Tysta pumpar ??

#1 - 3 juni 2008 19:19
Funderar på ett akvarium i sovrummet [:-38]
MEN jag vill ha en tystgående pump.
Finns det [:-89]
#2 - 3 juni 2008 20:45
kikkipikki skrev:

Jag har en Eheim 600liters pump i min dator å du hör fan inte att den är igång...kan bli lite resonans i plåten ibland men slår man bara te då så tystnar den :P lär ju inte låta mer i ett akvarie :)

finns säkert någon som vet mer som dessa..1048 tror jag den heter
#3 - 3 juni 2008 21:25
i din dator? 8O
#4 - 3 juni 2008 21:45
KoiKe skrev:
Jag har en Eheim 600liters pump i min dator å du hör fan inte att den är igång...kan bli lite resonans i plåten ibland men slår man bara te då så tystnar den :P lär ju inte låta mer i ett akvarie :)

finns säkert någon som vet mer som dessa..1048 tror jag den heter

Nu hajjar jag inte riktigt....

[:-79]
#5 - 3 juni 2008 21:46
kikkipikki skrev:

Menar du verkligen pump eller menar du pump som i "filter"?
#6 - 4 juni 2008 06:04
petnym skrev:
Menar du verkligen pump eller menar du pump som i "filter"?

Oj nu vet jag inte riktigt (lite ny här)
Men den som ligger i vattnet och renar/cirkulerar/syresätter vattnet.
[:-116]
#7 - 4 juni 2008 06:12
Det är en cirkulations pump koike pratar om. Dom är väldigt tysta men är ju inte det du är ute efter (antar jag).
Är du ute efter ett inner eller yttefilter?
#8 - 4 juni 2008 06:26
Hur stort akvarium rör det sig om?
Cirkulationspump i akvariet = pump för att cirkulera/syresätta vattnet
Innerfilter i akvariet = Filetermatrial och pump för att rena och cirkulera/syresätta vattnet
Ytterfilter utanför akvariet = Filetermatrial och pump för att rena och cirkulera/syresätta vattnet
#9 - 4 juni 2008 08:46
Mitt (eller igentligen mina) Fluval 3 or är i alla fall helt tysta..

Hör dem inte när jag somnar in alls. Timern till belysningen kan jag dock höra som ändå sitter i skåpet men det stör inte..

Ett innefilter kan du faktiskt stänga under natten om du är ultra känslig... det blir inte anerobt som ett ytterfilter.

Men skaffa i så fall en "digital" timer ty de mekaniska låter lite.. Och i bland kan jag höra fiskarna... ? Men vad då då.....

2 fluval 3 or borde räcka till 250 L.
#10 - 4 juni 2008 09:39
Ytterfilter- eheim 2215, fluval 305, tetratec 700, aquael, amtop 3336.

Innefilter- fluval 3, aquael fan3+.
Guest
#11 - 4 juni 2008 13:25
Alla filter är tysta mer eller mindre.. Enda man kan höra med ett innerfilter är luftbubblorna om man använder diffusorn. Ytterfilter är oxo helt tysta om de står rätt.. Bra filter Eheim, am-top, aquael, fluval
Bilagor:
Guest
#12 - 4 juni 2008 13:28
Naugthy skrev:
i din dator? 8O

Ja vissa datorer har vattenkylning. 100ggr mer effektivt om man jämför me fläktar.
#13 - 4 juni 2008 14:22
kikkipikki skrev:

vill du ha den tystaste pumpen så är det aquael unimax ytterfilter som gäller;)
#14 - 4 juni 2008 20:47
Naugthy skrev:
i din dator? 8O

Jo jag har en Vattenkyld dator för att få bra prestanda å en himla tyst dator :)

De är en Eheim dränkbar pump...om ni vill kalla de cirkulationspump får ni göra de :P ...köpte pumpen med filterkasset osv så jag vill kalla de innerfilter man aja

den är ruggit tyst i alla fall å de är bra kräm i den ...har kört den i både datorn å i mitt 500 liters kar
#15 - 4 juni 2008 21:27
KoiKe skrev:
Jo jag har en Vattenkyld dator för att få bra prestanda å en himla tyst dator :)

Har själv kört eheims cirkulationspumpar i datorer, tillsammans med ett bra kylblock är det en både bra, smidigt och väldigt tyst lösning på kylningen.

KoiKe skrev:
De är en Eheim dränkbar pump...om ni vill kalla de cirkulationspump får ni göra de :P ...köpte pumpen med filterkasset osv så jag vill kalla de innerfilter man aja

Eheim själva klassar Universal 1048 som cirkulationspump, den är byggd för att användas både i och utanför ett akvarie, dessutom levereras alla Eheim Universal med filterkasset.
KoiKe skrev:
den är ruggit tyst i alla fall å de är bra kräm i den ...har kört den i både datorn å i mitt 500 liters kar

En 1048 är på tok för liten för ett 500 liters kar, inte ens min Universal 1250 skulle platsa i den storleken på akvarie.
#16 - 5 juni 2008 11:56
Gaffel skrev:
Har själv kört eheims cirkulationspumpar i datorer, tillsammans med ett bra kylblock är det en både bra, smidigt och väldigt tyst lösning på kylningen.

Eheim själva klassar Universal 1048 som cirkulationspump, den är byggd för att användas både i och utanför ett akvarie, dessutom levereras alla Eheim Universal med filterkasset.

En 1048 är på tok för liten för ett 500 liters kar, inte ens min Universal 1250 skulle platsa i den storleken på akvarie.

kan tilläga att jag kör alltid med 2-3 pumpar
I dagsläget har jag en fluval 405+ har jag för mig den heter..1300liter i timmen ytterfilter å sen en fluval 4-5? plus på 1000 liter i timmen
Hade en 3dje pump i innan på 800liter i timmen också å denna bytte jag ut mot min eheim ett tag...akvariet är 2 meter långt å en pump flyttar kanske vattnet halvägs :p

Annons