Det följde med ett eheim 2260 som jag tycker bullrar en del. Dels är det pumpensom vibrerar och brummar, men det är när det fortplantar sig i locket som det åter riktigt illa.
Mitt blev mycket tystare efter att ha varit igång någon månad när det var nytt, efter rengöring började det väsnas igen men då gick det över snabbare. Jag fick hålla på och gunga och vicka på det när det gick igång som allra värst, då pyste det ut luft och det blev lite bättre. Lycka till!:)
Lösningen som du förespråkar finns redan hos EHEIM i form av 2260 system för deras program för dammar där hinken är fristående från motorn.
Eller så kan du poppa toppkåpan, släppa anslutningen och lossa dom fyra(4)skruvarna som håller fast motorn(universal 1260) ta loss motorfästena samt dom 2 gavlarna på motorn och montera motorfästet där istället så att utblåset på universal 1260 hamnar åt valfri sida, skruva ihop och skippa toppkåpan.
Låter som en god ide att vrida på fästet. Jag vill bara se att ljudnivån går ner rejält först. Nu brummar den så kraftigt att den hörs i rummen intill, och det är ett jämnt dovt harmoniskt brummande som inte låter som lösa delar.
Kollat Gummigrejerna som sitter mellan motorplatta och lock?
Hade ett 2250 en gång där tre av fyra hade gått av och då vibrerade det duktigt, löstes dock enkelt med ett spännband runt hink och motor under den tid jag hade filtret ;)
Ska lyfta motorn och se om jag kan dra motorfästena lite. Gummitassar hade jag ingen aning om, men jag ska kolla det. Jag har filtermatta i burken och jag kan tänka mig att det kan ta ganska lång tid att bli av med all luft i den.
Mjo den är väl inte världens lättaste artilleripjäs att bolla runt med när den är vattenfylld.. ;)
Prova att krama ur filtertärningarna efter att du fyllt upp hinken med vatten innan du spänner fast locket, fördelen är annars att du framöver inte behöver öppna hinken eftersom du lättast kopplar på en slang via backspolningen vid delvattenbytet.
Mjo den är väl inte världens lättaste artilleripjäs att bolla runt med när den är vattenfylld.. ;)
Prova att krama ur filtertärningarna efter att du fyllt upp hinken med vatten innan du spänner fast locket, fördelen är annars att du framöver inte behöver öppna hinken eftersom du lättast kopplar på en slang via backspolningen vid delvattenbytet.
Om det inte går att få filtret fritt från luft, försäkra dig om att det inte sugs in luft i någon slanganslutning. Inte helt lätt att få det tätt med Eheims skruvringar, slangklämmor är betydligt effektivare.
Om man bara använder rätt dimension på slang samt skär den rakt så har i alla fall jag aldrig haft några problem med att eheims slanganslutningar suger tjuvluft.
Anslutningarna känns så tighta att det inte ska komma in luft den vägen.
Igårkväll körde jag på dammvarianten och monterade loss pumpen. Valde den varianten för att det ger mer utrymme att hantera tunnan under karet (dvs skaka ur luft). Pumpen står nu på filtermatta, men brummar en del och tjuter en del, men nu känns det inte som att jag behöver höja ljudet på TV:n bara för att överrösta filtret.
Tänkte ha lite is i magen nu och låta grejorna gå in sig. Sista steget är att köra ner pumpen i akvariet.
Glappkontakten gjorde att jag bytte hela pumpen så den är ny. Den andra lät likadant såvitt jag minns. Den får gå till helgen nu med regelbundna omskakningar av tunnan så får vi se vad som händer.