Är det ingen som kör med UV Ljus i sina kar?
Har inte sätt någon sån tråd i forumet?
Och det e ju många som pratar om natt belysning "Moonlight" Tycker att UV borde väl fungera då?
Eller e det typ super dödligt för fiskarna? :)
FredrikH skrev:Om UV vore dödligt för fiskarna så skulle vi inte ha några fiskar i världen. ;)
Jag har dock ingen koll på om det fortsätter ner i vattnet eller inte (glas filtrerar ju bort det), och om det då är helt onödigt eller inte.
heeke skrev:Black Light kommer inte att vara någon höjdare. Varenda lite partikel i vattnet och eventuela bubblor kommer att synas och ge intrycket av att man hällt ner några liter mjölk i karet.
När man pratar om UV i akvariesamanhang så är det UV-filter och det är en UV-C lampa som belyser vattnet. UV-C är skadligt/dödligt för organismer och sitter alltid inkapslad och belyser bara vatten som paserar förbi lampan.
saltbiff skrev:Det finns ju idioter som pumpat i flouroscerande-självlysande grejer i fiskar och då är det väl tänkt att man ska ha en blacklight så att de ska lysa...[:(!] Säkert himla tufft men ack så förbjudet...Allt självlysande lyser ju som tusan i blacklight.. Du kan ju prova att sätta i ett sånt rör,men som sagt,alla andra partiklar i vattnet kommer nog synas som damm på en svart tröja som belyses med blacklight....jag är ju i trancesvängen så jag vet hehe;)
yllekanin skrev:Du kan ju ha ett kar utan fisk med en "black light" lampa i :) Typ en död botten med radioaktivt material,, mouhahhaa!!!
andreassofus skrev:jag har ett blacklight rör till mitt saltvattensakvarium. inte helt ovanligt. framhäver färger på en del koraller och anemoner bland annat.