Tysta ner filtret?!

#1 - 28 augusti 2011 07:10
Hej! Just nu känner jag bara för att krossa akvarieglaset för innerfiltret som jag fick med låter som en jävla snarkande elefant. Och ännu mer avis blir man när man kollar på mina grannars kar som knappt hörs, ÄVEN när man tar örat mot glaset. ARGH.

Åkte till djuraffären igår och sa att filtret lät OVANLIGT mycket.
'Justera på pumphuvudet (eller vad det heter) så att det inte vibrerar mot någon vägg '
Aha okej det lät ju bra, men när jag kommer hem och öppnar luckan till Juwels Bioflow 3.0 filter så ser jag att det inte går att ens röra jäveln åt nått håll. Den ligger där och trycker mot 'filterväggarna'.

Så nu behöver jag HJÄLP med hur jag fan kan fixa detta.
Bara att skicka hela filtret till ett annat land & vänta i flera veckor gör att jag blir svinarg.

Att köpa ett ytterfilter just nu tillåter inte plånboken. Men det kommer senare.

Så, någon som själv har lyckats på något sätt få tyst på skiten?!
#2 - 28 augusti 2011 07:16
Ta loss pumpskallen och lägg den i karet utan att den rör någonting och lyssna om den låter även då. Gör den det så skulle jag ta med pumpskallen till affären så får de byta ut den.
Är den däremot käfttyst är det läge för att kolla hur du ska kunna justera den för att inte skapa vibrationer/oljud...
#3 - 28 augusti 2011 07:30
Gjorde det. Och när den inte var i filtret så var den tyst! Lät bara lite, men mycket bättre än när den var i.
Pumpfiltret sitter fast i två platsringar' som ska underlätta det för en att ta ut pumphuvudet ur filtret. Märkte att om jag trycker ena 'plastringen' mot väggen som huvudet sitter mot så vibrerar den inte lika mycket. Knöt fast den så att den skulle trycka konstans mot väggen. Men efter ett tag började den att låta konstigt och blåsa ut luftbubblor så jag fick då kapa snöret.

Problemet är också att röret' som ska connecta filtret till pumphuvudet är inte runt utan ovalt så den går inte att vrida på den.
#4 - 28 augusti 2011 07:35
Hm.. skulle man kunna ta en filtervadd och vira runt den runt pumphuvudet? Eller ta bommul eller liknande?
#5 - 28 augusti 2011 07:58
Filtervadd eller filtermatta brukar funka fint:). Bomull ska du undvika då den blir tung när den blir blöt och kan då flytta sig dit man inte vill ha den.
#6 - 28 augusti 2011 08:43
Funkade inte. Är så jävla sur nu när jag inte kan sova pga skiten och man bara kan ringa till Tyskland.
#7 - 28 augusti 2011 09:15
När jag hade ett Juwelkar med Juwels pumphistoria gick det att ändra på pumpskallen lite, och det är troligen inte många mm som behövs? Annars kunde du fråga affären snällt om du kunde få låna en ny pumpskalle av dem för att testa om den passar bättre?
#8 - 28 augusti 2011 09:30
Åker till DM idag och försöker se om de kan hjälpa till!
Tack ändå för hjälpen! (hoppas jag inte lät för mycket som en hemsk pitbull) :D
#9 - 28 augusti 2011 10:43
Nejdå, man kan bli uppgiven för mindre....:p
#10 - 28 augusti 2011 13:05
Köpte ett EHEIM 2012 innerfilter. MYYYYCKET TYSTARE! :)
Men en liten fråga; går det att rikta utblåset på något sätt?
#11 - 28 augusti 2011 15:13
MsDimitri skrev:
Köpte ett EHEIM 2012 innerfilter. MYYYYCKET TYSTARE! :)

Men en liten fråga; går det att rikta utblåset på något sätt?
du vrider bara på utblåset och sen kan man lyfta upp eller trycka ner det för att reglera flödet! Kul att ditt är tyst, mitt låter nå jävulskt!
#12 - 28 augusti 2011 16:13
Haha okej då. Kanske inte tyst som grannens 'gamla heliga eheim' men mycket bättre än juwels!
Går förresten inte att trycka/lyfta på min? :o ( om du menar där utblåset är ) .
När jag lyfter så följer hela 'locket' med.
#13 - 28 augusti 2011 21:38
MsDimitri skrev:
Haha okej då. Kanske inte tyst som grannens 'gamla heliga eheim' men mycket bättre än juwels!

Går förresten inte att trycka/lyfta på min? :o ( om du menar där utblåset är ) .

När jag lyfter så följer hela 'locket' med.
Då får du hålla emot locket och använda musklerna;) Om du kanske redan har den i övre läget så får du trycka neråt istället:)
#14 - 29 augusti 2011 14:07
Provade båda :o , usch vad klen man är...
Filtret låter nu lika hemskt som det gamla. Ska se om de kan byta det på DM.

haha de på DM måste nog verkligen tycka att jag är en N0lifer. Är där var & varrannan dag ;)
#15 - 29 augusti 2011 15:20
MsDimitri skrev:
Provade båda :o , usch vad klen man är...

Filtret låter nu lika hemskt som det gamla. Ska se om de kan byta det på DM.

haha de på DM måste nog verkligen tycka att jag är en N0lifer. Är där var & varrannan dag ;)
Join the club:D ikea bauhaus mediamark är ingenting jämfört med att shopa loss i en schysst akvariebutik:p
#16 - 29 augusti 2011 15:24
joinar med den klubben. har varit så ofta nere på DM att jag lärt mig kassan till viss del.
#17 - 29 augusti 2011 15:53
He he dito här, personalen har tom börjat vända sig till mig när kunder frågar saker de inte har koll på (det mesta tyvärr).
#18 - 29 augusti 2011 15:56
känner igen :)
#19 - 29 augusti 2011 17:34
Hehe känner de ganska bra där på DM nu! :D
Dock litar jag inte på deras kunskap då de säger 'detta är det bästa enligt MINA erfarenheter' till allt.
Menmen, they better watch out på onsdag. Är så jävla sur då jag har filtret tio meter ifrån dem - måste vara ett h-vete för fiskarna -.- .
#20 - 29 augusti 2011 20:23
knappt nån idé att ringa hannesc, bättre att åka till DM, är han inte där så vet dom var han är... :)
#21 - 29 augusti 2011 20:24
haha..true story
#22 - 29 augusti 2011 20:32
MsDimitri skrev:
Hehe känner de ganska bra där på DM nu! :D

Dock litar jag inte på deras kunskap då de säger 'detta är det bästa enligt MINA erfarenheter' till allt.

Menmen, they better watch out på onsdag. Är så jävla sur då jag har filtret tio meter ifrån dem - måste vara ett h-vete för fiskarna -.- .

Det där lät inte bra på något sätt?! Menar att jag HÖR filtret tio meter ifrån det.
Frågar er av ren desperation och sömnlöshet: Någon som har erfarenheter av hur man kan få tyst på skiten a.k.a. Eheim Pickup 2012?

Kommer nog aldrig vara nöjd med karet till det är åtgärdat. uhuhu :(
#23 - 29 augusti 2011 21:11
Det finns ett bra sätt att få den knäpptyst.... Dra ur sladden:D Nä skämt åsido, tala om ditt missnöje med ljudet för dem och försök häva köpet! eheim 2048 är bra mycket tystare även aquaball och fluval så kolla på nåt av dem tycker jag!

Annons