Tyst cirkulationspump.

#1 - 9 juni 2004 05:02
Tänkte bygga en "filterkammare" i ett hörn av mitt 500 liters kar.
Hur stor filtervolym behöver jag (har även ett fluval 404).
Hur mycket fart behöver jag på cirk.pumpen? och vilket märke/modell?
Jag vill att den ska vara så tyst som möjligt.
Akvariets invånare är malawiciklider.
#2 - 9 juni 2004 07:01
Med malawiciklider så kan du ha ganska så bra fart på vattnet, jag skulle säga minst 2000 litrer i timmen, men gärna mer. Hur stor filtervolym du behöver beror i stor utsträckning på vad du har för fiskar, hur många, hur mycket du matar osv. Men oftast har man ganska så mycket fisk i karet när man har malawi. Själv skulle jag sätta en filterkammare i varje hörn á 10-12 liter, men det kanske räcker med en. Om du fäster pumpen i filtermattan så att den inte sitter mot glaset så kommer den inte att låta, jag har en aqua clear och är nöjd med den.
MVH
Magnus
#3 - 9 juni 2004 07:13
Vilken grovlek på filtermattan rekomenderas?
#4 - 9 juni 2004 13:55
10 ppi
#5 - 9 juni 2004 14:28
Tropfrog: Låter en Aqua Clear mycket om den sitter fäst på rutan?
#6 - 9 juni 2004 14:40
En Aquaclear låter inte speciellt mycket, men den kan avge vibrationer som ger ljud ifrån sig via täckglasen t ex...

Den blå filtermattan med den bästa porstorleken har namnet "PPI 10".
Jag använder den som är 5cm tjock och tycker att den är den bästa...men en del förespråkar 10cm tjock före den på 5cm.
#7 - 9 juni 2004 14:53
Funderar på skillnad mellan filterkammare och "filterhörn".

När någon säger filterkammare tänker jag på en helinglasat kammare i ena sidan av akvariet. Man brukar se sådana hos akvariehandlaren. De brukar vara fyllda med filterbollar där vattnet sakta rinner genom. Vad är det som driver dessa system. Pump?

Men vanligtvis när man säger filterkammare så menar man ett hörn i akvariet (filterhörn) där man satt fast en filtermatta, med t.ex. två glasbitar och silikon. Innanför mattan har man en kraftig pump som driver allt.

Vad är skillnaden på dessa och deras benämning?
Har själv inget av dem men är intresserad av att bygga ett! =)

mvh
/Kid

Annons