Udda Guppyhane !!!

#1 - 8 juli 2009 20:07
Hej jag har en guppy hane som börjat se väldigt konstig ut. Har varit såhär några dagar nu.

Bleknat i färgerna och verkar väldigt slö och uppsväld guppar mest omkring och inte alls hyperaktiv som mina andra guppies.,,

Akvariet är på 45 liter och varit igång ett halvår. Byter 30% varje vecka och matar en gång om dan. Är 2 guppy hanar och 3 honor i och typ 6 1cm yngel och säkert 20 nyfödda yngel. dp, större flyttas snart till mitt stora där de finns Gott om plats för dom..

Här är en bild http://img261.imageshack.us/img261/3187/konstigfisk.jpg

Någon som vet vad det är för fel.. ser väldigt konstig ut.. han va lixom helsvart och nu är han helt grådaskig och färgen har bleknat bort...

Hoppas nån kan hjälpa mig då jag är väldigt förtjust i han ... egenuppodlad osv :)
#2 - 9 juli 2009 04:23
Vet du hur gammal han är? Ibland är det tyvärr åren som hinner ifatt de små rackarna...
#3 - 9 juli 2009 07:58
Kan vara så enkelt som en förstoppning men oftast när de blir så dåliga som din så avlider de ganska snart, tyvärr.
Märker du samma symptom på någon av dina andra bör du så fort som möjligt kolla upp om det är bukvattensot eftersom det är smittsamt. Skulle din hane dö kan du även göra en obduktion för att se om innehållet är en enda röra eller alla organ ser bra ut. Oftast vill man ju inte skära i sina husdjur men det kan rädda livet på dina andra.
För om hans inre organ är bara gegga så är det bukvattensot.

När jag märker att mina Guppy beter sig annorlunda eller har nån skada brukar jag börja med vattenbyte och salt. En matsked salt räcker och oftast löser det sig av sig själv.
#4 - 9 juli 2009 08:33
Han är egenuppfödd så 3-4 månader högst ... Inga av dom andra mår dåligt. Ska byta vatten och skicka i lite salt..

har skärt upp guppies förut då honor dött för förstora ungar fastnat och på så sätt räddat yngel, SÅ det är ingen fara om han skulle dö vilket jag hoppas han inte gör. Man fäster sig vid dom :P speciellt dom jag fött upp själv. Han va halvsvart och skimmrande i orange och me en orange fläck på sidan,, väldigt vacker...

Får hoppas de löser sig.
#5 - 9 juli 2009 13:32
ursäkta OT du spelar ju wow!

Lycka till!
#6 - 9 juli 2009 15:16
karrokaja skrev:
ursäkta OT du spelar ju wow!

Lycka till!

Gör vi inte alla det? :p
#7 - 9 juli 2009 15:27
man tänker väl att fisk-diggar människor bara skriver på fora... tror du ansjo spelar wow??
#8 - 9 juli 2009 15:34
Du får väl fråga? :P
#9 - 9 juli 2009 15:34
Du får väl fråga? :P

Jo jag får göra det...(i övrigt ...I promise ill do it)

men nu känner jag mej dum med ett sånt opasande OT inlägg.
man pratar inte spel när en annas djur e på dödsgränsen, alltså jag önskar dej lycka till med lilla fisken. jag håller med om att egen uppfödda fiskar kommer lite närmare hjärtat än köpta fiskar. det är så sant så. hoppas de går bra.
#10 - 9 juli 2009 18:39
han dog innan :/ allt såg bra inuti han dock så antar de va förstoppning eller liknande som gjorde han dålig...

Är de nån som har nån aning om va det är så hör av er så kan jag kanske förhindra att de händer igen :/
#11 - 7 augusti 2009 05:56
synd dedär med din fisk

Annons