göder med PMDD.
Ingen fisk har dött under akvariets 6 första levnadsmånader.

Har alltid hört om att fiskarna matas ihjäl under semestern och portionerade upp 10 doser till farsan att hälla i karet. Farsan rinde redan efetr ett par dagar och sa att fiskarna ser hungriga ut.

När jag kom hem var dom 2 minsta fiskarna helt borta, en halväten bakom pumpen och en skadad bakom pumpen.

Vad det beror på vet jag inte men vattenvärden var helt perfekta. Kanske va det att dom bara fick 25-50 % mat mot vad dom brukar få.
#3 - 1 augusti 2005 07:56
[QUOTE=Jesper2]Hur gör man med sitt växtakvarium under semestern? Mitt CO2 tog slut strax innan och jag hade inte tid att få tuben fylld igen. Likaledes skulle tillsynen vara ytterst begränsad under drygt en månad.

Jag lät allt vara d v s ingen PMDD, ingen CO2, inga vattenbyten och sällan mat till fiskarna samtidigt som jag drog ner på ljuset en del. Det har fungerat över förväntan trots att temperaturen hamnat på uppemot 29 gr. Fiskarna mår väl, växterna ser hyfsade ut och där finns förvånansvärt lite alger. Har jag bara haft tur eller är det en metod som man kan använda sig av fler ggr?

Mvh
Jesper[/QUOTE]

Du har antagligen ganska så lite ljus, då går det vanligtvis bra...
#4 - 1 augusti 2005 08:18
[QUOTE=Jesper2]Hur gör man med sitt växtakvarium under semestern? Mitt CO2 tog slut strax innan och jag hade inte tid att få tuben fylld igen. Likaledes skulle tillsynen vara ytterst begränsad under drygt en månad.
[/QUOTE]

Det var nog en blandning av tur och att du gjorde rätt förberedelser (främst minskade ljuset).

Jämför resultat med mina 3 akvarier efter 1+2 veckors frånvaro:

980 liters växtakvarie med CO2 & Autogödning ca 0,5 W/l:
Åtgärder: inga! (akvariet placerat mörklagt rum)
Resultat: Akvariet i princip oförändrat.

145 liters växtakvarie med CO2, ca 1 W/l.
Åtgärder: Kortad belysningstid, flyttat alla fiskar.
Resultat: Akvariet "totalförstört", bara alger kvar.

125 liters "lowtech"-akvarie, ca 0,35 W/l.
Åtgärder: inga! (akvariet placerat mörklagt rum)
Resultat: Akvariet i princip oförändrat.

Annons