Tyst ytterfilter till 90L kar?

#1 - 13 februari 2011 22:23
Hej,
Är ut efter ett tyst ytterfilter som skulle passa till ett 90L kar. Kommer enbart att ha ett par fjärilsciklider och lite guppyn i och hoppas få lite yngel av de först nämda :) Har sneglat lite på ett tetratec ex 400 men har ingen erfarenhet om vad som skulle vara bra. Flödet får ej vara något enormt då jag läst att fjärillarna inte tycker om för hårt strömmande vatten?

Så lite förslag önskas på lämpliga filter :)

// Patrik
#2 - 14 februari 2011 04:27
svårt att hitta ett ytterfilter till så litet kar. men tetratecen är nog bra. jag har tetratec 1200 i mitt sovrumm o den är tystare än döden.

det följer ju med strilrör så flödet blir inte så kraftigt. sen beror det ju på hur du placerar det med
#3 - 14 februari 2011 05:13
hmm jag har och använder eheim 2222 - är tyst och trevligt - har haft akvariet stående i sovrummet och i vardagsrummet utan problem
#4 - 14 februari 2011 10:55
Har nu läst på lite och det verkar som tetratec ex serie är ett bra val, nu återstår bara att välja storleken... Kommer troligtvis köra med ett "förfilter" på insugs sidan som jag fick lära mig i en annan tråd att är bra :) Det resulterar antagligen i lite sämre flöde som betyder att jag skulle behöva en EX 600 eller EX 700.

EX 600 är för 60-120L kar enligt tillverkaren med ett flöde på 600 l/h, filtervolym 5,7L, max höjd 1,2m
EX 700 är för 100-250L kar enligt tillverkaren med ett flöde på 700 l/h, filtervolym 6,6L, max höjd 1,5m

Antar att man får ta dessa flödes specifikationer med en nypa salt? Det brukar väl aldrig nå upp till det värde så med andra ord om det står 600 l/h så skulle det egentliga värdet vara närme 400 l/h?
Sen kommer det här med höjden de klarar av att pumpa, är det mätt från anslutningsplatsen för slangarna på toppen eller från filtrets botten?

// Patrik
#5 - 14 februari 2011 11:06
helt riktigt att man får ta flödet med en nypa salt. det flödet är typ vid 0 filtermaterial o så.

det kommer klara att pumpa till ditt kar. om du inte ska ha det stående högt upp. men det följer med slangar o de är anpassade för filtret. så om du inte byter slangar till nått längre så kommer filtret lätt klara av att pumpa runt vattnet.
#6 - 14 februari 2011 21:10
Kommer bli kring 1,4m från golv upp till karets topp så både 600 och 700 passar nog bra. Nu är skillnaden bara 100kr mellan dessa två vilket gör valet svårt vilket man skall välja :) Kör man på det större är man ju klart på den säkra sidan att allt flödar som det skall men kommer de större föra mer oväsen än det mindre? Jag får nog försöka hitta några tester och försöka få mig en bra uppfattning om vilket som skulle passa :)
#7 - 14 februari 2011 21:12
tror inte de för mer oväsen. jag har ju som sagt 1200 o den är helt sjukt tyst!

tänk på att desto större filtermängd desto bättre. jag skulle kört på det stora. flödet kan man alttid bryta av mot nån ruta eller så
#8 - 14 februari 2011 21:28
All right! får tacka för hjälpen :) blir nog 700an för mig :P

Annons