Tyst luftpump??

#1 - 1 december 2007 13:04
Köpte mitt första akvarium igår, jättespännande!
Min lilla dotter hade fått syn på en krokodil och en dykare som hon ville ha..så jag köpte de och en luftpump, en Rena 100 air men den väsnas så. Tänker lämna tillbaka den, så nu undrar jag om nån kan rekoendera en mycket tyst pump? Har läst andra inlägg här om det men det verkar som om det finns flera..skulle vilja veta vilken som är absolut tystast.
#2 - 1 december 2007 13:29
Beror lite på hur man placerar den, jag brukar alltid lägga en liten handduk under så blir det tyst.
#3 - 1 december 2007 13:56
Jag har en so man hänger på väggen, den brummade på så helq huset skakade, men när jag hängde pumpen i en gummisnodd på väggen så hörs inte ett ljud.
#4 - 1 december 2007 14:40
Jag har en schego optimal som är riktigt tyst, jag blev faktiskt imponerad då jag kopplade in den.
Ett lågt hummande även då den står helt öppet på golvet utan några specialåtgärder.

//NiXoN
#5 - 1 december 2007 14:50
jag hängde upp min i ett gumiband under sängen.. det funkar utmärkt :)
#6 - 1 december 2007 14:55
Under sängen? vad har du din luftpump till? haha
#7 - 1 december 2007 14:58
Tack för alla svar..

Verkar som de flesta rekomenderar Shego. Var får man tag på en sådan och vad kostar den? Jag har ett 54 liters akvarium och den ska driva 2 "leksaker"
#8 - 1 december 2007 15:10
surinam skrev:
Under sängen? vad har du din luftpump till? haha

hehe.. har akvariet brevid sängbordet så det var enklast så.
#9 - 1 december 2007 18:10
Schego ideal och en gammal Schego deluxe från vet inte när. Men vad man ställer luftpumpen, oavsett märke, på eller hänger den emot påverkar. Har deluxen på fönsterbrädan utomhus och tog ett tag tills vi kom på varifrån durrljudet kom.
#10 - 1 december 2007 18:44
Jag rekommenderar Rena 100. Enda riktigt tysta luftpumpen jag nånsin sett, och betydligt tystare än de Schego jag testat.
#11 - 1 december 2007 20:44
Ställ pumpen på en bit kork, det brukar fungera alldeles utmärkt. Jag är ljudkänslig, men då klarar jag av min Elite 799.
Tog helt enkelt ett underlägg ur grytskåpet.
#12 - 2 december 2007 01:10
Azur skrev:
Jag rekommenderar Rena 100. Enda riktigt tysta luftpumpen jag nånsin sett, och betydligt tystare än de Schego jag testat.

Känns som straffspark i öppet mål. Du skulle stoppat i kontakten till Rena pumpen oxå..... (försök till skämt med tanke på ordvalet nånsin sett)
Sjuk humor är mitt mellannamn
#13 - 2 december 2007 01:15
"Nånsin hört" hade inte varit mycket bättre... "Nånsin testat" kanske?
Eländet är tyst, riktigt tyst. Den är inte särskilt stark, så den är ingenting för den som vill ha en pump till flera akvarier eller som vill driva en avskummare, men ska man bara driva en luftsten eller svampfilter då räcker den.
#14 - 2 december 2007 20:43
Är det nån som..

har erfarenhet av Tetra Tec 100? Är den tystare ärn Rena 100?
#15 - 5 december 2007 18:14
om du inte löst det och fått tyst på den eller bytt ut den.. så ta och klipp sönder en av frugans disksvampar och limma fat under det funka för mig...
#16 - 6 december 2007 10:30
Inte köpt nån..

ny luftpump ännu. Tack för tipset..har ingen fruga men kan ju ta min egen disksvamp..:)
Funderar på att köpa en Tetra Tech 100 eller en JBL Pro silence...

/Camilla
#17 - 9 december 2007 00:45
Mumin skrev:
Ställ pumpen på en bit kork, det brukar fungera alldeles utmärkt. Jag är ljudkänslig, men då klarar jag av min Elite 799.

Tog helt enkelt ett underlägg ur grytskåpet.

ooo! ja funderade på att köpa denna men va osäker. mina låter helt förskräckligt! tack för tipset! :)
#18 - 9 december 2007 00:58
Azur skrev:
det var just en rena 100 som väsnades för trådskaparen;)
#19 - 9 december 2007 01:57
åheim skrev:
det var just en rena 100 som väsnades för trådskaparen;)

Jasepåfan. Märkligt, jag har tre nu (har bytt ut min Schego), alla knäpptysta.
#20 - 9 december 2007 08:29
Kan det vara så att det pratas om två olika Rena 100?
Det fanns ju en äldre Rena 100 som var fyrkantig, lite som en tegelsten och som lät som sju svåra år och en nyare Rena 100 som påminner lite om en datormus.
Den nya har jag inte provat men den gamla lät förj-----t!
#21 - 9 december 2007 12:01
Catmandu skrev:
Köpte mitt första akvarium igår, jättespännande!

Min lilla dotter hade fått syn på en krokodil och en dykare som hon ville ha..så jag köpte de och en luftpump, en Rena 100 air men den väsnas så. Tänker lämna tillbaka den, så nu undrar jag om nån kan rekoendera en mycket tyst pump? Har läst andra inlägg här om det men det verkar som om det finns flera..skulle vilja veta vilken som är absolut tystast.

Bättre sent än aldrig, men vi har väl inte sagt välkommen till forumet![:o]:D:D
Hoppas att det löser sig med pumpen, och att dottern får sin dykare och krokodil. Det är kul om ungarna också får ett intresse för akvariet, och luftbubblande prylar på botten brukar vara en bra inkörsport!!:p
#22 - 10 december 2007 16:33
Tack för välkomnandet!
Kanske jag är för kräsen när det gäller ljud, men tyckte Rena 100 lät mycket. Jag har nu beställt en Ferplast på nätet..hoppas på att denna låter mindre annars får jag väl stå ut ändå ;-). Dottern väntar på att hennes krokodil ska öppna munnen...

Annons