[QUOTE=DannyO]Jag har växt näring som jag häller i då och då. Men hur bra är javamossa? för jag vill inte ha långa växter som lägger sig på ytan. [/QUOTE] Hmm... vad är det för näring? Räkorna är väldig känsliga mot flera metaller. Jag skulle aldrig våga håller på med sånt i mina räkkar.
Javamossa flyter inte på yta. Du tänker kanske på Riccia? Använd fiskelina eller något och fixar det på en rot eller sten ifall du vill att mossan skall sitter vid botten.
[QUOTE=DannyO] Finns det någon guide för detta? du har ju värkligen förklarat bra men känns lite avanserat :S[/quote] Filtret som Daniel har i sina kar är en hörnvariant ut av ett filter som har "uppfunnits" på 60talet i Hamburg/Tyskland (
här finns en guide på tyska). Den kallas därför i Tyskland också för "
Hamburger Mattenfilter" eller förkortad "HMF". Den är välbeprövad i alla möjliga "vanliga" akvaristiska sammanhang.
[QUOTE=DannyO]Om man nu skulle överväga till att fixa detta hur påverkar detta räkorna att försöka plocka upp dessa och låta dem stå i en spann med vann under tiden silikonet torkar?[/quote] Du får sätter upp ett seperat kar, eftersom filtret fungerar mest biologiskt och behöver vara då välinkörd. Det tar några veckor tills den funkar.
[QUOTE=DannyO]Sen angående vattenbytet.. jag körde innan ungeför 2 veckor mellan bytena och bytte då ca 15 - 20liter av 54 men läste att dagliga byten var bra men fick sedan reda av någon att detta stressade räkorna :/ Hur gör ni?[/QUOTE] Två veckor är för långt emellan. Dagliga byten gör nog mer skada en nytta. En veckors mellanrum är nog lagom och att föredra. Så gör jag iallafall. ;)
Hejhopp. ralp