Ugnstorkad räkmix?

#1 - 17 juni 2005 18:55
Har någon provat att torka räkmixen i 60 grader i ugnen? Undrar om det skulle fördröja "nedsmutsningen" något.
/slugg
#2 - 17 juni 2005 19:00
Klarar alla vitaminer detta?
#3 - 17 juni 2005 20:20
Hurvida vitaminerna klarar det eller inte vet jag inte, men jag ugnstorkade en omgång nyligen, det set populärt ut (faktum är att det är populärare än fryst, eller flingfoder) men det betyder ju inget, då skadlig mat brukar vara den som framkallar den kraftigaste reaktionen hos mottagaren (kolla på burgerking) däremot luktar det rent ut sagt "för jäkligt" i lägenheten sedan dess... lite runt en vecka sedan, antar att själva torkningen stått för den värsta lukten i början, men vid det här laget är det sanolikt den torkade maten som luktar, trots sin "garanterat lufttätta förpackning"

Jag körde på ett kilo ärtor, ett kilo spenat, och ungefär 1,5 kilo räkor (1 kilo skalade, 500g oskalade) körde det i mixern, tills det var en lagom härlig purre, slängde det i ugnen på 50c, med luckan öppen... Det tog en mindre evighet innan det torkat, och trots frenetiskt gnetande med trägaffel regelbundet, var där massor med stora klumpar i det... fram med mixern igen, och sen var det bara pulver kvar. lite 50/50 vad som flyter / sjunker direkt vid isläpp, och efter ett par minuter har det mesta sjunkit, och fiskarna filtrerar sand/betar i bland algerna.

Eftersom det var vad jag hoppades på, är jag nöjd.
B!
#4 - 18 juni 2005 01:34
lite osäker men börjar inte vissa vitaminer falla sönder redan vid 50celsius ?

Annons