Tysklandsresa

#1 - 2 augusti 2013 15:58
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]Sista helgen i september planerar jag, Mats Bryzell och PiaJo att åka ner till Tyskland och Duisburgområdet för ett litet besök. Tidigare år har Europas största Zoobutik anordnat en mässa, men den är tyvärr numera vilande. Istället har ZooZajac en utställning i butiken, och bara denna butik är något i hästväg att besöka. När man kommer ini butiken kan man ta en kundvagn, hur många zoobutiker har detta;)?[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]Planen är att åka ner på onsdag morgon ca 06 den 24/9, ochfrån Varberg är det drygt 90 mil enkel resa via Öresundsbron till Danmark och Rödby-Puttgarden. Vi kommer att besöka en del butiker och diskusodlare i området och övernatta här 3 nätter. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]På lördagen 28/9 kör vi norröver mot Hamburg där vi tillbringar natten, för ett besök på det offentliga akvariet på Hagenbecks Zoo. Vi har varit där förut några gånger, men är alltid ett trevligt ställe att lägga några timmar på.
Efter detta kör vi hemåt med ett kort stopp i saftaffären, och beräknar vara hemma på söndag kväll.
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Är det fler som är intresserade att haka på, så gagga loss itråden och samla ihop en eller fler bilar och följ med:). Vi har redan bokathotell och har en full bil, men det är enkelt att ordna boendet i Tyskland[/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][FONT=Calibri].
Hotellkostnaden blir ca 2000:- och bil, broavgift samt färja ca 1500:-, OBS att priserna är ungefärliga. [/FONT][/COLOR][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]God mat och gott sällskap med mycket skratt brukar utmärkadessa resor:D![/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]Här är en lista på vilka affärer vi kommer att besöka samthotellen som vi bokat boendet på:
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Arial]Aquarium Wilhelmi http://www.aquarium-wilhelmi.de/[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]hobbyzoo-tillmann http://www.hobbyzoo-tillmann.de/[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]AQUA-HAUS http://www.aqua-haus.de/[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Zoo-Zajac http://www.zajac.de/ [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Diskus Special Battenberg http://www.diskus-special.de/[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Diskus zierfisch center http://www.blecha.de/[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Hagenbeck Zoo http://www.hagenbeck.de/startseite.html[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Aqua-Treff http://www.aqua-treff.de/modules/news/[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]HotelSchmidt http://www.hotel-schmidt.de/[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]HotelLandhaus Schnelling http://www.booking.com/hotel/de/landhaus-schnelling.en.html[/FONT][/COLOR]
#2 - 2 augusti 2013 17:36
Skall bli så roligt:D

och det är kul om fler vill haka på, ju fler desto bättre :)
#3 - 3 augusti 2013 10:11
Ja, ååaah, vad kul det skall bli. Denna gång planerar jag inte att köpa några fiskar - det får vänta till ett senare tillfälle (av naturliga skäl) - utan skall bara glida runt och njuta. Lite tillbehör och skit får man ju givetvis med sig hem, det undgår man inte med tanke på ZooZajac.
:)
#4 - 3 augusti 2013 10:22
Och en å annan schnitzel ska inmundigas:)...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 augusti 2013 11:29
Låter kul - men det blir ingen Tysklandsresa för mig denna gång för "tyvärr" är jag den veckan nere på den spanska ostkusten. Om jag kollar in några akvarieaffärer där det vet jag inte - men 2 offentliga akvarier (Barcelona och Valencia) är i alla fall inbokade:D

Så istället för schnitzel så får det bli tapas:p
#6 - 3 augusti 2013 12:16
Tråkigt, men det blir fler gånger:)....
Hotellet som är bokat i Duisburg ligger inte så långt från det gamla hotellet vi bodde på, och då heller inte så långt från bryggeriet. Deras käk går inte av för hackor:p!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 augusti 2013 12:45
ansjo skrev:
Hotellet som är bokat i Duisburg ligger inte så långt från det gamla hotellet vi bodde på, och då heller inte så långt från bryggeriet. Deras käk går inte av för hackor:p!

Instämmer - god mat och gott öl:p
#8 - 4 augusti 2013 09:50
Aqua-Haus i Dülmen har en bra uppdaterad Facebooksida, en av de affärer som jag ser mest fram emot:).
https://www.facebook.com/aquahaus
#9 - 4 augusti 2013 12:15
Nån från Uppsala-Sthlms-trakter som planerar att haka på o isf har någon uppfattning om kostnader per person för detta? §:oO Jag har varken bil eller körkort, men det låter så förbenat skoj!
#10 - 4 augusti 2013 12:50
@Ansjo
Hoppas att du eller någon annan i sällskapet dokumenterar denna tripp, för en utmärkt akvariereseartikel i julnumret av Ciklidbladet! ;)
#11 - 5 augusti 2013 18:30
Wilhelm skrev:
@Ansjo

Hoppas att du eller någon annan i sällskapet dokumenterar denna tripp, för en utmärkt akvariereseartikel i julnumret av Ciklidbladet! ;)

Vi är ju tre som gillar att fota, så bilder blir det säkerligen i massor och det där med artikel får väl tiden utvisa om det blir nån :)
#12 - 5 augusti 2013 18:32
ansjo skrev:
Tråkigt, men det blir fler gånger:)....

Jag berättade att vi skulle käka på schnitzelstället med det mycket goda färsk-ölet och då var det en som sa här hemma innan jag ens hann berätta klart att - då köper du med dig några flaskor hem! :D
#13 - 5 augusti 2013 18:36
PiaJo skrev:
Jag berättade att vi skulle käka på schnitzelstället med det mycket goda färsk-ölet och då var det en som sa här hemma innan jag ens hann berätta klart att - då köper du med dig några flaskor hem! :D

Jag skulle ta ut en flaska olivolja häromdan, i ett skåp lite högt beläget sådär... Då kom det två flaskor just från det där schnitzelstället nerdråsandes - givetvis tomma, men ändå änna.
#14 - 5 augusti 2013 18:41
Jag skulle ta ut en flaska olivolja häromdan, i ett skåp lite högt beläget sådär... Då kom det två flaskor just från det där schnitzelstället nerdråsandes - givetvis tomma, men ändå änna.

Tur för dig att de var tomma, det är hade nästan varit straffbart om du inte sörplat i dig dem på två år;):p:)
#15 - 5 augusti 2013 19:01
PiaJo skrev:
Tur för dig att de var tomma, det är hade nästan varit straffbart om du inte sörplat i dig dem på två år;):p:)

Så fiskstressad som jag var sist när vi kom hem, drog jag merparten av det hemhandlade redan vid inkoppningen...[:o]
#16 - 5 augusti 2013 19:06
Så fiskstressad som jag var sist när vi kom hem, drog jag merparten av det hemhandlade redan vid inkoppningen...[:o]

Mm, du hade lite att göra den natten om jag inte minns fel... :) men det slutade ju lyckligt trots ölen ;)
#17 - 5 augusti 2013 19:08
Grabbar (Anders och Mats) har ni gjort en inköpslista? Min är påbörjad och lång..:p
#18 - 5 augusti 2013 19:10
PiaJo skrev:
Mm, du hade lite att göra den natten om jag inte minns fel... :) men det slutade ju lyckligt trots ölen ;)

Ja, Kresus Jistus, när kom vi hem..? Halv två på natten? Att i det läget starta upp tre kar... ja, du fattar! Men, det slutade faktiskt lyckligt!:)
#19 - 5 augusti 2013 19:12
PiaJo skrev:
Grabbar (Anders och Mats) har ni gjort en inköpslista? Min är påbörjad och lång..:p

Min är kort - jag skall bara softa runt denna gång och kanske köpa lite tillbehörstjafs!:)
#20 - 5 augusti 2013 19:18
Min är kort - jag skall bara softa runt denna gång och kanske köpa lite tillbehörstjafs!:)

Ok, men du hittar säkert kul eller några godbitar iallafall, brukar ju vara så:p:D
#21 - 5 augusti 2013 19:21
PiaJo skrev:
Ok, men du hittar säkert kul eller några godbitar iallafall, brukar ju vara så:p:D

När jag ser godbitar, hittar jag alltid kul!;):)
#22 - 5 augusti 2013 19:23
:) :)
#23 - 5 augusti 2013 20:04
Wilhelm skrev:
@Ansjo

Jadå, det ska vi nog kunna påta ihop :)
#24 - 5 augusti 2013 20:05
tazzrat skrev:
Nån från Uppsala-Sthlms-trakter som planerar att haka på o isf har någon uppfattning om kostnader per person för detta? §:oO Jag har varken bil eller körkort, men det låter så förbenat skoj!

Det låter kul att fler vill åka, och jag lovar att ni inte kommer att ångra er:)!

jag har annars inte så mycket jag ska handla, lite botten material och givetvis färsköl till frugan:).
#25 - 8 augusti 2013 13:13
Fick mail från Ralf Battenberg idag, och även där är det grönt ljus och det ska bli trevligt att besöka honom och hans diskus igen:). Får nog "glömma" plånboken i bilen:p
#26 - 8 augusti 2013 18:52
ansjo skrev:
Fick mail från Ralf Battenberg idag, och även där är det grönt ljus och det ska bli trevligt att besöka honom och hans diskus igen:). Får nog "glömma" plånboken i bilen:p

Så kul :)
#27 - 13 augusti 2013 13:21
Angår väl inte denna resan riktigt men frågar här ändå.

Ska åka ner till Hamburg i veckan och undrar om det finns några fräcka akvariebutiker etc man kan besöka som kanske är lite fräckare än sveriges?

Tänkte åka till Hagenbeck och kika dock, men det är ju ingen affär som ni är medvetna om. :-)

EDIT: Kan åker förbi Bremen också om det råkar finnas något där. Googlar lite men kan inte tyska. :D
#28 - 13 augusti 2013 14:29
Hamburg har en del, kolla in i artikelarkivet om Zoopetväst tysklandsresor så finna där en del:).
Hagenbeck är en höjdare:)!
#29 - 13 augusti 2013 14:46
Tack! Ska kika. :-)

edit:

Hittade två ställen som ligger rätt nära hotellet.

http://www.aquarium-tonndorf.de
http://www.garnelenhaus.de/

Garnelenhaus verkar vara väldigt stort och seriöst att döma av deras onlineshop iaf. Får väl kika. :-)

Tanken är att man kanske kan hitta ett större utbud av inredning i form av sten och rötter etc än man kan i Sverige. Sånt är inte så enkelt att beställa online då man inte kan vrida och vända på sakerna.

Flickvännen vill åka 15 mil från Hamburg endast för att åka till en klädaffär, det tycker jag är likvärdigt med minst 5 akvarie-butiker inom 1-2 mil. ;)

http://www.frey-style.de/index.php/zierfische.html Verkar riktigt stort att döma av bilderna.
#30 - 13 augusti 2013 18:03
Jag är ledig på torsdagen och tisdagen. Med fyra semesterdagar så skulle jag kunna åka med. Åker i så fall från Stockholm.
#31 - 13 augusti 2013 18:19
Det gör du rätt i, det kommer att bli en riktig höjdare:)!
#32 - 13 augusti 2013 19:28
Einarsson skrev:
Tack! Ska kika. :-)

edit:

Hittade två ställen som ligger rätt nära hotellet.

http://www.aquarium-tonndorf.de

http://www.garnelenhaus.de/

Garnelenhaus verkar vara väldigt stort och seriöst att döma av deras onlineshop iaf. Får väl kika. :-)

Tanken är att man kanske kan hitta ett större utbud av inredning i form av sten och rötter etc än man kan i Sverige. Sånt är inte så enkelt att beställa online då man inte kan vrida och vända på sakerna.

Flickvännen vill åka 15 mil från Hamburg endast för att åka till en klädaffär, det tycker jag är likvärdigt med minst 5 akvarie-butiker inom 1-2 mil. ;)

http://www.frey-style.de/index.php/zierfische.html Verkar riktigt stort att döma av bilderna.

Garnelenhaus tycker jag har tappat väldigt mycket jämfört mot när det var nytt, så ha inte för stora förväntningar bara. Visserligen kan det ha bättrat sig sedan vi var där sist...
Ett annat ställe du inte få rmissa är Aqzeno i Pinneberg http://www.vonwussowimporte.dyndns.org:82/sitebuilder.aspx?pre=SW som är en grossist men har affär vid sidan om. Där finns ofta många små godbitar. Även Tonndorf är en bra affär, och har väldigt mycket teknikgrejer och reservdelar:)!
#33 - 13 augusti 2013 20:20
Tack ansjo. :-)

Men jämfört med många av de svenska affärerna som finns så bör de vara helt ok :-)
#34 - 14 augusti 2013 18:12
Om exakt 6 veckor sitter vi troligen på en restaurang med en schnitzel framför oss, jäklar vad jag längtar:). ZooZajac säger jag bara...:D
#35 - 14 augusti 2013 18:19
ansjo skrev:
Om exakt 6 veckor sitter vi troligen på en restaurang med en schnitzel framför oss, jäklar vad jag längtar:). ZooZajac säger jag bara...:D

Och medan vi jäser schnitzel mit käse und broccoli soße, så går vi på ZooZajac med varsin kundvagn och plockar för oss lite av varje! Hoo-hoo!:)
#36 - 14 augusti 2013 18:21
ansjo skrev:

Och medan vi jäser schnitzel mit käse und broccoli soße, så går vi på ZooZajac med varsin kundvagn och plockar för oss lite av varje! Hoo-hoo!:)

Ja jössesamalia ni pratar göttit, nu längtar jag inte mindre om man säger så :D
#37 - 14 augusti 2013 18:25
Reseledar-Anders, har du en färdplan på hur, när och osv vi skall ta butikerna?

tror ni att vi kommer ihåg vägen till greken, där vi åt god mat med?
#38 - 14 augusti 2013 18:25
piajo skrev:
ja jössesamalia ni pratar göttit, nu längtar jag inte mindre om man säger så :d

:d
#39 - 14 augusti 2013 19:05
PiaJo skrev:
Reseledar-Anders, har du en färdplan på hur, när och osv vi skall ta butikerna?

tror ni att vi kommer ihåg vägen till greken, där vi åt god mat med?
Givetvis är färdplanen ordnad, men säger inte så mycket här. Vi kommer att bo ganska nära hotellet vi bodde på förra gången, men förhoppningsvis är det lite fräschare;). Planen att vi bor i det området är just för bryggeriet:D! Greken låg ju inte så långt därifrån...:)
#40 - 14 augusti 2013 19:08
Behövs en ignore funktion på denna tråden ;)
#41 - 14 augusti 2013 19:09
lillfrasse skrev:

:D Jag vet hur du längtar;)....
#42 - 14 augusti 2013 19:14
ansjo skrev:
Givetvis är färdplanen ordnad, men säger inte så mycket här. Vi kommer att bo ganska nära hotellet vi bodde på förra gången, men förhoppningsvis är det lite fräschare;). Planen att vi bor i det området är just för bryggeriet:D! Greken låg ju inte så långt därifrån...:)

Goody! Ja att hotellet förhoppningsvis är fräschare gör ju inget ;)Allt låter så bra, kan vi åka imorgon? ;)
..bryggeriet med sitt goa öl och goda mat... Mmmmm :D

lillfrasse skrev:

:D
#43 - 14 augusti 2013 19:20
Skulle vara kul om Mumin hade fått ihop en bil till, och för de som aldrig varit på en sådan här resa så kan jag bara säga att det är en riktig höjdare:)!
#44 - 14 augusti 2013 19:25
ansjo skrev:

ansjo skrev:
Skulle vara kul om Mumin hade fått ihop en bil till, och för de som aldrig varit på en sådan här resa så kan jag bara säga att det är en riktig höjdare:)!

Ja, det hade varit trevligt!
De resor jag har varit med på, inte många, men så roligt det har varit :) ångar de inte för en sekund!
#45 - 21 augusti 2013 15:11
5 veckor kvar:)!
Hade varit trevligt med 5 dagar istället...
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 21 augusti 2013 15:38
ansjo skrev:
5 veckor kvar:)!

Hade varit trevligt med 5 dagar istället...

Fast då hade du missat kräftskivan:p
#47 - 21 augusti 2013 15:40
Ja, det förstås...den får ju inte missas:D!
Det ska bli riktigt trevligt:)!
#48 - 26 augusti 2013 13:55
Jag tänkte kolla efter några sådana här om det finns:
[ATTACH=CONFIG]63728[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63727[/ATTACH]
#49 - 28 augusti 2013 10:53
4 veckor kvar:D...
#50 - 28 augusti 2013 10:57
ansjo skrev:
4 veckor kvar:D...

åhh, nu börjar det pirra så där härligt i magtrakten :)
#51 - 28 augusti 2013 11:07
Det är suget efter schnitzeln som gör det;)...

Har fått Polestaroptimerat kärran med, så håll i hatten;)!
#52 - 28 augusti 2013 11:13
ansjo skrev:
Det är suget efter schnitzeln som gör det;)...

Bland annat..:) sen är jag ju lite av en shopoholic med :p

ansjo skrev:
Har fått Polestaroptimerat kärran med, så håll i hatten;)!

mmm, inte fel och säger det samma, håll i hatten när Pia har ratten :p
#53 - 28 augusti 2013 11:22
ansjo skrev:
Jag tänkte kolla efter några sådana här om det finns:

[ATTACH=CONFIG]63728[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63727[/ATTACH]

Dom där var ju inte speciellt fula precis;).

//Inger
#54 - 28 augusti 2013 11:28
Nä...såg ett gäng av dessa i BTN:s monter för ett par år sedan och jag föll direkt. Inte den vanligaste varianten på snakeskin man stöter på...:)
#55 - 28 augusti 2013 11:32
ansjo skrev:
Nä...såg ett gäng av dessa i BTN:s monter för ett par år sedan och jag föll direkt. Inte den vanligaste varianten på snakeskin man stöter på...:)

Hoppas, att du hittar rätt på dom igen:).

//Inger
#56 - 28 augusti 2013 11:38
Det ska nog gå, det är Stendkerfisk om jag inte minns fel:).
#57 - 4 september 2013 06:22
Tre veckor kvar... :p
#58 - 4 september 2013 09:12
Och Aqua-haus har vrålfina Redback för 19 euro styck:)! Hoppas de har kvar tills vi kommer:p!
#59 - 4 september 2013 09:56
ansjo skrev:
Och Aqua-haus har vrålfina Redback för 19 euro styck:)! Hoppas de har kvar tills vi kommer:p!

åhh, det får vi verkligen hoppas :p
#60 - 4 september 2013 10:05
Hmm veckan efter är det ju Aqua expo tage 2013 HAr ni missat det? http://www.aqua-expo-tage.de/
Var helt ok förra året o en fullgod ersättare för Duisburg om än i mindre skala Men betydligt större än Hannover
#61 - 4 september 2013 10:07
Nä, men jag jobbar den helgen och det hade blivit för många timmar att ta ledigt. Detta blir betydligt bättre än ingenting:).
#62 - 4 september 2013 10:48
Vad är Redback för något? :O
#63 - 4 september 2013 10:50
Tysklandsresa

Einarsson skrev:
Vad är Redback för något? :O

Scalarer..
#64 - 4 september 2013 10:51
Haha ok, tack. :-)
#65 - 6 september 2013 07:55
Då är resan ordnad tidsmässigt och vilka butiker det blir de olika dagarna. På torsdagen blir det 4 butiker, fredag 2 butiker varav Zoozajac är den ena. Gissar att det tar lite tid att gå där...
Lördagen kör vi norröver mot Hamburg, stannar vid Aqua-haus och och handlar skalarer:p. Övernattar ganska nära Hagenbecks djurpark som får ett besök på söndagen innan vi kör hemåt. Ett depåstopp på bordershop innan vi lämnar Tyskland:)...
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 6 september 2013 07:58
Låter riktigt trevligt:D
#67 - 6 september 2013 08:11
Inget mot vad det blir:D...
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 6 september 2013 08:13
ansjo skrev:
Inget mot vad det blir:D...

Tror jag säkert - skall tänka på er när jag samtidigt har tråkigt på någon uteservering i Barcelona:p
#69 - 6 september 2013 08:18
#70 - 6 september 2013 10:15
Hagenbecks djurpark var riktigt nice. Iaf djurparken, akvariet var inte så himla imponerande. Djurparken var roligt iaf, stod hur länge som helst och matade elefanterna, det blev verkligen aldrig tråkigt. ;D
#71 - 6 september 2013 10:19
Och jag som tycker akvariet är en riktig höjdare...fjärde gången jag besöker den nu:).
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 6 september 2013 10:23
ansjo skrev:
Och jag som tycker akvariet är en riktig höjdare...fjärde gången jag besöker den nu:).

Instämmer helt - har väl varit där 5-6 gånger.

Hur själva djurparken är vet jag inte eftersom jag aldrig besökt den.
#73 - 6 september 2013 10:26
Värst var väl att gå igenom fladdermusrummet, fyfan vad det luktade illa.
#74 - 6 september 2013 10:48
ansjo skrev:
Då är resan ordnad tidsmässigt och vilka butiker det blir de olika dagarna. På torsdagen blir det 4 butiker, fredag 2 butiker varav Zoozajac är den ena. Gissar att det tar lite tid att gå där...

Lördagen kör vi norröver mot Hamburg, stannar vid Aqua-haus och och handlar skalarer:p. Övernattar ganska nära Hagenbecks djurpark som får ett besök på söndagen innan vi kör hemåt. Ett depåstopp på bordershop innan vi lämnar Tyskland:)...

Goody! :)
#75 - 10 september 2013 06:25
Nio arbetsdagar kvar... :D måtte de gå fort!

Shoppingslistan är i det närmaste klar :)
#76 - 10 september 2013 10:17
Och jag har bara tre:D! Min lista har en tendens att bara bli längre för var dag...:p
#77 - 11 september 2013 06:53
14 dagar kvar innan vi är i Danmark någonstans, på väg söderöver:D...
#78 - 11 september 2013 11:24
ansjo skrev:
14 dagar kvar innan vi är i danmark någonstans, på väg söderöver:d...

#79 - 13 september 2013 08:11
Och listan blir bara längre och längre, det var liksom inte meningen:p...

Ingen mer som är sugen på att haka på, det hade varit kul om det blev en bil till:). Jag hjälper gärna till med hotellbokning om det behövs...:)
#80 - 13 september 2013 13:08
Så var brobizzen levererad:). Har den hemma även till Köpenhamnsresan...:)
#81 - 13 september 2013 17:19
ansjo skrev:
Och listan blir bara längre och längre, det var liksom inte meningen:p...

Ingen mer som är sugen på att haka på, det hade varit kul om det blev en bil till:). Jag hjälper gärna till med hotellbokning om det behövs...:)

Det hade varit kul med minst en bil till :)
min lista är inte så liten heller :p:d
ansjo skrev:
Så var brobizzen levererad:). Har den hemma även till Köpenhamnsresan...:)

så bra! :)
#82 - 18 september 2013 09:16
Gissningsvis är vi precis i Tyskland nu om exakt en vecka, fy bövelen vad jag längtar. Inte bara affärerna, utan väldigt mycket kvällstid på en restaurang med två av mina bästa vänner.
Bara detta att sitta och fundera på vilka grejer man ska kolla efter är ett nöje, och orkar mina reskamrater kan det nog bli en liten snabbvisit på Zoozajac på eftermiddagen när vi kommer ner:).
#83 - 18 september 2013 16:53
Och nu har vi nog vi varit en snabbsväng på zoozajak och satt oss och beställt schnitsel och ett par goa iskalla öl runnit ner i strupen :D
#84 - 18 september 2013 17:12
Sv: Tysklandsresa

ansjo skrev:

Jag har inte handlat där själv men några som jag pratat med säger att det är mycket billigare att handla på nån större mataffär längre in i landet istället för bordershop. Kanske inte lika bra utbud dock

skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
#85 - 18 september 2013 18:51
Så är det säkert, men det är så himla smidigt att svänga av vid färjeläget och handla innan man tar båten över till Danmark. Du får haka på nästa gång och visa vägen:D!
#86 - 18 september 2013 19:24
ansjo skrev:
Så är det säkert, men det är så himla smidigt att svänga av vid färjeläget och handla innan man tar båten över till Danmark. Du får haka på nästa gång och visa vägen:D!

Ja det låter ju jäkligt roligt så nästa gång får jag försöka haka på :)
Ska till tyskland till våren och handla till mitt bröllop så då får jag kolla upp var det är bra
#87 - 20 september 2013 11:10
Hoppsan, vad stod på bordet idag om inte en försmak av Tyskland. En rejäl schnitzel med hemmagjord pommes...snacka om flaschback....:D och gott som satiken var det. Ost och broccolisåsen var det enda som saknades:).
#88 - 20 september 2013 11:16
Grattis, liksom!:)
#89 - 20 september 2013 11:39
ansjo skrev:
Hoppsan, vad stod på bordet idag om inte en försmak av Tyskland. En rejäl schnitzel med hemmagjord pommes...snacka om flaschback....:D och gott som satiken var det. Ost och broccolisåsen var det enda som saknades:).

vissa har det bra.. en annan "fick" Thai idag ;)
#90 - 20 september 2013 12:18
Det ser ut som vi får fint och bra väder med :)
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 20 september 2013 12:22
PiaJo skrev:
Det ser ut som vi får fint och bra väder med :)

ja det var ju hyfsat
Dit jag åker på söndag är det på
söndag 25 grader
måndag 25 grader
tisdag 26 grader
onsdag 27 grader
torsdag 26 grader;)
#92 - 20 september 2013 14:09
ja det var ju hyfsat

söndag 25 grader

måndag 25 grader

tisdag 26 grader

onsdag 27 grader

torsdag 26 grader;)

Ja, det där var ju inte illa det där heller ;) :)
Christer5
#93 - 20 september 2013 17:35
ja det var ju hyfsat

söndag 25 grader

måndag 25 grader

tisdag 26 grader

onsdag 27 grader

torsdag 26 grader;)

och REGN :)
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 20 september 2013 17:47
Christer5 skrev:
och REGN :)

Nåja verkar inte så dit jag skall - pratade dock idag med en i telefonen som bor i Ruhr-området och där regnar det just nu småspik och blåser;)
Så det är tur att det inte är denna helgen som ni skall åka ner.
#95 - 21 september 2013 10:07
Calles heter affären som ligger ca 7 km innan färjeläget, det är avfarten innan, samhället heter Burgh, det är ca 2 kilometer in i samhället, Mycket mindre folk, billigare och mycket smidigare att handla i, jag var där igår.Är ni osäkra på vägen sök på calles i Burgh och skriv ut en vägbeskrivning.

https://www.facebook.com/groups/539904112704498/

ansjo skrev:
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 21 september 2013 10:19
Calles heter affären som ligger ca 7 km innan färjeläget, det är avfarten innan, samhället heter Burgh, det är ca 2 kilometer in i samhället, Mycket mindre folk, billigare och mycket smidigare att handla i, jag var där igår.Är ni osäkra på vägen sök på calles i Burgh och skriv ut en vägbeskrivning./

Det ligger granne med det stora [COLOR=#0033cc]offentliga saltvattensakvariet [/COLOR]där. Om saftaffären är bra vet jag inte för jag brukar bara gå och kolla på akvariet (som är riktigt bra) när vi är där och frugan brukar få handla saft,

Det ligger annars en betydligt större och något billigare saftaffär mellan Hamburg och Lubeck men jag minns inte riktigt var eftersom jag bara någon enstaka gång har stannat till där (det finns ju inget offentligt akvarium där [;)]).

Tänk också på att affärer i Tyskland är stängda på söndagar - gäller dock inte för saftbåten i Puttgarden.
#97 - 21 september 2013 10:26
Calles har öppet alla dagar i veckan, dom öppnar 01:00 på lördag på söndag öppnar dom 11:00, lägger ut en länk på öppettider.
http://www.calle.dk/Default.aspx?ID=31&SID=SHOP6

https://www.facebook.com/groups/539904112704498/

[COLOR=#0033cc]sakvariet [/COLOR]där. Om saftaffären är bra vet jag inte för jag brukar bara gå och kolla på akvariet (som är riktigt bra) när vi är där och frugan brukar få handla saft,

Det ligger annars en betydligt större och något billigare saftaffär mellan Hamburg och Lubeck men jag minns inte riktigt var eftersom jag bara någon enstaka gång har stannat till där (det finns ju inget offentligt akvarium där [;)]).

Tänk också på att affärer i Tyskland är stängda på söndagar - gäller dock inte för saftbåten i Puttgarden.[/QUOTE]
Christer5
#98 - 21 september 2013 10:36
Calles är bra :)
#99 - 21 september 2013 10:41
Christer5 skrev:
Calles är bra :)

Fleggaard är bättre! ;)
#100 - 22 september 2013 19:38
Det närmar sig nu, snart dags att börja packa väskan...:)
#101 - 23 september 2013 05:37
ansjo skrev:
Det närmar sig nu, snart dags att börja packa väskan...:)

ja, jag är nästa packad och klar :p:d
#102 - 24 september 2013 06:20
Imorgon ringer klockan 03.30 :D

Sen blir det en snabbfrukost i Varberg då jag möter upp Anders och Mats, sen bär det av till Scnitzellandet!
#103 - 24 september 2013 06:25
Ni kommer förstås att ha jätteroligt och jag är gruvligt avundsjuk på er. Det blir tomt utan er :)
Lova att ta hiskeliga mängder bilder!
#104 - 24 september 2013 06:33
Bluewing skrev:
Ni kommer förstås att ha jätteroligt och jag är gruvligt avundsjuk på er. Det blir tomt utan er :)

Jag brukar ha ont i skrattmusklerna när man är på dessa resor, mycket skratt blir det :)
Tomt.. vi tittar nog till zoopet emellanåt och då kanske det blir lite bilder med ;)
#105 - 24 september 2013 08:08
Bluewing skrev:

Det är bara att börja planera inför nästa år ;)...redan nu tror jag det blir fler än en bil som åker till nästa år:).
#106 - 24 september 2013 12:15
Jag tror jag vet en som har resfeber...Pia:D?
#107 - 24 september 2013 12:24
ansjo skrev:
Jag tror jag vet en som har resfeber...Pia:D?

Nää då..öhmm:D ;) har just sovit lite middag..[SIZE=1].men det kan ju bero på att jag inte har sovit i natt :p [/SIZE]
#108 - 24 september 2013 13:15
Bilen tvättad och städad, frigolitlådor inlastade, nytankad och nya vindrutetorkare ditsatta...nu är det bara fölket kvar...;)
#109 - 24 september 2013 13:22
ansjo skrev:
Bilen tvättad och städad, frigolitlådor inlastade, nytankad och nya vindrutetorkare ditsatta...nu är det bara fölket kvar...;)

Det är ordning och reda på dig. Härligt:D

jag schwissar ottan, åker hemifrån tidigt som skam :D
#110 - 24 september 2013 13:24
Mats sitter snart på tåget häråt, frugan ska proppa honom full med thaikäk och bärs ikväll...tur han har som inte har något körkort:D
#111 - 24 september 2013 13:29
ansjo skrev:
Mats sitter snart på tåget häråt, frugan ska proppa honom full med thaikäk och bärs ikväll...tur han har som inte har något körkort:D

Fy farao vad avis jag blir... Men jag får Thai jag med men det får bli utan bärsen :) killarna här hemma ville "fira"... är för att jag skall åka eller... ;) :D:p
#112 - 24 september 2013 13:59
Ha det nu så trevligt - fönstershoppa lite åt mig också[:-9].

//Inger
#113 - 24 september 2013 15:07
ansjo skrev:

En väl utarbetad strategi!

Japp, jag drar snart till Varberg - och jag har med mig tre skallar idag... Du får välja den du tycker "kan passa dig bäst"...;):D
#114 - 24 september 2013 15:08
Jag tror jag vet vilken jag satsar på:D
#115 - 27 september 2013 06:28
Tysklandsresa

Efter ett par dagar här önskar man att plånboken var tjockare och tomma kar fler;). Det finns mycket godbitar i fiskväg, i går var vi bara i tre affärer men det tog från 10-18, så att stressa sig genom affärerna är inget för oss:). Mycket nya bekantskaper, en hel del Corydoras jag aldrig sett förr. Funderar på att köpa L184, en fining som nog kan platsa där hemma:)!
#116 - 27 september 2013 06:38
Efter alla härliga affärsbesök så var vi åt såå goda schnitzlar och drack mycket gott färsköl på kvällen :D

jag har lite planer med på vad jag skall handla i dag och imorgon, det kommer att blir riktiga gobitar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#117 - 27 september 2013 06:44
Låter som om ni haft mycket trevligt :D
Färskölen - drack ni det på det gamla vanliga stället?
#118 - 27 september 2013 07:09
Japp, det var på Walsummer och det var lika förbenat gott vanligt :)
#119 - 27 september 2013 19:47
Och en massa fotande idag med, tänk om nya artbeskrivningar i fototävlingen hade varit nästa månad:p....
5 lådor fisk är hittills inhandlat, det mesta singelpackat så det tar en hel del plats:).
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 27 september 2013 19:58
ansjo skrev:
Och en massa fotande idag med, tänk om nya artbeskrivningar i fototävlingen hade varit nästa månad:p....

5 lådor fisk är hittills inhandlat, det mesta singelpackat så det tar en hel del plats:).

Vi får väl bara köra omgångar i fototävlingen med "Nya artbeskrivningar" nästa år.:p
#121 - 30 september 2013 19:22
Här kommer lite bilder och videos från vår mycket trevliga resa :)
det är bilder på vår kära Mats (som inte kan se normal ut på nåt kort ;) ) och även ett kort på Anders där han har shoppat fisk :) det är även bilder från där vi äter de godaste schitzlarna och dricker det godaste ölet, hur bilen såg ut på hemvägen och sen lite allt möjligt.
Håll tillgodo med dessa mobilbilder, det kommer bättre och mer senare :)
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

&feature=youtu.be

&feature=youtu.be
#122 - 30 september 2013 19:29
... en sprattelgubbe å en tänkare:D;) - tack för bilderna Pia:).

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#123 - 30 september 2013 19:39
Jepp - tack för fotona - kul att kolla på
#124 - 30 september 2013 19:47
Tack Pia
Det var roligt att se dina bilder samt filmerna. :)
Hälsningar Johan
#125 - 1 oktober 2013 06:05
Idag är det tisdag, och vi vet fortfarande inte vad ni har köpt för guldkorn - spänningen är olidlig[:-15].

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#126 - 1 oktober 2013 06:14
Inger H skrev:
Idag är det tisdag, och vi vet fortfarande inte vad ni har köpt för guldkorn - spänningen är olidlig[:-15].

//Inger

Det vet vi väl - vi såg guldkornen på ett av fotona ovan - nämligen Walsumer hell, samt Walsumer dunkel :p
Det är riktiga guldkorn vill jag lova:D
#127 - 1 oktober 2013 06:16
Det vet vi väl - vi såg guldkornen på ett av fotona ovan - nämligen Walsumer hell, samt Walsumer dunkel :p

Det är riktiga guldkorn vill jag lova:D

Helt rätt Kjell! En av dessa som kom med hem slank med lätthet ner i stupen igår med :p:D
#128 - 1 oktober 2013 06:22
Kan kort skriva om mina inköp, som blev lite annorlunda än vad jag tänkte från början. Det blev lite olika ungfödare, två sorters Endlers och 2+1 Montezumasvärdbärare (de hade bara en hona).
Redbacken jag såg var odlad i ett par generationer, och det röda på ryggen var inget vidare samt att de var små gjorde att jag istället köpte en grupp Perualtum. Sedan köpte jag även en grupp Hypsophrys nematopus samt alla (3) Guianacara geayi i en annan affär hade hemma.
När fisken packades upp var ett par fiskar tyvärr dåliga, så i nuläget är bara en Guianacara helt ok och en annan tveksam. Den tredje har jag inte sett så den klarade sig nog tyvärr inte. Även en Montezumasvärdbärarhanne var död i påsen.
#129 - 1 oktober 2013 06:29
Jag "fick" med mig hem dessa fiskar:
en grupp ( 5st) Laetacara thayeri
en grupp ( 5st) Perualtum Scalarer
en grupp med 25 pennfiskar, nannostomus eques
en par med paletter, Enigmatochromis lucanusi
en grupp med 11 st ottosar, otocinclus negros
3 par med BlackBlue Panda-guppys

Tror det var allt i fiskväg som jag fick med mig hem :)
Känner mig väldigt nöjd över dessa fiskarna, jag hade stor hjälp av både Anders och Mats när jag skulle välja scalarer och sen håvade Mats ,bokstavligen talat upp paret med Paletterna han fick göra det själv då hon inte riktigt fick till det själv i affären, de var ett par redan i butiken och de hittade tillbaka till varandra med en gång här hemma med :p
#130 - 1 oktober 2013 06:38
Tysklandsresa

Perualtum var det ;):)...
#131 - 1 oktober 2013 06:40
ansjo skrev:

Hur fraktar man så stora fiskar?
#132 - 1 oktober 2013 06:42
ansjo skrev:
Oops, där ser man, minnet är bra med kortkort ;):) Tack för att du har huvet med dig :)
#133 - 1 oktober 2013 06:47
Styckförpackade i påse med vatten och syrgas:). Oftast inga problem, de klarar sig i flera dygn på det viset. Problemet är större med mindre fiskar som man kanske har flera i varje påse...

Köpte även 3 Amphilophus rostratus till en kompis som troligen redan bara hade 3 hanar...:) och ett gäng krukor Cryptocoryne och en massa tillbehör.
Jag reflekterade att priserna inte skiljer så mycket som tidigare, tex en Eheim 2252 jag köpte kostade på billigaste stället runt 85 euro, och bara någon hundring billigare än PWSS. Så prisskillnaden är ca 25% numera på tekniken istället för som tidigare runt 50%.
#134 - 1 oktober 2013 06:51
ansjo skrev:
Styckförpackade i påse med vatten och syrgas:). Oftast inga problem, de klarar sig i flera dygn på det viset. Problemet är större med mindre fiskar som man kanske har flera i varje påse...

Köpte även 3 Amphilophus rostratus till en kompis som troligen redan bara hade 3 hanar...:) och ett gäng krukor Cryptocoryne och en massa tillbehör.

Jag reflekterade att priserna inte skiljer så mycket som tidigare, tex en Eheim 2252 jag köpte kostade på billigaste stället runt 85 euro, och bara någon hundring billigare än PWSS. Så prisskillnaden är ca 25% numera på tekniken istället för som tidigare runt 50%.

Har det blivit dyrare i Tyskland eller billigare i Sverige?
#135 - 1 oktober 2013 06:56
Tysklandsresa

Det har blivit dyrare i Tyskland. Men å andra sidan så vete tusan om inte det levande gått ner i pris istället...gott eller ont får framtiden utvisa:)
#136 - 1 oktober 2013 07:05
...ja det var ju en hel del ni shoppat - å jag är inte avis alls, om ni tror det;). Trist med fiskarna som inte klarade sig Anders:(.
Pia, dina paletter ska bli kul att se:).

//Inger
#137 - 1 oktober 2013 07:07
Det suraste var Guianacarorna, de är lite kinkiga att få tag på...:(
#138 - 1 oktober 2013 07:42
Ja, det var taskigt att Guianacarorna inte riktigt fixade det... Fan ock!:(
Kul att Pia fick hem de blåfenade paletterna, Enigmatochromis lucanusi - dessa är ju hur snygga som helst.
Jo, tösen som skulle fånga ur just det där paret som hade bildats i karet (Pia höll på med en annan handlare så jag tog palettgiget), for runt så illa med håven i karet att jag fick ta upp dom själv... hon tyckte kanske inte riktigt att det spelade någon roll vilka exemplar som hamnade i påsen, men hon gav mig håven ganska snabbt iallafall... Jag hade ju fått "räkögon" - ett öga på hanen och ett öga på honan, så jag kunde håva dom lite bättre.

Själv köpte jag lite hårdvara i form av div. tillbehör. I fiskväg blev det en grupp på sex stycken unga (yngel nästan) Laetacara dorsigera, samt sex stycken Garra flavatra - inget att "skriva hem" om med andra ord...
Andra bullar blir det när "storkaret" är klart.

Resan var totalt underbar, med goa flabb och en massa planerande inför framtiden. Det var ganska skönt att liksom bara "gå bredvid" denna gång och mer spana och fundera, värt varenda pfennig!:)
#139 - 1 oktober 2013 09:52
Den stora missen jag gjorde var att inte boka upp några skalarer jag såg i en av affärerna, lätt de snyggaste jag någonsin sett. De var av varianten "Amapa" och hade Redbackens röda färg även ut en bit på alla fenorna. Såldes 2 timmar innan vi kom till butiken för andra gången, och då jag hade bestämt mig för att köpa dem...:(
Så nu har man en ny drömfisk att leta efter:).

Men som Mats skriver har det varit en helt suverän resa, och planerandet har redan börjat så smått inför nästa år:D!
#140 - 1 oktober 2013 09:56
ansjo skrev:
Den stora missen jag gjorde var att inte boka upp några skalarer jag såg i en av affärerna, lätt de snyggaste jag någonsin sett. De var av varianten "Amapa" och hade Redbackens röda färg även ut en bit på alla fenorna. Såldes 2 timmar innan vi kom till butiken för andra gången, och då jag hade bestämt mig för att köpa dem...:(

Så nu har man en ny drömfisk att leta efter:).

Men som Mats skriver har det varit en helt suverän resa, och planerandet har redan börjat så smått inför nästa år:D!

Har du dragkrok på bilen? ;)

Jag var ju fiffig nog att ta ett par bilder på scalarerna du missade så snöpligt... lika bra att jag raderar dom, va?
#141 - 1 oktober 2013 10:00
Nä, släng in dem i min Akvastabiltråd så den döingen vaknar upp:D...
Givetvis har jag drag under galoschen:p!
#142 - 1 oktober 2013 10:08
ansjo skrev:
Nä, släng in dem i min Akvastabiltråd så den döingen vaknar upp:D...

Givetvis har jag drag under galoschen:p!

OK, jag skall kolla hur bilderna blev - har inte tagit ur dom ur kameran ännu. Är bilderna tittbara så kan jag väcka upp liket!;)
#143 - 1 oktober 2013 10:10
Var det odlade eller vf Peru skalarer? Och kallar affären i Tyskland dessa för Perualtum?

Jag var ju fiffig nog att ta ett par bilder på scalarerna du missade så snöpligt... lika bra att jag raderar dom, va?

upp med bilderna ! Jag vill se hur de ser ut!
#144 - 1 oktober 2013 10:17
Wilhelm skrev:

upp med bilderna ! Jag vill se hur de ser ut!

Visst, jag lägger upp ett par bilder senare ikväll. Jag har för mig att jag fick ta bilderna i lite snäv vinkel, så det kanske ser en aning "snett" ut, men det går ju att se hur de såg ut hyfsat ändå. Det var en skock folk framför karen just då, så jag kom inte riktigt åt.
#145 - 1 oktober 2013 10:18
Visst, jag lägger upp ett par bilder senare ikväll. Jag har för mig att jag fick ta bilderna i lite snäv vinkel, så det kanske ser en aning "snett" ut, men det går ju att se hur de såg ut hyfsat ändå. Det var en skock folk framför karen just då, så jag kom inte riktigt åt.

Har du inga armbågar?
#146 - 1 oktober 2013 10:25
Tysklandsresa

Vi köpte två olika "Perualtum", Pias var ljusare med markanta band och kallades bara för Perualtum. De jag köpte hade tillägger "Honungflecken" eller liknande, och har mer röda fläckar/prickar.
#147 - 1 oktober 2013 10:30
HWH skrev:
Har du inga armbågar?

Jodå, sist jag räknade fick jag det till två.;):)
#148 - 1 oktober 2013 10:33
ansjo skrev:
Vi köpte två olika "Perualtum", Pias var ljusare med markanta band och kallades bara för Perualtum. De jag köpte hade tillägger "Honungflecken" eller liknande, och har mer röda fläckar/prickar.

De jag köpte är som Anders säger ljusare och inte så mycket fläckar på sig, men ser att de har mer fläckar än vad jag trodde, vilket jag blev glad för, jag såg inte fiskarna ordentligt innan jag köpte dem för jag är kort och karet var högt upp, så jag litade på mina längre vänner att de var helt ok :)
#149 - 1 oktober 2013 10:41
Tysklandsresa

Jäkligt snygga var de iaf :)!
#150 - 1 oktober 2013 10:42
Blir de mycket större i kroppen än vanliga skalarer eller får de bara längre fenor?
#151 - 1 oktober 2013 10:48
ansjo skrev:

Då skulle det kunna vara "Blue Honey"! Såg de ut som de jag har?
#152 - 1 oktober 2013 10:59
Inte i nuläget, de har inte lika mycket rött/orange på kroppen. Jäkligt snygga fiskar...:)

@HWH: De blir ofta inte lika klumpiga i kroppen kontra fenor, och de behåller sin skalarform mer än den "vanliga" sorten. :)
#153 - 1 oktober 2013 11:51
ansjo skrev:
Jäkligt snygga var de iaf :)!
Är helt och fullt nöjd med detta köpet. :) skall se om de är fotovilliga ikväll för de är totalt orädda och otroligt nyfikna på vad jag är för en på utsidan glaset :p
#154 - 1 oktober 2013 13:00
ansjo skrev:
Inte i nuläget, de har inte lika mycket rött/orange på kroppen. Jäkligt snygga fiskar...:)

@HWH: De blir ofta inte lika klumpiga i kroppen kontra fenor, och de behåller sin skalarform mer än den "vanliga" sorten. :)

Intressant, jag ska ju befolka mitt 720l med skalarer och då är det ju värt att kolla upp för min del.
#155 - 1 oktober 2013 14:17
HWH skrev:
Intressant, jag ska ju befolka mitt 720l med skalarer och då är det ju värt att kolla upp för min del.

Absolut, lite dyrare men väl värda varenda krona:)!
#156 - 1 oktober 2013 16:50
Halooo...
Här är ett par bilder på scalarerna som Anders, lite snöpligt, gick miste om. De blev lite stressade av allt spring med kameror framför karet så att de fick inverterade svarta band, som blev nästan vita istället.
Sedan slänger jag in en bild på en höna som ägde hela Tillmann - speciellt Pia blev mycket förtjust i denna kluckande sockerpulla.
#157 - 1 oktober 2013 17:05
Jävlar vad jag blir sur när jag ser de bilderna :(...;)
#158 - 1 oktober 2013 17:08
Den där jäkla hönan gjorde att jag inte kunde koncentrera mig på fiskarna.. Usch gillar inte fjäderfän :(
#159 - 1 oktober 2013 17:15
"Fula" fiskar också .. ;)
#160 - 1 oktober 2013 17:20
PiaJo skrev:
Den där jäkla hönan gjorde att jag inte kunde koncentrera mig på fiskarna.. Usch gillar inte fjäderfän :(

PiaJo skrev:
"Fula" fiskar också .. ;)

Jo, det var jädrans kul när hönan stod bakom dina fötter när du betalade i kassan...:D
Det var ena granna scalarer - men dom du och Anders köpte var ju spektakulära!:)
#161 - 1 oktober 2013 17:24
Jo, det var jädrans kul när hönan stod bakom dina fötter när du betalade i kassan...:D

Det var ena granna scalarer - men dom du och Anders köpte var ju spektakulära!:)

Jo' det kan jag tänka mig ;) Jag var fullt koncenterad på att betala mina fiskar och få ett bra pris och det gjorde att jag "glömde" kackelmajan :)
Det man inte vet har man inte ont av.. eller hur var det nu :DJag är helnöjd med mina med och de var för mig ett bättre pris, första gångs scalare-ägare som jag är :D
#162 - 1 oktober 2013 17:57
PiaJo skrev:
Jo' det kan jag tänka mig ;) Jag var fullt koncenterad på att betala mina fiskar och få ett bra pris och det gjorde att jag "glömde" kackelmajan :)

Det man inte vet har man inte ont av.. eller hur var det nu :DJag är helnöjd med mina med och de var för mig ett bättre pris, första gångs scalare-ägare som jag är :D

Ja, du skall se att det blir toppen med dessa scalarer i ditt kar - en massa yngel och grejer! På tal om yngel; gracilisarna har dratt fran kull nr. 2...
#163 - 1 oktober 2013 20:48
Här är ett par bilder på scalarerna som Anders, lite snöpligt, gick miste om.

Jag hade oxå blivit tvärsur om jag missat dessa! Ser nästan ut som pterophyllum eimeki "Santa Isabel"
#164 - 5 oktober 2013 13:23
Sådärja... nu var de flesta av mina bilder uppladdade från denna resan, mer bilder kommer sen från Hagenbecks.
Bilderna hittar ni här om ni vill kika ;) : http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1207
#165 - 5 oktober 2013 13:29
Var fanns dessa finingar? Ingen som köpte dessa?
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=14854
#166 - 5 oktober 2013 13:37
Dessa fanns på [FONT=Arial][COLOR=#000000]Diskus zierfisch center :)[/COLOR][/FONT]
Anders köpte en grupp av en annan sort i samma affär och jag köpte min grupp på Aquarium Wilhemi :)
#167 - 5 oktober 2013 15:49
Tack Pia för dom fina bilderna:).

//Inger
#168 - 11 oktober 2013 07:10
Så har även jag börjat gå igenom mina bilder, där var bara 963 st...
#169 - 11 oktober 2013 07:12
Då har du lite att göra, tar väl en kvart eller så ;) :p
#170 - 11 oktober 2013 07:15
Jo, och speciellt nu när man har arbetsperiod så hinner man ju med så mycket. Jocke på NCS kommer i morgon för ett litet Zoorejs, och sedan har jag 4 akvarium som ska mer eller mindre ordnas till tänkte jag:D! Skulle behöva åka till Tyskland igen:p...
#171 - 11 oktober 2013 07:18
ansjo skrev:
Jo, och speciellt nu när man har arbetsperiod så hinner man ju med så mycket. Jocke på NCS kommer i morgon för ett litet Zoorejs, och sedan har jag 4 akvarium som ska mer eller mindre ordnas till tänkte jag:D! Skulle behöva åka till Tyskland igen:p...

åh, spännande vart skall ni åka imorgon? och jag hänger på till Tyskland igen, säga bara tid och plats ;):p
#172 - 11 oktober 2013 07:30
Räkna definitivt i skiftet september-oktober nästa år iaf, så det blir en sväng på mässan i Dortmund med:).
#173 - 11 oktober 2013 07:32
ansjo skrev:
Räkna definitivt i skiftet september-oktober nästa år iaf, så det blir en sväng på mässan i Dortmund med:).

Noterat! :)
#174 - 11 oktober 2013 07:37
Japp, noterat! Mig blir ni inte av med!;)

Undrar om man har något litet lagom kar att fylla upp då..?
#175 - 11 oktober 2013 07:41
Det hoppas jag:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#176 - 11 oktober 2013 08:53
Har inte hunnit kolla upp det än - men det sägs att det inte blir någon växttävlingen på mässan i Hannover i slutet av januari utan att denna i fortsättningen bara skall vara vartannat år. Då tycker jag att denna mässa tappar mycket i värde och att den knappt är värd ett besök. Annars är väl Hannover i slutet av januari ett givet resemål.
#177 - 11 oktober 2013 10:22
#178 - 11 oktober 2013 10:50
Trevligt att få se hur det ser ut på denna mässa! Intressanta bilder! Men fy faan för musiken! Tur att det gick att stänga av oljudet!
Kjell Fohrman
Administrator
#179 - 11 oktober 2013 11:03
kaj.p skrev:
Som sagt Dortmund tar sig o här är en film från årets event.

&feature=c4-overview&list=UUtPG9JCzBNhYXKqQzGI3y6w" target="_blank">
&feature=c4-overview&list=UUtPG9JCzBNhYXKqQzGI3y6w

Hur stor är denna mässa jämfört med Duisburg?
Dessutom hur stor är utställningsdelen och vad ställs ut - jag är mer intresserad av denna än av montrar.
#180 - 11 oktober 2013 13:14
Större än Hannover det finns en Nano utställning, ett betta championat, Guppy championat m.m inget räkchampionat. Denna gång var jag där dagens innan det offentliga öppnandet men jag har en massa bilder från 2012 som jag skall göra iordning Så jag fixar ett album här när jag är tillbaka från Amazonas.
Kjell Fohrman
Administrator
#181 - 11 oktober 2013 13:39
kaj.p skrev:
Större än Hannover det finns en Nano utställning, ett betta championat, Guppy championat m.m inget räkchampionat. Denna gång var jag där dagens innan det offentliga öppnandet men jag har en massa bilder från 2012 som jag skall göra iordning Så jag fixar ett album här när jag är tillbaka från Amazonas.

Så du menar att utställningsdelen där är större än i Hannover där det fanns en nanotävling, växtakvarietävling, skaldjurstävling och terrarietävling.
#182 - 11 oktober 2013 14:41
Nu var jag inte i Hannover sist o i Dortmund på uppbyggnadsdagen. I skilda bitar så vinner den ena över den andra men snackar man akvaristik som helhet så kan jag nog att Dortmund är större.
Allra störst var utan tvekan Napoli jag var faktiskt förvånad. Roligast av de jag besökt iår var utan tvekan Fish Keeping festival i London Det var hobbysiternas tillställning.

Annons