Tyst filter?

#1 - 17 februari 2004 07:42
Skall precis ta upp min gamla akvariehobby som fått ligga i träda några år.
Har ett 170 liters kar med ett Fluvalfilter (kommer ej ihåg kapaciteten.
Men till min fråga, jag tycker det väsnas lite för mycket då jag har akvariet i mitt sovrum. Så jag tänkte bara höra med Er andra vilket ni föredrar, vad gäller oljud.
Jag skall starta upp en asiatisk biotop med ganska lugnt vatten, så någon supermaskin behöver jag ej. Skall man gå efter pris och köpa en Eheim?
#2 - 17 februari 2004 07:43
Eheim....Köper man billigt köper man dyrt
Fredrik
#3 - 17 februari 2004 16:03
Har ett Eheim 2226 och alla sa innan jag köpte det att eheim är "så tysta", kan säga nu på efterhand att de är inte så tysta. Den brumar på ganska bra på nätterna, men fördelen med ett ytterfilter är ju att man kan bygga in den i en isolerande låda som jag ska göra lite senare.

MVH Markus
#4 - 17 februari 2004 16:38
Det tystaste ytter-filter jag har är eheim 2217(de mindre modellerna bör vara ännu tystare). Mitt fluval ytterfilter däremot använder jag inte längre just pga att jag blev störd av oljud. (filtret lät t.o.m mer än mitt 2260 filter)

Men gäller det ett innerfilter. Och du vill ha ett så tyst som möjligt så skulle rekommendera att bygga ett själv. Med ett bra pumphuvud och en bit blå filtermatta som man sedan ställer i ena bakre hörnan av karet utan att använda någon fästanordning. Detta är det tystaste sortens innerfilter jag har haft.
#5 - 17 februari 2004 16:51
Köp ett Eheim Ecco, finns i 3 storlekar tror jag! Det hörs knappt om du lägger örat mot filterburken! Och det är oerhört smidigt att tvätta! Rekomenderas!
#6 - 17 februari 2004 17:40
Jag har ett Eheim 2213 och "lånar" Patriks Eheim Ecco 2235. Tyst är ett relativt begrepp..

Ingen av dom platsar i mitt sovrum om jag inte har radion på. Därmed inte sagt att Fluval är bättre eller sämre!!
#7 - 17 februari 2004 17:52
Tyst är ett relativt begrepp

Det har du helt rätt i.

Jag har 5 filter i samma rum som jag sover i. Med pumphuvud alltifrån eheims 1048(600 l/h) till 1062(3400 l/h) och blir trots detta inte speciellt störd...
#8 - 17 februari 2004 17:57
Jag startade just min nya sacem marathon 1500, låter lite väl mycket men de är billigt...
Tyst billigt och bra, då är de stelins variant av innerfilter som gäller dvs om du är extremt känslig.
Hoppas de löser sig.
#9 - 17 februari 2004 18:17
ja tack för era inlägg... jag gjorde så att jag drog bara en handduk runt filtret och ställde den i en spann och det blev tyst... Såd et får räcka tills vidare... Får göra en snyggare låda med skumgummi isolering senare.
#10 - 18 februari 2004 08:15
Antar på ditt namn att du bor i Göteborg.
Det billigaste och tystaste då är att åka till Hornbach på Hisingen och köpa ett Eheim pumphuvud och sen köra med filtermatta i akvariet.
Mitt låter ingenting alls, förutom skvalpandet vid ytan.

Annons