Ultimata bottenmaterialet?

#1 - 17 december 2008 16:08
Vad är det mest ultimata bottenmaterialet för ett växtakvarium?

Är det "vanlig" engelsk sjösten (storlek?)
Eller vanlig sand?
Nått special?
#2 - 17 december 2008 16:54
Nej

Du skall ha torv, jord eller något rikt på näring..
Som du iofs kan täcka med sand eller så...

Vad menar du med Ultimata? Är det inte snabbväxande går nog matjorden veck.. (släpper för mycket nitrat för fort) men det har lite med sanden alt gruset att göra. jag har kört med bara vittorvsbotten en gång men botten blir väldigt löst och du får "strypa" filtret hårt eller köra utan och det har sina sidor..

Lägg du ett tunnt jordlagen och plantera och täck med sand (innan vatnet fylls i) annars tenderar skikten att vända sig om.. sanden är ju tyngst (sedan lite försiktighet vid vattenpåfyllningen är ju inte fel)
#3 - 17 december 2008 17:06
Jo jag vet att jordakvarium funkar oerhört bra. Men är inte sugen på det då mina malar förmodligen vänder upp jorden direkt. Mena lixom vilket bottenmaterial som är bäst för växter, som ger mest näring åt rötterna och vad växterna helst gror i.
#4 - 17 december 2008 18:07
Jord/torv är bäst. Men om du lägger lite tyngre grus ovanpå så lär inte malarna vända dem för mycket.
#5 - 17 december 2008 18:14
Många gör reklam för en sorts lergrus som ska vara så porös att mycket bakterier fastnar i gruset och att det är bra för växter.. Personligen har jag lite svårt för den ganska ljusbruna färgen.. ;)
#6 - 17 december 2008 18:18
Katharina skrev:
Många gör reklam för en sorts lergrus som ska vara så porös att mycket bakterier fastnar i gruset och att det är bra för växter.. Personligen har jag lite svårt för den ganska ljusbruna färgen.. ;)

Är det nån typ av ADA Aquasoil eller vad det heter du tänker på? Man kan ju lägga det substratet under vanligt grus också...
#7 - 18 december 2008 17:52
Inhandlade 40kg engelsk sjösten idag. Tror det blev 3-5mm och skulle blanda det med växtnärings-sand så skulle det bli dunderbra!

Annons