Ultimata placeringen?

#1 - 29 mars 2008 16:06
Har nu äntligen skaffat ett ytterfilter och det blev ett Eheim Professional 2224. Jag har satt insuget längst bak till höger på kortsidan, och strilröret i mitten på akvariumet, längst upp på långsidan. Men vad är egentligen den ultimata placering för absolut bäst cirkulation?:confused:
#2 - 29 mars 2008 17:36
är inte det insug på ena sidan och utblås på andra? då går iförsig bara strömmen åt ett håll men det borde ju bli mest så tycker jag.

Axel
#3 - 29 mars 2008 19:23
bra cirkulation och ytrörelse som du har det.
#4 - 29 mars 2008 19:25
hur ska man placera om man har två pumpar då?
#5 - 29 mars 2008 19:49
Jag trodde kanske att det var bäst att ha insug och utblås på samma kortsidan i akvariumet, men jag fick inte med något "vinklingsröret" till strilröret, så det går inte att fästa ( har ramglasakvarium med täckglasskivor med minimala avskurna hörnen ;)) men min man har gjort en provisorisk böj, så jag satte allt på samma sida. Kommer att köra med det gamla filtret parallellt med det nya så bakteriefloran kommer igång ordentligt. Ska man fästa nåt grovt filter kring insugskorgen? Eller gör det inget om STORA partiklar far in i filtret?
#6 - 29 mars 2008 20:35
Jag kör ett 2213 med silrör och direktblås från bakre vänstra gaveln och ett 2222 med strilrör monterat på bakre glaset och silrör på den bakre högra gaveln i ett 100 liters zooline ramkar med det bakre täckglaset borttaget.

Strömmens väg är från baksidan vänster gavel och in i strilrörets ytström och smack in i frontglaset där vattnet vänder tvärt ner mot botten(min stackars andmat gillade inte att pressas ner till botten och fastna under mina svärdsplantor men amanosen gillar att surfa i strömmen.) innan den välter vidare tillbaks till silröret på 2213, ev bakvatten sugs in i 2222.

Nu kör jag samtidigt in ett 2010 som jag låter dra parallelt med 2213 utblåset så fn rör det på sig i den baljan..
#7 - 29 mars 2008 20:39
Jag kör ett 2213 med silrör och direktblås från bakre vänstra gaveln och ett 2222 med strilrör monterat på bakre glaset och silrör på den bakre högra gaveln i ett 100 liters zooline ramkar med det bakre täckglaset borttaget.

Strömmens väg är från baksidan vänster gavel och in i strilrörets ytström och smack in i frontglaset där vattnet vänder tvärt ner mot botten(min stackars andmat gillade inte att pressas ner till botten och fastna under mina svärdsplantor men amanosen gillar att surfa i strömmen.) innan den välter vidare tillbaks till silröret på 2213, ev bakvatten sugs in i 2222.

Nu kör jag samtidigt in ett 2010 som jag låter dra parallelt med 2213 utblåset så fn rör det på sig i den baljan..

Om du kör yngel kan du trä ett filter över silröret men annars är det skitsamma.
#8 - 29 mars 2008 20:45
Det finns några enstaka pytte pytte små guppy-yngel, och det är ett under att dom klarat sig i en vecka utan att bli uppätna, och jag har försökt att fånga dom, men gett upp.. [:o]
#9 - 29 mars 2008 20:51
Har du inget filter så trä en liten barnstrumpa el dyl över silen och knyt fast med ett snöre.

Annons