Under akvariet för att skydda mot vatten?

#1 - 13 februari 2008 09:39
Vad kan man ha under akvariet för att skydda bänken mot spillvatten?
#2 - 13 februari 2008 09:45
Jag jar lagt dit en vaxduk som jag häftat fast... Funkar för mej och dem finns ju i alla möjliga färger. Så det är bara till att välja och vraka...
#3 - 13 februari 2008 09:51
Har du den så att den täcker hela bänkskivan då? Det känns ju som att det inte skulle bli så snyggt...

Har en bänk som tidigare har använts till akvarium och nu ska den göra det igen, jag har slipat och lackat på den eftersom den var så ful utav vattenskador sedan tidigare. Men NU är den ju helt okej, ska man verkligen förstöra med en vaxduk? :confused: Får väl kanske slipa och lacka om med jämna mellanrum. :(
#4 - 13 februari 2008 10:57
Men om du har lackat bänken så behövs väl inget. Lacken skyddar väl rätt bra...

Jag har vaxduken på en gammal tv-bänk. Det finns ju svarta dukar om du har en svart bänk... Jag tycker inte att det skämmer... Men smaken är som baken...
#5 - 13 februari 2008 12:15
Båtlack är inte så dumt att lacka bänken med om den är av masiv trä eller riktig träfanér. Lite beroende på hur den är behandlad innan så kan den behövas slipas trären. Det går bra att betsa bänken innan man lackar om du vill ha annan färg/nyans på trät. Lägg på minst 3 lager lack. Slipa lätt mellan lackningarna med extra fint sandpapper eller stålull (ej svinto). Tänk på att lacken kan kännas lite mjuk de första månaderna innan den har härdat ordentligt så va lite försiktig men den håller tätt utan problem.
#6 - 13 februari 2008 13:05
Håller med MagArne, båtfernissa (klarlack) är nog det bästa du kan ha på för att skydda möbeln, själv har jag behandlat min möbel med linolja som man gjorde förr i tiden med träbåtar och det funkar fint när man har möbel i rent trä (bara betsat lite först), nackdelen med linolja (som annars är billigt) är att det tar ett tag att torka och luktar en del under torktiden.
#7 - 14 februari 2008 18:35
Jag linoljade också mina skivor i bänken, ca 8 strykningar blev det, och lukten tycker jag bara är trevlig! inget skarpt eller obehagligt alls.
#8 - 14 februari 2008 19:46
Jag har klippt sönder att gammal liggunderlag att ha under ett av mina, syns knappt då det är figurklippt och i samma färg som ramen på akvariumet :)
#9 - 14 februari 2008 20:27
frigolit!!
#10 - 15 februari 2008 00:15
Annars bör ni köra 50-50 rålinolja och terpentin första strykningen så oljan tränger in djupt, 2-3 strykningen 3/4 linolja resten terpentin, om ytan ska lackas med kokt linolja efteråt så rekomenderas sickling av ytan för att kapa dom träfibrer som ställt sig upp pga terpentinen.
#11 - 15 februari 2008 08:22
Oj, skulle aldrig ha skrivit den här tråden. Nu fick jag ju massa bra tips men min bänk är ju redan lackad :(

Jag kommer nog att strunta i skydd för bänken, den är ju trots allt snyggast utan och inte tillräckligt värdefull för att jag ska bli ledsen när den blir vattenskadad.

Nu ska jag bara hem och kolla med vattenpass så att jag inte har slipat/lackat den sned (större risk att golvet är skevt i och för sig)

/malu

Annons