SaraP: det beror helt på vad du är ute efter, men jag ska försöka lista dom efter hur jag ser på saker och ting :)
Exotic Zoo och Djurmagazinet
En butik där man sällan hittar annorlunda fiskar, dom brukar ha hyfsat med växter hemma.
Ganska mycket ny personal/ägare som inte har allt som handlar om akvarier i huvudet.
Atlantis:
en Väldigt bra affär om du är intresserad av ciklider, stort utbud av ciklider vanliga och ovanliga.
Brukar även ha en del roliga fiskar som kulfiskar och annat annorlunda.
Brukar ha hyfsat bra med växter hemma.
Marianne som äger butiken är väldigt kunnig.
Akvariefisken:
Umeås Äldsta akvarieaffär, startade för över 30 år sedan.
Här hittar du i stort sett vilka fiskar som helst, har ofta hemma ovanliga fiskar och tar ofta hem fiskar på beställning.
Har en hel del växter hemma beroende på när dom fått hem fiskar/växter. samma gäller alla affärerna i Umeå eftersom det är ca 2 veckor mellan påfyllningarna av fisk växter.
Har du ett akvarium som behöver lagas så fixar Akvariefisken det.
angående personalen så har dom båda jobbat sedan affären startade, ett enormt kunnande och trevligt bemötande.
Vilken affär som passar bäst beror helt på vad man är intresserad av, är det vanliga fiskar typ Guppy och andra sällskaps fiskar så är Djurmagasinet affärerna (Exotic och Djurmagasinet) bra, dom har ett stort sortiment av rötter, grus, stenar, prydnader etc.
Är man som jag intresserad av dyra ovanliga fiskar är Akvariefisken väldigt bra och tillmötesgående.
Och är man intresserad av ciklider så är atlantis en självklar affär att gå till.
Undrar du något speciellt så skicka gärna ett icq till mig: 108911810
om du inte vet redan så håller det på att starta en akvarie förening i Umeå, jag vet att det finns ett par stycken medlemmar som har växter som inrikting, så fråga gärna på forumet.
www.slappast.com/forum
Mvh Marcus