Udda guramigrupp..

#1 - 9 december 2007 19:28
Det har jag av sorten blå och marmor, råkade få den blandningen efter ett dödsfall av den första marmorguramin.
Men det som är underligt är att trots att det är 2 hanar och 1 hona (jag vet att man inte skall ha dom så) så äter alla samtidigt, och klarar att vara i grupp t.o.m en stund innan den marmorerade blir lite grinig och jagar bort den blå hanen.
Den som har det jobbigt är honan har jag konstaterat, då hon blir uppvaktad av båda och ibland bortjagad av marmorguramihanen.
Men äta tillsammans har dom inga problem med, dom är inte heller särskilt blyga är väl framme även om jag skall göra nått och har händerna i karet.

Men så här skall dom egentligen inte ha det, då jag fått reda på att guramihanar har över 1 m2 som revir i vilt tillstånd så kräver dom ju sin yta.
Ringde och frågade en akvariebutik om hur jag borde göra just för att det är 2 hanar.Dom svarade att så länge dom får mat och kan äta utan att bli bortjagade så var det lungt.

Jag borde nog göra mig av med ena hanen för att få lugn för honan, tror nog att dom skulle trivas bättre som endast 1 par.Dels för att jag har ca 10 cm överbefolkat(i den storlek som fiskarna är i nu) så borde jag ta bort en av dem.

Det jobbiga i det hela är att det lutar åt avlivning för den som skall bort,kan inte lämna tillbaka fisken där jag köpte den då skulle den bli avlivad ialf.
Dessutom så råkar den blå killen vara jättefin och har lite gult i sin längsgående bukfena så han skulle jag vilja ha kvar.
Men honan är marmor men ser korsad ut för hon har antydningar till dessa blå prickar men dom är mycket större iövrigt väldigt ljus.

Jag behöver ju inte ta yngel av dom heller men det är jobbigt att leka gud å bestämma vem som skall dö, allternativet är ju att få någon ta över marmorhanen.Vilket jag inte lyckats hitta nån till än.

ingen av guramisarna är mager eller visar teken på att må dåligt ialf inte så att jag kan se det, men jag tror ändå att jag bör sära på dom...

Vad är bäst ur fiskarnas synpunkt?

i detta nu funkar den lilla överbelastning som är har många gömställen och hyfsat med växter

/eva
#2 - 9 december 2007 19:50
Jag tycker du kan behålla alla tre tills du hittar ett hem för den udda. Tex så kan du bli guldmedlem och lägga ut en annons här på zoopet. Var i Sverige ligger skogsbrynet?
#3 - 9 december 2007 19:55
det ligger i skogen mellan gävle å uppsala =)

sålänge ingen lider uppenbart så är det ju ok, asch allt e ju mitt eget fel så jag måste ju ta ansvar för det fiskar jag införskaffar.
Hellst vill jag ju se den ena simma i nåns akvarie...

ska se över när jag har slantar över för medlemskap...det börjar bli på tiden =P

7eva
#4 - 9 december 2007 23:50
Du kan kolla i nå´n affär om de tar emot den ena hanen. Se´n är det nog bäst att ha mer än en hona, då fördelas hanens uppmärksamhet på mer än en hona, som annars nog kan få det rätt jobbigt. Eller så skaffar du ett akvarium till :)

Vilken hane du behåller har ingen betydelse, eftersom marmor, blå, guld (och några till) är odlingsformer av samma art, Trichogaster trichopterus.
Bilagor:
#5 - 10 december 2007 09:46
fler gurami kan jag inte skaffa i detta nu då jag har förlitet kar bara 114l, ett par är vad det karet tål så en måste bort förr eller senare.

Det andra karet e ju bara 54l så där kan inga gurmis bo alls...

var lite å tänkte att dom är ju blå hela bunten men med olika namn.. så det ska väl inte göra så mye, men jag trodde att blå de med prickar ären *riktig* gurami för de som har lite gult orange i mittenbröstfenan e ju som vildfångade har jag fått information om....men vilket som är riktigt det vet jag inte, kan förlite än så länge

där jag köpte den ena hanen tar han inte emot fisk eller ja han kan ta den men då dör den direkt, har tar inte emot fisk av kunder pga smittorisk och är rädd för att hela hans system skall slås ut om han har otur.

den andra affären i närheten är det för dålig ägare till som inte verkar ha koll på hur fiskar skall ha det, alla hennes råd har vart dåliga om jag jämfört med information jag får här, så dit vill jag inte lämna den.

/eva
#6 - 10 december 2007 12:40
på akvarieguiden.nu o ciklid.se kan du sätta ut gratis-annonser på firren..enda som krävs är medlemsskap tror jag.

Annons