Tyst luftpump

#1 - 10 oktober 2011 20:39
Tänkte höra om ni har några förslag om tysta tysta luftpumpar, så trött på surrandet...

Kör med dessa nu http://www.pet-shopper.co.uk/product/superfish-air-flow-1-way-fish-tank-pump men inte riktigt nöjd

Någon som kan rekomendera?
#2 - 10 oktober 2011 20:46
varför ens ha luftpump?? de är ju bara störande. bubblorna dödar växterna ( o sen är bubblorna fula men det är ju en personlig åsikt.)
#3 - 11 oktober 2011 00:52
hannesc skrev:
varför ens ha luftpump?? de är ju bara störande. bubblorna dödar växterna ( o sen är bubblorna fula men det är ju en personlig åsikt.)

Har mycket fisk (pansarmal,algätare och en hög med koiyngel) och dom behöver bra med syre iaf med den mängden jag har :d.

Växterna trivs finfint för mig? hade inte en aning om luftbubblor skulle göra nån inverkan på växter :confused:
#4 - 11 oktober 2011 02:10
Skruttapan skrev:

Växterna trivs finfint för mig? hade inte en aning om luftbubblor skulle göra nån inverkan på växter

Växterna dör inte av luftbubblor däremot så kan det växa sämre då koldioxiden drivs ut ur vattnet när det blir för mycket rörelse på vattenytan så rent generellt vill man inte ha luftbubblor i ett planterat akvarium. Men om du vill fortsätta använda luftpump så testa att ställa den på en tjock bit filtermatta om det är vibrationerna som stör dig. Annars kan du köpa en där du kan ställa in luftflödet (mindre luft = mindre oljud) t ex Sera 275R eller 550R. Jag har den större modellen till vinterförvaringen av mina koi och den är väldigt tyst, även på högre varv. Fast, allting är ju relativt :p
#5 - 11 oktober 2011 08:26
Yokas skrev:
Växterna dör inte av luftbubblor däremot så kan det växa sämre då koldioxiden drivs ut ur vattnet

var precis det jag menade med att bubblorna dödar växterna. :) de enda bubblor som kommer in i mina kar är CO2-bubblor
#6 - 11 oktober 2011 09:48
om du vill ha mer syre i karet så släng ut luftpumpen genom närmaste fönster
(se bara till att ingen är på andra sidan....)

köp ett inner eller ytterfilter, rikta blåset så att ytan krusas.

jag är en anhängare av luftpumpar ur ett estetiskt (ser med andra ord bra ut) men det är väl enda
anledningen till att ha luftis.....

.
#7 - 11 oktober 2011 09:55
Kensa skrev:

jag är en anhängare av luftpumpar ur ett estetiskt (ser med andra ord bra ut) men det är väl enda

anledningen till att ha luftis.....

.

this is why we are at war......
#8 - 11 oktober 2011 10:00
Njaaaee... det finns väl en räcka anledningar till att köra ett filter med luft. Det renar oerhört effektivt och är yngel-, räkling- och annat smått-o-gott-säkert.
Jag har luftdrivna filter i tre kar; diskus 70-kub, Sulawesi-räk-kar och ett Tanganyika-kar där det konstant vimlar av mycket små yngel, den här varianten; http://www.bldiscus.com/webshop/pumparfilter/hh-01/
Många luftpumpar väsnas en hel del, men jag har hittat två stycken märken som är mer eller mindre helt tysta - ett svagt brummande kommer man nog tyvärr inte ifrån. En pump är en Eheim med två utblås (kommer inte ihåg vad det heter nu) och en annan pump är av märket Schego, som är mycket effektiv och tyst.
:)
#9 - 11 oktober 2011 10:03
jaaaa köra filter med luftpump säger jag inget emot. det är skitsmidigt.

meeen att bara ha en "syresten" ( why o why kallas det för det) som bubblar i karet kan jag för allt i världen inte förstå.
#10 - 11 oktober 2011 10:14
hannesc skrev:
jaaaa köra filter med luftpump säger jag inget emot. det är skitsmidigt.

meeen att bara ha en "syresten" ( why o why kallas det för det) som bubblar i karet kan jag för allt i världen inte förstå.

Nej, bara en sån där "sockerbit" som bubblar är väl ingen större hit, men det skulle ju flygas pumpar genom väggar och fönster - så bubblar det trots allt även ur ett filter, exempelvis sådana som jag använder, och det är inte heller nåt vidare sägs det, bubblorna...
Något smidigt innerfilter eller ytterfilter - eller varför inte ett bottenfilter?, kan väl i de flesta lägen rekommenderas.
Ett sånt där filter som jag länkar till ovan - eller en filtermattebit med ett rör i kan man ju koppla en bra pumpskalle till och få enastående resultat. Sedan gäller det ju att dölja den här typen av filter på ett smart sätt så att de inte tar över looken i karet, detta gäller även konventionella innerfilter.
:)
#11 - 11 oktober 2011 11:08
Jag kör med Aquaels luftpumpar i yngelkaren. De är inte tysta, men tillräckligt tysta för att man inte ska störas av pumparna när de är i skåp. Däremot låter ju bubblorna en del som sagt.
#12 - 11 oktober 2011 12:50
Jag läser både här och på andra sidor varje dag för att lära mig mer, och ändå känner jag mig totalt ovetande när jag läser många frågor [:o] Jag har iaf ett Quick Filter XL från Haquoss som är i det närmsta knäpptyst trots relativt stor vattenrörelse. Jag vet dock inte vilket som är den rätta benämningen på det jag har. Innerfilter med luftpump? Luftdrivet filter? Båda benämningarna eller ingen av dem?
Lycka till i ditt letande i luftpump/filter-djungeln! :p

/Nybörjaren
#13 - 11 oktober 2011 13:28
det du har är ju ett innerfilter. dvs det sitter inne i akvariet. det är inte luftdrivet. ett luftdrivet filter använder bubblorna för att "dra" vattnet igenom filtret. (se bild)

om det kommer bubblor från ditt filter så kanske du har en slang på utblåset som suger in lite luft o blandar den med det utströmmande vattnet. men den kan du kasta bort. gör ingen nytta.
#14 - 11 oktober 2011 13:40
Okej, då vet jag! :) Jag har inga bubblor, det är en separat pump som sitter i filtret.
Du får gärna svara på min fråga i tråden om Co2 också! ;) :D

/Nybörjaren
#15 - 11 oktober 2011 14:11
waay ahead of you ;)

Annons