ullos sällskap, akvastabil 360

#1 - 3 augusti 2015 14:55
Nästa akvarieprojekt är påbörjat, inte bara i tanke utan även i handling. :)
Påbörjar en tråd främst för att ha ordning på mina tankar.

Följande har inköpts och leverans kommer inom närmsta två veckorna, med lite tur redan till helgen.

[LIST]
[*]Akvarie: Akvastabil Move 360 (130*50*55) med möbel (vit)
[*]Belysning 1: dubbel t5 (ej dimbar)
[*]Belysning 2: LED
[*]Bakgrund: BTN Rocky
[*]2 AC 50 pump
[*]AquaVac 7.6 (4 m från badkarskran till akvariekant)
[/LIST]
Även montering av bakgrunden med 3 st silar och två utblås köptes in för att snabba upp projektstarten. Det spar mig antagligen ett par månader med tanke på hur bra jag är på att skjuta upp saker ibland. Kan bli stökigt nog att få fötterna i linje med varandra då de tre väggarna/balkarna som akvariet står på kommer att stå nära en bärande vägg, där en bärande detalj lyfter en av sex stödpunkter 2 mm. Stupid walls.

Filtermassa till bakgrundsfiltret är också med i beställningen.

Sand är inte inköpt än, inte ens bestämt vilken sort/färg då jag inte har spikat invånarna ännu. Liten storlek dock pga corydoras, troligen mörk/medelmörk sand då de enda artbeskrivningarna som säger nåt om färgen specar mörkt.

Planen: [COLOR=#006400]ett grönskande och fredlig sällskapsakvarium[/COLOR] bredvid fåtöljen i mitt vardagsrum. Vad kan gå fel? :d
#2 - 3 augusti 2015 15:01
Invånarna - och det är här jag behöver input från erfarna sällskapsakvarister.

3-6 st Sturisoma Festivum - Royal piskstjärtsmal, långfenad piskstjärtsmal - lång cool sandfärgad
10-15 st Corydoras Adolfoi - Adolfo´s pansarmal - liten ljus orangehuvad
3 st (1+2) Trichogaster chuna - Honungsgurami - honungsfärgad högrest

Dessa vill jag komplettera med två stim, ett stort stim med småfirrar (jättesmå alltså), och ett medelstim med medelfirrar (små) och gärna en slankare art och en mer högrest art. I olika färger/mönster.
Ex Rubintetra och Platy, eller Smaragdrasbora och Rosentetra, eller Smyckestetra och ... nåt annat. :D

Vill alltså gärna ha en tetra-art, hade en rubintetra hemma nån vecka (misstag i boraras-inköp) och gillade intensiteten i den arten. Men vilka av följande tetror låter bli att nalla på piskstjärtsmalens stjärtspröt? Eller vi kanske vänder på det - vilka av dessa kommer INTE att kunna låta bli att nalla på någon av de tre ovan och bör inte köpas in oavsett snygghet?

· Axelrodia riesei - Rubintetra
· Aphyocharax rathbuni - Rödfenstetra
· Copella arnoldi - Stänktetra
· Inpaichthys kerri - Kerritetra
· Phenacogrammus interruptus - Kongotetra
· Petitella georgiae - Purpurhuvudstetra
· Nannostomus mortenthaleri - Röd/korallröd smyckestetra
· Hemigrammus erythrozonus - Glödbandstetra
· Hemigrammus bleheri - Rödhuvudstetra
· Hyphessobrycon heliacus - Kittytetra
· Hyphessobrycon herbertaxelrodi - Svart neontetra
· Hyphessobrycon pyrrhonotus - Rödryggstetra
· Hyphessobrycon rosaceus - Rosentetra
· Hyphessobrycon megalopterus - Svart fantomtetra
· Hyphessobrycon peruvianus - Perutetra
· Hyphessobrycon amandae - Kolglödstetra
· Hyphessobrycon pulchripinnis - Citrontetra

Jag vill alltså ha ett större stim av någon av de ovan, 20-100 fiskar beroende på storlek.

Har även funderingar på någon av dessa:

· Pseudomugil furcatus - Gaffelstjärtsregnbåge
· Poecilia sphenops - Molly (Dalmatiner)
· Xiphophorus maculatus - Platy (Indian)
· Xiphophorus clemenciae - Guldsvärdbärare
· Xiphophorus pygmaeus - Pygmesvärdbärare
· Iriatherina werneri - Trådfensregnbåge (oh så fin - men tillsammans med gurami och tetra?)
· Microdevario kubotai - Smaragdrasbora

Och samma här - ett större stim med 20-100 fiskar.
#3 - 4 augusti 2015 10:13
Trådfensregnbågen lever i harem i naturen, tyvärr är 98% av fiskarna som säljs hanar vilket brukar resultera i att dom dör av snabbt och du i slutändan har 1-2 dominanta hanar och dom få honor som följt med vid inköp. Vill du ha dom så skulle jag köpa ett par fina hanar och plocka på mig alla honor jag kan hitta, sen fylla på med honor i takt med att jag hittar dom. Det är lite konstigt för hanarna slåss inte, men det verkar som det räcker med stressen för att dom ska dö.

Jag brukar alltid överväga vilken del av karet fiskarna håller till i när jag planerar artsammansättning, på så vis blir det aktivitet i hela karet och dom olika arterna blandar sig inte lika mycket när dom stimmar (enbart viktigt för estetiken när det gäller stimfisk)

Vill du ha något som stimmar bra så är i min erfarenhet dom enda frivattenlevande fiskar som håller måttet i ett normalstort akvarium pygmé cory-corydoras pygmaeus och fembandsbarb-Puntius phutunio, små blåögon som din Gaffelstjärtsregnbåge är oxå rätt ok. Dom två första stimmar extremt bra är jätte snälla och fredliga, fembandsbarben är dessutom mycket vakrare när den etablerat sig i karet än vad den ser ut i affären, båda dessa håller till i nedre tredjedelen av karet. regnbågen är väldigt ytorienterad.

Skulle jag välja från dina funderingar skulle jag välja
övre tredjedel: stänktetra eller regnbågen med honungsgurami
Mitt: svart neontetra
Nedre: Pansarmal med någon högryggad tetra.

Skulle jag välja själv skulle det bli:
Övre: dvärggurami (naturform) gaffelstjärtsregnbågen eller bilbuksfisk.
Överallt: Siamesisk algätare.
Nedre: Dvärgciklid och fembandsbarb med kanske någon pansarmal.
Anledningen till att jag inte skulle välja någon stimfisk till mittregionen är att jag verkligen vill undvika att stimmen blandar sig, och ett 360l kar är ganska lågt så det är lätt hänt.
#4 - 4 augusti 2015 10:28
Jag har ingen kunskap att bidra med gällande de fiskar du vill ha. Men det ska bli roligt att se karet när det är färdigt :)
#5 - 4 augusti 2015 19:53
Jag ser också fram emot att se det färdigt! :D

Nånstans framåt jul borde det vara färdigt skulle jag tro. Ja, så färdigt som såna här projekt nu blir...

@addo - har varit sugen på barb men de verkar ha ett rykte om att tugga på både växter och medpassagerare i akvariet. Stämmer det inte för fembandsbarben? I så fall är de fett med i matchen igen!

Ciklid verkar vara ett smärre elände när jag läser i trådarna här. Antingen dödar de varandra eller så ynglar de av sig i en eländig takt? De är onekligen fina att se på, men för en som älskar grönskande akvarier kanske det inte är prio ett att ha ett skimrande smycke? Hellre ett enkelt smycke!
#6 - 5 augusti 2015 09:31
Fembandsbarben kan tugga på extremt finbladiga växter som tex hc, har jag läst, man får nog testa sig fram för att se om dom äter nått. Jag har alltid hållit dom i växtakvarium utan några som helst problem. Just fembandsbarben är extremt försiktig och snäll mot andra fiskar.

Någon liten sydamerikansk dvärgciklid i par eller en hane plus två honor kommer inte ställa till några problem. Om du läser på om tex apistogramma och väljer en art som inte är så hårt avlad samt undviker dom känsligaste arterna kommer dom klara ett sälskapskar bra, sen blir det inte så mycket yngel om du låter ynglen gå i ett kar med massa glupska tetror och barber. Enklast är nog om du frågar här om arten kan tänkas passa när du hittat någon du tycker verkar intressant.
#7 - 5 augusti 2015 10:27
Fembandsbarb och chokladgurami är några firrar jag haft tidigare i växtakvarium utan problem. Fembandsbarben är en klar favorit. Den har även ynglat av sig i tidigare växt/sällskapskar, riktigt trevlig och vacker fisk. När det gäller ciklider skaffade jag 5st. Thomasi-ciklider för ett tag sen. En vacker och snäll ciklid. Det visade sig dock efter ett par månader vara fyra hannar och en hona, så det blev så småningom lite "körigt" i karet kan man säga. Gjorde mig av med tre hannar, så nu är det lugnt. Dom leker emellanåt men dom är ändå inte överdrivet aggressiva då. Det är ett alt. till sydamerikanska ciklider och ställer ungefär likadana anspråk på miljö/vatten.
#8 - 5 augusti 2015 14:19
Tack för input! Läser och tar till och tänker om... :D

Mitt akvarium verkar bli lite bottentungt.

Större stim med kerritetra.
Mindre stim med fembandsbarb.
Mindre stim med adolfois pansarmal.
Grupp med piskstjärtsmal.
Par av dvärggurami
Ev par av thomasciklid.

[ATTACH=CONFIG]76910[/ATTACH]

Skulle detta funka som arbetshypotes?

Jag ska lusläsa deras beskrivningar och se så ingen har extremt motsägande krav, och om de har det så är det i första hand sturisoma och corydoras som bestämmer kraven.

Har iaf landat i att akvariet ska ha mörk fin sand (som jag inte vet var/om den finns att köpa), mycket växter på båda gavlarna , en hel del flytväxter i ena halvan, gömställen i form av rötter, stenar och grottor. Stenarna borde även kunna fungera som nån slags avskiljare ifall jag har två arter som vill ha ett lite eget skrymsle.
[ATTACH=CONFIG]76909[/ATTACH]

27 grader.
Ph ca 6,5 om jag ska döma av nanot.
Mjukt vatten i grunden.
#9 - 5 augusti 2015 19:44
Drottningrasbora, Kolglödstertra, Rosentetra samt Grön Neontetra är också några av mina favoriter och som också sticker ut på något sätt, när det gäller stimfisk. Så det finns en del att välja på :-)
#10 - 6 augusti 2015 12:33
Har ju moskitorasbora i nanot och de är så fina.
(Även om kattvakten envist hävdar att det inte finns nån fisk i akvariet - hon är beordrad att ta med glasögon nästa gång. :D)

Nya kombinationer har nu tänkts fram. Någon kombo av de tre nedan i bilden som är olämplig?

[ATTACH=CONFIG]76918[/ATTACH]

[SIZE=1]Det här kommer att sluta med att det blir det som nån butik råkar ha erbjudande på, typ en massa guppys och ett stim basic pansarmal... :D
[/SIZE]
SAND:
40 kg sandlådesand från Bauhaus mixad med 20kg svart Zansibar-sand för att få lite mer mörk nyans. Tror vi på det? Eller borde det vara 20kg av nån mer tobaksbrun sand (om sådan ens finns att få)?
#11 - 6 augusti 2015 13:27
Imponerade planering :)

Alla kombinationer fungerar säkert.

Fembandsbarb tror jag inte blir 8cm snarare 6 kanske och du kan lätt ha fler än 10 om du vill.

Kerritetra var det länge sen jag hade, men jag har för mig att dom inte stimmar över huvud taget (bara så du vet :))

Rubintera håller till i nedre halvan av karet snarare än övre.

Fjärils ciklider är så inavlade nu för tiden att dom inte brukar leva så länge.

Gaffelstjärtsregnbågen är den av stimmfiskarna som håller till högst i vattnet så kör på den om du är rädd att det blir bottentungt :)

Sen har du plats för ett par fiskar till i den övre delen av karet om du känner för det tex honungsgurami.

Jag brukar alltid köra ren svart sand, men det går alltid bra att blanda om man vill fundera bara så det inte blir spräckligt när du blandar. brun sand är nog svårt om man inte köper växtsubstrat av bränd lera. Sen brukar sand/grus av olika storlek eller vikt alltid skikta sig om man blandar dom, så det är också bra att tänka på.
#12 - 6 augusti 2015 13:32
Jo sen kan du ju ta tid på dig när du letar fisk, du behöver ju inte köpa allt på en gång. Den svåraste att hitta är nog dvärguramin med naturliga färger, men den ser man ibland på akvarielagret i bromma. Helröda och helblå finns i princip över allt.
#13 - 6 augusti 2015 14:40
Nejdå, allt kommer absolut inte att köpas direkt! Min plånbok grät bara den såg orden...
Och tack för att du svarar - det tvingar mig att tänka vidare!

Det känns skönt att ha någon slags plan och målbild att jobba utifrån, så kanske jag slipper göra det där misstaget som en del verkar göra - köpa guppys att gå in karet med som sen inte går att bli av med då det finns guppy-yngel överallt... :D

Tänkbar målbild just nu då:
2st Dvärggurami (6cm) "Trichogaster lalius"
20st Gaffelstjärts-regnbåge (6cm) "Pseudomugil furcatus"
15st Fembandsbarb (8cm) "Desmopuntius pentazona"
2st Thomas-ciklid (8cm) "Anomalochromis thomasi"
6st Piskstjärtsmal (20cm = 8+12) "Sturisoma festivum"
15st Adolfois pansarmal (5cm) "Corydoras adolfoi"

Men ingen av de ovan känns som vettiga piloter. Så, antingen får mina 10 tåliga brigittaer från nanot vara piloter, eller så inför vi ett stim till med antingen kolglödstetra eller kanske galaxyrasbora? Fast galaxy verkar vara bottensimmare de med?

Isåfall skulle ordningen ner i badet bli ungefär så här, plus minus nån vecka:

Vecka 34-35: inredning och växter och nanot får ge lite av sitt guck (filter, rötter, mossa) till nya akvariet
Vecka 35: 10st kolglödstetra/brigittaer
Vecka 39: 10st regnbåge
Vecka 43: 10st regnbåge + 20st kolglödstetra/brigittaer
Vecka 47: 15st fembandsbarb + 15st pansarmal + 3st Sturisoma (onödigt att ta livet av fler i detta läget)
Vecka 51: 3st Sturisoma till och Ciklid och Gurami om snyggingar hittats

Se - jag kan vara klar till jul! [:-121]
Allt förutsätter att karet är stabilt och bakterierna glada förstås.

Ju mer jag tänker på det, ju mer lutar det åt att brigittaerna får flytta in i stora akvariet. Har de bara tät växtlighet där så misstänker jag att de kommer att väva ut och in i den rätt mycket och chilla för sig själva, men säkrar det dem från övriga invånare? Kommer barberna eller nån annan rackare ser dem som mat och kasta sig in i min lilla flock med röda kompisar och käka upp dem?!

Jag får printa ut zoopet-beskrivningarna på de sju arterna ovan och jämföra glufs-glufs-faktorn känner jag...

(Och för den som undrar - jo, jag jobbar som projektledare! :D)
#14 - 6 augusti 2015 14:57
En krock hittats på zoopet-beskrivningarna. Sturisoma vill ha starkt strömmande vatten och fembandsbarben vill ha lugnt vatten. Det borde väl gå att rikta strålarna (två utblås, en i varje kant) som i en cirkel, så det är lätt strömt upptill tvärs över karet samt mer strömt ner längs en gavel och botten? Därigenom borde det bli lugnare i mitten av karet?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 6 augusti 2015 15:12
Det går absolut (om inte akvariet är väldigt litet) att ha olika delar i akvariet där vattnet cirkulerar lite olika
#16 - 6 augusti 2015 15:15
Det är halvdant i storlek, 360 liter från fabriken.
Det är alltså 130 brett och 55 högt men djupet blir inte så brutalt eftersom jag ska ha en BTN-Rocky med filter bakom. Kanske 35-40 i djup kan vi räkna med just nu?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 augusti 2015 15:27
ja det är absolut tillräckligt stort för att "bägge inriktningarna" skall kunna få sina behov tillfredsställda
#18 - 6 augusti 2015 15:36
Lysande!
Tack för lugnande ord. :D
admin
Christian Alfredsson
#19 - 6 augusti 2015 18:34
Jag har mycket goda erfarenheter av rödhuvudstetran (rödmunstetran). Den går i nedre delen och mitten och stimmar bäst av alla tetror jag haft. Har haft stort stim.

Just nu har jag ett stim med: Prionobrama [I]filigera[/I]
Den är snygg, mycket snyggare än min dåliga bild. Den går dessutom högt upp och stimmar fint. Lite roliga bråk i stimmet dessutom. En ny favorit.
Om din Zooaffär har den kommer den se ganska anspråkslös ut, den behöver bli lite större.

Frågan är varför du lägger i fiskar då och då? Jag hade gjort det i två omgångar. Alla mallar, växter och nyttofiskar först, vänta ett tag tills biologiska balansen börjar arta sig och sedan resten. Anledningen är risken att få in sjukdomar i akvariet. Jag tycker det är enklare så.
admin
Christian Alfredsson
#20 - 6 augusti 2015 18:39
Här kommer en lite bättre bild på Prionobrama filigera
#21 - 6 augusti 2015 19:43
Jag har 10 fembandsbarber i mitt Lido 120 och de är väldigt skygga, gömmer sig alltid under en rot. Ett stort snår med vallisneria finns i bakre som täcker 1/4 av botten. Har en till växt som också r väldigt utbredd i vattenytan men inte lika snårig i mellersta delen. Jag tycker att de borde kunde simma där och gömma sig, de står bara och trycker under roten. Jag tycker de är lite för skygga för min del. Hoppas de inte är skygga i ditt akvarium. Väldigt fina när man väl ser dem.

En fisk som jag rekomenderar ar Danio chaprae, snacka om fisk som är livlig, stimmar dock inte.
#22 - 6 augusti 2015 20:02
admin skrev:
Här kommer en lite bättre bild på Prionobrama filigera

Är den inte lite genomsklnlig och blir den blek i skarpare ljus ?
#23 - 6 augusti 2015 20:56
admin skrev:
Frågan är varför du lägger i fiskar då och då? Jag hade gjort det i två omgångar. Alla mallar, växter och nyttofiskar först, vänta ett tag tills biologiska balansen börjar arta sig och sedan resten. Anledningen är risken att få in sjukdomar i akvariet. Jag tycker det är enklare så.
Pengafrågan är en anledning. Fiskarna summerar ihop sig till över 7000:- och det känns lite obra att riskera att döda av alla i ett svep. Det är iofs pansarmal och Sturisoma som kostar mest, så fegar jag med dem så kan jag förstås vara lite mer yvig och snabb med övriga.

Ska fundera på saken! Är ju inte riktigt klar med planen än... Akvariet är inte hemma än heller så jag har tid att vela och fundera! :)

Och tack för tips om fler stimmiga fiskar! Det står att din blodfenstetra kan bli 6 cm. Är det en vanlig storlek eller är de flesta mindre än så när de är ett par år gamla? Rödhuvudstetran har varit med i tankarna då och då också. När jag nu kollar upp den så skulle den vara perfekt, om inte Solnavattnets kloramin knäcker ut dem... Får nog köpa storpack vattenberedningsmedel om det blir de.

@erkiperki - vad har du mer i ditt 120 förutom fembandsbarberna?
#24 - 6 augusti 2015 21:14
3 siamesiska algätare och 2 segelfenspleco. Har tänkt att byta ut barberna mot ett stort stim med små tetror. Malarna är 4 år och är bara 7-8 cm.
admin
Christian Alfredsson
#25 - 7 augusti 2015 04:54
Christer5 skrev:
Är den inte lite genomskilnig och blir den blek i skarpare ljus ?

Den är väldigt genomskinlig i skarpt ljus. Det som är bra är att den stimmar fint och har vackert röd fena.
admin
Christian Alfredsson
#26 - 7 augusti 2015 04:57
ullo skrev:
Pengafrågan är en anledning. Fiskarna summerar ihop sig till över 7000:- och det känns lite obra att riskera att döda av alla i ett svep. Det är iofs pansarmal och Sturisoma som kostar mest, så fegar jag med dem så kan jag förstås vara lite mer yvig och snabb med övriga.

Ska fundera på saken! Är ju inte riktigt klar med planen än... Akvariet är inte hemma än heller så jag har tid att vela och fundera! :)

Och tack för tips om fler stimmiga fiskar! Det står att din blodfenstetra kan bli 6 cm. Är det en vanlig storlek eller är de flesta mindre än så när de är ett par år gamla? Rödhuvudstetran har varit med i tankarna då och då också. När jag nu kollar upp den så skulle den vara perfekt, om inte Solnavattnets kloramin knäcker ut dem... Får nog köpa storpack vattenberedningsmedel om det blir de.

@erkiperki - vad har du mer i ditt 120 förutom fembandsbarberna?

De blir absolut 6 cm, mina har nästan den storleken. Kan tycka att det är bra att ta det lugnt och fundera. I våras köpte jag nya akvarium till akvarierummet och de gick med bara malar från maj till juli. Efter semestern har jag fyllt dem med fiskar från Malawisjön
#27 - 7 augusti 2015 08:04
addo skrev:
Den svåraste att hitta är nog dvärguramin med naturliga färger, men den ser man ibland på akvarielagret i bromma.
Upptäckte att Asplunds Fisk i Hässelby odlar dvärgguramin i naturlig färg. Även de som levererar till akvarielagret tydlige. Så den blir kanske den lättaste?

Sturisoma festivum kan bli lattjo att få tag i. Finns just nu två st på akvarielagret men inga i deras leverantörslistor för tillfället. Och jag vill inte köpa de här två nu... Fel tidpunkt.
admin
Christian Alfredsson
#28 - 7 augusti 2015 08:07
Att längta efter arter som man vill ha är ju något av det roligaste. Du skulle vart med på tiden då Kjell hade Utopia Zoo och det hela tiden kom in nya arter vi aldrig hört talas om. Riktigt rolig tid.
#29 - 7 augusti 2015 11:30
Anledningen till att fembandsbarben stimmar så bra är just att den är ängslig av sig. Men har man bara mycket gömställen så brukar den våga hålla sig framme (den gillar att ha gömställen nära till hands som den kan dyka in i), däremot tar det ett tag innan den vant sig vid det nya karet och kommer fram. För mig tog det ca två veckor innan den vågade ut i det öppna. Om dom bara ligger och trycker skulle jag skapa mer gömställen i form av växter och rötter. Jo, dom gillar inte ljus sand.

Jag skulle starta karet med räkor och snäckor, av fiskarna du tänkt är gaffelstjärtsregnbågen tåligast så jag skulle nog ha in dom först.
Sen när algtillväxten kommer i gång efter ett par veckor skulle jag släppa i malarna.
#30 - 7 augusti 2015 12:02
[FONT=arial][SIZE=2]Räkor ja... Kanske skulle ta tillfället i akt och börja urvalsodla i nanot? Kasta över alla som inte är röda nog till 360 och behålla bara de bra färgerna i nanot. Köpte körsbär Firered och Röd Sakura dit från början men har redan nu efter bara några månader några som är ljust blåa (genomskinliga?) med röda ränder på. Himla snygga iofs... det kanske är de som jag ska behålla och de andra som får åka ut? :D

Snäckor fixar jag - de gillar mig. Bara att övermata nanot några dagar och sen plocka ur nån rot och mandellöven till nya karet - brukar vara massa små kanelbullar på dem då. Kan ta med ett par nävar sand också, borde komma med mängder med föräldrasnäckor den vägen också. [/SIZE][/FONT][FONT=arial]Min enda Helena är antingen en väldigt lat rackare eller så är hen extremt proppmätt. [/FONT][FONT=arial][SIZE=2]Har svart Zansibar-sand i det karet, om jag köper samma till nya så kan jag langa emellan utan att drabbas av estetisk ångest vilket ju är ett stort plus till det sandvalet.

addo - vad tror du om att flytta brigittaer till storkaret? Riskerar de att bli mat åt barberna då? Iofs så är de i samma storlek som körsbärsräkor, så ligger den ena pyrt till så ryker även den andra skulle jag tro.

Grov plan efter input:
[COLOR=#333333]Vecka 34-35: inredning, växter i mängd, räkor, snäckor och så får nanot ge lite av sitt guck (filter, rötter, mossa) till 360[/COLOR]
[COLOR=#333333]Vecka 35: 10st brigittae + [/COLOR][COLOR=#333333]10st regnbåge[/COLOR]
[COLOR=#333333]Vecka 39: 10st regnbåge + 20st brigittae + [/COLOR][COLOR=#333333]15st fembandsbarb + 3st Sturisoma + 2 st Dvärggurami
Vecka 43: 15st pansarmal + 3st Sturisoma och 2 st Thomasciklid

Nu var det bara det här med själva akvariet då... [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#31 - 7 augusti 2015 14:04
Jag har aldrig hållit någon av fiskarna med något så litet som brigittaer men jag tror inte det borde vara något problem, men du kan ju börja med några få och se hur det går.

Räkodling är skojj jag fick fram både gröna med ett gult streck över ryggen och blå med ett vitt streck över ryggen efter att ha börjat med 10 röda körsbär :)

Jag tror nog du kan slänga i ca 10 stimfiskar i veckan vecka 36-38, ifall du har lust. Din plan nu känns väldigt försiktig, även om den skulle fungera utmärkt :)
#32 - 28 augusti 2015 09:43
Karet 15 dagar efter leverans

Så här ser det ut nu i planen. (Bilder kanske kommer i nästa inlägg, om tekniken ställer upp på det.)

[COLOR=#006400]Vecka 34-35: 60kg Rådasand 0.8-1.2, växter i halvmängd och så guck (filter, rötter, mossa) från nanot till 360
Vecka 35: 10st fembandsbarb + sex nyinköpta räkor + [/COLOR][COLOR=#006400]ett gäng körsbärsräkor och ett [/COLOR][COLOR=#006400]30-tal små snäcklingar uppfiskade ur nanot[/COLOR]
Vecka 37: 10st fembandsbarb
Vecka 39: 10st pansarmal + 15st regnbåge
Vecka 43: 15st pansarmal + 6st Sturisoma

LED är satt på timer mellan 16 och 23.30, T5 är satt på timer mellan 16.30 och 23.

3st dvärgguramis och/eller thomasiciklid ska nog också i, men när vet jag inte.
Regnbågen kanske blir utbytt mot nåt annat med mer färg i. Är man färg-junkie så är man.
Eller så blir det så att dvärgguramin blir en färgglad odlingsvariant istället för den naturliga, som iofs är grymt snygg... Hm. Regnbågen ligger rätt pyrt till. Men det finns ju en variant av den som är mer orange på kroppen tror jag mig minnas?

Två stora rötter flyter uppe vid ytan. Den ena är slemmig som satan, den andra bara lite småslemmig. Den slemmiga lär sjunka inom nån dag, inte mycket bärighet kvar i den nu. Funderar på att ha den ena på botten och fästa den andra på ett av stagen rakt ovanför. Skulle bli grymt snyggt. Frågan är hur jag får det stabilt... Eller iofs, varför inte köra med fiskelina runt staget och så får roten dingla lite käckt i strömmen?

De [COLOR=#006400]fe[/COLOR][COLOR=#FF8C00]mb[/COLOR][COLOR=#006400]an[/COLOR][COLOR=#FF8C00]ds[/COLOR][COLOR=#006400]ba[/COLOR][COLOR=#FF8C00]rb[/COLOR][COLOR=#006400]er[/COLOR] som flyttat in har iaf inte läst sin artbeskrivning.
"[COLOR=#333333][FONT=Helvetica]trivs bäst i relativt varmt vatten som inte cirkulerar alltför kraftigt[/FONT][/COLOR]"
HAH! Varmt, javisst, 27 grader kör vi på. Men de är inte i den lugna delen av karet. De är i delen som är mer ström och där simmar de uppåt längs strömmen på gaveln som om deras liv hängde på det. De försöker även impa på sina spegelbilder vilket ser lite lattjo ut. Släpps det ner något i karet är de direkt där och nafsar och ser om det går att äta - tur det var stora räkor jag öste i nu sist. Får smyga i mindre räkor när barberna matas. :D
När de inte kämpar mot strömmen så hänger de nära botten och rejsar lite fram och tillbaka. Mycket nyfikna på vad som händer utanför. Även om det fortfarande är lite läskigt ibland, då gömmer de sig i vallinserian och sneglar försiktigt ut i karet.

Katterna har även godkänt installationen nu. De var mycket skeptiska i början. Stort, luktade konstigt, vatten??!! Matte är galen var väl deras sammanfattning. Nu har den ena upptäckt att karet är varmt och sover på locket på nätterna! Den andra har inte upptäckt det än, men det är nog bara en tidsfråga.
#33 - 28 augusti 2015 14:55
Spännande, jag ser fram emot uppdateringar :)
#34 - 28 augusti 2015 19:38
Karet i olika stadier. Från nyinflyttat till första invånarna på plats
#35 - 28 augusti 2015 19:45
Invånarna, karet med sina flytande rötter, katterna som insett att rumpvärme är grymt...
#36 - 28 augusti 2015 19:59
ullo skrev:
Invånarna, karet med sina flytande rötter, katterna som insett att rumpvärme är grymt...

Det blev ju riktigt fint :)
#37 - 29 augusti 2015 15:09
Det här ser lovande ut.
Och apropå dina shoppingplaner så är det värt att tänka på att auktionssäsongen drar i gång strax. I Stockholmsområdet är det ju i tur och ordning Stockholms AF, Spånga AF och Haninge AF som har auktioner (se Zoopet-kalendern; eftersom jag är partisk kan jag avslöja att HAF har auktion den 8 november). Jag vet inte om du hittar Corydoras adolfoi där, men Corydoras duplicareus lär du kunna få tag på där (och de är väldigt lika varandra). Så välkommen till alla tre auktionerna. Dessutom träffar man en massa trevliga akvarister.
#38 - 30 augusti 2015 12:13
Jag och auktioner... Får ta med ett mer auktionsglatt sällskap!!

Idag har båda katterna provat att hoppa upp på akvariet när locket var uppfällt. Lite fuktiga om tassarna blev de innan de balanserade sig via ledramp och stag och bakgrund ner i säkerhet igen. Många besvikna blickar på matte som hade haft sönder rumpvärme-platsen med vatten!!
#39 - 30 augusti 2015 12:37
Houston, we have a problem... Barberna äter både räkornas pellets och deras broccoli! Hur får jag de att läsa och följa artbeskrivningen?! :D :p
#40 - 31 augusti 2015 09:19
Det har blivit jättefint!

Barberna verkar ha läst att dom ska stimma i alla fall :)
#41 - 31 augusti 2015 10:59
Ja, stimning fixar de med MVG i betyg!
De jagar även räkor som simmar för fort, så jag hoppas att rötterna sjunker snart så räkorna får bättre gömställen, innan nån blir av med ett ben. :p
#42 - 31 augusti 2015 17:51
Honorna äter broccoli idag också. Hanarna går efter rotifern, men inte honorna... Broccoli ska det vara!? De tjockaste är värst...
#43 - 1 september 2015 15:40
Det där akvariet kommer bli skitsnyggt när växterna kommer igång :)
#44 - 8 september 2015 09:49
Skitsnyggt är det vi siktar på Jesper! :D

[COLOR=#006400]Vecka 34-35: 60kg Rådasand 0.8-1.2, växter i halvmängd och så guck (filter, rötter, mossa) från nanot till 360
Vecka 35: 10st fembandsbarb + sex nyinköpta räkor + ett gäng körsbärsräkor och ett 30-tal små snäcklingar uppfiskade ur nanot
Vecka 37: 10st fembandsbarb (ja, helgen v36, passade bättre att handla då)[/COLOR]
Vecka 39: 10st pansarmal + 15st regnbåge
Vecka 43: 15st pansarmal + 6st Sturisoma

Inga problem med vattnet. Alla verkar frodas och mår bra. De nya barberna är lite småfega, minst sagt, och har fått de tio gamla att fega sig också. De tuffar väl till sig väl så småningom hoppas jag.

Men nu är vi inne på en liten detalj. Har ju rådasand som är rödaktig i tonen. Kanske vore det snyggare med svart-vita corydoras som t ex Julii egentligen? De skulle bryta av mot sanden mer.

Och regnbågen... vill jag verkligen ha regnbåge? Svåra beslut...
#45 - 8 september 2015 12:10
Kör på den cory du tycker mest om, det känns överkurs att låta grusets färg påverka.

Avvakta med regnbågarna om du är osäker, det finns även andra alternativ än regnbågarna om du vill ha någon liten fisk som håller till i dom övre delarna av karet. Epiplatys annulatus tex har jag varit sugen på att testa.
#46 - 8 september 2015 12:31
Killisar... Tja, varför inte. Kollar vidare. :D

Hittade dessa skönheter också, som kanske inte är så lätta att få tag på, och inte så lätta att hålla heller tydligen...
Rhadinocentrus ornatus
#47 - 14 september 2015 19:44
Idag har vi gjort ett första vattenbyte, ca 60%. Algerna började skapa rosor på framrutan så det var väl dags (3 veckor sen vatten-i). Fram med en microfibertrasa och torka bort algerna, sen ut med vatten, och sen i med vatten och hej vad många räkor det kom fram!

De har varit närmast osynliga sen jag stoppade i dem, men nu så sitter de på rötter, bakgrund och växter och putsar i sig krubb i mängd. De gör likadant när jag byter i nanot. Går från dåsiga och osynliga till speedade och "överallt".

Fembandsbarberna hade hunnit tuffa till sig efter utökningen till 20 st, och även om de gömde sig allt vad de kunde i vallisnerian under själva bytet så är de nu ute och snurrar och yr runt i karet för fullt. Till och med Big Mama, den största och i särklass fegaste i hela karet (en hona som är trippla volymen mot de övriga), är framme vid gaveln och simmar i strömmen. Vet inte om det är det mumsiga vattnet eller sera aquatan som jag tillsatte eller om det bara är nära-döden-upplevelsen, men oj vad karet lever upp efter vattenbyte.
#48 - 14 september 2015 19:54
Kar och fiskar efter vattenbyte. Barberna är lite bleka om nosen.
#49 - 16 september 2015 09:11
Väldigt fint! Skoj att det går så bra för karet :)

Är du nöjd med barberna?
#50 - 16 september 2015 14:22
Oh ja! De är ascoola. Big Mama är en stor fegis men de mindre är tuffare och far runt. De har börjat känna igen mig också. Alltså i stil med "människa utanför - det kan bli krubb!!!". Den typen av igenkänning... Kul att se när de närmast slåss om en frystärning med rotifer som far runt på ytan.
#51 - 22 september 2015 19:52
Nu har vi drabbats av den där algexplosionen.
Vi har gröna på glaset, och orange?! Och så dessa snygga gråa. Barberna äter inte av algen utan de fiskar nog upp de sista rotiferna efter matningen.

Fembandsbarber gör sig verkligen på Chrome-foton...
#52 - 22 september 2015 20:09
Även räkorna verkar trivas och yngla av sig...
#53 - 22 september 2015 20:29
Snygga fiskar. Är den i bakgrunden så röd i verkligheten?
#54 - 22 september 2015 20:41
Nej, det är Chrome-inställningen i kameran som gör det. Det här är mer rättvisande.
#55 - 22 september 2015 20:46
Ok :-)
#56 - 22 september 2015 20:47
Glömde ju berätta! Har lagt en beställning på 10 Sturisoma festivum som förhoppningsvis kommer på tisdag. Och imorrn ska jag troligen skaffa fyra dvärggurami.

Brigittaerna får också bo kvar i nanot och de har idag fått nya kompisar. Efter en korkad olycka med ett filter så var det bara sju kvar och de blev märkbart skyggare. Så nu är de 17 och jag hoppas de ska hitta tillbaka och bli trygga igen med den förstärkningar till stimmet.
#57 - 23 september 2015 13:30
Skoj med mer fisk :)

Skulle du tröttna på dom grå algerna (staghorn algae på engelska) så äter siamesiska algätare dom.
#58 - 23 september 2015 14:33
Jag har haft såna i nanot tidigare. Det gav sig med tiden!
Jag tror de här också kommer att göra det. Hoppas... :D
Annars får jag se till att de växer till sig ännu mer så kanske de kan skydda räkynglena!! :D
#59 - 23 september 2015 18:25
Dvärggurami flyttar in

Nu har Sture, Märta, Agda och Bertil flyttat in. Bertil är med två gånger på bild (Sture har färgade spröt just nu, antar att båda har det imorrn). Märta och Agda kan jag inte se skillnad på, men de är grymt snygga alla. Och de har fått barberna att dels följa dem på upptäcksfärd genom akvariet och dels stimma snyggt och energiskt på egen hand.

Än en gång Chrome-foton (färgförstärkta). Och beroende på vilket ljus de simmar i så får de olika färgställningar.

Det flyttade även in lite Montecarlo i den ljusa delen av karet som kanske kan rädda nåt räkyngel åt mig.
#60 - 25 september 2015 04:03
Det ser fint ut. Vilken mix av fiskar du börjar bygga upp. Vilken av regnbågarna tycker du inte har färg? Alla de regnbågar du ser i handeln är ungdjur och de ser ut som sillar. Tittar du på bilder av vuxna regnbågar så finns det få andra arter som matchar regnbågars färger. Men regnbågar är ju bara gruppnamnet. Vilken av dem har du funderat på?
#61 - 25 september 2015 09:51
Det är pseudomugil furcatus som varit främst i tankarna. Men jag vet inte... Jag velar. De känns så fladdriga. :D

Och med tio malar på väg in till veckan (förhoppningsvis) så kan jag vela ett tag till känner jag. Det är ingen brådska. Kanske blir det fler dvärgguramis istället. De är ju i överdelen, men tyvärr mest i flytväxtdelen. Behöver några som simmar lite i öppna delen också.

Jag vill ha en mix av fiskar, men inte för många olika sorter. Jag gillar tanken på stim och mängd, med ett par udda fåglar som är guramis just nu då.
#62 - 25 september 2015 14:34
Färgen på regnbågarna behöver du inte vara orolig för :)

Däremot är dom lika hyper som en treåring på socker :P
#63 - 28 september 2015 11:42
Jag tycker dvärgguramin är nog nojjig i överkanten på karet nu, det behövs inga fler hyper-ungar. :p

Inte ens en vecka har de bott hos mig och de leker redan som översexuella tonåringar. Båda hanarna har börjat byggt platta små skumbon och jag har även sett ena hannen stå som en märla runt en hona. Båda hanarna jagar dessutom båda honorna så det är rena swingerspartyt i akvariet.

Fembandsbarben far runt lite överallt i karet nu. Deras gamla gömställe i vallisnerian är nu ena guramihannens territorie och blir de för många under honom jagar han iväg dem.
#64 - 28 september 2015 14:31
Bra att dom leker :) Håll koll på honorna så dom orkar med bara.
#65 - 7 oktober 2015 20:47
Vecka 35: 10st fembandsbarb + sex nyinköpta räkor + ett gäng körsbärsräkor och ett 30-tal små snäcklingar uppfiskade ur nanot
Vecka 37: 10st fembandsbarb (ja, helgen v36, passade bättre att handla då)
[/COLOR][COLOR=#006400]Vecka 39: 2+2 dvärggurami (viltfärgade och pilska)[/COLOR]
[COLOR=#0000cd]Vecka 41: 9st Adolfos pansarmal + 22st svart neontetra satta i karantänakvarium[/COLOR]
Vecka 43: 11st pansarmal + 6st Sturisoma Festivum

Har även insett att karet har tre olika sorters snäckor. Physa och posthorn och idag såg jag en som inte stämde med nån av dessa två riktigt, såvida inte physan kan ha rätt olika utseenden? Ska försöka leta i artregistret utifrån minnet. Var lite upptagen och kom inte åt att fota.

Så jo, nu har vi införskaffat karantän också. 54l eheim. Plastväxter, färgglada döskallar och ett ananashus från Spongebob-linjen. Alla oskrovliga och lättvättade. Det gäller att gå all in när man får kitcha till det! :d Nyförvärven får bo där i två veckor, tycker det bör räcka. Ska läsa lite mer om ämnet under tiden, kanske blir det längre karantän efter lite mer info.

Köpte en ny växt igår också, Aponogeton [I]boivinianus[/I], och gjorde en enklare ommöblering i karet. Alla fiskar trängdes nämligen i hörnet med mycket rötter och växter, så jag införde ett till grönt område. De ormbunkar som flöt fritt på ytan är nu delade till tre ställen, flyt vid rottopp, delvis fästa vid rotbotten och inklämda bakom en fiskelina mot bakgrunden.

Fiskarna kan nu gömma sig överallt och guramihannarna gör mycket färre utfall mot honor och barber som råkar komma för nära. Mer harmoniskt kar. Mer osynliga fiskar... Men å andra sidan så syns räkorna mer!
#66 - 8 oktober 2015 08:51
Svarta neontetror är väldigt fina! Jag har inte haft såna sen jag var 9 men sen dess har något jag konstigt sug i magroten efter dom, varje gång jag ser dom vaknar ett starkt habegär. :)
#67 - 8 oktober 2015 10:14
Ha-begär var ordet.
De var helt guldfärgade när jag släppte ut de ur påsen men nu i morse hade de börjat mörkna. Fina djur... Vill helst flytta de alla till rätt akvarium redan nu, men härdar ut. Vore jäkligt jobbigt om de har nån smitta på sig.
#68 - 8 oktober 2015 10:45
Det var en fin fisklista, det där. Men vilka är de nya (?) pansarmalarna? Något säger mig att du kom iväg på auktion...;-)
#69 - 8 oktober 2015 10:52
Nej, det blev ingen auktion för mig. För lat...
Hornbach fixade Adolfo och svart neontetra
Asplunds hade Dvärggurami
Fembandsbarber kom från Akvarielagret och XL Zoo.

Och jag hade bara tänkt skaffa ännu fler Adolfo-corydoras så småningom, ingen ytterligare art. Att ha bara 9st känns som det är för få, grisarna gillar stora flockar har jag förstått.

Sturisoma Festivum beställer jag glatt via Akvarielagret men de får inte från sina leverantörer så det kan nog dröja ett tag till innan sådana kan flytta in. Funderar på att nödköpa dvärgoto som städpatrull... :D
Kollar förstås också på andra ställen, man kan ju ha tur så de fått in från privatister. Vinsta Zoo var det länge sen jag besökte nu faktiskt. Flera veckor säkert... :D
#70 - 8 oktober 2015 11:54
Ja just det. Vecka 43 är i framtiden... Det såldes Sturisoma festivum på auktionen i Bollis i slutet av september. Det var därför jag fick för mig det. Ja, pansarmalar ska man ha i schyssta stim.
Att vara för lat för auktion...Tssss!
#71 - 8 oktober 2015 12:19
Så du menar att jag måste åka till auktionen i Spånga på lördag alltså? :p
#72 - 8 oktober 2015 15:38
trevligt kar du har... ger mig mer ideer =D
#73 - 8 oktober 2015 17:23
Tack @tanteva!

Blev lite mer shopping idag. Hittade fler Adolfo-corysar på Bromma Zoo. :)
Så nu är det knökfullt i karantänen. Lär behövas vattenbyten var tredje dag om det ska hålla med alla djuren på 54l.
11 till ger 20 små grisar totalt, plus 22st svarta neontetra. Tur alla är små iaf.
#74 - 8 oktober 2015 21:10
Ullo, det är nog vettigare att dra till Spånga på söndagen! ;-)
Och så får du inte glömma Haninges auktion söndagen den 8 november.
#75 - 8 oktober 2015 22:04
Just ja, 11:e är inte lördag. Min inre kalender är lite dysfunktionell.

Men jag har inte utrymme att plocka in fler just nu, så det får nog bli Haninge i så fall.

Är helt fascinerad av corysarna. 9 m/l flyttade in igår, 11 s/m flyttade in idag, och de far redan runt som en stor och ivrig flock genom akvariet. Vissa hoppar av flocken och vilar i nåt hörn och andra hänger på och drar upp tempot. En sökte igenom en plastväxt efter nåt ätbart, hittade inget och simmade över och började köra samma leta-mat-grej på ryggen på en svart neontetra. Uppskattades inte, tetran flydde fort som tusan.
#76 - 20 oktober 2015 18:52
[/COLOR][COLOR=#006400]Vecka 39: 2+2 dvärggurami (viltfärgade och pilska)[/COLOR]
[COLOR=#0000cd]Vecka 41: 2[/COLOR][COLOR=#0000cd]0st Adolfos pansarmal + 22st svart neontetra satta i karantänakvarium[/COLOR]
[COLOR=#006400]Vecka 43: 20st Adolfos pansarmal + 21st svart neontetra [/COLOR]
Vecka ??: 6st Sturisoma Festivum

Idag var det isläpp av de karantänade fiskarna ner i stora karet. En stressig historia för alla inblandade men vi verkar ha överlevt både tvåbenta, fyrbenta och befjällade varelser. Corysarna är flamsiga, som vanligt. Svarta neontetrorna har nu fått ihop sitt stim. Till att börja med var de lite överallt, innan de samlade gänget.
#77 - 20 oktober 2015 19:37
Bröt tre algtabletter i mindre bitar för att peta ner i akvariet till pansarmalarna. Först blev ena katten galen och lyckades stjäla en bit. Sen gick barberna all in och attackerade bitarna med en utsvulten frenesi. Och nej, de borde inte vara utsvultna. De fick både rotifer och pellets tidigare. Och - de ska vara köttätare!!! Dumma fiskar som inte läst manualen.
#78 - 20 oktober 2015 21:49
ha ha , man kan undra varför fiskarna mer sällan läser manualen... eller att manualerna borde uppdateras ... =)
Lite som med fisk temp... den dagen den fångsten fångades va det 28... 3 dagar senare va det 21... eller tvärt om... i naturen så svänger det från årstider med.. klart de närmast ekvatorn får minst sväng men ialf så tänker jag... =D hoppas mina småpöjkar vaktar rom nånstans för dom syns lite nu. Alla dock inräknade nyss så allt är lugnt =d
#79 - 31 oktober 2015 18:27
[COLOR=#0000cd]Vecka 41: 2[/COLOR][COLOR=#0000cd]0st Adolfos pansarmal + 22st svart neontetra satta i karantänakvarium[/COLOR]
[COLOR=#006400]Vecka 43: 20st Adolfos pansarmal + 21st svart neontetra
Vecka 44: 3 st Sturisoma Festivum [/COLOR]
[COLOR=#333333]Vecka ??: 3st Sturisoma Festivum

Ja - 3 finingar har flyttat in nu! Hoppas att de överlever. Koppade in dem igår och idag har jag bara sett två. Å andra sidan så har de som jag sett knappt rört sig ur fläcken... :) [/COLOR]
#80 - 9 november 2015 23:15
Vecka 36/37: 10st fembandsbarb
[/COLOR][COLOR=#006400]Vecka 39: 2+2 dvärggurami (viltfärgade och pilska)
[/COLOR][COLOR=#006400]Vecka 43: 20st Adolfos pansarmal + 21st svart neontetra
Vecka 44: 3 st Sturisoma Festivum [/COLOR]
[COLOR=#006400]Vecka 45/46: 2 st Sturisoma Festivum ungfiskar från akvarieauktionen och riccia och mer vallisneria och en redig näve hornsärv som jag knödde fast bakom en rot [/COLOR][COLOR=#333333]

[/COLOR]Nu är karet komplett. Dags att börja göra om!! :)
Livade onekligen upp med två unga Sturisoma som går runt och gnager mat som om de vore döende av svält.
[ATTACH=CONFIG]78022[/ATTACH]
"Gammal och glupsk"
[ATTACH=CONFIG]78023[/ATTACH]
"Ny och desperathungrig"
[ATTACH=CONFIG]78024[/ATTACH]
"Stor och cool"
(Ni kanske får vrida på skärmen lite...)

Under resan har minst en till neontetra strukit med. Jag är även rätt säker på att Bertil, enda dvärggurami-hannen, har trillat av pinn. Har inte sett honom på fyra dagar, och såna syns! Har dock inte hittat nåt lik, men det kan ju vara fast nånstans antar jag. Eller så har han hittat jordens grymmaste gömställe. Typ hoppat in bakom bakgrunden och bor i doppvärmarhörnet. Hm. Måste kollas imorrn.
#81 - 10 november 2015 09:25
Fint! Du har ingen helbild så man får se hur det växt?
#82 - 10 november 2015 10:03
men wow vilken läcker mal =D
#83 - 10 november 2015 10:24
Jag hade faktiskt ingen i telefonen addo - hade laddat ut allt till datorn för bara några dagar sen. Orkade heller inte gå upp och ta en ny, men imorrn så fixar jag det (kanske redan ikväll, det beror på när jag kommer hem).

Visst är sturisoman läcker tanteva? Kan bli ca 20 cm, men då det är mycket smal "svans" så ger de inte riktigt lika mycket akvarielast som fem st 20 cm ancistrus skulle gjort. Fast de bajsar rätt friskt, vilket syns på ena bilden. :D
#84 - 10 november 2015 14:31
dom är ju hel läckra, men jag har för litet tror inte ens dom skulle funka om jag fick igång den på 114... =D
#85 - 11 november 2015 19:54
Dvärgguramin Bertil är återfunnen. Han hade hoppat in bakom bakgrunden och bodde i doppvärmarhörnet... För att få upp honom så var jag tvungen att ta bort doppvärmaren och då upptäckte jag att den hade en skadad sladd. Kopparkablarna var synliga. Yikes!! Så glad att jag slog av strömmen innan jag började jaga fisk i hörnet...
#86 - 12 november 2015 09:39
ojojoj men bertil är funnen , och det var ju lite tur i oturen han hade gömt dig där...
mina honungs gurami har börjat slappna av , men dom får behandling för ev fenröta. Den smälte till hälften av på hanen , så han vart nog väldigt stressad av flytten.
Men nu äter dom båda med god aptit och simmar runt in å ut ur alla gömslen å ser ut att trivas =D
#87 - 22 november 2015 22:06
Så. Sju akvarier. Vattenbyte i fem av dem nu ikväll.

Det med katten på är 360n. :)

Det blåa är sjukt. :(
Mina brigittae har blivit vita och en har popeye. Tyvärr är de så jävla små att jag inte kan bedöma om det är så prickar eller inte. Gissar på svamp just nu. Dagliga vattenbyten, mörker och salt har de fått sen jag upptäckte det och flera av de här fått tillbaka lite av färgen på sidorna, men imorrn blir det zoobutik efter jobbet i jakt på meds. Otocinclus margxxxx bor i samma kar och verkar oskadda. Lätt hysteriska över saltet och vattenbytena bara. Superspeedade.

De två med stenar längst fram är mininanos med räkor. Tangerine tiger med svarta stenen och ultra blue rili med vita stenen.

Sen har vi tre med guppys. Herrejävlar vad med guppys! Ett kar med yngel och pygme corydoras. Fyrkantiga honor flyttas dit och föder. Alla som identifieras som honor får sen bo i ett kar tillsammans med de två andra arterna av pygmecorysar. Hanarna får bo i nano med otocinclus hoppei. Än så länge går det bra, bara åtta hanar på 20+ honor, men det har fötts två kullar senaste veckan så jag måste fixa utrymme. Funderade på att ha i honorna i 360n, men om bara en enda liten hona får en kull däri så har jag guppys för resten av mitt liv sen! Nä... Får nog hitta en annan lösning.
#88 - 23 november 2015 11:54
Fint!, om jag ser rätt så kan jag rekommendera att klippa växten under javaormbunken (i 360l) som man klipper en häck, dvs kapa topparna med jämna mellanrum, då kommer den förgena sig ordentligt och hålla sig som en fin kompakt fluffboll medans den växer. Efter ett tag tappar den dock bladen i mitten och då är det dags att plantera om topparna precis som med en vanlig stängelväxt. En av mina favoritväxter, synd att jag inte kommer i håg vad den heter bara :\
#89 - 23 november 2015 13:28
Hmmm... finns ingen javaormbunke där i? Däremot är det ett gäng med vanlig vattenormbunke till höger i bild som flyter ovanför/runt roten och som hänger ner sina rötter runt den. Och rakt under dem finns ännu en vanlig vattenormbunke som jag förankrat rötterna åt. Antar att det är den som du menar att ska klippas. :)

Mitt i bild finns en annan ormbunke som jag nyper av med jämna mellanrum och knör ner topparna i sanden. Den blir ranglig pga för lite ljus tror jag.
#90 - 24 november 2015 09:19
cryptocoryne crispatula såg jag nu, lite liknande blad... Vänstra sidan :)
#91 - 24 november 2015 11:23
Ah. Den.
Under den finns vallisneria, Cryptocoryne wendtii grön och röd, mossa monte carlo och echinodorus bleheri längst bak. Kanske finns nån hornsärv som flutit dit också men jag tror de är fast bakom rötterna.
#92 - 2 december 2015 08:58
Har allvarliga funderingar på att låta guppyhanarna få flytta in i akvastabilen.

Har just nu 12 st varav hälften iofs är yngel av storleken "börjar färga ut och få gonopodium" men fler är säkerligen på ingång. Jag har just 40-50 könsobestämda yngel i yngelkaret och de två honorna som hittills ynglat av sig flyttade ifrån sina karlar för ca två månader sedan - fler yngel lär komma. Eventuellt finns en tredje hona som skulle kunna börja yngla, hon var tre månader när hon separerades från männen. Och alla dessa guppysar bor i nanos... inte optimalt vattenbyten i rasande takt och svamp i ett redan.

Min första tanke var att låta de fina silvriga honorna flytta in i akvastabilen, men det räcker ju med att en enda av dem är en hane som jag felkönat så har jag ett gigantiskt guppykar istället... :(

Eller så köper jag Akvarielagrets finfina adventskalender-akvarium och gör till ett 528-liters guppykar. :D
#93 - 3 december 2015 21:20
Mina söta Sturisoma försökte söka skydd under en mycket liten rotbit. Gulligt, men inte så lyckat. [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 3 december 2015 21:29
ullo skrev:
Mina söta Sturisoma försökte söka skydd under en mycket liten rotbit. Gulligt, men inte så lyckat. [:o]

Snygga fiskar och bra foto[:-106]
#95 - 3 december 2015 22:54
Tack Kjell! :)

Var tvungen att testa att filma också.

Borde gjort det före vattenbytet så att corrysarna skenat runt och röjt rent på botten. De ser så bedrägligt lugna ut nu. :D
#96 - 10 december 2015 22:23
Men hej va... Varför har inget sagt att posthornssnäckor käkar cory-ägg?! Himla fräcka typer!

Å andra sidan så ska invånarna där flytta till nytt kar i helgen så de skulle väl gått åt då ändå, de små pygmaeus-äggen.
#97 - 11 december 2015 08:32
Har du corydoras pygmaeus? Det hade jag missat, en av mina favoritfiskar :D
#98 - 11 december 2015 09:13
Ett av mina 30/40-liters kar har ca 15 pygmeer som far fram som en liten vildhästhjord över botten på karet. De ska få flytta till ett 53-liters snart, förhoppningsvis redan i helgen. Har tänkt att de ska få bo med guppyhanarna. Just nu bor de med guppy-ynglena men verkar inte speciellt störda av det, de orkar ju tänka på göka även om jag och min lilla håv jagar yngel i karet nästan dagligen.

Ett annat 30/40-liters har 6-7 hastatus och 6-7 habrosus. Ena arten simmar runt rätt mycket i mitten på karet. Den andra arten brummar runt på botten som en "riktig" cory. Både gillar att sova på javaormbunkens blad. Var lite orolig att jag skulle riskera att få korsningar när jag satte dem i samma, men jag är tveksam till om det ens är möjligt nu. De beter sig så olika att det nog ska mycket till för att de ska få till det över gränserna. De ska också få flytta till ett 53-liters snart, tillsammans med jungfru-hon-guppysarna.

Mina guppys håller alltså fortfarande på och förökar sig, vi har fått 5 kullar yngel sen jag separerade de ursprungliga två honorna från hanarna - därav akvariebytena. En 35-liters får stå kvar som yngelkar tills de två gamla tjockhonorna slutat föröka sig... när det nu blir. Eventuellt kanske även den äldsta yngel-honan får bo i yngelkaret. Hon bodde med hanarna tills hon var 3-4 månader och senaste kullen var väldigt liten... skulle kanske kunna varit hon som släppte ett fåtal kids utan att se speciellt tjock ut innan. Lömska odjur.

Åter till corysarna - snacka om avslappnande djur att kika på! De här små-corysarna är verkligen sköna små clowner som flaxar runt.

Pygmeaus kör sitt vildhästflock-stuk i full galopp fram och tillbaka över botten. Håller ihop rätt mycket i gruppen upplever jag. Kan vara för att de är såpass många iofs. Märks när de får lite mer bottenyta om de splittar sig solo mer.

Hastatus simmar 5-10 cm ovanför botten och jagar krubb. Vanligtvis solokvist, lite stilla majestätiskt. Kanske skulle börja med gruppbeteendet om de blev fler?

Habrosus dammsuger botten, en och en, och kör snabba idiotrusher till ytan efter luft. Ser jag från sängen nåt som gnistrar till i karet så är det vanligen en habrosus som kör en luft-tripp! De kanske skulle börja med vildhästflockandet de med om de var fler?

Undra om det finns nån business för jungfru-guppyhonor?
#99 - 11 december 2015 09:22
Jag har inte så stor erfarenhet av corys annat än Pygmaeus, men dom stimmar bra även i större kar. Dom delar ofta upp sig i mindre grupper men håller sig alltid minst några stycken tillsammans.

Annons