Tyvärr Batski, den Omega 3 som finns i linfrö (och andra landväxter) är själva huvudsyran. De derivat som är de viktigaste för oss är EPA och DHA. Alla mäniskor har inte - eller har dåligt utvecklat enzymsystem så de kan inte själva tillverka tillräcklig mängd från den "huvudsyra" som finns i linfrö. Dessa mäniskor behöver få in EPA och DHA från djur som har tillverkat dessa syror.
Jag är medveten om att det är EPA och DHA som vi behöver. Men enligt flera dietister som jag pratat med ska det gå lika bra att äta huvudsyran eftersom kroppen sen syntetiserar EPA och DHA. Menar du att det finns människor som inte kan syntetisera dessa alls, eller som behöver äta mer av huvudsyran för att kunna få i sig lika mycket EPA och DHA? Det har ju funnits och finns fortfarande människor som aldrig ätit fiskar.
Dessutom har senare års forskning visat att det är inte i första handen mängden omega 3 som avgör hälsofördelarna utan balansen mellan omega 3 och omega 6. Vi (och kanske speciellt vegetarianerna) äter för mycket omega 6 idag i förhållande till de omega 3 syror vi behöver.
Stämmer väl. Rapsolja innehåller både omega-3 och omega-6 i en bra balans. Medens olivolja t ex innehåller mycket omega-6. Därför bör man som veg äta sånt som innehåller omega-3 för att balansera upp det andra som innehåller omega-6. Linfröoljan innehåller ju mycket omega-3.
Jag känner en 30-åring som har varit vegetarian sen hon var 11. Hon berättade för mig att hon ibland kände ett litet sug efter fiskkött, men att hon inte ville äta dem. Jag tänkte att det kunde vara något ämne som hennes kropp saknade och tipsade om linfröolja. Och sen hon har börjat äta det har det lilla suget försvunnit helt.
Jag vet vilken reaktion ovanstående kommer att väcka så snälla ta det lugnt - det är inte avsett som ett huvudanfall på vegetarianer och veganer,
Det är lungan Lasse :) Jag tog det inte som något anfall mot vegfolk. Vi människor är överlevare och kan klara oss på en del olika dieter. Annars hade vi inte lyckats sprida oss över hela planeten.